Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannens
Berichten: 1455
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:56

Lijstje:
J0anieke - uitgerekend 17 oktober - jongen
Pieneappel - Uitgerekende datum: 22 oktober - Jongen
Equitation - Uitgerekende datum 26 oktober - geslacht nog onbekend, willen het wel weten.
Marlou91 - Uitgerekende datum: 26 oktober - Jongen
San4nie - Uitgerekende datum: 26 oktober. Geslacht nog ongekend, willen het wel weten, maar gaan het niet delen.
Zebraatje - uitgerekende datum: 27 oktober - geslacht nog onbekend
Domi_94 - uitgerekende datum: 28 oktober - geslacht nog onbekend
Jolien87 - uitgerekende datum: oktober - geslacht nog onbekend
Sweetgirl1- uitgerekende datum 2 november ( eerst schatte ze het 30 okt ) - geslacht nog onbekend, mn vriend wil graag een jochie
Inwonderland - uitgerekende datum 4 november - Er is nog discussie over geslacht weten
Krabburger- uitgerekende datum 7 november- geslacht bijft onbekend
Zira 1994 -Uitgerekende datum: 11 november - Meisje
xLeoniee - uitgerekende datum: 19 november. Geslacht nog onbekend, willen het wel weten.
Eskimo - Uitgerekende datum: 14 december (kan nog veranderen) - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten
Sannens - Uitgerekende datum: 18 december

Inwonderland
Berichten: 1279
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:18

Ik heb er geen enkele moeite mee als iemand een voorkeur heeft hoor. Een zwangerschap is voor iedereen zo persoonlijk dat wat mensen willen en wensen voor mij allemaal oké is.

Wat mij in de vraagstelling stoort, is dat mensen het bijna doen voorkomen (in ons geval) alsof er alleen maar een derde komt in de hoop op een jongen. Terwijl het voor ons geen bal uit maakt. Ik hoef het ook niet zo nodig te weten zelfs, dus wat mij betreft blijft bij ons het geslacht tot de bevalling een verrassing voor iedereen. Bij onze vorige zwangerschappen wisten we het ook niet.

Maar zowel vreemden als bekenden beginnen allemaal grotendeels over dat het nu zeker een jongetje moet worden. Of dat wij het nog een keer proberen omdat mijn ouders alleen kleindochters hebben. Mensen vinden blijkbaar toch dat ze een mening mogen hebben / uiten en ongepaste vragen mogen stellen. En in mijn geval valt het op dat het bij een derde nog meer is. Hoevaak ik dit keer de vraag niet heb gehad of het gewenst was….

Zira1994

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 16:54

Jeetje wat schrikken zeg Marlou!!! Gelukkig was alles met de kleine goed. Hopelijk nu ook antwoord op de vraag over de medicatie en kan je weer een beetje bijkomen van de schrik !

Fijn een goede termijnecho Sannens!! Kun je met een lekker gevoel op vakantie. Geniet ervan!

Marlou91

Berichten: 479
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:57

Ja vrienden van ons maken het geslacht om die reden niet bekend nu. Zij hebben 2 jongens en tussenin zit een meisje dat is overleden in de buik. En hoe vaak ik al niet gehoord heb “ohh zij willen nu zeker een meisje” Dus zijzelf waarschijnlijk nog vaker.. Alsof je dat überhaupt te kiezen hebt en alsof zij niet als geen ander weten dat gezondheid boven alles gaat.

@Krabburger, ik slik inderdaad (onder andere) een lage dosis bloeddrukverlager. Maar die is vooral om mijn bloedvaten naar de placenta goed te laten functioneren. Helaas zorgt dit er dus logischerwijs ook voor dat mijn bloeddruk laag is wat blijkbaar mijn klachten veroorzaakt.

J0anieke

Berichten: 4981
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:24

Marlou91 schreef:
Ja vrienden van ons maken het geslacht om die reden niet bekend nu. Zij hebben 2 jongens en tussenin zit een meisje dat is overleden in de buik. En hoe vaak ik al niet gehoord heb “ohh zij willen nu zeker een meisje” Dus zijzelf waarschijnlijk nog vaker.. Alsof je dat überhaupt te kiezen hebt en alsof zij niet als geen ander weten dat gezondheid boven alles gaat.

@Krabburger, ik slik inderdaad (onder andere) een lage dosis bloeddrukverlager. Maar die is vooral om mijn bloedvaten naar de placenta goed te laten functioneren. Helaas zorgt dit er dus logischerwijs ook voor dat mijn bloeddruk laag is wat blijkbaar mijn klachten veroorzaakt.

Schrikken zeg, ik was vergeten erop te reageren.. Hoe gaat t nu? Had je je eigen ziekenhuis al gebeld? Ik herken helaas je klachten, maar mijn bloeddruk daalt op sommige momenten in de zwangerschap. Bij de controles is t vaak wel goed, wel wat aan de lage kant, maar niet te laag. Ik hoef in ieder geval geen rekening te houden met dropjes en zout, dat mag ik allemaal gewoon eten. Al merk ik er weinig verschil door als ik dat eet. :')
Bij m'n eerste was ik wel bijna flauwgevallen, en ik had alleen maar een overleg gehad, dus dat was wel even schrikken toen..

san4nie
Berichten: 3600
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:18

Marlou, wat schrikken! Hoe gaat het nu met je? Heb je al duidelijkheid over de medicatie?

Ik bedoelde inderdaad ook de insinuaties van mensen die soms helemaal niet dichtbij iemand staan over het geslacht. Helemaal als er een verleden is van verdrietige gebeurtenissen. Dat mensen zelf hopen op een bepaald geslacht is natuurlijk helemaal prima.

Sannens
Berichten: 1455
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:08

Oh daar vind ik wel wat van ja. Dat andere mensen je een voorkeur proberen op te dringen. Hou dat lekker voor je, denk ik dan. Helemaal in die situatie die Marlou noemt. Doe even medelevend en blij dat ze hopelijk nog een gezond kindje krijgen. Als je eenmaal een hebt verloren denk ik dat het geslacht nog veel minder uitmaakt. Als het maar gezond is.

Ik heb ook een lage bloeddruk. Een stuk lager dan bij de vorige dus ik kreeg al de zout/bouillon/dropjes tips. Ik heb er vooral met snel opstaan last van, en met traplopen.

J0anieke

Berichten: 4981
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:48

Ohja, helemaal eens met jullie. Dan moet je dat gewoon laten.
Vind dat wel weer typisch een gevalletje 'beter denk je even na voordat je opmerking X naar een zwangere gooit'. Ik ben soms echt verbaasd over de opmerkingen die sommigen geven (bv waar we t laatst over hadden over dat wel/niet al vroeg zichtbaar buikje enz). :=

san4nie
Berichten: 3600
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:16

Oh ja, de opmerkingen inderdaad. Bij ons viel het nog redelijk mee. 1 iemand vroeg of het ook echt gewenst was en 1 iemand vroeg of het de bedoeling was.
Toen we het mijn schoonouders gingen vertellen was het nog vrij vroeg en we hadden de vitaliteitsecho gehad. Mijn schoonvader vroeg een paar keer “hoe kan dat!?”. Hij doelde achteraf op die echo, maar het was zo grappig. :+

J0anieke

Berichten: 4981
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:40

_O-
Mijn schoonvader kan zich nog geen houding aannemen wbt deze zwangerschap. Ik denk niet dat hij had verwacht dat we nog een kindje zouden nemen. Maar ik neem het hem niet kwalijk. Heb meer met m te doen eigenlijk. :')
Ik denk dat vooral al het nare wereldnieuws hem dwarszit, met de oorlogen, milieutoestanden, e.d. Wij proberen dat juist te negeren, want je wordt er ook niet vrolijk van. Maar kan me voorstellen dat hij zich afvraagt of je in deze tijd wel een kind zou moeten willen.

Eskimo
Berichten: 3068
Geregistreerd: 04-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:55

Lijstje:
J0anieke - uitgerekend 17 oktober - jongen
Pieneappel - Uitgerekende datum: 22 oktober - Jongen
Equitation - Uitgerekende datum 26 oktober - geslacht nog onbekend, willen het wel weten.
Marlou91 - Uitgerekende datum: 26 oktober - Jongen
San4nie - Uitgerekende datum: 26 oktober. Geslacht nog ongekend, willen het wel weten, maar gaan het niet delen.
Zebraatje - uitgerekende datum: 27 oktober - geslacht nog onbekend
Domi_94 - uitgerekende datum: 28 oktober - geslacht nog onbekend
Jolien87 - uitgerekende datum: oktober - geslacht nog onbekend
Sweetgirl1- uitgerekende datum 2 november ( eerst schatte ze het 30 okt ) - geslacht nog onbekend, mn vriend wil graag een jochie
Inwonderland - uitgerekende datum 4 november - Er is nog discussie over geslacht weten
Krabburger- uitgerekende datum 7 november- geslacht bijft onbekend
Zira 1994 -Uitgerekende datum: 11 november - Meisje
xLeoniee - uitgerekende datum: 19 november. Geslacht nog onbekend, willen het wel weten.
Eskimo - Uitgerekende datum: 17 december - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten
Sannens - Uitgerekende datum: 18 december


Zo, wat gaan jullie snel! Ik was even druk dus was even afwezig. Had woensdag mijn termijnecho, alles zag er weer goed uit <3 Mijn uitgerekende datum is nu 3 dagen later, dus heb dat even aangepast.

Qua voorkeur hoor ik nu ook wel of we zeker hopen dat we nu een meisje krijgen. Maakt mij niet zo heel veel uit, ik denk persoonlijk ook wel dat een voorkeur hebben niet heel gek is. Maar ik snap dat in sommige situaties het niet fijn is.

Ik zie dat er al een aantal geslachtsecho's zijn geweest, wat leuk! Gefeliciteerd!

Wij hebben de onze ook al gepland, voor 20 juni. Kan nu al niet wachten :D

Hoop later even meer bij te lezen, moet nu op de fiets springen om bloed te laten afnemen voor de nipt test.

Zira1994

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 14:26

Welke achternaam krijgen jullie kindjes ( van jou of je partner ? En hebben jullie zelf deze achternaam ook? Onze kleine gaat de achternaam van mijn vriend krijgen, alleen mijn voorwaarde is dan wel dat ik deze achternaam dan ook krijg. ( wil niet dat mn kind een andere achternaam heeft dan mezelf :P ). We weten alleen nog niet zo goed hoe we dit gaan doen en wanneer. Ook met het oog op het regelen van het gezag. Jullie hier ervaring mee?

XladyX

Berichten: 1410
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 14:33

Hier zijn we getrouwd, ik heb een dubbele achternaam aangenomen en onze dochter heeft enkel de achternaam van mijn man. Ik weet eerlijk gezegd niet of je met geregistreerd partnerschap ook je achternaam zou kunnen laten veranderen (en ben even te lui om te googlen) maar is misschien ook een optie?

Eskimo
Berichten: 3068
Geregistreerd: 04-04-07

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 15:01

Ons zoontje heeft mijn vriend zijn achternaam, wanneer wij gaan trouwen neem ik ook zijn achternaam. Ik weet niet meer hoe het exact werkt met het erkennen en het ouderlijk gezag, maar als ik het mij goed herinner was dit allemaal heel makkelijk aan te vragen.

Zira1994

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 16:41

We zitten nu inderdaad te denken aan geregistreerd partnerschap en dan het aannemen van zijn achternaam.

Inwonderland
Berichten: 1279
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 16:52

Wij zijn ongeveer 5 jaar terug getrouwd (vooral uit praktische overwegingen) en toen heb ik gekozen voor een dubbele achternaam zodat ik dezelfde achternaam zou hebben als eventuele kinderen.

Mijn man maakte het niet zoveel uit wiens achternaam we zouden kiezen, en toen heb ik aangegeven liever zijn achternaam aan te nemen, die is kort en hoef je niet te spellen, terwijl ik altijd zowel m’n voor als achternaam moest spellen. Ook vooral heel praktisch gekozen dus…

J0anieke

Berichten: 4981
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 19:53

Ik heb tijdens m'n eerste zwangerschap geregistreerd partnerschap gedaan, voornamelijk vanwege het gezag. Heb toen mn eigen achternaam aangehouden. Toen m'n zoontje er eenmaal was vond ik het stom en heb in overleg met mn man zijn achternaam voor de mijne geplakt. Kon ik gelukkig gratis aanpassen via een site van de gemeente (als ik t me goed herinner). :D

We hebben de 20 weken echo gehad afgelopen vrijdag en alles was goed, dus ik kan nu echt helemaal gaan genieten. <3 Wel veel last van mn buik, hoop dat dat later wat beter wordt.

Zira1994

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 20:46

Toch wel veel die net als ons nog gewoon traditioneel de achternaam van de vader meegeven dus haha.

Oh wat fijn een goeie 20 weken echo Joanieke! Dat is toch wel echt een mijlpaal !

Domi_94

Berichten: 2072
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:48

Wat fijn van je echo Joanieke!
Hier willen we ook gaan voor geregistreerd partnerschap en krijgt de kleine zijn achternaam aangezien de mijne wat langer is. Qua voorkeur voor welke achternaam heb ik niet, in beide achternamen is het mannelijk geslacht verwerkt :')

Sannens
Berichten: 1455
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 21:13

Hier ook de achternaam van de papa. Voornamelijk omdat mijn achternaam super niet-internationaal is en ik zijn achternaam mooier vind. Als zijn achternaam lelijk was geweest had ze wel mijne gekregen haha.

Wij hebben ook geregistreerd partnerschap, ik heb nog mijn eigen achternaam.

Pieneappel

Berichten: 509
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 23:36

Wat fijn Joanieke van de goede 20 weken echo <3 ik heb hem aankomende dinsdag..

Wij zijn afgelopen januari in geregistreerd partnerschap gegaan. Vooral vanwege ons koophuis samen goed te regelen en de kinderwens speelde ook wel mee.
Heb er toen voor gekozen om zijn achternaam achter mijn achternaam te plakken. Want we willen eigenlijk ooit nog wel trouwen en dan draai ik de namen om.
Maar de laatste tijd denk ik wel van, waarom heb ik niet meteen zijn achternaam vooraan genomen…
Is toch wel makkelijker en duidelijker voor anderen met een naam op bepaalde formuliertjes in te vullen met betrekking op ons als gezin.

Marlou91

Berichten: 479
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:24

Wat fijn Joanieke, een goede 20 weken echo! Wij hebben hem inderdaad ook as dinsdag. Hopelijk is dan ook alles goed en ligt de kleine goed op schema qua groei (de vorige keer was een vertraging in groei met 20 weken achteraf al een van de eerste tekenen dat er iets niet goed zat)

Ik heb ook een geregistreerd partnerschap met mijn vriend en onze kinderen hebben/krijgen zijn achternaam. Ik heb zelf een dubbele achternaam, eerst die van hem en dan mijn meisjesnaam. Stiekem gebruik ik nog wel heel veel mijn meisjesnaam, zeker zakelijk. Mijn vriend vind dat maar irritant, maar ik hoop ook nog een keer te gaan trouwen ooit en dit is een mooie stok achter de deur voor hem.

Sweetgirl1
Berichten: 4596
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:25

Wij hebben vandaag de akte van erkenning getekend samen, Weer een stapje dichterbij

san4nie
Berichten: 3600
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:33

Wat fijn dat alles goed was op de echo Joanieke! Heb je echt pijn aan je buik? Of vooral een vervelend gevoel oid?

Kan me voorstellen dat het voor jou nog even extra spannend is Marlou.

Gefeliciteerd sweetgirl! Mooie stap inderdaad.

Wij moeten ons geregistreerd partnerschap nog regelen. Na jullie berichten toch nog maar eens heb onderwerp achternaam ter sprake gebracht. Het lijkt me ergens wel fijn dat ik dezelfde achternaam heb/ gebruik als mijn kind(eren). Daarvoor gaan we “gewoon” voor de achternaam van mijn vriend. En dat we dan echt “familie …” zijn.
Maar moet dus alles nog regelen daarvoor.
Edit: anderzijds lijkt het me misschien ook wel veel gedoe, om een andere achternaam aan te nemen. Geen idee hoe dat werkt en wat je allemaal moet regelen.

Inwonderland
Berichten: 1279
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:47

Fijn een goede 20 weken echo J0anieke! Hopelijk verdwijnt de pijn in je buik ook snel!

Om op de laatste vraag in te haken, je hoeft verder weinig te regelen of te doen. Officieel hou je namelijk sowieso je meisjesnaam. Dus officiële documenten e.d. maar ook vakanties bijvoorbeeld krijg/boek ik nog op mijn meisjesnaam. Maar de meeste instanties worden gewoon automatisch op de hoogte gebracht. Ik heb alleen op mijn werk een 2e mailadres aangevraagd zodat ik mails op zowel mijn ‘nieuwe’ als mijn oude adres kan ontvangen. En op de sociale media heb ik het gewijzigd. Ik heb overwogen om zakelijk mijn meisjesnaam te blijven gebruiken, maar de naam van mijn man is makkelijker en daardoor gaan er meer mails direct naar het juiste mailadres.

Veel webshops e.d. heb ik niet gewijzigd, of het nou op zijn of mijn naam wordt bezorgd maakt weinig verschil.