Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:57

Vanmorgen naar de ortho geweest voor het plaatsen van de slotjes en de elastiekjes tussen mijn kiezen. Wat een lange zit, een uur en een kwartier, pffff.
Mijn kiezen staan zo dicht op elkaar dat ze bij sommige kiezen helaas geen elastiek er doorheen heeft kunnen krijgen... Balen.

Ik voel me weer 12 jaar oud en ik slis weer. :')

Afbeelding

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:18

Netjes hoor! Het begin is er :j

Zoe26

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 17:47

Leuk ! Hoop dat het wennen meevalt en slissen zal vast met paar dagen beter zijn. De kop is eraf iig!

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:07

Ja ik slis nu al niet meer gelukkig. Het voelt wel enorm irritant tegen mijn wangen en lippen aan... Maar ook dat went wel.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:45

Ja vond ik ook. Ik heb geen pijn gehad of was hoeven gebruiken gelukkig. Ik heb nu toevallig een aft aan de binnenkant van mijn onderlip, dit heb ik af en toe verder geen last meer van.
Succes !

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:19

Oei, ook naar. Dankjewel!

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 23:04

Inmiddels loop ik 2 dagen met elastiekjes tussen m’n kiezen. Wat een hel.
Hebben jullie wel eens zoveel kiespijn gehad dat je je kies moest laten trekken? Zoveel pijn doen al mijn kiezen dus. Ik neem heel veel paracetamol en eten is niet fijn. Kan niet wachten tot die elastiekjes er de 13e uit mogen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 07:38

Vervelend Sassii! Nee gelukkig nooit meegemaakt maar wil je wel sterkte wensen.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 07:56

Goedemorgen of misschien kan het goede er wel vanaf. Je hoort dat wel vaker ja. Ik had het niet met de elastieken maar toen de ringen om de kiezen gingen en de palatal bar erin ging! Wist gewoon niet waar ik het zoeken moest. Mijn ervaring is dat de ergste pijn na 3 dagen minder wordt. Ik hoop dat het bij jou ook uiteindelijk afzakt! Sterkte!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:14

Ik had de elastiekjes die tussen mijn kiezen gepropt waren voor de ringen maar 2 dagen, man dat deed zeer. Sterke tot de 13e! Waarschijnlijk wordt de pijn wel minder als de elastieken meer ruimte gemaakt hebben.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:18

Sassii schreef:
Inmiddels loop ik 2 dagen met elastiekjes tussen m’n kiezen. Wat een hel.
Hebben jullie wel eens zoveel kiespijn gehad dat je je kies moest laten trekken? Zoveel pijn doen al mijn kiezen dus. Ik neem heel veel paracetamol en eten is niet fijn. Kan niet wachten tot die elastiekjes er de 13e uit mogen.

Even contact opnemen met de (nood)ortho. Best kans dat je wat sterkeren pijnstilling naast de paracetamol mag nemen. Sterkte!

Inmiddels loopt hier het traject ook weer, volgende keer weer gipshappen en dan kunnen ze inschatten wanneer ze me doorverwijzen voor de operatie **\O/** Ben inmiddels wel een beetje klaar met die beugel, eigenlijk :))

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:21

Als er nog mensen met vragen zijn kunnen ze mij ook altijd pben! Vorig jaar mei is bij mij mijn beugel erin gegaan, 13 januari dit jaar mijn operatie gehad en 19 mei gaat mijn beugel er uit! Dus ik kan van alles vertellen over het gehele proces :)

@Sassii wat vervelend dat je zoveel last hebt! Heb er zelf geen ervaring mee omdat ik geen elastiekjes tussen mijn kiezen heb gehad maar ik zou er inderdaad gewoon een belletje aan wagen!

@Lalidan wat fijn dat er weer beweging in zit! Hoop voor je dat je snel aan de beurt bent!

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:06

Brufen in combinatie met paracetamol kun je nemen. Die grote roze van 500 mg en dan 2 paracetamol, helpt echt. Deed ik ook op advies van ortho en kc de eerste paar dagen. Is heftig hoor. Ik kon niet eens praten toen van de kiespijn.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 15:57

Bedankt voor alle berichtjes en tips!
Het gaat langzaam aan íetsjes beter heb ik het idee, maar ik durf nog niet te hard te juichen. De kiespijn komt met vlagen. Maar als het er is, is het heftig.
Voor nu nog maar lekker wat paracetamol innemen.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:58

Vandaag de banden tussen mijn kiezen en het draad geplaatst gekregen. Op dit moment valt de pijn me nog reuze mee. Maar die banden voelen echt niet fijn in mijn mond. Mijn tong schuurt er telkens tegenaan. :(

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:36

Ik heb daar heel veel last van gehad, ik heb de ringetjes plat laten duwen en ze hebben het gladder gemaakt met die uithard gel.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:57

Och wat vervelend!

Die banden beginnen me nu ook echt te irriteren. Zojuist met het avondeten zat mijn tong er telkens tegenaan. Niet fijn!

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:11

Gaat het inmiddels beter Sassii? Ik mag 4 juni op consult bij de KC! Traject wordt dan weer opnieuw bekeken en ingepland, hopelijk gaat het dan vlot want volgens de orthodontist ben ik er nu wel klaar voor.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:14

Ja het gaat gelukkig veel beter. Ik ben gewend geraakt aan de banden. Het enige jammere is dat ik geen Tony’s Chocolonely meer kan afbijten. :')

Oh wat super dat je er naartoe kan. Hopelijk is de wachtlijst niet zo lang. Het zou jammer zijn als je ook nog maanden op de wachtlijst komt te staan.
Mijn kaakchirurg heeft mij geadviseerd om mijn ortho ongeveer 5 maanden voordat mijn ortho verwacht dat ik klaar ben, een doorverwijzing te laten sturen naar de kaakchirurg omdat de wachtlijst ongeveer 5 maanden is. Dan kan ik dus meteen als ik klaar ben met de beugel geopereerd worden.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:18

@sassii ik hoop dat het ondertussen beter gaat. Mijn ervaring is dat het na 3,4 dagen afzakt.

@ horsiegek, spannend!! Wel heel hoopvol dat het zo snel doorloopt toch.

Hier gaat het traag. Mijn kies zakt niet en ik heb 11 juni controle en dan elke maand. Eer de ortho groen licht geeft duurt de operatie nog 2 mnd.

Heb best de balen ervan soms.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:00

Ik kan me ook aansluiten bij de club.

Vroeger een beugel gehad, was toen al gesproken over een operatie maar dat wilde mijn vader toen niet.

Ben nu 27 en er was al jaren niks meer van te zien dat ik ooit een beugel heb gehad. Boventanden staan weer flink naar voren en onderkaak is een centimeter te kort.
Begin van het jaar de stap gezet om toch maar het traject in te gaan.

Vorige week maandag is een Marpe beugel geplaatst om mijn bovenkaak te verbreden. Deze moet ik iedere dag aandraaien voor 5 a 6 weken. Eerste week was echt afzien. Sinds gisteren gaat het beter qua pijn en moeite met eten. Eten is nog steeds niet optimaal, maar gelukkig en wel beter.
Nadat de gewenste breedte is bereikt blijft hij nog 3 maanden zitten. Dan gaan de armen er af en kan er een blokjes beugel in. En als laatste dan operatie aan de onderkaak. Dus nog wel een hele weg te gaan.

Voel mee met iedereen met een zere mond, zo naar is dat. Maarja eindresultaat maar in gedachten houden!

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 00:18

Welkom! Spannend. Ik wist helemaal niet dat ze het zo konden verbreden, voor zover mij verteld is kon het niet, omdat het vol volgroeid is. Bij mij is het operatief gespleten het bot en toen met een tpd heb ik 11 dagen gedraaid. Was nog erg pijnlijk, meer bij mijn neus en druk op mijn gezicht. Succes!

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:30

Zoe26 schreef:
Welkom! Spannend. Ik wist helemaal niet dat ze het zo konden verbreden, voor zover mij verteld is kon het niet, omdat het vol volgroeid is. Bij mij is het operatief gespleten het bot en toen met een tpd heb ik 11 dagen gedraaid. Was nog erg pijnlijk, meer bij mijn neus en druk op mijn gezicht. Succes!

Dankjewel!

Het is een behoorlijk nieuwe beugel. Publicaties die ik vind zijn van januari dit jaar. Zit bij het Radboud en de ortho doet onderzoek naar deze beugel. Ben zelf wel blij dat het een operatie scheelt. Al duurt deze manier wel langer geloof ik.

Van m'n neus heb ik ook het meeste ook last. Van te voren niet bedacht, maar eigenlijk wel logisch.

Zoe26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:15

Totale duur zal wel schelen denk ik hoor. Jij moet langer draaien, wat mij wel heftiger lijkt. Ik was echt die 11 dagen aan t aftellen. Ik had na de operatie hersteltijd nodig en kreeg na 2 maanden mijn blokjes beugel. Dus al met al langer als bij jou eigenlijk.
Vanaf daar zal het hetzelfde zijn en beide de overbeet correctie. Ik hoop de mijne te krijgen tegen september/oktober maar de laatste kies is eigenwijs dus vrees het ergste...

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:06

Ja, als ik het zo hoor maakt het qua duur van het verbreden tot blokjes beugel niet veel uit.

Ja dat aandraaien is zo onnatuurlijk. Minst favoriete moment van de dag.

Hopelijk ziet je kies het licht en draait hij snel bij! Voelt zo stom om vertraging op te lopen door 1 tand. :+