ADD??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Re: ADD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:19

Horse_ schreef:
Mijn vriend denkt dat ik in t gesticht thuis hoor nu hij t weet....

Ik ga ervanuit dat je een grapje maakt (of anders iig hij) zoniet dan zou vriendje bij mij snel weg zijn (naar het gesticht of niet mocht ie dan zelf weten Boos! )

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 23:46

_Laura schreef:
"Kent u het gevoel dat u een kamer binnenliep en niet meer weet wat u daar wilde doen? Nou zoiets, maar dan continue én begeleid door een 20-koppig kabouterorkest die allemaal een ander instrument bespelen...."
Vond ik tijdje terug op t ADD forum ROFL

Hahahaha inderdaad. Die is wel hartstikke grappig.
Ik zeg altijd: "Het is in mijn hoofd constant dezelfde herrie als in het grootste winkelcentrum van de wereld, tijdens de uitverkoop. En dan eigenlijk nog erger."

En dan nog denk ik; dat zegt niet genoeg. Er komt nog zoveel méér bij kijken.. Scheve mond

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:01

Ah euh hoi.. hier nog een warhoofd!

Uitspraken hierboven: Précies. Afgod

En als ik gewoon kort wil vertellen wat er in mn hoofd gebeurt, zeg ik tegen mensen 'nou, gewoon. Storm. Onweer. De katrina, of tsunami, of de mitch.'

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 11:39

Als ik die kenmerken allemaal lees, herken ik daar ook wel veel in bij mezelf. Ik zie het alleen niet als een nadeel, soms wel natuurlijk maar het maar hoe je het bekijkt.
Ik denk dat heel veel mensen wel meerdere van deze kenmerken zullen herkennen, of niet? Ik denk dat er veel mensen zijn die een vorm van ADD hebben maar er niet allemaal minder om functioneren. Ik ben ook hyperactief, kan niet stilzitten en verveel me snel. Ben snel afgeleid. Ik denk als ik met dat lijstje naar de HA ga, dat zij me dan ook meteen door zou sturen. Maar waarom zou ik? Heb er volgens mij niet in die mate last van dat het mij beperkt in mijn dagelijkse doen en laten.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 21:19

Zwelgje iedereen heeft er inderdaad wel wat kenmerken van. Ik denk dat het vooral afhangt van het fijt dat het nagenoeg alle kenmerken zijn bij sommige en in welke maten deze een rol spelen...

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:41

mijn dochter van 8 is laatst gediagnostiseerd met ADD,
ze is nu sinds een week aan de Ritalin.
binnenkort ga ik naar en psycholoog, ik dacht altijd dat ik hooggevoelig was maar ga nu zeker twijfelen,
mijn hele leven heb ik 'last' van mezelf, het lukt vaak gewoon niet.
nou lijken hooggevoeligheid en AD(H)D erg veel op elkaar.
maar ik zie mezlef in mjn dochter...wordt vervolgd Haha!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 12:06

Liss mijn moeder had zoiets ook toen ik besloot dat ik de testen wilde. Ze kon bij de vragenlijsten die ik kreeg ook veel van die dingen aanvinken voor zichzelf.
Daarnaast heeft mijn pa ook veel kenmerken van ADHD en mijn moeder dan van ADD dus heb weer het goede van beide gehad haha...

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:36

klopt, blijkt ook 70% erfelijk belast te zijn...en ze hebben het niet van hun vader Knipoog

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:25

liss schreef:
mijn dochter van 8 is laatst gediagnostiseerd met ADD,
ze is nu sinds een week aan de Ritalin.
binnenkort ga ik naar en psycholoog, ik dacht altijd dat ik hooggevoelig was maar ga nu zeker twijfelen,
mijn hele leven heb ik 'last' van mezelf, het lukt vaak gewoon niet.
nou lijken hooggevoeligheid en AD(H)D erg veel op elkaar.
maar ik zie mezlef in mjn dochter...wordt vervolgd Haha!

Ben wel heel benieuwd, zie je al de nodige veranderingen bij je dochter door de Ritalin? En ervaart zij die zelf ook al? Lachen

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:37

morgen even de dokter bellen.

en weet je wat het is, vroeger zwom ik overal doorheen en ging het nog wel. maar nu ik echt serieus mijn best moet doen voor school en werk heb ik er teveel last van.
daarnaast ook dat ik wel eens redelijk uit mijn zinnen wil komen en mensen verder kijken dan: dat meisje die zo grappig praat.
van de hak op de tak, en ik raak mijn eigen teksten ook nog eens kwijt.. en ratelen, ook dat Lachen

maar het meest herkenbare: het gevoel dat je wel slim bent, maar het er niet uit komt.
schriftelijk ben ik wonderbaarlijk sterk, maar mondeling komt mijn hoofd er niet uit. of doe ik dom wild.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:55

Ik werk met kinderen met ADHD/ADD of PDD-nos en herken ook wel wat in mezelf (zit bij ons ook in de famillie). Mijn broer heeft PDD-nos en ook altijd medicatie gehad tot zijn 18e en hij heeft er verder geen last van gehad (integendeel). Ook op mijn werk hebben de meeste leerlingen veel baat bij medicatie (integenstelling tot gedragstherapie en sociale vaardigheidstrainingen e.d.). Zonder medicatie zouden ze naar het speciaal onderwijs moeten (de meesten), maar met medicatie kunnen ze met wat extra aanpassingen zoals structuur kaarten met picto's en gestructureerde dagplanningen prima functioneren op het reguliere onderwijs, want ze zijn wel intelligent. Dat is toch fijn, want dat maakt de weg naar de toekomst makkelijker.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 00:06

mijn dochter heeft naast ADD ook een p/v kloof, verbaal scoort ze rond de 80 en performaal zo rond de 145.
zij is dus hoogbegaafd wat betreft het handelen,
ze maakte al met 1 jaar moeilijke puzzels, maar nu wordt lezen en rekenen erg moeilijk voor haar.
door haar ADD en p/v kloof mag ik wel een rugzakje aanvragen voor op school.
ze ratelt ook de hele ag door, het is geen stuiterbal alleen haar hoofd is erg druk, daarom kletst ze ook de hele dag door...pfff, wordt er wel es gek van Tong uitsteken
ook werk ik met picto's want routine onthouden kan ze niet, zoals tandenpoetsen, aankleden en zelfs eten vergeet ze wel eens.
ik heb nog niet ontdekt wat haar sterkste kant is, wat ze heel erg goed kan, dat komt nog wel.
die ritalin heeft ze nog geen week, vrijdag over op 2 pillen per dag.
ze praat wel ietsje minder en zegt zelf dat ze wat beter op kan letten op school, maar denk dat het nog een beetje te vroeg is.

hebben mensen met AD(H)D misschien net zoals veel autistische mensen iets wat ze heeel goed kunnen??
zoals muzikaliteit??

ik weet dat bepaalde dingen me heel makkelijk afgaan,
ik speel basgitaar in een band, heb dat binnen 10 minuten geleerd,
ben nu 33 jaar maar heb nooit wat met muziek gedaan.
ook teken ik portretten, dat doe ik al vanaf de lagere school, nooit een opleiding o.i.d gehad.
kijk, dat is dus dat performale...net zoals mijn dochter, die knutselt ook liever/beter dan dat ze rekend.

moet toch mezelf maar ff laten onderzoeken;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 00:08

Ik "meld" me ook eventjes. Mn moeder liep altijd maar als grapje te zeggen dat ik een ADHD kind was. Altijd vreselijk druk en weetikwat. Nu ik iets ouder ben toch maar eens serieus op zoek gegaan naar symptomen en kwam hier het ADD lijstje tegen...Aai das confronterend. Ook mijn moeder ziet er op enkele na héél veel terug in mij. Wat ik herken is het drukke, niet stil kunnen zitten, dromerige staren, afsluiten van de omgeving, lastig luisteren, GEEN vermogen tot concentreren en ga zo maar door. Binnenkort maar eventjes langs de HA kijken wat die vind. Weet wel een ding. Ik ga niet aan de medicijnen want het beperkt mij verder niet. Ja rust is ver te zoeken, ja concentreren is vreselijk lastig maar ik leef er dus al 18 jaar mee...

Maar dan de vraag aan jullie...wat maakt nou net het verschil tussen ADD en ADHD?

edit: Sprak er vandaag met de vrouw van mn opa over...Het verbaasde haar niet en ze had ook al zo'n vermoeden...toch gek dat niemand er dan iets van zegt.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 00:42

ADD is bijna hetzelfde als ADHD behalve dat hyperactieve

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 00:55

Sappos schreef:
Ik "meld" me ook eventjes. Mn moeder liep altijd maar als grapje te zeggen dat ik een ADHD kind was. Altijd vreselijk druk en weetikwat. Nu ik iets ouder ben toch maar eens serieus op zoek gegaan naar symptomen en kwam hier het ADD lijstje tegen...Aai das confronterend. Ook mijn moeder ziet er op enkele na héél veel terug in mij. Wat ik herken is het drukke, niet stil kunnen zitten, dromerige staren, afsluiten van de omgeving, lastig luisteren, GEEN vermogen tot concentreren en ga zo maar door. Binnenkort maar eventjes langs de HA kijken wat die vind. Weet wel een ding. Ik ga niet aan de medicijnen want het beperkt mij verder niet. Ja rust is ver te zoeken, ja concentreren is vreselijk lastig maar ik leef er dus al 18 jaar mee...

Maar dan de vraag aan jullie...wat maakt nou net het verschil tussen ADD en ADHD?

edit: Sprak er vandaag met de vrouw van mn opa over...Het verbaasde haar niet en ze had ook al zo'n vermoeden...toch gek dat niemand er dan iets van zegt.

Ik leef(de) er al 24 jaar mee, en ik ben jaloers op jou als jij kunt zeggen 'het beperkt mij niet'. Oké eerlijk van sommige beperkingen werd ik me pas bewust toen ze wegvielen, maar heb wel al mijn hele leven gemerkt dat de dingen bij mij niet liepen zoals ze dat bij andere mensen deden (heb ook niet alleen adhd maar ook autisme erbij maar oke) dus beperkt? Ja in mijn geval zeker wel.

Ik snap de mensen die niet aan de medicatie willen wel hoor Ja Riep het twee maanden geleden zelf nog. Maar wat ben ik nu blij dat ik voor 1 keer in mijn leven mijn eigenwijsheid (want dat was het bij mij echt!) aan de kant heb gezet en na veel positieve verhalen het toch geprobeerd heb. Ik slik nu pas een week Ritalin, maar ben als de dood dat het effect weer zal verdwijnen (niet heel waarschijnlijk volgens mij) want ik weet nu pas hoe het is om je góed te voelen, en dat gevoel bevalt wel Clown

Sorry voor mijn verhaal, heb geen aandelen Ritalin, zal het ook niemand opdringen, maar je weet hoe dat gaat met dingen waar je zelf enthousiast over bent Clown

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 01:01

Wij zijn nu bezig met mijn zoontje.
Hebben ondertussen al 10tallen formulieren in moeten vullen en hij heeft nu al diverse testen gedaan over verschillende dagen.

Poeh dat valt allemaal niet mee, door die testen wordt er veel van hem gevraagd en komt dan hoteldebotel terug.
Maandag heeft hij weer een test gehad, dinsdag schoolreisje, woensdag ff niks, donderdag nog een test en dan is hij voor deze week klaar. Hopelijk is hij van het weekend weer wat rustiger. Eind oktober krijgen wij de uitslag van al de testen.
Persoonlijkheid, intelligentie, organisatorisch, neurologisch, gedrag op school (en die testen duren 2 1/2 - 3 uur per keer)

Je hoopt van te voren dat ze tijdens 1 gesprek wel weten wat er precies aan de hand is (je weet dat het niet kan, maar je hoopt er wel op).

Ben benieuwd of zij een gebruiksaanwijzing bij hem kunnen leveren Haha! .

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:44

Alwiene wil het na bevestiging van de huisarts wel een keer proberen maar zie mij niet aan de medicijnen, ik slik met moeite een paracetamol als ik ziek ben.
Maargoed misschien beperkt het mij wel maar heb ik er verder geen last van omdat ik er mee heb leren leven. Adhd? No way! Ik ben gewoon een beetje drukker constant en ik kan me niet concentreren. Nu is dat op school redelijk op te lossen door mij gewoon in een hoekje te zetten met mn ipod dan hoor ik iig niks wat mij af kan leiden want onbewust ben ik daar toch naar op zoek. Thuis is het een ander verhaal, daar zijn veel meer dingen die mij van mn werk kunnen houden.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:18

Sappos schreef:
Alwiene wil het na bevestiging van de huisarts wel een keer proberen maar zie mij niet aan de medicijnen, ik slik met moeite een paracetamol als ik ziek ben.
Maargoed misschien beperkt het mij wel maar heb ik er verder geen last van omdat ik er mee heb leren leven. Adhd? No way! Ik ben gewoon een beetje drukker constant en ik kan me niet concentreren. Nu is dat op school redelijk op te lossen door mij gewoon in een hoekje te zetten met mn ipod dan hoor ik iig niks wat mij af kan leiden want onbewust ben ik daar toch naar op zoek. Thuis is het een ander verhaal, daar zijn veel meer dingen die mij van mn werk kunnen houden.

Je huisarts zal (hoop ik toch) geen ADD of ADHD diagnosticeren. Hij kan hooguit aangeven of het hem zinvol lijkt om je te laten onderzoeken, diagnose heb je niet na 1 gesprekje met je huisarts en als het goed is medicatie toch ook zeker niet!
Wat is jouw verwachting van de huisarts? Als hij voorstelt om het te laten onderzoeken wil je daar dan wat mee doen? Zo ja, wat wil je daar dan mee bereiken? Die laatste vraag is niet naar bedoeld, maar ze vroegen het mij ook bij het riagg zo van "wat verwacht je van ons? wat is je doel dat je dit laat onderzoeken?". Ik kan me voorstellen als jij je niet beperkt voelt door een mogelijke ADD dat je het ook niet zinvol vind om een diagnose te laten stellen Lachen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:57

Das een hele goede vraag. Ik denk ik kan wel zeggen zus en zo en mn moeder ook maar klopt het verder. Ik heb voor zover ik weet verder geen problemen waar ik over wil praten met een psycholoog oid. Ik wil eigenlijk geen medicijnen omdat ik er niet genoeg last van heb dat het mij echt beperkt. Ja het is merkbaar ja het zal vast vervelend voor mn ouders kunnen zijn maar er is verder niks wat opgelost moet worden.
Maar das inderdaad ingewikkeld...Wat verwacht ik? Tja bevestiging?!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 15:53

Sappos. Bevestiging geeft al veel rust voor jezelf....

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:57

Gekke is dat ik mij na de diagnose alleen maar rotter ben gaan voelen en achteruit aan het gaan ben. Denk dat de ergste vermoeidheid er nu uit komt dat ik het nu echt zat ben om mij altijd zo te voelen en anders te moeten doen. Heb al meerdere woedeaanvallen op mijn werk gekregen gewoon waar iedereen bij was inclusief de chef.. Ben zo op en kan mij niet meer beheersen en dat kon ik voorheen nog redelijk. Hoor mij zelf dingen zeggen of doorrazen dwars door gesprekken maar stoppen Scheve mond

Ik ga iig (voorlopig) niet aan de medicijnen. Viel zo zwaar tegen ook al was ik die dag wel erg rustig in mijn hoofd, te rustig dus dat is ook niet handig. Ook moet er eerst uitgezocht worden welke ik dan wel mag en of ik dat wel wil....

Heb ook net mijn bloed laten onderzoeken op afwijkingen van de schildklier. Schijn je ook onrustig van te kunnen worden. Ook hoorden de bijwerkingen die ik had op de merkloze Ritalin niet allemaal vandaar ook die schildklier.... Heeft de arts mij tenminste nog ergens mee kunnen helpen. Verwacht er niet veel van want denk 2 jaar terug nog laten nakijken maar ja.

Verder helpen ze niet echt. Komt hij met een folder over een cursus hoe om te gaan met ADD weet hij niet eens wanneer dat is, hoeveel dagen (ivm werk) en wat het precies in houd Boos! . Had zich ook niet ingelezen over mijn verdere ziekten en het verband ermee wat mij ook erg belangerijk lijkt. Wist niet eens coeliakie is en dat je daarvan ook moe bent, prikkelbaar etc. Als ik vroeg zo van kan ik nu ook doodop zijn vanwege mijn darmen en CVS dan banketstaaf hij er gewoon over heen. Mijn moedere was de 1e keer mee en had toen al haar bedenkingen over die arts zei ze me na de afspraak van gister. Ze merkte dat hij zich niet goed had ingelezen.

Nu dus weer 2 weken voordat er eens wat gebeurd en ik wat hoor Boos! Heb je eindelijk na tig jaar (heb al vanaf de basisschool concentratieproblemen en ben nu 30) diagnose en wil je er voor gaan omdat het echt niet meer gaat dan kun je nog wachten.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:59

Laura ja dat is denk ik wel zo. Nu is het zo van tja tis best zeker maar ik ben geen dokter. Vertelde het een vriendin en die zei goh was dat iets nieuws dan Huilen van het lachen ROFL

Horse_ Das wel klote zeg! Fijne HA heb je als ie nergens iets van weet!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 19:30

Ja dat zeiden er bij mij dus ook meerdere....

Horse_das balen dat het voor jou zo negatief is geweest toen je er achter kwam...

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:32

Vue schreef:
Ah euh hoi.. hier nog een warhoofd!

Uitspraken hierboven: Précies. Afgod

En als ik gewoon kort wil vertellen wat er in mn hoofd gebeurt, zeg ik tegen mensen 'nou, gewoon. Storm. Onweer. De katrina, of tsunami, of de mitch.'

Haha, is Mitch een storm Knipoog

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:51

Haha schijnt...
Gedraagt de jouwe zich naar die naam dan Tong uitsteken