hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:04

Kunnen tussenwervel schijven zich weer herstellen?

De klachten die ik vorige week zo erg had zijn wel weer weg..zit weer op mijn oude nivo zeg maar Haha!

Alleen met paardrijden blijf ik die schokken voelen en het doet vaak zeer. Vandaag had ik zo lekker gereden ondanks dit maar ik kwam haast misselijk van de zeurende pijn van mijn paard. En het zijn echt de wervels die ik voel. Ik ga nu al een tijdje naar de sportschool en merk wel dat mijn lijf wat sterker is en conditie is ook beter...maar die schokdemping is toch wel echt weg ben ik bang.

Moet ik al naar de kwik-fit rennen voor nieuwe schokdempers of is er nog hoop dat het zich hersteld?

Ik had me helemaal voorgenomen om dit jaar een endurance te gaan rijden.. een beetje van mij krijg je niet klein, ik ben stront eigenwijs en ik ga ervoor maar ik begin nu toch te twijfelen of ik de lat niet te hoog leg als ik na 6km al zo van mijn paard kom.

(of zou het de kou zijn???????????????????????)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:02

Cowgirl, het ligt er denk ik aan wat je hebt aan je tussenwervelschijf.
Een hernia kun je met bepaalde oefeningen en chiropractie wel verminderen, maar een versleten tussenwervelschijf wordt nooit meer goed.
Mijn tussenwervelschijf is gescheurd en dat gaat ook niet over, dus het ligt er maar aan wat je hebt.

Hoe zou het trouwens met Trigardia zijn, het is nu toch al een paar dagen geleden Verward

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:07

Hoi, mijn tussenwervel was gewoon leeg, dus dempt niet meer.
Ik merk nu pas met revalideren dat er toch meer schade is. Ook door al die maanden ermee doorlopen. Waren achteraf misschien wel jaren....

Tigarida zal nog niet teveel gaan zitten, dus achter de pc is dan niet je eerste keus denk ik. Bij KR wordt het iig erg afgeraden, hoewel ik me er moeilijk aan kon houden....

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:49

superpony schreef:
Hoi, mijn tussenwervel was gewoon leeg, dus dempt niet meer.
Ik merk nu pas met revalideren dat er toch meer schade is. Ook door al die maanden ermee doorlopen. Waren achteraf misschien wel jaren....

Tigarida zal nog niet teveel gaan zitten, dus achter de pc is dan niet je eerste keus denk ik. Bij KR wordt het iig erg afgeraden, hoewel ik me er moeilijk aan kon houden....

Nee, ik denk dat ze ook nog niet veel zal zitten,maar ik ben wel heel benieuwd hoe het met haar gaat.
Dat ze ander anders even iemand anders een berichtje uit haar naam laat typen Haha!
Ik ben benieuwd, ik word deze week terug gebeld door de rugpoli Twente, ik hoop zo dat ze met die nieuwe behandeling beginnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 00:09

Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik nog veel lag echt zoiets had, van wat doe ik op bed, maar door het opouwen en dingen doen, wel op mijn plek wordt gezet, dus hoe langer ze het volhoudt, des te beter en de weken gaan zo om.

Ik hoop het ok voor je, maar informeer lekker overal en kies daarna waar je vertrouwen in hebt.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 00:11

superpony schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik nog veel lag echt zoiets had, van wat doe ik op bed, maar door het opouwen en dingen doen, wel op mijn plek wordt gezet, dus hoe langer ze het volhoudt, des te beter en de weken gaan zo om.

Ik hoop het ok voor je, maar informeer lekker overal en kies daarna waar je vertrouwen in hebt.

Het probleem is dat ze die behandeling verder nergens doen, anders hadden hun er ook niet een heel onderzoek aan hoeven spanderen, dan hadden ze wel gezegt: ga maar hier of daar naartoe want daar kunnen ze je wel helpen.
Dus ik denk dat hun mijn enige hoop zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 01:16

Dan is het vast het wachten wel waard straks. tenminste dat hoop ik dan, want dat zou mooi zijn. In dat soort gevallen, wacht je al zolang en beter het zekere voor het onzekere dan hoor.
We horen het wel..

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:26

Hallo allemaal ,bedankt voor jullie steun,alles is goed gegaan.
Hier even gauw een berichtje! Haha!
Kan door dat ik nog niet zo lang zitten en dus nog niet alles doorlezen.
Ben zondag thuis gekomen mocht zaterdag al naar huis maar de kinderen waren nog al
hyperactief,dus ben ik voor de rust nog een nacht gebleven.
De pijn in mijn voet is tot nu toe weg,ik ben alleen erg stijf!!!!
Spieren moeten weer op gang komen in mijn slechte been.
Heb een heel klein littekentje 2.5 cm.
Vrijdag ga ik naar voor het eerst naar de fysio.
Slik gewoon paracetamol tegen de pijn,kan helaas nog niet zoveel.
Ik hou me echt rustig want anders is de operatie voor niets geweest.
Jullie horen gauw weer wat van me,ga nu weer liggen.

Groetjes

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:29

Hoi, goed zo!! Klinkt heel herkenbaar!! Dat stijve gevoel hou je wel even als je gaat opbouwen, vooral in het slechte been. Maar komt ook vast helemaal goed, toppie!!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:25

Fijn om te horen dat het goed met je gaat Tigarida.
Nu hopen dat de pijn wegblijft.
We waren heel nieuwsgierig allemaal.
We horen wel weer wat als je weer kunt typen.
Hou je haaks.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:00

Wat fijn te horen dat het goed gaat

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:06

mm beetje problemen met de smilies geloof ik.

Hoe mijn tussenwervels eruit zien Haha! ? Wel... 1tje is gewoon plat/leeg met een uitstulping (waar ik nu geen last van heb) en eentje eronder is ook bijna plat. Kortom geen vering meer dus op naar de kwik-fit Haha! (sorry hoor maar met humor gaat het gewoon een stuk makkelijker)

Kwam gister half misselijk van het paard af..zo'n zeurende doffe pijn dat ik had...zelfs mijn linkerbeen voelde weer doffig aan Boos!

Ik denk dat het toch door 1 onderdeel op de sportschool komt...en ik denk ook al te weten welke. Deze sla ik de volgende keer over om te kijken hoe het dan gaat.

Paardrijden ging zo goed weer Huilen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:14

Cowgirl, ik heb ook een lege tussenwervel schijf. dat zal last blijven geven. Maar nu dat dingetje weg is en niet meer tegen mijn zenuw drukt, hoop ik iig dat ik weer kracht terug krijg. En dat valt toch tegen hoor.
Ik had ook wat bij fysio wat pijnlijker was en dat pakken we dan niet. Is uitrproberen en je kan vast op de sportschool met een fysio overleggen of naar je eigen fysio gaan om dat te vragen!!

Overigens zijn er meer zaken dan Kwik Fit met goeie schokbrekers. En je kan je vering vervangen. Kan je zelfs verlagen of verhogen.......hahah, sorry, jij begon!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:38

Citaat:
Kan je zelfs verlagen of verhogen.......hahah, sorry, jij begon!!

Doe maar een beetje verhogen..dan wordt ik wat langer en slanker Tong uitsteken

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:19

Weer even een kort berichtje.
Ben elke morgen erg stijf maar in d'r loop de dag gaat dat steeds beter,
en kan ik meer rechtop staan maar als ik gezeten heb kan ik niet meer goed rechtop staan.
Ik heb vannacht goed geslapen,dat vind ik al heel wat.
Moest vanmorgen onwijs niezen ,nou dat is geen prettig gevoel.
Morgen voor het eerst naar de fysio dat is dan de eerste keer dat ik weer naar buiten ga.

Ben wel benieuwd hoe anderen dat naar de operatie deden,
wanneer gingen jullie buiten een klein stukje lopen of bleven julllie echt twee weken binnen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:41

Ik herken niks van stijfheid in de rug of niet rechtop kunnen.
De plek rond de wond was wat trekkerig, maar is goed losgemasseerd.
Ik heb de eerste week wel genoeg gelegen, maar ook rond gelopen.De eerste 2 weken kwam fysio aan huis, dat moest.
Toen ik de oefeningen op kon bouwen kreeg ik wel meer spierpijn in mijn kuit en bovenbeen, die ik al tijdje niet ( goed) gebruikt had.
Ook zit mijn voet erg vast.
Ik ben weleens buiten geweest, stukje meegewandeld met de hondjes uitlaten, want lopen is niet slecht op zich.
Na 2 weken ging ik naar fysio toe.Die week ben ik ook kleine stukjes boodschappen wezen doen, wat gauw meer wordt dan, maar dat merk je wel.
In het 3e weekend dus naar stuk weg geweest naar de pony's die ver weg staan, uit logeren. Veel gezeten, maar dat kan soms niet anders.
Ik heb wel veel krachtoefeningen en rek en buigen.
Nu is het 4 weken en heb ik autogereden. dat gaat wel, maar mijn tenen zijn nog niet goed. Ik voel dat, maar ik kan er wel mee autorijden.
Mij is verteld dat ik toch moet rekenen dat het allemaal wel even duurt na zo een lange tijd voordat het echt beter is.
Slapen vond ik niet lastiger. Ze leren je bij KR omdraaien etc. Soms heb ik last van mijn bovenbeen, maar dat zal ook tijd kosten, voor dat weer goed is.
Vndaag matras besteld, en komt de 29e.
Rustig aan Tigarida

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:23

Het gaat elke dag een paar procentjes beter,kan me beter bewegen.
Gisteren voor het eerst naar de fysio geweest even gefietst op de hometrainer en en op loopband,
heb ook een oefening meegekregen voor thuis.
Ik heb wel nog wel een raar gevoel in mijn rechterbeen en mijn voet is soms heel koud,
ook soms nog wat kramp in mijn kuit
Maar we kunnen er nog weinig van zeggen ,eerst moeten de spieren sterker worden,
net wat Superpony zegt, spieren zijn afgelopen jaren niet of niet goed gebruikt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:57

Ik had ook altijd veel last van kramp maar doorat ik veel fiets houd ik dat behoorlijk onder controle.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:12

Net wer fysio gehad, maar kan nog steeds mijn tenen rechts niet zelf goed bewegen. Ook is het dove gevoel niet totaal weg nog.
Mijn bovenbeen geeft een irriterende pijn, vooral bij bepaalkde oefeningen.
Wel heb ik het idee dat bewegen juist fijner is en me meer helpt.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:21

goed om te horen dat Tigarda haar operatie goed is gegaan!
nu braaf rustig aan revalideren. succes bij de fysio straks!

ik ging vanaf dag 1 al naar buiten, kleine stukjes lopen. eerst wel met iemand erbij (m'n moeder meestal, vriend werkt hele dag). later gewoon alleen. ging prima hoor! wel brace om natuurlijk.

mijn onderste tussenwervelschijf is er bij de laatste (3e) operatie helemaal uitgehaald. daar zit dus nu niks mee, behalve bindweefsel/littekenweefsel. merk dat ik wat stijver geworden ben in dat stuk, en ik moet het goed bijhouden qua oefenen (en Pilates doen). als ik een poosje niet rijd (week ofzo) word ik ook stijver. de stapbewgeing van mijn paard wiebelt m'n rug los! Lachen

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:24

@ dierfysio: als de tussenwervelschijf er helmaal uit is, dat betekent dan dat ze die twee wervels aan elkaar vastgezet hebben of zie ik dat verkeerd ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:25

Ja, ik lees nu ook dat iedereen iets anders meekrijgt. Vanuit Klein Rosendael krijg je een streng protocol mee, ook voor je fysio. Zij keek er ook van op, maar we hebben ons er redelijk aan gehouden, maar ook wat aangepast.
Wat niet goed gaat, is wat er vooraf al mis zat en niet 1,2,3 weer 100% zal zijn.
Niet eens de rug zelf nu, maar been, voet etc

Hoe snel reed je weer? Ikwil nu wel weer gaan rijden. Ze staan uit logeren verder weg, dus kan niet meteen heel vaak.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:39

@darwin: nee, dat wilde ik zelf niet, en m'n arts was er ook op tegen. was toen pas 27, he, dus ik vond: dat kan altijd nog. eerst maar eens zien hoe het zo gaat (nou, best aardig dus!).

@superpony: ehhhm, ik mocht na 6 weken weer autorijden, en ik denk dat ik na 8 weken weer op paard zat. stappen dan, he, niet gelijk volop trainen. heb daarvoor wel wat longe-werk gedaan.
ik heb me -zeker de derde keer- letterlijk aan het KR schema gehouden, en dat is me heel goed bevallen.
het gaat nu best heel goed met me (heb wel mindere dagen natuurlijk, maar dan kan ook niet anders. heb zoveel schade opgelopen ondertussen, met dank aan de ziekenhuis-artsen die me fijn lang lieten wachten.... Boos! ).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:18

Oke, Klein Rosendale geeft idd een straks schema mee. Ik hoor nu van alle kanten dat het uit een ziekenhuis anders is.

Ik mocht met 4 weken autorijden, dus doe ik rustig nu.
Meerijden was soms erger, maar goed, je bent steeds verder ook.
Ik wil wel gaan paardrijden nu. Ik zit op 4 weken, maar wanneer ik kan zal het al rond de 5 a 6 weken zijn.

Ik ben gister wel wezen schaatsen en dan zal iedereen denken gek!!
Maar op de crosstrainer ben je ook on beweging. Schaatsen is een stuk minder belastend dan rennen. Ik heb natuurlijk rustig aan gedaan en het was rustig. Ook weet ik dat ik goed kan schaatsen, wat risico's keiner maakt.
Het viel me op dat toenm ik moe werd, meer moeite kreeg met uitglijden op slechte been. Maar in principe is het een hele goed oefening om beide benen te belasten merkte ik.
Op een hometrainer bijv, kan je links een slinger geven, waar rechts op meelift als het ware.

Ik merk wel hoe het loopt. Blijf voorlopig trouw trainen. Mijn rug voelt redelijk oke. Het is echt het been, waarvan de klachten niet weg zijn. En veel spierpijn, maar dat geef ik nu nog wat tijd.Anders bel ik met een week of wat nog eens met KR. Dat mocht en willen ze zelf ook graag dat je met hun contact opneemt.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:53

Ik heb net bericht van de rugpoli Twente gehad over die mogelijk nieuwe behandeling.
Het slagingspercentage was nu 50 %, maar dat was niet zoveel als de fabrikant van het apparaat had gegarandeerd.
Nu willen ze met een nieuwe groep patienten , waaronder ik dus, een nieuw onderzoek starten, dus zal ik hoogstwaarschijnlijk wel behandeld worden.
Alleen omdat de fabrikant meer slaging percentage had verzekerd , willen ze kijken of hij mee wil betalen aan het onderzoek, zodat wij niet alles hoeven te betalen.
Begin Februari nemen ze dan contact met me op, en dan word ik eerst door de fysiotherapeut aan een onderzoek onderworpen en dan word bepaald of je in aanmerking komt, maar omdat ik te kennen heb gegeven dat ik het risico zelfs met 50 % wil nemen, gaat mijn behandeling eigenlijk zeker door.
Dat is ongeveer wat ze net verteld hebben (of wat ik er van onthouden heb).