Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:52

nou echt om te janken. Ben vanmiddag bij die gnatoloog geweest. Komt die nu weer ergens mee dat mijn verzekeraar weer moeilijk kan doen. Ze willen nu (kaak)fysio proberen terwijl dit niet de afspraak was! Heb het echt zo gehad.

LoveElmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:35

Fidele schreef:
Even heel nieuwsgierig LoveElmo; hoe oud ben je dan????

Ik word in April 16.
Morgen dus die injectie+scan van m'n vingerkootjes!
Lekker gepland, vanavond heb ik gala op school en morgen half 10 in het ziekenhuis.. Vork

Nouja, als ik het zo hoor gaat het toch nog wel even duren. V/d week bij m'n ortho gipsafdrukken gemaakt zodat ze kan kijken of m'n kaken wel goed op elkaar gaan passen na de operatie
Ook moet er waarschijnlijk weer een bovenbeugel in als steun voor de kaakchirurg.

Ga straks even bijlezen hier!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:29

_Cynthia_ schreef:
nou echt om te janken. Ben vanmiddag bij die gnatoloog geweest. Komt die nu weer ergens mee dat mijn verzekeraar weer moeilijk kan doen. Ze willen nu (kaak)fysio proberen terwijl dit niet de afspraak was! Heb het echt zo gehad.

been there done that, gewoon eisen dat er nu eens wat gaat gebeuren, heb zelf nooit wat aan kaakfysio gehad moet ik zeggen, alleen na de operatie..

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:54

Het is nu alweer 4.5 maand geleden, dat ik mijn operatie heb gehad.
(onderkaak breken op twee plaatsen, naar voren gehaald, vastzetten met schroefjes
en een plak kin er tussen uit gehaald, omdat ik anders een te erge puntkin kreeg)

Ik beet laatst per ongeluk hard op mijn onderlip... AUW! Eh, niet gevoelloos zoals ik dacht...
Het deed enorm veel pijn, meer pijn dat dat ik op het rechterdeel vna mijn onderlip bijt,
waar ik wel volledig gevoel in heb. Als ik met mijn vingers klop of tik op mijn onderlip en kin,
voelt het 'doof' aan, alsof er geen gevoel in zit. Ik voel wel dat ik het doe, maar niet goed, heel anders.

Gevoel heb ik aan de buitenzijde zegmaar echt niet, als er tijdens het eten van soep wat
soep naar beneden lekt voel ik het niet, dan zit ik mooi voor l*l haha. Nagelbijten / Gniffelen
Maar als ik erop bijt(hoeft helemaal niet hard), doet het enorm veel pijn, alsof er binnenin dus wel gevoel zit.

Komt dit misschien iemand bekent voor?
Gevoelloos maar tergelijkertijd toch ook enorm gevoelig?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:01

jazeker ik heb dat nog steeds. de diepte sensibiliteit is wel intact maar de oppervlakte sensibiliteit niet.. echt poedersuiker is dat ja, hoop voor je dat het nogh wel trekt...
bij mij is het btw erger met deze kou, dan verkrampt me lip soort van en kan ik eigk amper normaal praten

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 23:58

Hier ook van mij weer eens een update!

Ik heb een hele reeks afspraken in Januari, ivm mijn operatie. Zit dus weer wekelijks bij de ortho. Het gesprek met de chirurg heb ik gelukkig in Dec al gehad. Ik ben erg benieuwd wat er allemaal op mij af gaat komen, deze 2e operatie is een stuk ingrijpender als de eerste dus de nasleep zal wat heftiger zijn. Daar heb ik me in elk geval op ingesteld. Het grote voordeel is dat ik niet met zo´n ellendige schroef zit die ik elke dag moet aandraaien Tong uitsteken Na de operatie is het enige doel genezen..

En ik hoop dat mijn beugel er snel uit mag!! Het liefst voor Valentijn, dat is nl de datum dat hij er vorig jaar in is gegaan. Maar goed iedereen zei al dat is onhaalbaar , er staat inmiddels zo'n 2jaar voor deze procedure en als ik het in anderhalf jaar gedaan krijg heb ik het toch nog snel gedaan Haha!

Hoe snel mocht bij jullie de beugel er uit na de operatie?

20 Jan dus mijn onderkaak operatie + kin correctie... Spannend!

Overigens staat het beugelwerk voor mijn gevoel echt stil. Onder was al klaar voor mijn bovenkaak operatie, daar is dus al sinds Juli niks meer aan veranderd, zelf geen nieuwe draad.. En boven heeft ie 3maanden niks gedaan van Juli tot Sept en daar zit nu ook al weer sinds November de sterkste draad in. Tijdens de maandelijkse controle doet ie alleen nieuw draadje maar geen sterkere dus ik voel geen pijn daarna.. Daardoor heb ik het idee dat er ook helemaal niks meer gebeurd, alles staat mooi recht en er valt dus ook niet echt meer iets te corrigeren. Wordt dus tijd dat ie er uit gaat Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:02

Leuk om te lezen Megan, spannend ook!

Ik heb 5 januari mijn 1e afspraak met de kaakchirurg, ben erg benieuwd!

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:07

Ik zie dit topic net pas en heb een paar reacties doorgelezen.
Ik besloot dit jaar om ook aan een beugel te beginnen, goed, beugel zit er inmiddels in en het gaat alleemaal erg snel.
Helaas heb ik dus ook een overbeet, niet gigantisch, maar toch wel een stuk.
Eerst was dus het plan om twee kiezen te trekken zodat er meer ruimte boven kwam en zo zou heel de boel rechtgetrokken worden...
Plan is gewijzigd en ze stelde inderdaad een operatie voor.
Mijn eerste reactie: No way! Maar ik begin nu te twijfelen...

Punt is dat je het ziet in mijn gezicht, geen vreselijke misvormingen hoor, maar gewoon die kin die te ver naar achter blijft staan Nagelbijten / Gniffelen
Als ik mijn onderkaak verder naar voren plaats heb ik een 'gewone' kin, nu lijkt de kin net iets te ver naar achter te staan.
Is trouwens al een heleboel verbeterd door mijn beugel, maar je blijft het effect houden.
Waar ik het meest bang voor ben is de pijn na de operatie, ik las vanalles over schroeven etc.

Vraag van mijn kant is: is de ingreep de moeite waard? (d.w.z zijn jullie na de operatie tevreden over het resultaat )
Ik ben benieuwd Haha!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 09:17

@valentijn ik denk niet dat je mijn verhaal wil horen
@ megan bij mij heeft na de operatie de beugel er nog 5maanden ingezeten.. hoop voor je dat alles voorspoedig verloopt

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 00:03

5 maanden??????? SLIK! Dat duurt me echt veeeeeel te lang!

Waarom nog zo lang dan? Alles staat toch al recht enz voor de operatie?

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:46

Megan, ik las dat het bij jou al mooi resultaat geeft?
Wat is er bij jou precies veranderd ten opzichte van je 'oude' gezichtsprofiel?

LoveElmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:48

Meiden, ik heb toch even een vraag waar ik mee zit.
Die blijvende verdoofde lip/kin. Valt daar mee te leven ? Ik stel me enorm enge scenario's voor waarin ik m'n lip niet meer kan bewegen?

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:33

Aaargh net een heel bericht getypt aan elmo, druk ik op de verkeerde knop verdomme! Nagelbijten / Gniffelen

Valentijn schreef:
Waar ik het meest bang voor ben is de pijn na de operatie, ik las vanalles over schroeven etc.

Vraag van mijn kant is: is de ingreep de moeite waard? (d.w.z zijn jullie na de operatie tevreden over het resultaat )
Ik ben benieuwd Haha!

De pijn, logisch dat je daar bang voor bent. Maar vergeet niet, in het ziekenhuis (waar je sowieso wel een nachtje blijft liggen) hoef je écht geen pijn te hebben. Ik werd volgepropt met diclofinac en paracetamol zetpillen. Daarnaast had ik nog na de operatie, van 5 uur 's avonds tot de volgende ochtend 9 uur, morfine tot mijn beschikking. Ik kon op het knopje drukken wanneer ik pijn had, en dan stroomde er weer wat morfine in me via mijn infuus. Heerlijk idee hoor, ik drukte zo vaak als ik kon. Nagelbijten / Gniffelen

Wees er niet te bang voor hoor. Dat deed ik dus ook, en dit spreekwoord ging enorm voor mij op: Men lijdt het meest, van het lijden dat hij vreest. Ik was steeds enorm bang, bang voor de pijn en bang voor overgeven. (overgeven door mijn ervaringen met het uitsnijden van verstandkiezen 8 maanden voor dé operatie) Achteraf viel het allemaal best mee, ik zat er alleen zo enorm over in, dat ik pijn zou kúnnen krijgen...

Schroeven, ja die zijn nou eenmaal nodig om alles op zn plaats te houden meid. Nagelbijten / Gniffelen Ik heb er twee, plus een ijzerdraadje. Mijn onderkaak is naar voren geplaatst, waardoor ik dus nu twee schroefjes aan beide kant van de kaak heb zitten. Als ze iets breken moet het ook weer vastgezet worden he.. Tong uitsteken Niks om je zorgen over te maken hoor. Praat erover met je kaakchirurg. Die kan je de schroefjes laten zien, uitleggen hoe ze het precies gaan doen, etc. Mij heeft dat enorm gerustgesteld.

En dan, je laatste vraag. Of ik tevreden ben over het resultaat; zeker!! Ik kan je wel foto;s sturen als je wilt. Maar wat ik in ieder geval kan zeggen: mijn hoofd had geen 'ideale' verhoudingen, vóór de operatie. Mijn onderkaak lag zichtbaar te ver naar achteren, en ik had ook nog eens een beste puntkin. Als je mijn gezicht van voren bekeek, had ik echt een ingevallen koppie, bij de wangen en verer naar onderen. Het staat nu veel meer in verhouding, veel mooier vind ik. Het is niet meer zo ingevallen, en die puntkin is veranderd in een lichte puntkin, die wél bij het gezicht past.

Ik verstuur dit berichtje eerst even en dan ga ik daarna weer beginnen met mijn al getypte bericht... Nagelbijten / Gniffelen

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:42

LoveElmo schreef:
Die blijvende verdoofde lip/kin. Valt daar mee te leven ? Ik stel me enorm enge scenario's voor waarin ik m'n lip niet meer kan bewegen?

Wat ik dus heb, kun je een paar posts hierboven lezen, ook op deze pagina. Ik heb dus al 4.5 maand na de operatie nog last van een gevoelloze kin en onderlip. Let wel: gevoelloos! niet zenuwloos oid. Mijn zenuwen zijn nog super intact, als ik mijn kaakchirurg moet geloven, ze zijn niet dusdanig beschadigt dat ik nooit meer gevoel zal krijgen, het kan alleen nog wel een jaar duren... Ze hebben gewoon een enorme klap gehad.

Dat gevoelloze is zeer irritant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan eten. Als je soep eet, of ananas gedoopt in chocoladesaus, wil er nog wel eens wat uit je mondhoek lekken, op je lip. Een mens mét gevoel, likt in een reflex langs zijn lip om de druppel op te vangen, weg te halen. Maar ik voel dat dus niet, dus die ene druppel bij mij lekt naar beneden, over mijn (ook gevoelloze) kin. En dan wordt je dus opeens aangeschoten van; 'Hey, je hebt een heel spoor chocoladesaus op je kin!' Niet al te fijn, vreselijk.

Dat er geen gevoel in zit, wil niet zeggen dat mijn lip zijn eigen leven leidt gelukkig. Ik kan prima eten, kussen, praten, etc. Hij gaat ook niet hangen ofzo. Het is alleen puur dat ene enorme nadeel dat je niks voelt... Ik leef er nu al 4.5 maand mee, en je went jezelf wel aan om regelmatig langs je kin te strijken om te kijken of er niks opzit ofzo. Vervelend is het zeker, maar je kunt er prima mee leven hoor.

En je moet bedenken, er zijn maar zeer weinig mensen waarbij het gevoel niet meer terugkeert. Ik heb ook verhalen gehoord vna mensen die een blijvend prikkelend of trekkend gevoel inhouden, maar ook dat komt niet vaak voor hoor! Die zenuwen in je lip en kin hebben gewoon zo;n enorme opdonder gehad dat ze tijd moeten hebben om weer volledig te kunnen functioneren. Bij mijn kon dat dus nog wel een jaar duren.. Vervelend, maar het is niet anders...

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:46

Ik heb ook nog een vraag, aangezien ik met een dilemma zit. Nagelbijten / Gniffelen

Mijn ortho zei dat het niet met een operatie hóeft, maar dat het ook kan met schroeven.
Hij zei wel dat je dan 1x in de 6 weken 1 week last hebt na het aandraaien...Dat zijn toch wel 8 weken per jaar.

Ik zit op het conservatorium en kan dus geen pijn gebruiken. Wat raden jullie aan? De operatie dat ik er in 1x meerdere weken uitlig ,of 1x in de zoveel weken niet kunnen zingen? Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:52

Roos, je zou dan kunnen overleggen dat je dat aandraaien voor het weekend doet? Volgens mij houd die last met 1-2 dagen wel op.. Vroeger bij mijn beugel was het tenminste maar maximaal 1 dag da het wat gevoelig was..

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:53

Nou, die ortho houdt nergens rekening mee. Scheve mond Zo'n bal is het wel. Ik heb het al vaker gevraagd bij de 'normale' ortho-afspraken, maar dat kon niet..
En ik had eigenlijk nooit last van mijn mond na een afspraak, de laatste paar afspraken heb ik er echt 3 á 4 dagen last van gehad..

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:05

rooslovertje schreef:
Ik heb ook nog een vraag, aangezien ik met een dilemma zit. Nagelbijten / Gniffelen

Mijn ortho zei dat het niet met een operatie hóeft, maar dat het ook kan met schroeven.
Hij zei wel dat je dan 1x in de 6 weken 1 week last hebt na het aandraaien...Dat zijn toch wel 8 weken per jaar.

Ik zit op het conservatorium en kan dus geen pijn gebruiken. Wat raden jullie aan? De operatie dat ik er in 1x meerdere weken uitlig ,of 1x in de zoveel weken niet kunnen zingen? Scheve mond

Ehm even denken hoor.. Met schroeven moeten ze toch ook eerst de schroeven plaatsen?! Blond

Dat zal ook geen pretje zijn denk ik. Niet erger dan een kaakoperatie, zal niet héél erg zijn, maar...
dat is toch zo;n aandraai gedoe? Lijkt me niet fijn.

Wat voor operatie moet je hebben? Onderkaak naar voren plaatsen?

Bij mij is dat is in één keer gebeurd, samen met een kincorrectie (plak er tussen uit)
Na één week precies zat ik weer op mijn paard. Wel alleen stappen toen hoor.
Ik zal moeten opzoeken wanneer ik me weer helemaal 'top' voelde, maar ik geloof dat dat niet langer dan 2 weken was hoor/

*opgezocht*

* Na 5 dagen voor het eerst naar mijn paard
let wel; dag 1 operatie, dag 2 's avonds naar huis
* Na 7 dagen voor het eerst te paard, stap.
* Na 8 dagen weer op het paard, ook in draf en stukkie galop.
* Na 9 dagen geshopt. en voor het eerst zonder wakker worden geslapen.
toen at ik ook alweer helemaal normaal, zoals anders. duurde alleen langer, kauwde alles recht de hechtingen in.
dat voelde niet bepaald prettig soms.
* Na 11 dagen weer naar school, direct hele dagen. Kon al eerder hoor, maar had ik geen zin in ghehe.
* Na 25 dagen zelf de hechtingen eruit gepulkt, zo vies joh! Allemaal lusjes in mijn mond omdat
ze deels loslieten. Daarop gingen dikke lagen vies stinkend tandplak zitten; bah!
* Na 32 dagen bijna alle blokjes vna beugel eruit, 4 niet (op hoektanden, nog elastiekjes dragen)
* Na 65 dagen hele beugel eruit!

Ik ben in totaal 1 jaar en 5 maanden bezig geweest, met beugel en twee operaties.

Als je dit zo leest, zou ik zeggen; in één keer! Dan ben je er direct vanaf en dus uhm... hooguit twee weken uit de running!
Ik dus 9 voor ik me weer helemaal goed voelde; weinig pijnstilling, kon weer shoppen, volledig paardrijden, eten.
En uhm... ik mocht 4 weken niet paardrijden, want als ik zou vallen zou ehm... alles zo;n beetje los liggen. Nagelbijten / Gniffelen
Toch zat ik er dus de 27e weer op, en de 20e had ik operatie gehad!
Laatst bijgewerkt door sullebulle op 03-01-09 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 13:08

Ja, schroeven moeten ook geplaatst worden. Ja En idd, mijn onderkaak moet naar voren.

Ik denk dat ik beter in 1x 4 weken uit de running kan zijn dan elke keer 1 week. Dat kan ik minder makkelijk inhalen.. Ik doe een opleiding zang, dus daarom ben ik heel hard aan het twijfelen.. Ik wil er zo 'snel' mogelijk vanaf zijn. Of iig, zo snel mogelijk weer kunnen zingen..

LoveElmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:53

sullebulle schreef:
LoveElmo schreef:

Wat ik dus heb, kun je een paar posts hierboven lezen, ook op deze pagina. Ik heb dus al 4.5 maand na de operatie nog last van een gevoelloze kin en onderlip. Let wel: gevoelloos! niet zenuwloos oid. Mijn zenuwen zijn nog super intact, als ik mijn kaakchirurg moet geloven, ze zijn niet dusdanig beschadigt dat ik nooit meer gevoel zal krijgen, het kan alleen nog wel een jaar duren... Ze hebben gewoon een enorme klap gehad.

Dat gevoelloze is zeer irritant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan eten. Als je soep eet, of ananas gedoopt in chocoladesaus, wil er nog wel eens wat uit je mondhoek lekken, op je lip. Een mens mét gevoel, likt in een reflex langs zijn lip om de druppel op te vangen, weg te halen. Maar ik voel dat dus niet, dus die ene druppel bij mij lekt naar beneden, over mijn (ook gevoelloze) kin. En dan wordt je dus opeens aangeschoten van; 'Hey, je hebt een heel spoor chocoladesaus op je kin!' Niet al te fijn, vreselijk.

Dat er geen gevoel in zit, wil niet zeggen dat mijn lip zijn eigen leven leidt gelukkig. Ik kan prima eten, kussen, praten, etc. Hij gaat ook niet hangen ofzo. Het is alleen puur dat ene enorme nadeel dat je niks voelt... Ik leef er nu al 4.5 maand mee, en je went jezelf wel aan om regelmatig langs je kin te strijken om te kijken of er niks opzit ofzo. Vervelend is het zeker, maar je kunt er prima mee leven hoor.

En je moet bedenken, er zijn maar zeer weinig mensen waarbij het gevoel niet meer terugkeert. Ik heb ook verhalen gehoord vna mensen die een blijvend prikkelend of trekkend gevoel inhouden, maar ook dat komt niet vaak voor hoor! Die zenuwen in je lip en kin hebben gewoon zo;n enorme opdonder gehad dat ze tijd moeten hebben om weer volledig te kunnen functioneren. Bij mijn kon dat dus nog wel een jaar duren.. Vervelend, maar het is niet anders...

Dankje voor jouw reactie. Ben blij om te weten dat je je lip nog wel kunt 'gebruiken' om het zo maar even te zeggen!

Woensdag weer richting de kaakchirurg, ben benieuwd wat hij me dit keer gaat medelen. Op goed geluk een datum!

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:21

Megan_ schreef:
5 maanden??????? SLIK! Dat duurt me echt veeeeeel te lang!

Waarom nog zo lang dan? Alles staat toch al recht enz voor de operatie?

Hihi, bekende reactie, zo dacht ik ook!

De beugel moet er tijdens de operatie nog inzitten. De kaakchirurg gebruikt die namelijk soms tijdens de operatie. Geen idee waarvoor precies hoor, geeft steun geloof ik. In veel gevallen, in ieder geval in de mijne, moet je na de operatie elastiekjes dragen. Bij mij was dat nodig van hoektand tot een tand eronder om de kaken helemaal goed op elkaar te krijgen. Na de operatie stond het al aardig goed op elkaar, maar nog niet helemaal. Ik heb ze tot een dag of 60 na de operatie moeten dragen. Eigenlijk 24 uur per dag, maar dat deed ik niet. Vond het namelijk totaal niet fijn om ze eruit te halen op school, als ik moest lunchen, en ze er daarna weer in te doen. Vaak haalde ik ze er wel uit, maar deed ze er pas voor het slapen gaan weer in. Toen ik uit de narcose kwam, had ik ook twee elastiekjes in mijn mond, op eenzelfde manier als ik van de ortho moest dragen daarna.

Bi mij duurde het een maand voor mijn blokjes van mijn tanden mochten. Eerder kon eigenlijk ook echt niet hoor. Happen bij de ortho is geen pretje als je een hechting in je mond hebt lopen van de linker verstandkies, over binnenkant kin zegmaar, naar de rechter verstandkies. Nagelbijten / Gniffelen Je mond is dan nog veel te gevoelig. Die blokjes eraf halen ging ook niet altijd al te zachtzinnig... Na 1 jaar en 5 maanden zitten die nog steeds érg goed vast.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:18

Ik heb ook even een vraagje. Hoelang duurt alles bij elkaar? Bloos
Operatie, beugel, herstellen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:40

Ligt eraan wat ze gaan doen neem ik aan Poeltje Knipoog

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:46

Op 6-8-2007 heb ik ook een kaakoperatie gehad.
Verhaal kun je hier lezen: [MW] Gisteren kaakoperatie gehad

Helaas was ik niet gelukkig met mijn kin, naar mijn zin was deze VEELSTE puntig en te groot.
[MW] Ik voel mij ellendig en rot na kaakoperatie... dat is hier te lezen.

Daarna heb ik dus weer een operatie gehad, kin " correctie ".
Ben nu heel erg blij met het resultaat, maar nog steeds is mijn volledige gevoel niet terug.
Linkerkant van mijn lip blijft een doof gevoel houden, ik voel wel wat, maar ook weer niet Clown ook mijn tandvlees voelt nog gek.

Dus het kan best lang duren helaas.
Vooral nu met het koude weer lijkt het wat stijver te zijn.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:35

Dankje voor je reactie Sullebulle!

Was het bij jullie ook te zien dat je onderkaak teveel naar achter stond (als je gewoon je mond dicht had) ?
Bij mij is het al stukken verbeterd door mijn beugel, maar mijn kin 'klopt' niet.
Ik zal het proberen uit te leggen: normaal als je van de zijkant kijkt zie je de kin, dan een welving en dan krijg je de mond.

Die welving is bij mij te klein.
Ik kan het niet echt goed uitleggen, maar als ik mijn kin zelf naar voren 'duw' is het wel gewoon normaal.