rug gebroken, van paard gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fnenn

Re: rug gebroken, van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:33

Ik ben benieuwd of ze bij mij ook weer foto's gaan maken! Je conditie wordt vast wel weet wat beter als je met de fysio begint vronytopper Lachen

Wat vervelend dat je een dag later pas mag komen Novice Nagelbijten / Gniffelen

Topoverkonte ( hoe kom je aan die naam Tong uitsteken ) Ik kan me wel voorstellen dat je gewend raakt aan de brace en dat het moeilijker wordt om em af te doen!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 11:25

Topoverkonte schreef:
Ik wilde na acht weken brace hem niet meer uitdoen Nagelbijten / Gniffelen Vond dat hij een lekker veilig gevoel gaf. Maar mijn spieren waren gelijk bijna herleid tot vodjes, dus moest hij echt wel af.
(ik mocht hem wel afdoen in de douche, dus al die miserie om hem te verversen ofzo had ik niet. Ik denk wel dat zo iets veel scheelt)

Ik vond het ook eng. Mocht ik ineens het ziekenhuis uitlopen zonder brace. Mocht ik bukken enz. Voelde echt raar. Nu ben ik het gelukkig helemaal gewend, en vind ik dat ding verschrikkelijk zitten en doe hem ook bijna niet meer aan!

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:28

ik ben ook wel blij met mijn brache nu.. geeft wel veel versteviging.. als ik hem af doe heb ik het gevoel dat ik in elkaar zak.. nog 6 weken moet ik hem dragen minstens..

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:34

Tja misschien wens ik na 12 junu ook wel weer dat ik mijn oude vertrouede kraag weer om mag, maar nu zou ik hem zo graag eens een keer een uurtje aan de kant willen leggen!
Heb ook echt het gevoel dat ik wel zonder kan Duivel

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:53

Volgens mij is het echt maar net hoe de procedure van een ziekenhuis is ( werken met protocollen...)

Ik ben zonder brace en korset naar huis gestuurd
Terwijl een andere arts ( hoorde ik van iemand met wie ik mail en die bij nader inzien ook een 12de wervel breuk heeft na een val van haar paard) bij iemand aangeeft dat ze een klacht bij het ziekenhuis moet indienen omdat ze niet direct een brace had gekregen.
En hij vergeleek de gebroken wervel met een brosse beschuit Nagelbijten / Gniffelen

Nou, dan is het nu bij mij fijngemalen ipv bros Clown

Ik geloof best dat een brace versteviging geeft en het belemmert je in bepaalde verkeerde houdingen
Maar zonder brace heb ik daar ook goed rekening mee gehouden
Zal wel komen doordat ik zelf in de zorg werk Haha!

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:11

Ik denk niet dat ik uit de voeten zou kunnen zonder brace! Eerste twee dagen kon ik niet veel doen van beweging. Als ik een beetje hoger in mijn bed wilde liggen, dan moesten ze mij verleggen door een doek dat onder mij lag op te heffen en mij dan hoger weer neerleggen. Eerste paar dagen kon ik nauwelijks mijn bed uit. Als ik het dan mocht, dan kon ik niet zelf uit mijn bed geraken, ze moesten er mij uit 'rollen'.
Ook door de brace zo lang te dragen kon ik uiteindelijk lang kaarsrecht zitten. Zonder dat ding zou ik het nooit kunnen leren vrees ik.
Ik zou nu nog altijd moeten recht zitten, maar ik ben het een beetje onbewust aan het afleren Bloos

(Fnenn: topoverkonte is West-Vlaams dialect. Mijn kamer ligt op dit moment topoverkonte, overhoop dus Knipoog Vond het gewoon een leuk woord)

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:46

Ik ben ook zonder brace en korset naar huis gestuurd. Ik denk dat het voor mij wel een goeie oplossing was geweest maar goed. Ik heb de eerste maand ook wel heel erg voorzichtig gedaan hoor, maar daarna met opbouwen heb ik ook wel eens rare bewegingen gemaakt Bloos ik ben me wel heel bewust geworden van goed zitten. Rechtop benen naast elkaar i.p.v over elkaar. Maar het nadeel is dat ik nog best snel moe wordt en alles helemaal inzakt! ( kromme rug, hangende schouders)

13 juni moet ik weer voor controle dus ben benieuwd!

@ Topoverkonte, ik vind het een geweldig woord Vork

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:20

Yeah, mag er van de fysio weer op!!!!! Welliswaar maar 5 minuten en stappen maar dat is het begin.
Dus iedereen houd de moed er in, ik ben nu op 9 weken dus al met al best snel>>>>>

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:28

Super Vallie!! Haha! Ik zat er nog eerder op Bloos

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:51

ik moet straks voor het eerst naar de fyshio.. het is nu bij mij 6 weken geleden. en ehb vandaag weer voor et eerst gefiest, tegen de wind in was het wel pijnlijk.. ben benieuwd wanneer ik weer mag rijden.. ik heb eerst een week zonder brache gelopen, en toen kwam ik er weer voor controle, en toen kreeg ik gelijk zoon ding om.. maar ik kan er ook niet zonder.. zal wel weer eens moeten..

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:58

Succes Vronytopper!

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:55

ik ben net weer terug, en heb wat oefeningen mee gekregen.. het ging wel aardig! moet vrijdag weer heen, en dan doen we wat meer zei hij. dus zien we dan wel weer!!

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:14

Jaaaa, ik heb er opgezeten hoor eerst op een brave fjord en later op mijn eigen knollie!!!
Lekkerrrrrr hoooorrrrrr!
Nog even vronytopper het schiet voor jou ook op!
Ja en fnenn jij was zedker eerder, rijd je nu al voluit op nog niet helemaal?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 18:17

jee wat goed allemaal weer rijden! Ikke nog steeds niet, en t is nu bij na 3 maanden geleden.....

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:38

jah,, ik zie er al weer naar uit om te rijden, met t mooie weer heb ik egt zin,, dan begint t nu wel te kriebelen, en gister was ik het hoofdstel aan t invetten, toen baald ik wel dat ik niet kon rijden.. ik stap eerst op een rustig paard van stage..en dan mij eigenwijse fjordje maar weer!!

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:11

Fijn dat het goedging Vronytopper! Wat heb je voor oefeningen gedaan?

Vallie, wat fijn dat je weer even gereden hebt!! Fijn gevoel of niet Lachen Ik rijd nu 3 keer in de week zo'n 15 minuten. Mijn nieuwe paard gooit nogal op, en das moeilijk zitten Bloos

Mag, heb je er helemaal nog niet opgezeten? Ik moest en zou, maar dat kwam ook omdat ik echt bang was geworden Bloos

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:43

Ik zat er na een half jaar pas weer voor 5 minuten op Bloos

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:45

Heb je nu wel weer vaker gereden Jessica?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:48

Maandag ( tweede pinkerstag) tien minuutjes op buitenrit ( samen met mijn verzorgertje)
Daarna ging zij nog een half uurtje in de bak rijden: hij liep non stop te drammen en gaf een paar bokken
Mijn paard heeft ook bijna een half jaar stilgestaan. dus hij moet ook weer in conditie komen.
Iemand van stal traint hem nu twee avonden per week en mijn verzorgertje rijd er buiten mee.
Ik wil voorlopig nog rustig stappen als er iemand bij is , en als hij weer wat meer aan de training gewend is, wil ik het zelf op gaan pakken.
Mijn haf heeft een 'snelle stap' en daar moet ik toch best wel weer aan wennen

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:51

Ja, ik snap dat je rustig aan doet! Doe ik zelf ook, ben de eerste paar keren op een braaf paard van een stalgenootje gestapt maar mijn vriend mocht niet weg! Die heeft er aldoor naast gelopen!!

Op mijn eigen stap ik alleen wanneer ze eerst gereden is. En ook met iemand erbij!

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:51

fnenn: ik heb als oefeningen mee gekregen, bekken kantelen, en zitten mijn rug wat naar voren duwen, en naar achteren.. paar keer per dag doen, en een paar keer per dag even zonder brache gaan zitten..

Ik wil ook graag weer rijden :S

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:56

Ja, dat kan ik me voorstellen!!

Ik vind het best raar dat jullie allemaal hele lichte oefeningen mogen doen, terwijl ik meteen 30 kilo moest tillen in de sportschool Nors opkijken

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:11

Zo te horen gaat het met jullie allemaal de goede kant op OK dan!

mag schreef:
jee wat goed allemaal weer rijden! Ikke nog steeds niet, en t is nu bij na 3 maanden geleden.....

Ik leef met je mee hoor mag! voor mij is het al 3 maanden geleden en mag ook voorlopig nog niet rijden Boos!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 17:03

Ik mag niet meer als 5 kilo tillen. Ben gister naar de fysio geweest en krijg nu oefeningen om me ruiterspieren weer sterk te maken zodat als ik straks op paard ga zitten ik niet heel erge spierpijn heb. (haha met een bal tussen me knieen oefeningen doen) Dus het zit er wel aan te komen binnen een paar weken. Haha!

Ik wil er stiekum wel op kruipen maar me verstand is (gelukkig) toch slimmer. Ik wil toch wel weer redelijk zeker van mezelf zijn. Zelfs in stap kan een paard opzij springen en dan wil ik toch sterk genoeg zijn om er op te kunnen blijven zitten.

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:48

Ik heb van mijn ritje van gister totaal geen last gehad, heb zelfs vanmorgen de ramen nog even gelapt!
Vandaag een minuut of 10 op een ander paard gestapt, en het voelt erg goed aan, ik gebruik wel homeopatische pillen(duivelsklauw) en heb het idee dat die erg goed werken, kan zelfs weer met mijn handen de grond raken!!(waar een mens al n iet blij mee kan zijn)