De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:33

Urbiezira schreef:
Ga er maar vanuit dat die maatregel voorlopig nog wel even geldt, en waarschijnlijk gaat uitbreiden.

Ja maar hoe lost je dit op?
Financieel gezien

Meeste kinderen hoesten rond deze periode van het jaar

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:37

safina schreef:
Aroha schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag; mijn ouders zitten in de categorie voor wie Corona dodelijk zou kunnen zijn. (Leeftijd x ernstige gezondheidsproblemen). Ze zouden vandaag naar Frankrijk gaan waar ze een klein huisje hebben op het platteland, ver weg van mensen. Nu durft mijn vader niet meer door Corona. Ik heb juist het idee dat ze veiliger zitten in hun huisje op een berg met vrijwel geen buren dan in de Nederlandse randstad? := Ze gaan daar met de auto heen, dus geen gedoe met volle treinen of vliegvelden.
Naast angst voor besmetting is hij ook bang dat de ziekenhuizen in Frankrijk op slot gaat voor ouderen, zoals in Italië. Nu lijkt me dat nog niet perse aan de orde en ook iets wat in Nederland zou kunnen gebeuren.

Ik zoek nu even pros en cons zodat ik ze kan helpen met een keuze maken waar ze achter staan.

Edit: Ik heb me niet dusdanig ingelezen, misschien zijn er hier mensen in het topic die er meer vanaf weten. :)

Ik heb een soortgelijk gesprek gehad met mijn ouders over hun vakantie. Ik heb gezegd: ik kan die keuze niet voor jullie maken. Maar wat jullie ook kiezen, mijn zegen hebben jullie.

Ik denk dat voor mijn vader de doorslag heeft gegeven dat hij niet van gezondheidszorg afhankelijk wil zijn in een land waar hij de taal niet goed spreekt en ze zijn nogal complexe dossier niet kennen. Ze blijven dus thuis.

Maar is de kans van besmetting niet relatief groter hier in de randstad dan daar in een huisje op het platteland waar ze vrijwel geen contact hebben met mensen? Ze wonen daar, dus ze gaan geen toeristische dingen doen. Qua medische zorg, mochten ze het nodig hebben, heb ik ze ook liever in Nederland.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:38

Ik vind het wel vermakelijk hoe nu iedereen ineens schuldigen aan het zoeken lijkt.
Mijn opa zei altijd: „hadden is een lelijk woord“.

Vooruit kijken lijkt me zinvoller. Dus netjes uitzieken en geen bejaarden knuffelen. Goed overleg tussen werknemer-werkgever, buurt overleg.. dingen die je zelf kunt doen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:38

Aroha schreef:
Edit: Toch te privé om hier neer te zetten :+.

Bedankt voor het meedenken! Er is nog geen covid in de streek waar ze heen gaan. Mijn moeder spreekt frans, ze wonen daar normaliter een groot deel van het jaar!

Je mag me altijd pb'en als je daar behoefte aan hebt. Als je moeder echt goed Frans spreekt kan dat helpen, maar wat als er iets is met je moeder en je vader zich moet redden in het frans?
Het allerbelangrijkste is dat ze een keuze maken waar ze zelf achter kunnen staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:42

Aroha schreef:
Maar is de kans van besmetting niet relatief groter hier in de randstad dan daar in een huisje op het platteland waar ze vrijwel geen contact hebben met mensen? Ze wonen daar, dus ze gaan geen toeristische dingen doen. Qua medische zorg, mochten ze het nodig hebben, heb ik ze ook liever in Nederland.

Zolang ze binnen blijven niet (mits een evt airco goed gefilterd wordt).
Alleen wanneer het virus 'airborn' gaat worden dan zit je in een dun bevolkt gebied beter dan in de randstad.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:45

tita schreef:
Urbiezira schreef:
Ga er maar vanuit dat die maatregel voorlopig nog wel even geldt, en waarschijnlijk gaat uitbreiden.

Ja maar hoe lost je dit op?
Financieel gezien

Meeste kinderen hoesten rond deze periode van het jaar

Denk dat dat een vraag voor een ander moment is, hoe vervelend ook. Dit heeft veel verdere financiële gevolgen dan alleen dingen zoals kinderopvang en niet naar je werk kunnen.

Ik denk dus ook dat er (nu) geen antwoord is op jouw vraag, maar dat het wél heel belangrijk is om je aan dit soort regels te houden, want anders zullen de financiële gevolgen alleen maar erger worden (als de situatie verergert)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:46

Aroha schreef:

Voor mijn ouders geldt dat ze momenteel thuis (in de randstad) ook hun contacten beperken. Niet naar de bios, niet de stad in, niet uit eten etc. Ik denk dat contacten vooral afhankelijk zijn van wat je doet en niet zozeer van waar je bent.

Verder is de vraag waar het snelst de gezondheidszorg overbelast kan raken. Geen idee. Zal sterk afhangen van waar het zich het hardste verspreidt. Als dat hier is, kunnen jouw ouders misschien nog naar Frankrijk. Of omgekeerd.

IMJ

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:53

Hoe gaat het met de besmette bokkers?
Chiren.. en nog 1

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:00

IMJ schreef:
Chiren.. en nog 1

Raket

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:01

Photograph schreef:
IMJ schreef:
Chiren.. en nog 1

Raket

Ja ik wilde het net wijzigen!
Te laat!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:26

Hier dus een stukje noord Italië ingegaan vandaag. Wel met een ‘dedicated’ toeristenbus en daarna Italië weer uit met de toeristentrein.

Geen restricties bij enige grensovergang gehad. Alle internationale treinen richting Italië rijden nog. Restaurants waren nog open onderweg, dus bijna niets van gemerkt. Italiaanse radio in 3 uur tijd ook geen woord erover gehoord.

Oftewel, of alles moet nog op gang komen of de quarantaine valt redelijk mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:34

Ik ben benieuwd of de grote wereld vrouwendag protesten in Azie ook voor een toename gaat zorgen de komende week.

sollair310

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:34

Hier is het constant op de televisie. Ook bij ons, zit direct naast het rode gebied, zie je beduidend minder mensen op straat. We maken ons er nog niet echt druk om, maar volgen het nieuws wel goed.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:57

mag schreef:
tita schreef:
Ik woon in mini dorp
2 besmettingen

Net mail binnen van school
- hoesten
- verkouden
- griep

Niet welkom morgen :roll:!

Hier ook niet welkom, kinderen allebei beetje hoesten >;)
Ben benieuwd hoe lang deze maatregel nog geldt.

Ik hoop dat ze het snel terugdraaien. Ik zit zelf in onderwijs en moet thuis blijven tot ik geen klachten meer heb +1 dag...
Dat is toch geen doen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:00

Ik voel me niet zo lekker, maar acceptabel.
Ik ben benieuwd hoe het zich verder allemaal gaat ontwikkelen in Brabant.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:00

Nou, gelukkig waren de spullen in de supermarkt net weer aangevuld. Van de week, en zelfs net nog, zag ik nog steeds mensen met hele kratten aan voorraden vertrekken... Maar zelfs de zeepschappen waren weer aardig gevuld. Nu kon ik ook 2 extra diepvriesdingen meenemen (want meer ruimte heb ik niet :') ) en een zeepflesje (want bijna leeg en van de week kon ik niet bij kopen..)

Gister dacht ik, nou, ik hoef niet perse naar het centrum, dus ik ga deze periode dan niet (scheelt ook weer geld) maar toen begreep ik dat de CPC hier gewoon doorgaat, ook hele hordes mensen bij elkaar...
maar goed, geen besmet gebied dus dan kan het natuurlijk gewoon :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:02

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:05

raket schreef:
Ik voel me niet zo lekker, maar acceptabel.
Ik ben benieuwd hoe het zich verder allemaal gaat ontwikkelen in Brabant.

Wat voor klachten heb je precies als ik vragen mag?

Ik ga ook veel minder op pad, wil het ook niet opzoeken. Die 265 is natuurlijk het topje van de ijsberg. Die waren een halve week/week geleden ook al besmet en toen wisten we nog van niks.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:10

Wat voor mij dan op zich ook duidelijk is, is dat het inderdaad niet enkel door direct contact komt. Een groepje dermatologen in een bespreking hebben neem ik aan gewoon zakelijke afstand zonder knuffelsessie.

DubbelFun

En daarom lopen er dus heel veel mensen rond die waarschijnlijk wél positief zouden testen, maar nu gewoon de rest van NL (mogen) aansteken !!
Proactief beleid is NL nog steeds vreemd !!

PSvanLot

Sizzle schreef:
Wat voor mij dan op zich ook duidelijk is, is dat het inderdaad niet enkel door direct contact komt. Een groepje dermatologen in een bespreking hebben neem ik aan gewoon zakelijke afstand zonder knuffelsessie.

Dat hoop ik ook inderdaad...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:11

Sizzle schreef:

Ja, dat vind ik best eng, dat je het blijkbaar ook kunt oplopen van bij elkaar zitten tijdens een vergadersessie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:12

Sommige mensen praten best 'vochtig' en als je dan dingen aan raakt waar de droplets op zijn gevallen en je ziet kort daarna aan je gezicht(ogen) of het zit op een kopje en je neemt een slok dan ben je dus de pineut...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:15

DubbelDun schreef:
Sommige mensen praten best 'vochtig' en als je dan dingen aan raakt waar de droplets op zijn gevallen en je ziet kort daarna aan je gezicht(ogen) of het zit op een kopje en je neemt een slok dan ben je dus de pineut...

Ja maar hier gaat het om zo ongeveer de hele groep.
De persoon had nog geen symptomen.
Ik vind het eigenlijk vrij duidelijk in de richting van Airborne gaan wat eerder ook geopperd werd.

Wat ik in dit verhaal ook interessant vind is dat de vrouw en dochter nog niet besmet waren. Dat past in de statistiek dat het mannen sterker treft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:17

Men houdt teveel vast aan 'geen symptomen'!! Als je in kontakt komt met het virus ben je na 12/24 uur al besmettelijk voor anderen óók als je géén symptomen hebt.