40+; hoe gezond en fit blijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: 40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:39

Ach so, neu dat is nog wel echt een ver van mijn bed show gelukkig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 16:43

Dat is sowieso toch, als ze nu plaatjes laten zien van mensen die vroeger “oud” waren, en dan met hun leeftijd erbij (misschien hier ook al voorbij gekomen) :D dat was soms echt shocking

At the start of The Golden Girls, Sophia Petrillo was 79, and Rose Nylund and Dorothy Zbornak were 55 and 53 respectively, while Blanche Devereaux was 53 years old

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 17:25

Goof schreef:
Het ging niet om kleinkinderen hebben, maar om al echt 'een oma' zijn.
Dus echt al oud zijn op die leeftijd (als ik hem goed las).

Inderdaad goed geïnterpreteerd Goof. Ik ken ook oma's in de zin van "al kleinkinderen hebben" die dan weer totáál geen "oma" zijn ;) Snap je hem nog?

Nou zijn mijn kids nog in de puberleeftijd, dus ook in die zin van "oma zijn" hoop ik dat het nog even duurt. Denk dat dat trouwens ook helpt in een beetje fit van lijf en hoofd blijven, ik krijg de kans niet om in te dutten :')

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:25

Goof schreef:
Ik wil graag beter slapen.
Ik ben nu weer 3,5 week aan het werk (onderwijs, dus weer gestart na de zomervakantie) en merk heel erg dat ik (heel) slecht slaap als ik de volgende dag moet werken. Als ik de volgende dag vrij ben, slaap ik veel beter, maar ik ben zo vreselijk moe van de opstartgekte dat ik het niet meer bijgeslapen krijg. Dat is niet echt goed :n
Ik ben eigenlijk oververmoeid door werk op dit moment. Weet nog niet precies wat ik daarmee wil of moet.

Pas goed op jezelf hoor, een burn-out is niet niks. :(:)

Als ik iets heb geleerd en wat ik graag eerder had willen weten is dat je vooral niet bezig moet zijn met je slaap of er gefrustreerd/angst voor te krijgen. Daar wordt het juist alleen maar slechter van (Ik heb dus niet voor niks slaapproblemen nog steeds na ruim 2 jaar). Hoe je je dag invult heeft invloed op hoe je slaapt. Door overdag voldoende ontspanning te krijgen, mentaal en fysiek, en ook beweging bij voorkeur buiten, hoe beter je slaapt.

En misschien bedenken of je werk(plek) nog wel bij je past?

Sterkte in ieder geval, ik vond/vind het een hele reis (En soms worsteling) om te ontdekken wat goed voor mij werkt en waar ik aan moest werken om mentaal veerkrachtiger te worden.

Die ontspanning is voor iedereen anders trouwens. De een wordt dat bij een kop thee met een goed boek, de ander bij het kijken van een favoriet rustig tv programma en weer een ander door te mediteren of in bad te gaan of door juist een wandeling in het bos te maken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 18:30

SansaS schreef:
Hier geen 40+ maar wel het lijf van en 40+ Helaas :=

Ben bijna 33 en zwaar in de overgang, last van gewrichten etc. Bij mij een soort extraatje door alle chemokuren die ik gehad heb en nog krijg.

Ben helaas in dit afgelopen jaar een kilo of 8 aan gekomen door al die medicatie en waar ik eerder dat er zo afkreeg is dat nu stuk moeilijker. De beperkte energie werkt natuurlijk ook niet mee.

Ik doe 3x per week krachttraining en cardio en rij nog 2 a 3 keer per week paard. Tot vorig jaar liep ik ook hard maar dat lukt me nu helaas niet meer omdat mijn voeten dan kapot gaan en ik bijna niet meer kan lopen.

Dus ondanks ik jonger ben dan jullie lees ik toch graag mee naar tips en trics :D

Ik ben inmiddels meer aangekomen en ondanks fysiek werk lijkt er geen rem op bijkomen te zitten. Denk toch door de meds ook.
Die overgang is ook niet altijd een pretje. Maar van iemand die niet beter zou worden en nu toch weer rondhuppelt mag ik niet klagen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 14:30

DDDara schreef:
Het valt me op dat men hier vooral heel veel klaagt over wat je NIET kan. En als of je daar dan dik of depri of vermoeid van raakt. Kijk naar wat je wel kan. Kan je niet hardlopen ga dan op de loopband berg opwandelen zet de helling maximaal en maak die kilometers.
Kan je niet lopen dan doe kracht training kan je een oefening niet doe dan een andere, er zijn zo veel verschillende oefeningen met iedere blessure is er wel een optie die wel passend is. Ga buiten wandelen, neem een hond of paard of verzorg die van de buren..... Het maak niet uit wat je doet als je maar wat doet.

Niemand wordt er beter van om met zelfmedelijden op de bank te ploffen met een bak chips er bij.....

Sorry, maar vind dit erg gemakkelijk gezegd. Ik weet hoe het is om 3 maanden uit de running te zijn na een hondenbeet en 5 weken na een enkelbreuk op 13 jarige leeftijd.
Maar zelfmedelijden mag. Verloren tijd krijg je nooit meer terug. En dat blihft echt je leven lang een ernstig gemis. Ik ben de zomer van 2022 kwijt, is me afgenomen, net als vrijheid in coronatijd. Die tijd krijg je nooit meer terug. Nooit meer.
Ik word diep ongelukkig als ik iets niet meer zou kunnen en zou dat echt niet accepteren. Na wat ik heb meegemaakt weet ik wel wat is absoluut niet wil en dat is beperkt zijn.
Dus ik ga er tegen vechten.
Ik zou niet meer kunnen hardlopen, ook op bokt werd er gezegd dat ik er fout aan deed. Maar ik heb toch mooi een hele marathon in de benen gekregen. Dit alleen door mijn eigen wijsheid, dus met spatie.

Dus zet je in om weer te kunnen wat je altijd kon. En daar mag zelfmedelijden bij komen kijken.

Op de bank met een zak chips praat ik ook niet goed overigens. Maar mocht je echt niet meer kunnen herstellen, dan is zelfmedelijden, ongelukkig zijn en de zak chips toegestaan in mijn ogen. Het is immers jouw leven en niet dat van een ander. Zeggen dat je het niet moet doen is erg gemakkelijk als je er zelf niet tegenaan loopt of last van hebt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 19:32

Goof schreef:
Ik heb zojuist ook collageenpoeder besteld in de hoop wat nekklachten te verlichten. Wellicht doet het ook nog iets leuks voor mijn huid en rimpeltjes O:)

Inmiddels enkele weken verder en ik heb helaas niet het idee dat mijn nek er iets beter van wordt -O-
Ik heb nog staan, dus ik ga het wel op maken, wie weet.

idylle

Re: 40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 20:50

Ik ben collageen, vitamine C, B en D gaan slikken/drinken. Collageen overweeg ik weer mee te stoppen want heb niet het idee dat dit specifiek iets doet.