Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MandyR

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:46

Ik begon al pijn te krijgen op weg naar huis (mocht dezelfde dag naar huis). En het werd alleen maar erger in de dagen erna. Handenvol met pillen en nog steeds op de klok zitten te kijken wanneer ik de volgende mocht nemen.
Na een paar dagen werd het wel weer minder. Jij zit nu op dag 5, dus ik denk dat je het ergste hebt gehad.
Ik heb nog wel een periode gehad (denk een paar weken na de operatie) met erge kramp in mijn kuit. Denk aan de ergste kramp die je ooit meegemaakt heb en doe dat x 10. Zodra ik 'sochtends wakker werd, begon het. Ik nam dan een pijnstiller en bleef nog een half uur doodstil op bed liggen om daarna heeeeel voorzichtig mijn voet te gaan bewegen om die kuitspier wat op te rekken.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:10

Hai, de pijn was bij mij eigenlijk ook wel goed te dragen. Maar dat gevoel van het knappende been, dat ken ik ook wel. Het was dan ook het moeilijkste in de ochtend vond ik, na een lange nacht slapen dan deed mijn knie het meeste zeer. Verder wel zeuren en het trekken van de hechtingen, maar op zich alles wel goed te doen. Na 2 dagen ben ik gestopt met de paracetamol en na een week met de diclofenac. Het zal natuurlijk voor iedereen wel verschillende zijn. Ik denk dat ik tot nu toe nog best heel erg snel ga met de revalidatie. Ik zit nu op 8 weken en heb vandaag bij de fysio voor het eerst gejogged op 7.0 km/u en verder met gewichtjes in mijn handen de trap op en weer af, op en weer af.....vooral met het joggen was ik heel erg blij!!

Succes allemaal!!!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:04

Mag je nu al de trap op en af??
Ik schijn ook heel erg voor te lopen op schema. Maar traplopen mag bij mij pas volgens de richtlijn in de 13e week weer normaal.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:26

Ik heb eigenlijk 1 dagje in het ziekenhuis geslapen en de volgende nachten bij mijn ouders, dus dat was ook dagelijks trappen doen....toen kon ik natuurlijk nog niet 'normaal' traplopen, maar zeg maar alleen zoals kindjes dat doen. Maar op dag 1 in het ziekenhuis heb ik dat ook met de fysiogeoefend, 1 kruk ter ondersteuning en de andere dwars in die hand.
Ik heb het niet in de richtlijn zelf staan wanneer het 'officieel' zou mogen. Vanaf 1 maand kon ik het weer 'normaal', maar omdat het me toch wat zwaar is dagelijks verschillende trappen te doen hebben we er nu extra op geoefend met extra gewichtjes.

Super dat je ook voorloopt Peanutbutter!!! Mijn fysio zegt dat het toch altijd persoonlijk is en dat als je het kunt het gewoon moet doen en extra trainen. Zou het wellicht ook schelen dat ik bij een sportfysio train?

Bij de vorige operatie was ik niet zo snel hoor....14 maanden fysiotherapie en nog steeds zo gammel als wat.....maar gelukkig gaat het nu echt fantastisch :D

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:30

Ik mag echt alleen traplopen door mn goede been als eerste te zetten en het geopereerde een bij te trekken.

Mijn fysio is iets behoudener. Hij kent me en weet dat ik te snel te veel wil. en zeker als het allemaal al zo goed gaat ben ik geneigd om te zeggen van hmm dat lukt allemaal wel.
Ben nu 5 weken geleden geopereerd en heb sinds deze week echt het gevoel van volgende week wil ik wel weer opstappen.
Maar van de fysio mag dat nog echt niet.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:36

Mijn fysio is daarin wat verschillend, wat ik in de sportschool kan, dat moedigt hij allemaal aan. En verder houdt hij echt alles keurig bij op papier, zodat we helemaal kunnen zien hoe het verloop is.

Ik ben zelf ook zo iemand die echt alles wil en ook meteen weer op de fiets zat en zo.....maarre, als ik het woord 'paard' uitspreek dan zegt hij dat dat toch echt een half jaar nodig heeft en de chirurg denkt daar ook zo over......dus daar luister ik dan wel naar.....ik wil niet dat het daarop weer mis gaat.....
Maar wat het trainen betreft zijn ze beiden van mening, hoe meer aan de spiertjes werken, hoe beter. De nieuwe kruisband zit er goed in, dus eigenlijk is het been gemaakt en moet het weer alles kunnen :)

Maar goed, ik ga toch ook elke week maar weer vragen of het alweer tijd is om op het paard te stappen ;), en zo nee, dan hebben we weer een extra reden om superhard door te blijven werken in de sportzaal ;)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:28

Oeps, ik heb net best wel op mn donder gekregen van de fysio.... := In huis liep ik met 1 kruk en dat mag dus absoluut niet van hem want dan ga ik "scheef lopen" en belast toch wel mijn knie.
Verder mag ik van hem vaker buigoefeningen doen dan in het ziekenhuis mocht. Daarin tegen verwacht hij dat ik minimaal 4 weken !!!!! thuis op mijn kont blijf zitten. :x Hmm... denk niet dat ik dat vol hou en gillend gek wordt. Het normale politiewerk zit er voorlopig ook niet in, dat snap ik wel maar ik had toch wel bedacht dat ik vanaf volgende week een paar uur "zit" werkzaamheden kan gaan doen. Dus aangiftes opnemen, verdachtes en getuiges verhoren enzo. Maandag eerst op controle bij de ortopheed en dan komt de fysio dus dan weet ik meer.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:36

Ik woon op de eerste verdieping dus ik moest al meteen de eerste dag trap lopen.
Ik had van mijn thuiskomst eigenlijk wel een filmpje willen hebben, dat moet er erg komisch uitgezien hebben. Iedere keer dat ik mijn geopereerde been optilde, had ik het gevoel dat mijn been uit elkaar viel. Dus na de eerste trede had ik het al helemaal gezien en moest er ter plekke een oplossing gevonden worden.
Mijn stiefmoeder kwam naast mij lopen op de trap om mij een beetje te ondersteunen en te zorgen dat ik mijn evenwicht kon houden en dus niet achterover viel.
Mijn vader kroop op zijn knieen achter ons aan de trap op. Iedere keer als ik mijn goede been een tree hoger had gezet, pakte hij heel voorzichtig mijn slechte been op en tilde die naar de volgende tree. We hebben er een tijdje over gedaan, maar ik ben boven gekomen.
Dat uit elkaar vallen gevoel heb ik trouwens een dag of 2 gehad. Ik moest ook iedere keer hulp hebben om in en uit bed te komen en ook om op of van de bank te komen. Die hulp bestond dan uit het voorzichtig op tillen van mijn been en langzaam op de grond zetten of op bank / bed te leggen.

Ik ben na 3 maanden voorzichtig begonnen met paardrijden. Zonder overleg met arts of fysio.
Een paar dagen na de eerste keer kreeg ik van de fysio een compliment dat het ineens zo goed ging. "Uhh, ik ben weer begonnen met rijden." "Oh, kijk maar uit dat je niet valt, maar verder vooral doorgaan, het geeft nu al, na 1 keer, zichtbare resultaten."
Toen ik met 7 maanden op controle moest in het ziekenhuis, heb ik het daar ook verteld en het maakte niets uit zei hij. Als ik er baat bij had, moest ik vooral doorgaan. Ik mocht alleen nog geen teamsporten (handbal, voetbal ed) doen, dat was te gevaarlijk.
Op de vraag of hij zijn papieren wel goed had gelezen en wist hoe ik aan die slechte knie kwam, moest hij alleen maar lachen.

Voor diegene die het niet (meer) weten, ik ben 13 jaar terug van een paard gevallen en toen zijn de knie problemen begonnen.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:22

Nou mensen hier mijn laatste berichtje, morgen ben ik aan de beurt. Ben heel erg benieuwd of het mee valt.
Ik zal zeker wanneer ik weer thuis ben jullie laten weten hoe ik het ervaren heb

Groetjes yvette

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:53

@ Fenja/Yvette
Héél veel succes morgen, maak je niet te druk/zunuwachtig want het komt allemaal goed. Jaja, ik weet het lekker makkelijk gezegd nu ik het al achter de rug heb :P Maar goed, het is vandaag bij precies een week geleden en (de operatie) vond ik achteraf meevallen!

Ik ben vanmorgen op controle geweest bij de ortpheed eneuhm ........is het héél erg als ik hier beken dat ik dat nou eens écht een leuke arts/man vind? :o

Goed, weer even ONtopic! De arts was tevreden, wonden zien er goed uit, de zwelling is al een stuk minder en ik zit op de 90 graden met buigen :j
Ik ben alleen vergeten te vragen hoe lang ik die diclofenac nog moet blijven slikken, weten jullie nog hoe lang/veel je daar mee doorging? Ik zit nu op 3 keer per dag 1.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:19

Is toch niet erg om te zeggen Uthrick :P Mischien moet je kijken of er een telefoonnummer bij te krijgen is de volgede controle :+
Ik ben na 1 week overgegaan op alleen 6 paracetamol op een dag en na 2,5 week ben ik volledig gestopt ermee.

Even een vraagje hebben jullie ook zo'n mooie trombose koud met spuitjes gehad?
Heb na 4 weken die kous afgedaan (zakte steeds af) en ben na 4,5 gestopt met die spuitjes. Moest alemaal eigenlijk 6 weken, maar kon me neit voorstellen dat het nog noodzakelijk was.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:43

Nou euh....ik heb bijna een jaar een vriend O:) Een heel leuk exemplaar en ook nog in het bezit van een groot gemengd bedrijf }:0 (Alleen een beetje jammer dat er 130km tussen ons in zit)

Ik heb een soort verbandkous maar die mag er eind deze week afblijven zei de ortopheed. Wat die trombosespuitjes betreft.... die kreeg ik alleen in het ziekenhuis bij de avondmedicijnen! We hebben donderdag toen ik weer thuis was zelfs nog naar het ziekenhuis gebeld omdat we dachten dat ze de spuitjes waren vergeten mee te geven, maar ze zeiden dat je die alleen hoeft als je in het ziekenhuis ligt en dus weinig doet!

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:24

Beetje vaag met de spuitjes....bij de kijkoperatie heb ik ze ook weken gehad, bij de daadwerkelijke kruisband reconstructie alleen maar in het ziekenhuis.....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:53

ik heb met kijkoperatie en de kruisbandreconstructie allebei enkel voor de operatie 1 spuitje tegen trombose gehad...Ook geen kous ofzo.
Diclofenac heb ik 10 dagen geslikt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:50

Pfff. Dus dat verschilt dus giga per arts. Heb ik daarvoor weken lang mn buik blauw zitten spuiten :P Zag eruit als een junk met al die spuitplekken.
Moet wel zeggen dat ik een paar dagen na de operatie nog naar het ziekenhuis moest omdat ze dachten dat ik een trombose had, maar dat was dus gewoon een afgezakt hematoom.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:34

Tenzij ze het stiekem in mijn infuus gespoten hebben, heb ik helemaal geen spuiten tegen trombose gehad.
Ik heb wel een kous om gehad, die moest 24 uur blijven zitten, maar heb hem midden in de nacht al uitgedaan omdat de pijn niet te harden was.
Die kousen vind ik trouwens wel ideaal. Voor dat ik geopereerd werd, gebruikte ik ze regelmatig op mijn slechte dagen om net even een klein beetje extra steun te hebben. Ik heb ze inmiddels ook in allerlei soorten en maten. Ik zou er bijna een winkel in kunnen beginnen. :P
Sinds de reconstructie heb ik ze bijna niet meer gebruikt. Alleen de eerste 2 weken na het verwijderen van de schroef heb ik een kous omgehad als ik naar stal ging. Niet vanwege de behoefte aan extra steun, maar meer om vuil uit de buurt van de wonden te houden.

Diclofenac ken ik niet en heb ik dus ook niet gehad.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:30

goede morgen ondertussen ben ik in het ziekenhuis aangekomen. ik ben om half 12 aan de beurt ik moet 6 weken spuiten tegen trombose

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:58

Als ze op schema blijven lopen mag je over een halfuurtje onder het mes!!! Succes en ik zal voor je duimen! Ga je onder algehele narcose of krijg je een ruggenprik?

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:21

goede avond allemaal.
lig nog in bed en heb behoorrlijk wat pijn lang leve de pijnstillers. verder is alles goed gegaan.
morgen fisio en dan misscien naar huis.

groetjes yvette

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:14

Fijn dat de operatie geslaagd is Yvette! Hoe gaat het nu met je qua pijn, heb je een beetje kunnen slapen? Hoe was de fysio, mag je al snel naar huis?

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:23

hey Uthrick met mij gaat alles nu naar omstandigheden goed. Ik ben net een uurtje thuis.

Heb wel aardig wat pijn maar voor de rest gaat het wel

ik krijg dus komende 6 weken spuiten tegen trombose. ook krijg ik diclofanac drie keer op een dag 4 keer op een dag 1 gram paracetamol en 1 keer per dag een maagbeschermer.

de fisio was erg tevreden kon mijn knie lichtelijk met enige hulp al op 90 graden buigen. Volgende week dinsdag moet ik weer heen en ben zeer benieuwd hoe het dan gaat.

Ik was gisteren alleen zo duf geworden van de pijnmedicatie dat ik opnieuw nadat ik op zaal was geweest weer terug moest naar recovery om aan hartbewaking enz enz te liggen. Dat was alleen wat minder.
En ik had een beetje mazzel. Ik zou met twee andere jongens op een kamer komen te liggen. Die ene is nooit gekomen die was zijn operatie datum vergeten en die andere is wel geopereerd maar die heeft geen nieuwe voorste kruisband gekregen. Er bleek nog meer mis te zijn in de knie. dus die ging dezelfde dag nog naar huis. Ik heb afgelopen nacht dus alleen op een 4 persoonskamer gelegen. Heerlijk rustig dat wel.

Ook had ik zoals jullie gemerkt hebben internet op de kamer. Ach nu is het thuis verder uitrusten en natuurlijk revalideren.
Als we een paar weken verder zijn gaat het al een stuk beter.

Groetjes yvette

o ja bij mij is alles trouwens onderhuids gehecht bij jullie ook ?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:30

Dus je bent weer thuis? Dat is wel super!!! Had achteraf bij mij ook gekund - ik moest dus 3 nachten blijven- maar het buigen lukte niet tot 90 graden. Kwam doordat omdat ik geen naast de diclofenac geen pijnstilling kreeg en ja dan voel je je knie best ja en laat je dat buigen wel. Daar kwam de arts de 3e dag op ochtendcontrole achter en zei toen niet zulke heel lieve dingen tegen de verpleegster :+ Ik ben ook onderhuids gehecht maar de de "grote snee" hebben ze te strak gehecht waardoor er hechtingen knaptte als ik door boog richting de 80. Heb je al "spierpijn" in je hamstring?

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:32

ja heel erg voornamelijk als ik loop en mijn been zeg maar naar voren zet. Wanneer is die spierpijn weg weet jij dat want dat voelt behoorlijk vervelend en moet jij ook tegen trombose spuiten?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:50

De operatie is nu bij mij ruim een week geleden en ik voel het vandaag voor het eerst niet meer. Afgelopen dagen werd het wel minder hoor, en als ik raar draai/ga zitten dan voel ik nog wel iets maar met lopen is het weg.

Nee, ik heb niet tegen trombose hoeven te spuiten, in het ziekenhuis werd ik voor het slapen geprikt tegen trombose. Dat is weer eens wat anders dan een nachtkusje :+ Dat flapte ik er ook uit tegen een (jonge) verpleger waarop die breeduit lachend zei: Ooh, maar ik ben nog niet klaar hoor, dat kusje krijg je als ik je in kom stoppen :D Het kwam er zo droog uit dat we allebei in een deuk lagen en zijn collega kwam kijken wat er zo grappig was

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:33

hallo allemaal nou het valt mij niet tegen. Wel de spierpijn zoals uthrick beschreef echt heel erg. Ik heb ook een plek aan de onderkant van mijn kuit die is ook heel erg gevoellig voor de rest valt het heel erg mee.
Ik was alleen vanmorgen toen ik opstond enorm misselijk pff dacht dat ik alles er uit zou gaan gooien maar dat viel gelukkig mee. Geen ontbijt gehad.
Gelukkig was jeroen mijn vriend zo lief geweest brood te smeren en in een broodtrommeltje gedaan. Hij moest namelijk van 7 uur vanmorgen tot 5 uur vanmiddag werken vandaag. En had heel erg lief bij de bank allerlei dingen al klaargelegd voor mij.
Ook doordat ik vanmorgen zo misselijk was ben vandaag al niet meer aan de paracetamol en diclovanac geweest en ik moet zeggen de pijn valt mij reuze mee. Als ik me zo blijf voelen nou dan doe ik het er voor.

Mij is alles dus achteraf heel erg mee gevallen allemaal ik moet aankomende dinsdag naar de fisio en ben heel erg benieuwd wat die gaat zeggen.

Ik hou jullie allemaal op de hoogte

Groetjes yvette