wie brand er een kaarsje voor mij ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:13

Ik vind de adviezen niet opdringerig.

Veel bokkers leven mee met TS. En ik kan mij voorstellen dat bokkers met ervaring op dit gebied TS willen helpen.

De situatie van TS komt zeer schrijnend over. Zij is terminaal, alleen in huis, man is werken en TS bakt nog even een taartje.

TS eet geen taart. Er zijn mensen die wel die taart opeten maar vervolgens TS alleen aan haar lot overlaten.

In Nederland is het niet nodig dat een mens in deze situatie alleen is. Daar is thuiszorg voor en in mijn optiek heeft TS deze hulp nodig.

Ook ik zou TS graag van dienst zijn zodat zij de juiste hulp in huis krijgt. Alleen TS lijkt nergens voor open te staan...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:15

Mavelle schreef:
Zullen we dat lekker aan spice en haar familie overlaten? Lijkt me dat zij en haar familie (en huisarts eventueel) de opties echt al wel bekeken hebben. Vind het een beetje opdringerig over komen om het aan te blijven bieden. TS gaat niet op het aanbod in, dat is ook een antwoord toch?

Maar dan zou ik het ook zo netjes vinden als hier de huisarts of gemeente of thuiszorg organisatie niet als boeman weggezet wordt. Of ook niet meermaals melden dat zich niemand erom bekommerd, terwijl alleen al in dit topic een heleboel mensen hun hulp hebben aangeboden. En ik snap wel dat ts liever geen vreemden om zich zou willen hebben , maar het werkt wel twee kanten op.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:17

Misschien wil Spice andere mensen niet tot last zijn, er vreemden bij betrekken. Ik denk dat zij en Marcel echt wel alle opties hebben bekeken en ik zou het vervelend vinden als spice of Marcel straks het gevoel krijgen zichzelf te moeten verantwoorden. Hulp is aangeboden van een aantal kanten, wat en of ze daar iets mee willen, is alleen aan hen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:18

Precies, en niet reageren is ook een antwoord.. ze kan er inmiddels echt niet meer over heen gelezen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:20

Zo zwart is het niet.. TS was niet alleen toen die taart gebakken werd, daarnaast als ze dit nou zelf graag doet dan is het mooi dat het nog lukt. Ze is niet verplicht precies te vertellen hoe het allemaal precies zit.

Niemand is verplicht dingen te doen zoals een ander ze zou doen of zoals het 'hoort'.

Afbeelding

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:27

maikeltje schreef:
Misschien wil Spice andere mensen niet tot last zijn, er vreemden bij betrekken. Ik denk dat zij en Marcel echt wel alle opties hebben bekeken en ik zou het vervelend vinden als spice of Marcel straks het gevoel krijgen zichzelf te moeten verantwoorden. Hulp is aangeboden van een aantal kanten, wat en of ze daar iets mee willen, is alleen aan hen.

TS maakt die keuze. Dat is 100% aan TS en haar naasten.

Maar in dit topic wordt het beeld geschetst dat het TS tegen de rest van de wereld is en dat hoeft niet!

We leven in een land waar de thuiszorg, in dit soort gevallen, goed geregeld is.

TS maakt de keuze om wel / niet van de zorg gebruik te maken. Maar dan vind ik de vervolgkeuze, om de zorgverlening negatief te belichten, onjuist.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:30

Toch komt het op mij ook over alsof er opdringerig/oordelend gereageerd wordt zo af en toe.
Dat men niet hebt meegemaakt dat de thuiszorg zo gaat, betekend niet dat het niet zo kan gaan in deze situatie. Zelfs al is iemand zeer vocaal en kan die prima zijn boontjes doppen. En ja ik heb dat dus wél zien gebeuren
En inderdaad, geen antwoord is ook een antwoord. TS komt mij over als iemand die prima haar boontjes kan doppen net als Marcel en om dan vreemden te laten bellen? Omdat het bij jullie goed is gegaan betekend niet dat je het hier op kan lossen en eigenlijk zou ik het ook een beetje voelen alsof er gezegd wordt dat ik niet genoeg mijn best doe...
En dat ze een taart bakt, wees dolblij dat ze even een beetje haar zinnen kan zetten, waarom oordelen? Want het is misschien niet zo bedoeld, maar zo komt het wel over, ze is niet ziek genoeg?

Er is geen script voor de situatie waar TS zich in bevind....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 22:31

Ik ben nu echt boos*sorry.als er getwijfeld word aan mijn toestand.goed lezen!@+ik zeg steeds dat ik met de dag achteruit ga.vandaag kan ik met geen mogelijkheid een taart bakken.gisteret veel kunst en vliegwerk.nog 1 hoogstens 2 dagen en ik kom helemaal niet overeind.vandaag nog net.logeren en verjaardag was alweer 14 dagen geleden. Zo snel gaat het.we hebben helaas ook alleen Internet vrienden.aan wie wij dit onmogelijk kunnen vragen .niemand die ooit bij ons is geweest.buren idem dito.verhaal iets anders-te lang -maar jullie snappen dat ik het niet aan een stel Polen of een 74 jarige vrouw vraag.ik wil jullie er ook niet belasten Hoe lief ook.ik kan binnen 1 of 2 dagen de deur niet meer openen.noodknop ook geen nut dan.en Denk je dat ik dan een vreemde aan mijn bed wil in nood..dan bel ik Marcel die is zo thuis..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 22:34

En ik zet nergens wie dan ook als boeman neer.ik zeg dat ze niks voor mij kunnen doen.ik kan ze al niet binnenlaten.en geen puf om alles uit te leggen. Kan ik het zelf doen. Of niet..

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:39

Wat teleurstellend dat mensen elkaar zo kunnen veroordelen in een situatie als deze! Denk alsjeblieft na voordat je iets post. Hoe ziek TS is, is niet aan ons om te beoordelen. Je enige taak is hier steunen of het topic verlaten. Maar dit soort gedrag (@Petpa) is echt walgelijk...
Spicegirl, geniet van de dingen die je nog wel kunt en steek je energie niet in jezelf verdedigen. Nergens voor nodig. Leef je leven zoals jij het wilt!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 22:41

De taart ging naar zus'die zelf ook kanker heeft en worstelt met huishouden.hubby heeft 3 punten op. Kleindochter van 2 ook even als 74 jarige buurvrouw. En dochter zonder vervoer zonder oppas die hier kruipen d naar toe zou komen maar ik wilook haar niet lastig vallen

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:42

Ik begrijp je helemaal hoor Spice! Hoe kun je nou vanaf een scherm beoordelen hoe ziek iemand is :? .

Ik wens je alvast een goede nacht Spice, slaap lekker! :*
Laatst bijgewerkt door MoppieFilou op 30-10-17 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:42

Petoa, wat een kansloze opmerking....

Spice, ik denk dat velen, net als ik, vooral onmacht voelen als ze je verhaal lezen, en je daarom graag willen helpen. Je zou je niet zo moeten hoeven verdedigen, je hebt wel betere dingen om je laatste energie aan te besteden :(:)

Misschien lees ik eroverheen, maar kan bijv je dochter iets voor je betekenen? Kan me voorstellen dat je haar niet voor je wil laten zorgen, maar misschien kan ze wat uurtjes bij je doorbrengen als Marcel weg is?

Edit: oh sorry lees nu je stukje over je dochter, te snel op verzenden gedrukt.
Laatst bijgewerkt door Laura82 op 30-10-17 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:43

Je hoeft je niet te verantwoorden aan bokkers ts...

Veel sterkte en kracht :* :*

Kruipt weer onder meeleessteen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:44

Wat een kansloos volk ook op bokt...

Trek het je niet aan spice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:45

Ik lees al even mee in dit topic zat een paar dagen geleden al ontzettend te piekeren omdat ik wat wou zeggen maar niet wist wat.
Ik wil alleen wel even zeggen dat ik een paar dagen geleden ook met m'n hart in m'n keel keek in het topic en dan eerst door een hoop ontzettend lieve reacties heen moest omdat het bijna einde verhaal leek/was.
Nu is ze weer redelijk ter been geweest en nu haar man weer aan het werk moet gaat iedereen weer even lekker vertellen hoe en wat ze moet doen en serieus zeggen je taart is wel in no time op maar verder heb je niemand? Echt alles goed verder? Als ze morgen overlijd is het ineens wel sterkte en alles. Denk ff na voor je wat zegt en laat spicegirl in haar waarde over keuzes!! Helemaal haar misschien wel laatste dagen neemt ze de tijd om hier te reageren en dan het lef om zo te reageren :x

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-17 22:45

Als eriemand van jullie daadwerkelijk morgenmiddag bij mij langs wil komen ? Uit de buurt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:46

spicegirl schreef:
En ik zet nergens wie dan ook als boeman neer.ik zeg dat ze niks voor mij kunnen doen.ik kan ze al niet binnenlaten.en geen puf om alles uit te leggen. Kan ik het zelf doen. Of niet..

Spaar je energie voor de belangrijke dingen in je leven spice, je hoeft je tegen niemand te verantwoorden!
Ik heb respect voor hoe jullie het doen samen en niemand anders dan jij/jullie heeft de regie van jouw leven in handen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:46

spicegirl schreef:
Als eriemand van jullie daadwerkelijk morgenmiddag bij mij langs wil komen ? Uit de buurt

Waar in de buurt woon je

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:47

En je hoeft je energie idd niet te steken in zulke mensen! :(:) De energie die je erin steekt kan je beter samen met hubby bv spenderen! :j

Zou je echt doodgraag komen vergezellen Spice! Maar woon jammer genoeg niet in de buurt :( .

Anoniem

Re: wie brand er een kaarsje voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:48

Inderdaad waar woon je. Tijd genoeg opzich

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:50

Even los van sommige opmerkingen die er gemaakt worden, de tips die er gegeven zijn met betrekking op zorg zijn echt wel goed bedoeld. Mensen denken hardop mee en dat is toch niet zo erg?

En ik mag toch hopen dat er hier niemand is die twijfels heeft aan jou ziek zijn! >;)

Volgens mij woon je ver bij mij uit de buurt, anders had ik met liefde bij je gekomen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:51

Lieve Spice,
het laatste wat ik wil is jou boos maken want jouw energie moet je nu heel goed doseren.

En iedereen, - zeker jij! - mag zeggen dat het mijn probleem is dat ik naar wordt van het idee dat Marcel thuis komt en jou dood,
gewond of stervende ("nog meer dan nu") onder aan de trap vindt.
Nog ingewikkelder: Ridderkerk is vanuit Drenthe niet naast de deur, dus aanwezig zijn als Marcel de deur uitgaat lukt mij niet. :o Ik wilde dat dat anders was...
Zou een andere bokker "in mijn plaats" kunnen: heel graag!!

Ik ben wel een beetje gerustgesteld door het idee dat als jij Marcel kunt verwittigen, hij er met een paar minuten is.

Zou je iets met een noodknop willen, dan kan Marcel dus - al dan niet vanuit zijn werk - de deur openen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:52

Mensen van de terminale zorg hóef je niks uit te leggen, ze zitten ook niet aan je bed als je dat niet wil. Die mensen zijn heel erg goed in onzichtbaar aanwezig zijn maar als je ze dan nodig hebt dan zijn ze er voor je. Wees niet bang om dingen uit handen te geven, dat doen ze niet als het niet nodig is. Maar als jij een arm nodig hebt om naar het toilet te gaan dan staan ze er voor je, ze kunnen mensen voor je bellen als je dat wil. Je hoeft je niet eenzaam te voelen maar je hoeft ze ook niet te entertainen.

Nogmaals sterkte met de hele situatie.

Misschien is het wel zo netjes om twijfel over de ernst van de situatie niet te bespreken hier al begrijp ik sommige van die berichten goed. Ik voel me zelf in sommige berichten ook aangesproken omdat het ook mijn werkgebied aan gaat maar probeer het ook te relativeren dat het niet mijn taak is maar het maakt me wel bewuster (nóg bewuster dan ik al was, ik heb zelf in een dergelijke situatie gezeten) dat ik in het werk nog 10 stappen harder zet voor iedereen die het nodig heeft.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:52

Spaar je energie voor positievere dingen dan je hier verdedigen spice. Je loopt op je laatste loodjes, je druk maken om oordelen van een ander is wel het laatste wat je moet doen! Onwijs naar dat Marcel niet de hele dag bij je kan zijn.