Stoppen met roken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Stoppen met roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:01

Misschien heb je geluk en gaat het sneller bij je!

Maar vooral, volhouden!!
Het is het echt waard!

Kkkaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:53

Themba schreef:
72 uur rook vrij. Ben erg "druk" met dingen doen en afleiding zoeken maar mag niet klagen.

Ja, afleiding helpt! Ik vind het knap, zo met je koude kalkoen. Met pleisters heb ik het nog best zwaar nu.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:02

Wat bij mij goed hielp is me er goed aan herinneren dat ik als ik weer zou beginnen met roken, ik dan al die pijn en moeite voor niks doorstaan zou hebben en vooral ook dat ik hier dan ooit wéér opnieuw doorheen moest, omdat ik toch echt ooit wilde stoppen dus kon ik maar beter gewoon volhouden, dan hoefde ik dit niet opnieuw te doorstaan. Zet 'm op!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:19

Daar hield ik mij toen inderdaad ook aanvast
Plus de gedachte baas te zijn over mijn eigen leven en niet zo'n stomme peuk mijn leven te laten beslissen.
Laten beslissen wanneer ik naar buiten moest om te roken.
Laten beslissen hoeveel peuken ik mee moest nemen om wel even naar de winkel te gaan etc

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 23:36

Even de huidige stoppers weer een hart onder de riem steken. Hou vol. Uiteindelijk raakt het helemaal uit je systeem. Zelf ben ik het na nu inmiddels al weer 14 maanden helemaal vergeten. Ik vind het nu irritant om bijv achter iemand te lopen die rookt.
Stinkt veel erger dan ik doorhad toen ik zelf nog rookte. Raar is dat.

Hou vol allemaal!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 12:12

Hier weer bijna 3 weken onderweg. <3 Succes allemaal! Slapen is kak maar gaat over! Ik slaap sinds deze week weer goed. :)

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:27

1.5 week verder. Slapen gaat beter. Maar mentaal heb ik het er nu zwaarder mee. Stom he. Meer daar last van?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:43

Themba schreef:
1.5 week verder. Slapen gaat beter. Maar mentaal heb ik het er nu zwaarder mee. Stom he. Meer daar last van?

In het begin gaat het echt op en af.....
Als het ene beter gaat, dan gaat het andere net weer even wat zwaarder.

Roken is een verslaving, en daar kom je niet simpel van af!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:03

Zo goed bezig, stoppers! *\o/*

Themba, je lijf is de nicotine kwijt en al vergeten - maar de gewoonte zelf blijft nog een poosje in je hoofd rondspoken. Hou vol, binnenkort zul je echt merken dat je er de hele dag nog niet aan hebt gedacht :j En dat gaat dan steeds vaker voorkomen!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:26

Themba schreef:

Is niet stom, hoort erbij. Super knap dat je alweer anderhalve week verder bent met gestopt zijn!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 15:44

Vandaag gestopt met roken.
Poging no... ik tel ze niet meer.

Was weer begonnen, weer die stress in mijn lijf.

Op advies van de huisarts ben ik nu al 2 weken thuis.
Stress zit nog in mijn lijf maar niet meer zo skyhigh.
Vrijdag terug naar de huisarts.
Denk dat ik nog wel even thuis zit.

Afgelopen dagen weer wat kortademig en ik dacht, nee dit kan ik echt niet meer handelen.
Gisteren in mijn snelleesstand het boek van allen carr weer gelezen en klaar.

Nu volhouden, ik kan dit, ik wil dit niet meer.

Vrijdag overleggen of mijn cortisol niet getest kan worden want naar mijn gevoel loop ik nu al ruim 7 maanden met een te hoog stress level.

Maar voor nu... ik ga ervoor.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:46

Jij gaat ervoor *\o/* . Je vorige pogingen doen er niet toe, het is deze die telt. Super dat je het blijft proberen.

Het goede aan het boek van Carr vond ik, dat hij uitlegt dat roken juist ons stressniveau verhoogt, terwijl we denken (= onszelf wijsmaken) dat het ons kalmeert. Mij helpen dat soort inzichten. Al heb ik er dus alsnog tig pogingen over gedaan, hoor.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:49

miereneter schreef:
Jij gaat ervoor *\o/* . Je vorige pogingen doen er niet toe, het is deze die telt. Super dat je het blijft proberen.

Het goede aan het boek van Carr vond ik, dat hij uitlegt dat roken juist ons stressniveau verhoogt, terwijl we denken (= onszelf wijsmaken) dat het ons kalmeert. Mij helpen dat soort inzichten. Al heb ik er dus alsnog tig pogingen over gedaan, hoor.

Dat had ik ook :j het lezen van het boek heeft me zoveel inzicht gegeven. Je kunt dit Mando!

En echt; reken uit hoeveel je vroeger verrookte (want je bent nu geen roker meer) en laat dat wekelijks automatisch overschrijven naar een speciaal spaarpotje waar je van jezelf leuke dingen mag doen. Hoe onwijs fijn om steeds te zien dat je geen geld meer verbrand maar in plaats daarvan ineens hele bedragen hebt om jezelf te trakteren op dingen waar je écht blij van wordt! *\o/*

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:16

Dank je wel, jullie zijn lief.
Had het boek al 2x gelezen, heb het nu in een heel snel tempo gedaan haha.

Ja het is heel helder en ik weet het ook wel maar zit niet voor niets nu thuis en idd je denkt dat je peukie je steun en toeverlaat is maar je voelt je er alleen maar slechter door.

Ik ben een niet roker en ik kan dit.

Volgende week, in het kader van ziek thuis zitten, mijn eerste mindfulness sessie van de 8, dat zal ook rust gaan geven.
Poh/ggz staat ook op de planning.
We gaan het zien.

Komt goed.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 01:06

Succes Mando! Stom hè, dat stukje beseffen dat het niet goed is maar toch voelt het anders. Hoop dat de cursus je ook helpt, klinkt goed. Zou ik ook eens moeten opzoeken, maar meer om mijn hoofd eens stil te zetten (lig al anderhalf uur in bed maar blijf maar malen over dingen die morgen ook kunnen |o )

—-
Ik ben een parttime roker ondertussen. Heb jaren gerookt tot de kinderen kwamen, toen 16 jaar niet gerookt (op een incidentele keer na, tijdens een gezellige zomeravond met een wijntje waar ik van buren bietste, nog niet eens jaarlijks)
Nu heb ik sinds een jaar een vriend, hij rookt. Dus eerst deden we dit alleen met uitgaan. Daarna kwam ik daar vaker, nl elk weekend. Tja. Het was wel een bewuste keus, het is ook echt gezellig en vind niet dat ik veel rook tenzij we uitgaan.

Maar neem er nooit 1 mee om alleen te roken. Stress had ik laatst wel en toen bood ie een pakje aan om mee te nemen, maar dat werkt averechts natuurlijk. Zal ie ook niet meer aanbieden overigens.

Ik ben er wel van overtuigd dat dit alleen werkt omdat ik echt jaren gestopt was. Ik koop het zelf niet meer namelijk.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 07:24

Wow je bent dus in de valkuil getrapt, want 1 kan niet hè volgens allen carr. _O-

Ik hoop zo voor je dat je er toch vanaf kan blijven helemaal in deze dure tijd.
Ik vind het heel knap dat je het op deze manier kan doen.
Snak je dan niet naar een sigaret op het moment dat het weekend weer dichtbij komt?

Ik had mijn sigaretten onder de overkapping gelegd zodat mijn man ze ergens kon verstoppen.
(Mijn man rookt af en toe buiten mijn zicht...)

Ik zag ze liggen, was net een magneet.. voor ik het wist stond ik met het pakje in mijn handen.
Ik heb het niet gedaan maar ik snap wel wat je bedoel... als je het heb dan is de stap klein om te pakken.

Ben ook benieuwd hoor naar de mindfulness mijn hoofd is ook nooit stil, dat is ook wel een issue.

Ik heb wel al een week de druppels van bach. Stoppen met.... vul maar in..

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 11:31

Hier die laatste paar weken weer een aantal keer gevaped ;( . Laatste twee weken zelfs 'vast' de dag beginnen met 'n vape. Gelukkig nog (net) niet de overstap naar sigaretten gemaakt.
Nu sinds gisterochtend die vape weer weg, ik heb het al eens gedaan dus ik kan het heus nog wel een keer!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:06

Mando schreef:
Wow je bent dus in de valkuil getrapt, want 1 kan niet hè volgens allen carr. _O-

Ik hoop zo voor je dat je er toch vanaf kan blijven helemaal in deze dure tijd.
Ik vind het heel knap dat je het op deze manier kan doen.
Snak je dan niet naar een sigaret op het moment dat het weekend weer dichtbij komt?

Ik had mijn sigaretten onder de overkapping gelegd zodat mijn man ze ergens kon verstoppen.
(Mijn man rookt af en toe buiten mijn zicht...)

Ik zag ze liggen, was net een magneet.. voor ik het wist stond ik met het pakje in mijn handen.
Ik heb het niet gedaan maar ik snap wel wat je bedoel... als je het heb dan is de stap klein om te pakken.

Ben ook benieuwd hoor naar de mindfulness mijn hoofd is ook nooit stil, dat is ook wel een issue.

Ik heb wel al een week de druppels van bach. Stoppen met.... vul maar in..

Haha, ik heb dat boek 20 jaar geleden ofzo gelezen, maar dat staat me nog wel bij ja! Dat 1 niet kan en je een niet roker bent, geen ex roker..

Nou, ik vind het wel gezellig zo, ff samen een sigaretje doen. Maar het moet niet te vaak. Dan wordt het idd weer een gewoonte en dat wil ik dus niet. Vandaar dat ik in de vakantie toen ik daar drie weken was, bewust niet rook op die momenten. Samen in de tuin? Prima. Ff tussendoor tijdens het lopen in de stad? Nee.

Zoals nu thuis mis ik het totaal niet, omdat het niet in mijn systeem zit. Dat maakt wel uit.

En duur.. in de vakantie betaalde ik twee sloffen, omdat het dan idd niet goed voelt dat ik alleen van hem rook. Maar de rest regelt hij nu. (Hij kan er ook goedkoper aan komen nu, in de vakantie gingen we ervoor naar Duitsland)

En ja, herken het wel van ernaar snakken. Ik moet 2 uur rijden naar mijn vriend, dus ik ben echt weg. Dan verheug ik me echt op ons weekendje. En als ik er dan eenmaal ben, ik s meestal het eerste wat we doen in zijn tuinhuisje een sigaretje opsteken. Dat gevoel is heerlijk, weer daar zijn..
Maar ik heb ook wel gehad dat hij nog aan het werk is, en dan ga ik lekker in huis rommelen. Alles stofzuigen, keuken soppen..
En als ie dan thuis komt doen we samen het eerste sigaretje. Maar andersom werkte niet: als ik daar dan was en ga weer naar huis die dag, maar hij is al naar werk: dan rook ik toch ff de laatste voor ik weg rij.

Laat je het weten over die mindfulness? Mijn hoofd staat dus ook nooit stil en dat is soms (vaak!) zeer vermoeiend. Ik ben het gewend, maar toch is het de ene keer erger dan de andere. Periode eigelijk.

Edit:
@Marije: ook de vape is verslavend. Maar idd beter dan die sigaret en je stinkt minder. _O- Goed dat je zo snel al het patroon ziet en die weer wil doorbreken, jij bent sterker dan dat!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:53

Wat goed Marije dat je ermee gestopt bent. Volhouden want je kan zonder.

Herkenbaar hoor Marocje
Het is en blijft een klote verslaving.

Hier gaat het goed. Daarnet wel dat ik dacht normaal als ik thuis kom neem ik een peuk maar gelijk gaan rommelen dan ben je dat ook wel weer kwijt.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 19:59

Mando het zijn hier ook die momenten. Opstaan na het eten voordat je de deur uitgaat.
Maar vind het heerlijk dat ik niet meer na hoef te denken of ik ergens kan roken en of ik nog peuken heb of dat ik naar rook ruik.

Gaat tot op heden goed. 3 weken ondertussen... still going strong

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:06

Wat goed van je. Topper.

Vond ik ook wel weer lekker, niet nadenken of je sigaretten mee moet nemen.
Geeft wel rust.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:20

Themba schreef:
Mando het zijn hier ook die momenten. Opstaan na het eten voordat je de deur uitgaat.
Maar vind het heerlijk dat ik niet meer na hoef te denken of ik ergens kan roken en of ik nog peuken heb of dat ik naar rook ruik.

‘Of je ergens kan roken’.. Jep, herkenbaar. Afgelopen weekend nog, toen we naar een nieuwe club gingen. Bleek dat de rook gelegenheid buiten was, geen verwarming oid, echt buiten. Sta je dan in je lingerie terwijl het 1graden is :brr: (gelukkig hadden ze wel dekens ter compensatie, maar idd, dan weet je dat je toch verslaafd bent :') )

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:27

Voel je je dan niet armoedig?
Denk je dan niet, sta ik dan en ik was zo mooi gestopt.
Dan zou ik nu lekker warm binnen zitten. _O-

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:30

Themba schreef:

*\o/*
Heel goed!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:51

Mando schreef:
Voel je je dan niet armoedig?
Denk je dan niet, sta ik dan en ik was zo mooi gestopt.
Dan zou ik nu lekker warm binnen zitten. _O-

Haha née, juist niet. Het is een fijn ontlaad momentje. Maar er kwamen wel meerdere naar buiten idd die hem halverwege weer uitmaakten en zichzelf voor gek verklaarden :')