Corona patiënten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:43

Esther_ schreef:
Volgens de ergotherapeut hoort gebrek aan concentratie, overprikkeling etc bij corona. En hoe minder energie er is hoe slechter dat wordt.

Yes precies dit!
Ik loop ook nog bij de ergo, inderdaad dat ene gebied waar het overgaat van goed naar slecht zijn de signalen heel lastig van te herkennen. Het rode gebied is heel duidelijk, maar het gebied ervoor kan zich bij mij al uiten in hele subtiele spierpijn of een kriebeltje in de keel of dat ik opeens dingen iets anders proef.

Heel fijn dat de foto er goed uit zag Goof! Zeker een hele opluchting! Ik kan ook echt een ergo therapeut voor je aanbevelen, pas als je je hele subtiele grens herkent dan kan je er wat aan doen.

En wauw wat een goed nieuws zeebrastreep! Hopelijk blijft je moeder ook coronavrij nu, ik snap alleen de overgang van oma ernstig ziek met corona naar het is helemaal veilig en je hoeft niet in quarantaine nadat je met haar in de auto hebt gezeten?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 20:47

Uit dat webinar kwam idd ook, dat voor veel mensen prikkels veel te veel zijn.

Mijn man heeft vandaag met zijn fysio overlegd en ook komende week een afspraak met de ergotherapeut.

Oa ook door dat webinar. Daar was de fysiotherapeut heel helder.
Als iemand bij hem kwam en nog geen contact had met de ergotherapeut, dan verwees hij die patiënt door naar de ergotherapeut. En als de patiënt dan verzuchtte datie dat er eigenlijk niet óók nog bij kon hebben, dan begon die niet eens met fysiotherapie, eerst ergotherapeut en als dat loopt en er wat ruimte komt, is er misschien tijd voor training bij de fysiotherapeut.

Goof

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:19

Ja bizar he. Je denkt dat het een longziekte is en kampt uiteindelijk met overprikkeling en concentratieproblemen.
Mijn man sbapte er laatst niks meer van toen ik het daarover had. Logisch ook.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:26

Ik moet mijn vriend af en toe nog steeds bellen als ik boodschappen doe. Kan dan zo overprikkeld raken dat ik zelfs met boodschappen lijstje niet meer weet wat ik moet halen, dus dan stuurt hij me aan de andere kant van de lijn de goede kant op. Draag nu mijn noise canceling headphone in drukke ruimtes (winkel, fysio) en dat helpt wel enorm.
Nieuwe info opnemen kan ik ook nog steeds maar 20 minuten en dan ben ik ook op. Ga de webminar deze week even in delen terugkijken :)

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:33

Hier ook last van prikkels en concentratieproblemen, en dan ook nog in combinatie met adhd..

wat fijn dat je foto en de uitslag goed was goof !!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:33

Janntjuh schreef:
Esther_ schreef:
Volgens de ergotherapeut hoort gebrek aan concentratie, overprikkeling etc bij corona. En hoe minder energie er is hoe slechter dat wordt.

Yes precies dit!
Ik loop ook nog bij de ergo, inderdaad dat ene gebied waar het overgaat van goed naar slecht zijn de signalen heel lastig van te herkennen. Het rode gebied is heel duidelijk, maar het gebied ervoor kan zich bij mij al uiten in hele subtiele spierpijn of een kriebeltje in de keel of dat ik opeens dingen iets anders proef.

Heel fijn dat de foto er goed uit zag Goof! Zeker een hele opluchting! Ik kan ook echt een ergo therapeut voor je aanbevelen, pas als je je hele subtiele grens herkent dan kan je er wat aan doen.

En wauw wat een goed nieuws zeebrastreep! Hopelijk blijft je moeder ook coronavrij nu, ik snap alleen de overgang van oma ernstig ziek met corona naar het is helemaal veilig en je hoeft niet in quarantaine nadat je met haar in de auto hebt gezeten?

Heel goed nieuws , we hadden eigenlijk al in ons hoofd dat ze het niet ging halen. Klopt dat gedeelte vindt ik ook nog steeds een beetje raar. Afgelopen vrijdag kon mijn oma niet eens meer lopen werd als ernstig ziek bestempeld en er werd eigenlijk al gezegd dat ze het waarschijnlijk niet ging halen. En de dag erna loopt ze weer zelfstandig het ziekenhuis uit.

Het is blijkbaar bij heel veel ziekenhuizen zo dat je familie zelf op moet halen nadat ze ook met corona in het ziekenhuis hebben gelegen. Mijn oma is al wel lang ziek , dus ze zou niet besmettelijk meer moeten zijn. Mijn moeder kreeg wel handschoenen en 2 mondkapjes mee , maar een pak hoefde dan weer niet. Mijn moeder heeft zeker 3 x gevraagd aan het personeel of ze nu in quarantaine moest , en niet kon werken omdat ze pedicure is. Het personeel zei dat ze gewoon kon werken. Ik snap ook nog niet helemaal hoe dat werkt hoor.

Als mijn moeder naar mijn opa gaat die nog langer ziek is en al niet meer besmettelijk kan zijn moet ze wel een heel pak aan met bril , handschoenen en mondkapjes enzovoort.

De verschillende regels kan ik ook wel helemaal gek van worden. Tot nu toe is er niemand ziek. Ik ben er niet zo bang meer voor ik ben gevaccineerd dus ik ben eigenlijk wel de laatste die mij zorgen moet maken om ziek te worden.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:33

Janntjuh schreef:
Esther_ schreef:

Yes precies dit!

Heel goed nieuws , we hadden eigenlijk al in ons hoofd dat ze het niet ging halen. Klopt dat gedeelte vindt ik ook nog steeds een beetje raar. Afgelopen vrijdag kon mijn oma niet eens meer lopen werd als ernstig ziek bestempeld en er werd eigenlijk al gezegd dat ze het waarschijnlijk niet ging halen. En de dag erna loopt ze weer zelfstandig het ziekenhuis uit.

Het is blijkbaar bij heel veel ziekenhuizen zo dat je familie zelf op moet halen nadat ze ook met corona in het ziekenhuis hebben gelegen. Mijn oma is al wel lang ziek , dus ze zou niet besmettelijk meer moeten zijn. Mijn moeder kreeg wel handschoenen en 2 mondkapjes mee , maar een pak hoefde dan weer niet. Mijn moeder heeft zeker 3 x gevraagd aan het personeel of ze nu in quarantaine moest , en niet kon werken omdat ze pedicure is. Het personeel zei dat ze gewoon kon werken. Ik snap ook nog niet helemaal hoe dat werkt hoor.

Als mijn moeder naar mijn opa gaat die nog langer ziek is en al niet meer besmettelijk kan zijn moet ze wel een heel pak aan met bril , handschoenen en mondkapjes enzovoort.

De verschillende regels kan ik ook wel helemaal gek van worden. Tot nu toe is er niemand ziek. Ik ben er niet zo bang meer voor ik ben gevaccineerd dus ik ben eigenlijk wel de laatste die mij zorgen moet maken om ziek te worden.[/quote]

Ik ken helaas twee mensen die weken na de tweede vaccinatie hartstikke ziek werden helaas
Een heeft zelfs zuurstof gehad
Heel bizar

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:14

Vanmiddag bij de psychosomatische therapeut geweest. Mijn hoofd is nog steeds vol, dus ik kwam doodmoe uit dat gesprek, maar het was erg interessant.
Ze heeft veel uitgelegd over belasting en belastbaarheid en verder was het een uitgebreid intakegesprek. We gaan komende periode verder kijken naar mijn belastbaarheid, signalen van mijn lichaam en de overprikkeling. Ben erg benieuwd hoe dat gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:47

Toch wel apart dat blijkbaar het grootste gedeelte langdurige patiënten met overprikkeling vaak vrouwen zijn, las laatst iets over stress en dat dat grote invloed had en vooral vrouwen vaak heel veel ballen in de lucht houden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:24

Ik vind het wel bijzonder want de klachten die jullie beschrijven, had ik ook tijdens mijn burnout.
Zijn dit echt klachten die ontstaan zijn door corona en hadden jullie hiervoor geen stress? Of ervaarden jullie al stress maar nog niet deze klachten?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:35

Sure_lee schreef:
Ik vind het wel bijzonder want de klachten die jullie beschrijven, had ik ook tijdens mijn burnout.
Zijn dit echt klachten die ontstaan zijn door corona en hadden jullie hiervoor geen stress? Of ervaarden jullie al stress maar nog niet deze klachten?

Ik ervaar helemaal geen stress, ook eerder niet.

De therapeut vandaag legde het goed uit:
Deze ziekte heeft een grote aanslag op het lichaam. Conditie gaat sterk achteruit en moet volledig herstellen. Mensen denken bij 'conditie' aan het fysieke aspect, maar het hele lichaam, dus ook het mentale, heeft een klap gekregen. Alle energie komt uiteindelijk uit 1 potje.
Bij conditie opbouwen moet alles weer in balans komen.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:16

Ik vond de webinar heel verhelderend. Zelf natuurlijk nog niet zo lang ziek maar toch veel tips opgestoken.

Zebrastreep gelukkig is het goed gegaan met je opa en oma.

Ik ben zaterdag thuis gekomen. Beetje behelpen maar zo fijn om na bijna 4 weken thuis te zijn. In het verpleeghuis had ik erg heimwee naar thuis en daar erg eenzaam omdat je op de kamer moest blijven. Dus thuis met bed in de kamer en thuiszorg en fysio. Heerlijk

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:22

Ja dat klopt Goof.

Ik heb net de webinar terug gekeken en veel is me nu duidelijk. Vooral het stukje over het ontregelde onwillekeurige zenuwstelsel gaf me veel antwoorden. Zeker een aanrader om te kijken!
https://youtu.be/Owl49eTnqUo

Wat fijn dat je weer thuis bent Spetter!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:38

Ik moet die webinar nog steeds eens kijken!

Spetter, wat super dat je thuis bent. Fijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:52

Sure_lee schreef:

Ja, dit komt echt door corona. Er zijn meerdere factoren die daarbij meespelen en het onderzoek erna is in volle gang.

Overigens kunnen deze klachten ook bij burn-out passen, maar dan hebben ze een andere oorzaak.

Bij corona kan het komen door zuurstofgebrek waardoor de hersens wat aangetast zijn, maar ook door bv een sterk verlaagd fysiek functioneren en te snel willen opbouwen waardoor het lichaam alle zeilen bijzet voor wat gevraagd wordt van het lichaam (belasting) maar het lichaam dat nog niet aankan (te lage belastbaarheid) Bij het revalideren is het van belang deze in balans te houden, anders gaat het scheef en kan je idd last krijgen van overprikkeling, concentratieproblematiek of vermoeidheid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:08

Dank verootje. Je legt het beter uit dan ik na dat gesprek vanmiddag.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 01:46

Sure_lee schreef:

Bijzonder, ik wilde precies dit vragen. Op dit moment zit ik met een burn-out thuis en ik kan zóveel klachten één op één ‘overnemen’, heel apart.

Bedankt voor jullie reacties en verheldering Goof en Verootjoo.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:06

Ik dacht eerst ook dat mijn klachten kwamen doordat ik qua werk (overigens voor zeker 90% bureauwerk, thuis) even iets teveel hooi op mijn vork had genomen. Flinke vermoeidheid, pijn in nek/schouders/armen en afnemende eetlust, en op het moment dat ik niet anders kon dan me ziek melden zelfs echt uitgeput, en bijna niks kunnen eten. Geen koorts, hoesten, verkouden etc.
Ik moest me vanwege de ziekmelding laten testen en was vervolgens echt stomverbaasd dat ik een positieve uitslag had.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:13

Sandra_H schreef:
Ik dacht eerst ook dat mijn klachten kwamen doordat ik qua werk (overigens voor zeker 90% bureauwerk, thuis) even iets teveel hooi op mijn vork had genomen. Flinke vermoeidheid, pijn in nek/schouders/armen en afnemende eetlust, en op het moment dat ik niet anders kon dan me ziek melden zelfs echt uitgeput, en bijna niks kunnen eten. Geen koorts, hoesten, verkouden etc.
Ik moest me vanwege de ziekmelding laten testen en was vervolgens echt stomverbaasd dat ik een positieve uitslag had.

Mijn oma had deze klachten ook. Geen koorts maar ze was eigenlijk wel ernstig ziek. Had ook geen koorts en hoeste niet (nou ja dat zei ze maar af en toe hoorde je het wel)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 02:37

Ben helaas vrijdagochtend positief getest nadat ik donderdag avond ineens geen geur had. Had gewerkt tot half 5 en toen door naar stal gegaan en rond 19.00 pasta Pesto gekookt en toen rook ik nog en uur later ging ik douchen en rook de rituals niet meer. Ik dacht meteen oliebol want ik werk in de kinderopvang en heb vorige week vrijdag een baby gehad waarvan zijn moeder en oma zaterdag positief zijn getest maar moeder had de hele week al hoofdpijn en heeft dit niet gelinkt aan corona en heeft haar kind gewoon gebracht. Kon vrijdagochtend via mijn werk een sneltest doen en positief. Voel me totaal niet ziek, alleen verkouden (was ik al 2.5 week, toen negatief getest) en geen reuk en als mijn hoofd vol met snot zit hoofdpijn maar met neusspray is de hoofdpijn weg. Omdat ik nog thuis woon zit ik in mijn kleine slaapkamer opgesloten (zo voelt het ook letterlijk). Dat vind ik nu echt het zwaarste aangezien ik mij helemaal niet ziek voel. De hele dag lig en zit ik op mijn bed tv te kijken en netflixen en verveel me echt dood. Nog 5 dagen te gaan..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:24

xxxmh, ja dat zijn lange dagen dan. Hoop dat je niet alsnog ziek wordt.

Bah, ik ben weer benauwd en heb weer pijn op mijn borst.
Was vrijdag op mijn werk (onderwijs) en heb voor het eerst sinds de eerste week van januari weer 1 lesje gegeven. Was superblij, want ik mis het contact met mijn leerlingen onwijs, maar ik was buiten adem daarna. Kreeg weer pijn op mijn borst, heb ook voor het eerst weer enkele middagen op bed gelegen sinds enkele weken. Vanmorgen weer op school geweest en een korte instructie gegeven, zelfde resultaat. Ik word er zo verdrietig van dat ik wat dat betreft gewoon geen stap verder kom. Ik mis mijn werk echt, maar het lukt gewoon maar niet. Zelfs niet een kort moment.
Zo stom!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:07

Goof schreef:
xxxmh, ja dat zijn lange dagen dan. Hoop dat je niet alsnog ziek wordt.

Was vrijdag op mijn werk (onderwijs) en heb voor het eerst sinds de eerste week van januari weer 1 lesje gegeven. Was superblij, want ik mis het contact met mijn leerlingen onwijs, maar ik was buiten adem daarna. Kreeg weer pijn op mijn borst, heb ook voor het eerst weer enkele middagen op bed gelegen sinds enkele weken. Vanmorgen weer op school geweest en een korte instructie gegeven, zelfde resultaat. Ik word er zo verdrietig van dat ik wat dat betreft gewoon geen stap verder kom. Ik mis mijn werk echt, maar het lukt gewoon maar niet. Zelfs niet een kort moment.
Zo stom!

Nog steeds geen andere klachten erbij en indd het zijn lange dagen, zeker nu ik gehoord heb dat mijn oma een deze dagen ook nog eens komt te overlijden:(

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:17

Goof schreef:
Zo stom!

Hoe is jouw normale spreektempo? Ik moet van de fysio namelijk langzamer praten, als ik dat doe, dan gaat het met mijn ademhaling een stuk beter en heb ik ook veel minder last van pijn tussen mijn schouders.
Een uur lesgeven is dus nog teveel en ik snap dat dat frustrerend is, maar als je daar zo een terugval van krijgt moet je dat dus voorlopig toch niet meer doen. En zodra je over je grens bent gegaan, zal ook een korte instructie teveel zijn.

Bij mij gaat het redelijk goed en moet echt opletten niet te enthousiast te worden. Heb sinds zaterdag op een schaal van 1-10 niet meer boven de 5 gescoord met activiteiten en er zit dus echt vooruit gang in.
Maar het blijft de hele dag plannen en veel rust tussendoor nemen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:17

Hoe is het bij jullie (diegene die het reukvermogen helemaal kwijt waren) nu met het ruiken? Ik ben inmiddels 5 maand na mijn besmetting en heb nog steeds niet mijn reukvermogen goed terug. Ik zit nu in een “vis fase”, veel smaakt en ruikt naar vis en als het eten flink naar vis smaakt, dan ruik ik het de volgende dag ook tijdens nummer 2 op het toilet. Vis zelf is echt vies, ik moest laatst bijna kotsen van de sushi, terwijl dat juist het enige was wat ik nog lekker vond toen ik besmet was.

Ik wordt er dus een beetje moedeloos van. Zoveel lekkere dingen lust ik nu absoluut niet meer. Ik ben met eten nu bijna helemaal overgeschakeld op groeten en fruit. Vlees is vies (smaakt naar vis) melk en sojaproducten zijn vies (geen smaak), brood proeft wat verbrand en ik kan nog steeds niet wennen aan die structuur in mijn mond, zonder de normale smaak van brood erbij. Ik wordt wel heel creatief met mijn groenten en verse groentesoepen, ben bijna vegetarisch aan het eten, afgezien van 2-3 eieren op een dag en soms (zoute) vleeswaren (vooral om de groenten gewikkeld, dan is het wel lekker). Ik zoek nog naar eiwitrijke opties erbij die wel goed te eten zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:51

Ik las ergens in dit topic dat iemand (of dienst partner) voor iets anders antibiotica had gekregen waarna de geur ook ineens weer terug kwam. Wel vervelend zeg. Lijkt me lastig om dagelijks je normale hoeveelheid eten en drinken binnen te krijgen op die manier.