GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 19:08

Ik heb ook zo'n lijf waarbij je echt afvallen vrijwel niet terugziet. Bij mij scheelt het zelfs amper een kledingmaat. Ik heb kennelijk over mijn hele lijf overal evenveel 'vetjes' en als ik in kg afval, dan verdeelt zich dat over mijn hele lijf dus in milimeters....
Maar we gaan gestaag door. Heel veel milimeters is op enig moment ook wel iets zichtbaars. Al is 100% mijn pure motivatie echt kilogrammen. Voor mijn paard.

Die dagen dat de werking van de medicatie wat minder is, zie ik inderdaad ook als leerdagen. Juist omdat ik weet dat de prik er weer aankomt en de rust dan weer terugkeert, kan ik wel doorzetten. Toen ik ophoogde in dosering, duurde het wel echt langer eer de werking afnam.

Suzanne F.

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 21:34

Ben trouwens dwars door de pil heen ongesteld geworden dus dat is ook iets om rekening mee te houden. Het schijnt dat deze medicatie de werking van de anticonceptiepil vermindert. Het werd mij wel verteld bij het intakegesprek trouwens. Hopelijk doen ze dat bij iedereen/overal.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:16

Net de moed verzameld om te bellen naar de huisarts (moet ook nog voor iets anders).
Normaal kan je dan pas over een aantal dagen. Blijkbaar hebben ze nu een ander systeem en kan ik deze ochtend nog.
Toch wel weer spannend. Nu even voor mezelf helder krijgen hoe ik het wil vragen (en waarom ik niet eerst een GLI traject in wil).
Voor net aan een gezond BMI zou er 36 kg af moeten, dus hoe dan ook nog een lange weg te gaan.

Vanochtend mezelf gewogen en gewicht weer ingevuld in een app. Het is mij iedergeval gelukt om ongeveer gelijk te blijven de eerste maanden van dit jaar. :D

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:21

Succes kosseh!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:04

Het GLI traject is verplicht niet omdat de huisarts dat nodig vind... Je moet dat traject volgen omdat de zorgverzekering het anders niet vergoed. Er zijn 10 verplichte bijeenkomsten, waar voornamelijk het waarom en wat je verwacht van het afvallen, over eten, gezondheid, bewegen ed in een vaste groep word besproken. Helaas zijn die bijeenkomsten om de 2 maanden en daardoor duurt het traject zo lang. Daarbij zijn er ook verschillende workshops, die je kan doen en die kunnen best wel leuk (kunnen) zijn.

Maar... Voor mensen die al een tijdje bezig bent met afvallen (met of zonder diëtiste) is dat GLI traject toch een vervelend gedoe. Deze mensen hebben vaak al jaren last/problemen met hun gewicht en hebben al van alles gedaan om af te vallen. Het is weer een traject die gevolgd moet worden en er word hen helemaal niets nieuws gebracht.

Voor iemand die nog nooit serieus geprobeerd heeft af te vallen is het helemaal geen verkeerd traject, je kan er veel leren en ervaringen op doen en sommige mensen vinden het ook juist leuk om dat samen met een groep gelijkgestemde te doen, omdat ze allemaal dezelfde problemen hebben Dus... Schiet het niet bij voorbaat al af, probeer het gewoon eens.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:15

Voor afvallen wordt enkel Saxenda (heel soms Rybelsus) vergoedt door zorgverzekeringen, en dan inderdaad alleen na minstens 1 jaar GLI te hebben gevolgd.
Als je een ander medicijn wilt gebruiken moet je dat gewoon zelf betalen. Dan kun je het ook zonder GLI kopen. Al denken heel veel huisartsen wel vooral in de lijn van de zorgverzekering, dus zullen ze gauw over 'eerst GLI' beginnen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:33

Santie, als het een reactie op mij was. Een GLI traject is alleen verpicht (voor een jaar) als je saxenda vergoed wil krijgen.

Maar een vergoeding is niet nodig om het voorgeschreven te krijgen, alleen moet je het dan wel zelf betalen. Wat prima is.

De huisarts kwam er zelf al mee dat een GLI niet echt iets voor mij is. Door ervaring met (succesvol) afvallen, andere trajecten die ik al gedaan heb en een chronische blessure waardoor de sportactiviteit niet kunnen.

Morgen moet ik even bloed laten controleren. De huisartsen zouden even met elkaar over leggen en dan hoor ik meer.
Vond de huisarts er wel voor open staan, dat was al fijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:05

Ik heb zojuist m’n afspraak bij de huisarts gehad en ik heb ozempic meegekregen. :D Ik ga even uitzoeken hoe en wat qua toedienen , heb het uitgelegd gekregen maar nog even filmpjes bekijken. Wat adviseren jullie om dit te nemen voor het eerst wanneer je vrij bent? Want ik moet straks werken…

Voor mij koste het trouwens 110 euro voor 1 pen bij de apotheek.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:06

Dees schreef:
Voor afvallen wordt enkel Saxenda (heel soms Rybelsus) vergoedt door zorgverzekeringen, en dan inderdaad alleen na minstens 1 jaar GLI te hebben gevolgd.
Als je een ander medicijn wilt gebruiken moet je dat gewoon zelf betalen. Dan kun je het ook zonder GLI kopen. Al denken heel veel huisartsen wel vooral in de lijn van de zorgverzekering, dus zullen ze gauw over 'eerst GLI' beginnen.

Dat is mij niet bekend, zover ik weet kan na het volgen van een GLI traject ook gekozen worden voor Ozempic of Mounjaro.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:32

Jeetje 110 euro voor 1 pen? Wauw -O-
Ik zet de mijn pen altijd in de avond na het eten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 12:59

Rennie89 schreef:
Ik heb zojuist m’n afspraak bij de huisarts gehad en ik heb ozempic meegekregen. :D Ik ga even uitzoeken hoe en wat qua toedienen , heb het uitgelegd gekregen maar nog even filmpjes bekijken. Wat adviseren jullie om dit te nemen voor het eerst wanneer je vrij bent? Want ik moet straks werken…

Oh dat valt mee. Online is het duurder.
Je moet een vast moment per week kiezen waar je het gaat gebruiken, net wat jou goed uitkomt.
Ik doe de woensdagochtend, maar sommigen doen expres ‘s avonds omdat dan eventuele bijwerkingen in de nacht zijn. Ik heb geen bijwerkingen dus dat hoeft hier niet. Sommigen zeggen juist niet het weekend omdat je dan meestal meer eet en aan het einde van de week krijg je weer honger en dat is dan precies in het weekend.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 13:08

paddington schreef:
Jeetje 110 euro voor 1 pen? Wauw -O-
Ik zet de mijn pen altijd in de avond na het eten.

Ik moest € 104.98 afrekenen bij de apotheek.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:57

Ik krijg het gelukkig vergoed vanwege mijn diabetes maar ik schrok wel even van de prijzen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 16:41

Ik vind 110 niet schrikbarend. Online is het een stuk duurder.

Ik kom ook net terug van de HA en e.e.a. voorgelegd. Mijn eigen HA was er niet, dus ik had een invaller. Ze gaf aan dat ze er wel voor open stond, maar omdat ze er zelf nog geen ervaring mee had met voorschrijven, wil ze eerst overleggen met de andere huisarts. Wat ik ook wel snap. Ik heb voor volgende week woensdag weer een afspraak.
Ik heb ook direct eerlijk aangegeven, dat als zij het niet kunnen/willen voorschrijven dat ik het online ga doen.

Wordt vervolgd

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:35

Rennie89 schreef:

Hoe lang doe je dan met die pen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:37

Een maand

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:09

Suzanne F. schreef:
Een maand

Bedankt... Ik dacht dat het duurder zou zijn, maar dat valt reuze mee. Morgen maar weer een afspraak maken bij de huisarts.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:54

Ja ozempic is in ieder geval goedkoper dan mounjaro :D

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 00:37

Reactie van de huisarts binnen.
Ze willen dat ik het eerst met een diëtist ga proberen. Zelf geen vertrouwen daar in, die gaan mijn trek niveau niet verminderen.

Als ik toch medicatie wil kan ik een verwijzing naar de bodyclinic krijgen, waar het 295 per maand kost...
Ja dag. Zo een groot verschil voor iets wat ze zelf ook kunnen voorschrijven.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 07:02

Flauw is dat hè. Ik kreeg een zelfde reactie. Toen ik vroeg wat haar idee er achter was kon ze dat niet echt onderbouwen. Dus je moet eerst een teleurstelling rijker zijn om te worden geholpen. Voor mij was het vooral belangrijk om te weten of het medisch een probleem was.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 07:37

Nou ik heb toch wel 1 van de bijwerkingen te pakken, maagklachten. Scheelt wel, dan heb je nog minder zin in eten :'). Nu maar even aan de rennies, en las wat tips hoe het mogelijk te verminderen is (eten en drinken gescheiden nemen bijvoorbeeld) en anders raden ze aan omeprazol te nemen.

Was gisteravond even bang dat de prik uitgewerkt zou zijn, voelde me "anders" ten opzichte van het avondeten. Totdat ik begon met eten en na een half bordje al helemaal vol zat. Het blijft zo'n aparte gewaarwording. Voorheen at ik altijd mijn bord leeg, ongeacht hoeveel ik erop had zelfs als dat dat eigenlijk te veel was.

Goed te lezen dat er meer mensen de stap hebben durven zetten, en inderdaad klote dat het zo duur moet zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 07:58

Jammer dat je maagklachten hebt Mariska. Hopelijk trekt het snel wel.
Hier geen bijwerkingen. Maar misschien wel bij een hogere dosering. Zoals ik er nu insta ga ik de hoogste van 1 niet doen. Die ga ik halveren of misschien nog wel minder. Ik denk dat 1 ml voor mijn lichaam veel te veel is en dat het niet hoeft.

Huisartsen staan er overal het algemeen niet echt voor open hoor ik. Jammer. Niet gek dat de commerciële diensten er zo op inspringen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 08:25

Vervelend voor je Mariska. Ik heb hier in het begin heel erg last van gehad. Wat ik nu doe is bij elke maaltijd iets van rauwe groente. Wortel, komkommer radijsjes of bleekselderij. Dat lijkt goed te werken. Maar het kan ook zin dat ik er nu aan gewend ben. Verder drink ik veel thee met verse gember.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 08:39

Mariska_28 schreef:
Nou ik heb toch wel 1 van de bijwerkingen te pakken, maagklachten. Scheelt wel, dan heb je nog minder zin in eten :'). Nu maar even aan de rennies, en las wat tips hoe het mogelijk te verminderen is (eten en drinken gescheiden nemen bijvoorbeeld) en anders raden ze aan omeprazol te nemen.

Jammer van je maag klachten maar dat is ook 1 van de klachten die ik ook ervaar van de Ozempic en behoud ondanks ik ook dagelijks de omeprazol neem.

Ik zelf loop ook weer een aantal dagen te boeren met de heerlijke zwavellucht -O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 09:20

Had je dat ook al met de lage dosering Paddington?

Ik ga zo voor dosis 3. De stand was vandaag -2.5 kg dus gaat de goede kant op. Ik zie nog niks aan mezelf trouwens maar goed, de weegschaal liegt niet. Ben benieuwd vanaf hoeveel kilo je het gaat zien.
Ik moet wel meer drinken aankomende week dus even een goed voornemen voor deze week.