Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:03

Dat dus :j Het gaat gewoon over allerlei mensen en situaties, niet persé over mensen met een uitkering of wat dan ook. Ik heb het ook nooit onder collega's bv. als vervelend ervaren, het zijn gewoon open vragen en het gaat heus niet in detail. Maar ik ben bv. alleen maar heb 2 paarden, dan vragen ze zich af wat zo'n paard nu maandelijks kost, en dan begrijpen ze ook dat ik het loon wel nodig heb zeg maar .. Of iemand die kinderen heeft, maar minder uren doet als ik, of juist 5 keer per jaar met het vliegtuig ver weg gaat, etc. Als je dan hoort dat er een partner met een goede fulltime baan is, of dat ze buiten die vakanties totaal niks doen of ik noem het maar, dan plaatst het alles wel wat meer in perspectief.

Ik vind dat dus niet persé een probleem, maar dan wel vanuit interesse en niet vanuit vooroordeel ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:04

Dat soort dingen idd. Geen vliegvakanties, kinderen moeten allemaal werken voor hun telefoon/brommer of andere luxe. Maar dan nog, ik vind het best knap, in de huidige tijd de boel rond te krijgen.
Want met 7 kinderen heb je wel ook een groter huis nodig dan de gemiddelde Nederlander. Om maar wat te noemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:38

Ibbel schreef:
Ik vraag me bij gezonde mensen ook wel eens af hoe ze het doen. Hier op de bible belt, 6-7 kinderen (of meer), moeder is thuis, 1 inkomen, dan denk ik ook wel eens, hoe voorkom je dat je aan het eind van je salaris een stuk maand overhoudt?

Ik ook, hoor. Ik woon ook in eem bible belt dorp, geen idee hoe ze t allemaal doen :)).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:48

Mijn man krijgt niks nada. Wel chronisch ziek, maar het komt vanuit de rug, dus kan hij wel werken volgens het Lourdes, eh... UWV. Dat die rug zichzelf dichtmetselt, waardoor zijn hele motoriek, dus ook die van zijn handen, slecht is tellen ze niet mee. Ja, hij mocht zich laten herkeuren, staan we daar: "meneer heeft geen arbeidsverleden" nadat hij 20 jaar zich kapotgewerkt heeft met een paar hernia's... En ja, we zijn lid van een vakbond, maar die deed ook niets, behalve een vrijwilliger mee laten komen met het gesprek. Die kon ook niets. Oh wacht, ja, mijn man werd 9% afgekeurd. Onvoldoende voor een uitkering dus. Dus ik werk voor 2.
Gelukkig krijgt hij volgend jaar AOW, want ik trek het niet meer om nog meer uren te werken.

Maar het maakt wel dat ik best iets vind van mensen die het wèl lukt afgekeurd te worden, vooral als die dan vrolijk zeggen, als je maar de juiste juridische hulp weet te krijgen. Dat wisten we niet, en ten tweede, het is maar net hoe de pet van de rechter staat, wat ook al blijkt uit dit topic. Wat de jurist betreft, die we destijds hadden, die meende dat we te weinig kans maakten. In die tijd was dat ook zo.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 23-06-24 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:49

Goedkope merken, goed op aanbiedingen letten, familie met een boerderij waar flink wat groenten geteeld worden, bij de boer kopen, einde vd dag naar de markt, zelf een groentetuin/volkstuin hebben, veel goedkopere gerechten eten en/of met de seizoenen mee eten.
En idd kleding binnen de familie/het gezin doorgeven, bij de kringloopwinkel of goedkope winkels kopen, weggeefhoek op fb gebruiken om kleding etc te halen.
Kinderen die oud genoeg zijn allemaal een bijbaan zoals folders/kranten lopen, vakkenvullen oid en idd de oudere kinderen op de jongsten laten passen.

Dat zag ik iig bij familieleden van mijn ex, die hadden er minimaal 5 (kunnen er ook 7-8 geweest zijn) en moeders werkte dacht ik niet of onder schooltijd een paar uurtjes, vaders had een goedbetaalde baan.
Maar dat was 2010-2012, hoe ze het nu zouden doen heb ik geen idee van, maar volgens mij zijn de oudsten inmiddels wel de deur uit aangezien die inmiddels midden-eind 20 zijn.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 15:26

Zoolgangster schreef:
Mijn man krijgt niks nada. Wel chronisch ziek, maar het komt vanuit de rug, dus kan hij wel werken volgens het Lourdes, eh... UWV. Dat die rug zichzelf dichtmetselt, waardoor zijn hele motoriek, dus ook die van zijn handen, slecht is tellen ze niet mee. Ja, hij mocht zich laten herkeuren, staan we daar: "meneer heeft geen arbeidsverleden" nadat hij 20 jaar zich kapotgewerkt heeft met een paar hernia's... En ja, we zijn lid van een vakbond, maar die deed ook niets, behalve een vrijwilliger mee laten komen met het gesprek. Die kon ook niets. Oh wacht, ja, mijn man werd 9% afgekeurd. Onvoldoende voor een uitkering dus. Dus ik werk voor 2.
Gelukkig krijgt hij volgend jaar AOW, want ik trek het niet meer om nog meer uren te werken.

Maar het maakt wel dat ik best iets vind van mensen die het wèl lukt afgekeurd te worden, vooral als die dan vrolijk zeggen, als je maar de juiste juridische hulp weet te krijgen. Dat wisten we niet, en ten tweede, het is maar net hoe de pet van de rechter staat, wat ook al blijkt uit dit topic. Wat de jurist betreft, die we destijds hadden, die meende dat we te weinig kans maakten. In die tijd was dat ook zo.

Maar dat is niet helemaal fair naar de mensen die wel afgekeurd zijn.

Je moet het hén niet kwalijk nemen, maat het Uwv.

Ik kan er (helaas) persoonlijk niets aan doen dat jouw man niet echt gezien is.
En ook de mensen die wèl afgekeurd zijn, hebben soms écht nare uwv verhalen.
Lees dit topic, en de bijdragen van een paar mensen die wat uitgebreider reageren maar.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:29

Gewoon om TS even te helpen met een setje vooroordelen waar ik ooit tegenaan gelopen ben, ofwel bij mezelf ofwel bij anderen.

Even een overzichtje zonder er verder diep op in te gaan, wellicht kunnen anderen aanvullen

-Je bent chronisch ziek en/of depressief, dus je kunt/mag niet vrolijk zijn.
-Je bent chronisch ziek en/of depressief, 'ach, met een beetje meer wilskracht kom je er wel bovenop.'
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Das wel lekker makkelijk, gewoon geld krijgen en niets hoeven doen.'
-Je bent chronisch ziek en/of depressief, dus je kunt je eigen beslissingen niet meer nemen. Laat dat maar aan een ander over, die kant dat véél beter voor jou '
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Oh, nou, dan zit je (productive /zinvolle leven er wel een beetje op hè?'
-Je ben chronisch ziek en/of depressief: 'Nou, dan hoor je dus ook niet gelukkig te zijn'.
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Die en die had dat ook, en die kon wèl gewoon (vul in, kan van alles zijn...) dus jij moet niet zeuren dat je het niet kan.'
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Nou, dat zal toch wel meevallen, ik heb ook wel eens pijn/ben ook wel eens moe.'
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Nou, dan kun je dus ook niet intelligent zijn.'
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Nou, gewoon eerder lui, beetje harder je best doen.'
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Weinig doorzettingsvermogen zeker?'
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: ,'Nou, dan heb je ook geen recht op leuke dingen doen, want dat hoort niet.'
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Nou, wees maar blij dat ik belasting betaal voor jou dan.'
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Hoezo je kunt dat niet, gisteren kon je het wel gewoon, stel je niet zo aan'
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Die hulpmiddelen gebruik je alleen maar om aandacht te trekken'
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Nou, wanneer ben je een keer klaar met dat ziekte gedoe/die dokters afspraken? T'is wel een keer goed geweest onderhand hè?'
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Ja, dat heb je ook wel een beetje over jezelf af geroepen hè, want toen en toen deed je dat en dat.'
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Het zal wel een straf van God zijn voor hoe je leeft/ wat je ooit gedaan hebt'
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Volgens mij wíl je gewoon niet beter worden.'
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Hoezo eigenlijk, ik zie en/of merk helemaal niets aan je.'
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Logisch dat mensen je niet voor volwaardig aanzien, dat ben je toch ook niet?'

___

Ik denk nog even verder welke ik in de loop der tijd allemaal meegemaakt heb...

(Hoewel als ik het zo opschrijf nu, ik het eigenlijk al best een schokkend lijstje vind -O- )

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:39

Citaat:
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Het zal wel een straf van God zijn voor hoe je leeft/ wat je ooit gedaan hebt'

Als aanvulling op deze:
-Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'heb je al tot god gebeden, bid je wel vaak genoeg, want God laat wonderen gebeuren'

Ayasha
Blogger

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:44

- Je bent chronisch ziek en/of depressief:
‘Ik denk dat het jouw overkomen is omdat jij er mee om kan.’

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:46

“ we zijn allemaal wel een beetje autistisch “.
Bedankt, Karen.

“ je moet misschien iets beter je best doen”
“ ja ik voel me ook vaak best wel depressief”

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:47

Je zou er zo een bingokaart van kunnen maken :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:51

Telpeva schreef:
Je zou er zo een bingokaart van kunnen maken :+

Haast wel.
Ik heb die kaart redelijk vol wel al :')

Overigens niet iedere dag ofzo hoor,
Maar al deze dingen dus meegemaakt.
En sommige gewoon echt regelmatig.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:10

Je bebt chronisch ziek/depressief: dat komt omdat God je straft voor de zonden van je (voor)ouders

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:28

Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Als je dit middel gebruikt en/of dit vanaf nu gaat doen, dan gaat het wel over'.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:39

Je hebt obesitas door een medische aandoening. Misschien moet je maar wat minder in je mond stoppen of naar de mac gaan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:43

Femke_Tweety schreef:
Je bent chronisch ziek en/of depressief: 'Als je dit middel gebruikt en/of dit vanaf nu gaat doen, dan gaat het wel over'.

Of een of andere totaal niet bewezen praktijk die ook nog eens risico’s heeft ook. En als je die risico’s benoemt die veel groter zijn dan het mogelijke voordeel want: ja, je hebt het bekeken want je zoekt constant naar iets om beter te worden, dan wil je niet beter worden. :+

Nee ik wil gewoon ook niet dood. Iemand raadde me ooit zelfs aan om te stoppen met de medicatie die me in leven houdt want op lange termijn verhoogd die mijn kans op kanker exponentieel…

Ze had gelijk dat die kans beduidend lager zou zijn als ik er mee kapte want dan leef ik niet lang genoeg om de nadelen te ondervinden. :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 18:17

Ik heb een vriend,
Rolstoelgebruiker, ergens in de 30, ook even om input gevraagd.

Die kwam nog met een 'mooi' lijstje aanvullingen ;)

Uiteraard eerst gevraagd of ik het hier mag delen ;)

Het is een beetje veel geworden:
Je bent chronisch ziek en/of depressief:
-“Oh, je werkt niet, dus je doet helemaal niets.”
-Mensen die aan mijn tafelpartner vragen wat ik wil bestellen…
-Mensen die in Jip – en Janneke taal iets uitleggen.

Als rolstoelgebruiker:
-“Zou je dat wel doen in je eentje?”
-“Wat knap dat je … hebt gedaan.”
-“Waar is je begeleider? Als ik alleen kom, heb ik geen ondersteuning nodig.
-Een wildvreemde medewerker die, als ik om de sleutel voor het miva-toilet vraag, vraagt, “Moet ik je helpen op de wc?”
-“Ik zal voor je bidden.”
-“Die rolstoel zorgt er alleen maar voor dat je daarna nog minder kunt.”
-“Ben je daar al mee naar de dokter geweest?”
-Bij de huisartsenpost of de spoed eisende hulp eerst een kruisverhoor krijgen of het wel écht spoed is. Als je chronisch ziek bent, ga je liever naar je eigen arts, die je kent, op een moment dat je iets meer energie hebt. Als je dan eenmaal naar de HAP/SEH gaat, is het erger dan anders, heb je een hoop moeite gedaan om er te komen, en moet je ook nog eens lang wachten.
-Mensen denken dat ze zomaar aan je rolstoel/hulpmiddel mogen zitten.
-Geven schouderklopjes, omdat je het “zo knap/goed” doet. En dat is irritant met chronische pijn.
-Of je bent zielig, of je bent een inspiratiebron.
-gesprek met taxi-chauffeur voor de kerstvakantie, “doe je voorzichtig deze vakantie?” “Hoezo?” “eh… nou, je hebt toch een ongeluk gehad?” “Nee…” “Ga je niet skiën dan?” “Nee…” “Maar waarom zit je dan in de rolstoel?”
-“Wat heb je? Heb je je rug gebroken? Hoe komt het dat je…?”
-Als je opstaat uit een rolstoel schrikken mensen.
-Wat zonde, je bent nog zo jong.
-“Heb je al (Yoga, B12, acupunctuur, etc.) geprobeerd?”
-“Ik vind het maar eng dat je … (een wheelie met de rolstoel doet, een stoepje afgaat, een stukje loopt, een trap op-/afgaat).”
-“Oh, je bent depressief, als je nu gezond eet, goed beweegt, en regelmaat in je leven hebt, is dat zó weer over.”
-“Waarover zou jij nu depressief kunnen zijn?”
-“ik voel me ook weleens moe/ziek/verdrietig/depri.” Soms leg ik het verschil uit, soms niet. Mijn uitleg dan, “als ik een slechte dag heb, kom ik mijn bed niet/nauwelijks uit, alleen om even naar de wc te gaan, of iets te eten. En dat voelt al als een survivaltocht. Terwijl ik daar op een gemiddelde dag veel minder moeite mee heb.” En soms nog lomper, als ze het niet snappen, “kan jij nog boodschappen doen als je moe bent? Of koken/wassen/spelletjes spelen?”
-Als ik vraag of de muziek op een andere zender of uitkan, en een taxi-chauffeur dit weigert, als ik geen uitleg geef. Zelfde met verlichting aan achterin de taxi als het buiten donker is. Het vragen zou al genoeg reden moeten zijn.
-Altijd bellen of mailen met de vraag of iets toegankelijk is, behalve bij de musea, dat is over het algemeen goed geregeld, en staat vermeld op de website.
-“Ja, we zijn rolstoeltoegankelijk,” maar: hoge drempels/traptreden; alleen via de achterdeur bij een restaurant naar binnen kunnen; smalle deuren; deuren die de verkeerde kant opdraaien, waardoor je er met een hulpmiddel niet/nauwelijks door kan, het miva-toilet dat als opslag wordt gebruikt; een wc op een verdieping zonder lift;
-Een menukaart zonder dat er allergenen zijn vermeld, en dat de kok dan vraagt: “heb je een allergie, of doe je met de mode mee?”

En dan positief:
-Complimentje krijgen bij de HAP/SEH of nieuwe arts voor de medicatielijst en lijst met diagnoses die je geprint bij je hebt.
-Bij rolstoelvaardigheidstraining, “de rolstoel is een middel om vrijheid te krijgen. Hoe beter je met je rolstoel kan omgaan, hoe meer dingen je kunt, uiteraard wel binnen je eigen beperkingen.” Uiteindelijk daar geleerd om een wheelie te maken, een roltrap op en af te gaan, stoepjes en trappen afgaan. En stoepjes op te komen. Ook geleerd hoe ik veilig uit een bus van ongeveer 30-40cm hoog kan komen. En stiekem zijn de blikken van de omstanders dan gewéldig.
-Jochie van een jaar of 4 over mijn rolstoel en handbike: “wat is dat? En hoe werkt dat?” Z’n vader keek een beetje bezorgd, maar ik zei dat ik dat soort kindervragen altijd leuk vind, dus uitgebreid beantwoord.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 18:37

Ik hoest...lekker, steek er nog 1 op :roll:

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 18:52

Wat een voorbeelden :=
Herken er wel enkele, maar gelukkig niet teveel. En gelukkig ook niet veel persoonlijk maar dan meer van bv de media of via internet als je informatie opzoekt enzo. De juiste mindset, gezond eten en sporten lost alles op zeg maar ;)

@Popstra: wat voor mensen zeggen die dan? Mensen die je kennen of..?
Ik zeg dat ook wel eens tegen mensen als ze hoesten (in andere bewoordingen) maar ik ken die mensen en weet dat ze niet roken bv. En dat ze ook geen medische problemen hebben waardoor ze hoesten. Dus puur als grapje. Kan me niet voorstellen dat ik dit tegen een vreemde zou zeggen? Geen van alle opmerkingen die voorbij komen overigens.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:38

Je bent chronisch ziek/ depressief: heb je al eens mindfulness geprobeerd?
Je bent chronisch ziek/ depressief: probeer er positieve kanten van te vinden

Wat er ook wel eens gezegd wordt tegen mensen die zoiets overkomt: "oww, ik zou het niet trekken hoor".
Nee, alsof mensen die het overkomt een andere keus hebben dan ermee te dealen. :=

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:08

Haha bekende voorbeelden.

Het aan je zitten of aan je rolstoel/scootmobiel/krukken zitten vind ik echt vreselijk.
Dat hulpmiddel is een verlengde van jezelf. Handen thuis dus.

Als je een slechte dag hebt ben je vooral thuis. Dan zien mensen je niet.
Ze zien je pas op momenten dat het ‘beter’ met je gaat.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:16

Veruit de meeste voorbeelden vind ik erg om te lezen.
Ik vind het ook lastig om te lezen dat goedbedoelde complimenten of hulp aanbieden ervaren worden als negatief en vooroordelen. Als dat ook zo opgevat word zou ik eerder geneigd zijn om maar niets (meer) te zeggen tegen iemand die chronisch ziek is, want je wil iemand niet kwetsen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:22

Oh wat erg, ze zijn allemaal extreem herkenbaar.
Ook die schok en verontwaardiging als je opstaat uit een rolstoel. Of mensen die ineens denken dat ze tegen je moeten praten alsof je een kleuter bent of alleen tegen degene die met je mee is.

Ik heb dus hulp in de huishouding vanuit de gemeente. Daar kwam ooit een vrouw als invaller. Ik heb me nog nooit zo rot gevoeld in mijn eigen huis door een ander. Mijn rolstoel stond in de kamer, maar binnen 10 minuten begon ze al; waarom heb jij eigenlijk hulp nodig. Wat mankeer je? Er is niks aan je te zien. Die rolstoel heb je ook niet nodig, je loopt toch gewoon? Je had wel dit en dat moeten opruimen want dat kan je best(paar flessen in de douche en hulp mag je dus ook juist laten opruimen). Toch apart dat ik hier moet komen helpen in plaats van bij mensen die het nodig hebben.

En nog wat meer. Ik moest echt vechten tegen mijn tranen en heb daarna direct naar organisatie gebeld en aangegeven dat zij nooit meer welkom is en dat ik een klacht wilde indienen. Nooit meer iets gehoord daarna, dus geen idee of ze erop aangesproken is.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:37

Merel bizar dat uitgerekend zo iemand bij zo’n baan uitkomt :? Wat een naar mens en wat erg dat je dat mee hebt moeten maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:40

Dat was mijn idee dus ook. Je komt bij zulke dingen niet alleen bij oude mensen? Ook bij jongeren en zelfs gezinnen, alle leeftijden dus.

Vragen wat ik mankeer hebben trouwens alle hulpen gedaan. Daar heb ik geen problemen mee, want nieuwsgierig zijn we allemaal wel. Het gaat om de manier waarop. De anderen heb ik dus allemaal heel basic uitgelegd wat ze moesten weten, de vaste kregen vanzelf meer te horen.
Ik denk dat dat met de complimenten en hulp ook zo is, het kan op een aardige manier, maar ook een soort vanuit het geloof dat zij 'beter' zijn of om zich zelf beter te voelen.