Time2Tri schreef:Weet wel dat ik op het moment Shimano 105 heb ...dat is geloof ik het minimale wat je
moet hebben .
Als je echt wedstrijdambities hebt, maar ook met de Tiagra kan je wedstrijden rijden. De juiste cassette/platen voor jouw omstandigheden zijn crucialer.
Met eigenlijk elk niveau groepset kom je een berg op, doch niet met elke overbrengingsverhouding.
Wat ik zelf wél een behoorlijk functioneel verschil vind betreft de voorderailleur. Het is niet voor niets dat de profs met electronische sets rijden; dat is vooral omdat die alle gehannes met die voorderrailleur elimineert.
Ik ben opgegroeid met frictie-hevels op de onderste framebuis en ja, indexering was een enórme innovatie en ja, de hevels op de rem was idem en het electronische schakelen is minstens zo´n grote stap.
SRAM heeft op dat punt bij de mechanische sets twee streepjes voor op Shimano. Ze bieden meer mogelijkheden voor een enkel voorblad én een functie welke het aanlopen voorkomt.
Imo is dát; de functionaliteit van de voorderailleur, een punt om te overdenken.