Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:58

volgens mij kan ik niets meer met een wijntje op, haha

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 01:36

996981 schreef:
Lekker Lugh! Hopelijk genoten van je vakantie!

Hier de hele dag slecht weer. Eigenlijk al besloten niet te gaan vandaag. Was al in de weekendmodus. Kindjes op bed en een wijntje op maar voelde toch niet goed om niet te gaan…
Dussss daar gingen we :+

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Die 5 km voelt ineens als een haalbaar doel *\o/*

Goed bezig! En herkenbaar en dan toch gaan……

Ja we hebben een fijne vakantie gehad!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:25

Haha lekker gelopen na een wijntje! Zou dat wat zijn, elke verzorgings post een wijntje ipv water. :')

Welkom terug Lugh!

O jee Namiro, beterschap!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:27

Ik kan na 1 wijntje mijn ogen al niet meer open houden, dus ik vind het echt een knappe prestatie :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:53

Samantha_ schreef:
Haha lekker gelopen na een wijntje! Zou dat wat zijn, elke verzorgings post een wijntje ipv water. :')

Welkom terug Lugh!

O jee Namiro, beterschap!

Ik ben voor :)) :')

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:23

Volgens mij is er in Frankrijk een wijn marathon *D

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 21:00

In Limburg is er een wijnmarathon! Die wil ik ook nog eens lopen.

Wat een knappe loopjes allemaal hier! Allemaal verder geweest dan je dacht te kunnen, hoppa!

Tiggs schreef:
Ik heb een intervaltraining gedaan op de Uithof. Daar is ook een 400-meter baantje 'uitgetekend'. Het ging heel lekker en er zitten heel veel Strava segmenten op dat baantje (beide kanten op 100-200-400 meter) dus had ook heel veel 'medailles'. M'n snelste 100 meter was 5:50 *\o/*

Het was fijn om eindelijk weer eens lekker te lopen.

Lekker bezig!
Bedoel je De Uithof in Den Haag? Daar woon ik dichtbij, waar is die baan? Lijkt me wel een keer leuk.

Ik heb gisteravond weer eens een rondje weg gedaan. De eerste loop sinds mijn 33 km maandag en alles voelde gewoon als vanouds. Het herstel is me alles meegevallen en dat lijkt me een goed teken! Ik was wel ontzettend moe maar gelukkig vliegt 5 km voorbij in vergelijking met die 33 km :+
Morgenochtend ga ik weer lekker de duinen in met de hond <3

Afbeelding

Die hartslag klopt niet helemaal denk ik. Ik had 1 km de hele tijd 118 als hartslag en dat heb ik normaal al als ik doorwandel. Het voelde niet moeilijk maar toch geloof ik dit niet helemaal.
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 07-12-24 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 21:11

Deze week één loopje van een halfuur gedaan, en toch geeft mijn horloge aan dat ik overbelast ben. :o

Nu ja, zal wel met de werkdruk te maken hebben: heb er een werkweek van net geen 50 uur op zitten, zelfs 2 dagen gewerkt van 6u30 's morgens tot 19u 's avonds, de donderdag zelfs zonder pauze, boterhammen opgegeten in de auto op weg van het ene werk naar het andere. En maar één nacht van meer dan 7 uur slaap, maar blijkbaar is dat bij mij gewoonte, had ik niet door voordat ik mijn horloge droeg 's nachts. Valt nochtans heel goed mee qua vermoeidheid, zal ook wel door de adrenaline komen.

Wat me nu wel opvalt: sinds ik die Garmin draag, heb ik ongeveer 5 keer de melding gehad "herstel vertraagd". Ik heb al 2x gehad dat ik na die melding zo ongeveer acuut verkouden werd (de eerste twee keer begon ik een minuut later te hoesten), en vandaag kreeg ik keelpijn. Toeval, of word je juist verkouden door oververmoeidheid, of voelt ie toch ziekte aankomen? Dan had ik wel liever dat ie het toch een paar dagen vroeger meldde. Hoewel, hij zegt al weken dat ik actieve/inspannende/stressvolle dagen heb en dat ik voldoende rust/slaap moet nemen, alleen ben ik nogal hardleers (en zitten mijn collega's in dezelfde situatie, zodat ook de één na de ander ziek uitvalt, wat de werkdruk nog verhoogt).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 21:30

Meet die van jou ook HRV? Meestal een dag of twee voordat je ziek wordt gaat je rusthartslag omhoog, keldert je HRV en heb je meer stress. Tenminste, dat is bij mij zo.
Herstel vertraagd heb ik bij mij nog nooit gezien.

Lisitano wat fijn dat het herstel zo lekker is gegaan en dat je weer een rondje hebt kunnen maken.

Ik heb een rustig loopje van 6km gedaan, morgenmiddag is het de bedoeling om een heuveltraining in het bos te doen.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 22:25

Ik was heel lekker bezig qua regelmatig hardlopen, en toen overleed mijn vader en sindsdien heb ik het ritme en de wil om de deur uit te gaan nog niet echt terug gevonden. Ik krijg het redelijk voor elkaar om op maandagen te lopen met collega's en op zaterdagen met parkrun maar de rest van de dagen heb ik het vaker niet dan wel in me om sportkleding aan te trekken en de deur uit te gaan. Het gure weer helpt dan ook niet mee.

Wel vorige zondag een mooi pr gelopen op de 5k tijdens de 3e Twiskemolen loop van het jaar. Voor het eerst onder de 30 minuten met 29:27, vorige pb was 30:41 en vorige parcours pb was 30:47 dus daar wel echt tevreden mee. Nu volgende week op vakantie en wellicht in Engeland een paar keer lopen en daarna hopelijk weer een beetje terug in het vaste ritme

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 22:49

Het is toch meer dan logisch dat je hoofd niet naar lopen staat, ik vind het al knap dat het je uberhaupt lukt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 23:07

Nou dat inderdaad. Niet te streng zijn voor jezelf!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 00:40

Lisitano, fijn!

Imay, dat is echt niet gek hoor…..vind het al knap datje gaat!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 09:50

@Imay, sterkte!

@SV, ja, meet ook HRV, maar aangezien ik mijn Garmin nog niet lang draag om te slapen, heb ik nog niet lang resultaten hiervan. Hij geeft aan dat HRV laag is, maar die staat op 58, dat is toch niet zo erg? Daar zitten precies geen uitschieters in.

Heb wel normaal lage rusthartslag (54) maar woensdag inderdaad plots rusthartslag 68 en een stresspiek van 78, en nu inderdaad keelpijn, hoofdpijn en verstopte neus. Al even in de pillenkast gedoken, want vannacht bijna geen oog dichtgedaan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 09:56

HRV is voor iedereen anders, dus het cijfer 58 zegt op zich niks. Je moet kijken naar de stijging of daling.
Dan voelde je garmin het denk ik toch aankomen met die hoge rusthartslag en stress.

Beterschap in ieder geval!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 12:11

Niet gek dat de motivatie wat minder is Imay, knap juist dat je toch gaat ook al is het wat minder vaak.
Knap dat je toch gegaan ben 99!
Die hogere rusthartslag voor je ziek word herken ik wel, heb dan ook dat mijn body batterij steeds minder oplaad snachts.

Hier een weekendje naar kerstmarkt in Duitsland. Gister heerlijk gegeten op de kerstmarkt. Vanmorgen om half 9 opgestaan om een rondje te lopen. Zaten naast een mooi bos met een bergje.. Poeh daar heb ik me toch even op verkeken, ging zo steil omhoog dat ik zelf wandelend buiten adem was het eerste stuk :') . Daarna wel fijn gelopen en gewandeld op de stukken die te steil waren. Wel mooi uitzicht zo in het bos en goede paden. Alleen laatste stukje beraf was zo stijl en modderig dat ik echt moest lopen. Het was heerlijk en verschikkelijk tegelijk :D .

Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 12:31

Sterkte Imay! Voor je hoofd is het goed om te gaan, maar inderdaad, zet je er maar toe...

@Lisitano: nee, de Uithof is het universiteitsterrein in Utrecht. Het heet tegenwoordig eigenlijk Science Park, maar daar ben ik nog niet aan gewend.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 12:47

Heel begrijpelijk hoor Imay! Knuffel voor jou.

O lekker bezig Eef!

Wel herkenbaar dat Garmin eerder door heeft dat ik niet fit ben dan ik zelf. Ik ben nu net weer uit de oranje rode HRV en net aan groen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:06

Ik ben al weken oranje, train gewoon op gevoel verder. Heb het idee dat er niets van klopt. Heb ik goed geslapen vindt Garmin van niet en andersom.
Heb nu keelpijn, dat heeft Garmin niet voorspeld. Training van vandaag moet nog plaatsvinden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:25

Jeetje Imay, sterkte. Heftig joh.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:13

Sterkte Imay en gecondoleerd met het verlies van je vader. Die zin komt vanzelf wel weer.. :(:)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 17:33

Hier vanmiddag een heuveltraining, 10.5km met 340hm en veel modder. Heuvels was alweer even geleden, maar zullen we toch wel een keer per week moeten gaan doen ivm de evenementen waar we voor zijn ingeschreven.
Mooi zonnetje erbij.

Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:32

SV, wat leuk! Goed bezig, ja was nat hé in het bos.
Ik heb bijna precies hetzelfde rondje gemaakt, maar dan op een andere plek, ook iets meer dan 10km en 320 hoogte meters.
Gister 14km , en 410 hoogte meters.
In Berg en Dal tikt het lekker aan op de N70.

Imay, gecondoleerd, heftig zeg.
Doe vooral waar jij je goed bij voelt, ik vind het ook knap dat je er toch nog even uitgaat.

Eef, dat klinkt leuk dat loopje na de kerstmarkt! Altijd genieten hé van de heuvels in Duitsland.

Hnw, herstel versneld, of vertraagd heb ik ook wel eens gehad, bij versneld zegt ie, goed zo, door meerdere rustmomenten op de dag is u hersteltijd verbeterd! Ga zo door.
Hopelijk zit er gauw weer een stijgende lijn in.
Ik heb een gemiddelde hrv van 62 in het groen.

Vrijdag was ik jarig, en ik had een weekendje in een hotel kado gekregen in Berg en Dal, was super leuk.
Daar lekker wat hoogte meters gemaakt, en dat wil ik ook vaker gaan doen, voel mijn benen wel flink zeg!
Er was ook een zwembad in het hotel, dus kon in de middag lekker even de spieren los zwemmen.
Onderweg nog leuke bomen gespot met kabouters!
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:08

Sterkte Imay.

Die kabouter is grappig.

Hier was de training een fail, of misschien ook niet omdat ik toch blij ben dat ik gegaan ben.
Ik had vanmorgen gedoken, daarna wat langer nagekletst, dus koud geworden. In de auto naar huis, kachel op standje sauna, thuis spullen uitgepakt en opgehangen en toen de nieuwe badkamer schoongemaakt. Ondertussen was het al weer 2 uur geweest en het plan was volgens een marathonschema 17km. Maar door die temperatuurverschillen had ik wat keelpijn (betekent hier niets overigens hoor, is nu na inspanning ook wel weer weg), en ik had eigenlijk geen rust nog gehad sinds het duiken. Dus omgekleed en op pad gegaan tegen half 3. Al na 1km voelde ik gewoon dat het niet lekker zou gaan, maar ik liep die eerste km eigenlijk te snel, 7.32 per km. Dus omdat het niet zo lekker ging de rem er op en over gegaan naar run-walk-run van Jeff. Na 7.5km begon het wat fijner te gaan, ik dacht mooi. Het rondje wat ik in m'n hoofd had zou of 15km zijn, of wat langer dan 17, maar dan zou ik gewoon naar huis wandelen was het plan.
Op het moment dat ik de splitsing van 15km of door op moest besloot ik door te gaan, het ging prima vol te houden met dat run-walk-run. Net geen 11km in 90 minuten gehaald, maar ok, het ging nog. Na ongeveer 12km werd het ineens onverwachts zwaar. Geen idee waarom, hartslag was voor mijn doen laag (meestal bovenin zone 3, dus niet eens in zone 4 of 5), ik liep rustig voor mijn doen voor de long run, had geen tijd in gedachten, wilde gewoon de afstand doen zeg maar.
En op 15km was ik 4 minuten langzamer dan vorige week, maar het kwartje was ook geheel op. Ik moest nog zo'n 4km naar huis tegen de wind in maar heb besloten dat te wandelen. Handen werden wel koud, maar de rest viel mee. Dus was nu 2 uur en 51 minuten onderweg voor 19km, maar heb eigenljk 'maar' 15 getraind.
Een volgende keer denk ik toch maar een uurtje gaan bankhangen voordat ik op pad ga, en dan maar in het donker lopen ,want dit was gewoon te gehaast. Dus blij dat ik gegaan ben, ook al was de training zelf zeg maar een fail.
Komende week in ieder geval een rustiger trainingsweek, van Runna en Ben Parkes zou ik volgende week zondag een 11km moeten doen, van een ander schema 8 als langste run. De andere trainingen zijn korter. 8km en bij Ben Parkes nog korter. Dus dat zou te doen moeten zijn zou je denken. Maar ik denk dat ik het Runna schema aan de kant gooi, die is te zwaar, zwaarder dan Ben, zwaarder dan de Kiprun app, zwaarder dan runningworld. Ik wil gewoon nu een paar weken kijken of ik zo'n schema van 12-16 weken kan volgen en zo ja, dan kan ik verder plannen. Zo nee, dan weet ik dat ik in feite nog gewoon getraind ben voor een halve moet ik maar denken. Als het een ja wordt, dan wil ik eigenlijk zo'n gepersonaliseerd schema gaan volgen. En dan is het dus nog kiezen uit een trainer die wel een keer de 30km wil doen, of een trainer die bij een langzamere loper het juist niet wil doen.
Maar wat rust v oor een training is dus wel belangrijk. Dus ondanks dat het ruk ging blij dat ik gegaan ben.
Laatst bijgewerkt door germie op 08-12-24 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:14

Gecondoleerd en veel sterkte gewenst Imay. Ik hoop dat het lopen je ook helpt in deze moeilijke tijd :(:)

SV, wat een mooie foto! Leuk rondje en wat boffen, die zon!

Ieris, wat leuk de N70! Die wil ik ook weer eens doen. Heerlijk zo’n cadeau. Een lekker actief weekend voor jou dus.

Vanmorgen heb ik 10 km met de hond door de duinen gelopen. Zelfs daar was het nat en glad. We liepen met een flinke groep en deden een fartlek-training. In die groep was ik ineens een snelle loper en werd ik lekker uitgedaagd door de trainer. Flink versnellen af en toe en herhaling van wat klimmetjes. Met een hond die flink fanatiek was, was het soms wel even zorgen dat ik overeind bleef. Hij sleurt me soms keihard vooruit en als je dan op gladde grond een scherpe bocht hebt kan ik nauwelijks overeind blijven. Het heeft de hele tijd geregend maar ik heb de hele loop een brede lach op mijn gezicht gehad. Wat voelt mijn lijf weer sterk!
Mijn hond, Meeko (naar het wasbeertje van Pocahontas), is ook een lekkere spierbundel met flink wat conditie geworden. Nog een beetje trainen en opbouwen naar grotere afstanden en iets beter tempo doseren.
Afbeelding