Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:22

Oke...dus als ik Pascale gewoon een leuke naam vind ben ik TE genderneutraal bezig?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:26

secricible schreef:
Urbanus schreef:
En juist voor die uitzonderingen is er goede hulp beschikbaar.

Laat kinderen, kinderen zijn vind ik overigens altijd zo'n lege uitspraak. Kinderen zijn nieuwsgierig naar hun eigen lichaam en dat van het andere geslacht. Worden vanaf de peuterspeelzaal al naar een kant geduwd en je zal maar een kind hebben dat daar doodongelukkig van wordt...

Op wat voor manier vind je dat dit gebeurt? Ik herken het namelijk totaal niet. Geen gescheiden toiletten en de juf is net zo enthousiast als mijn dochter in de huishoek speelt als in de bouwhoek. Andersom was dat bij mijn zoon ook niet anders.

Op de peuterspeelzaal zelf is veel verkleedkleding bijvoorbeeld erg stereotyperend. Sprookjes gaan vaak nog over prinsesjes in nood en de ridder die de draak doodt heeft altijd een piemel.

Het is gewoon nog steeds een gegeven dat in deze maatschappij meisjes vaak lieve kleding krijgen en jongens stoere*. Dan kun je zelf heel bewust je kinderen openminded grootbrengen, een school hebben met genderneutrale wc, je moet ook dealen met andere kinderen en ouders die daar misschien minder ver in zijn.

Mijn zoon was met z'n 3 jaar en lange haren een bijzonderheid.

*zelf koop ik vooral merken die voor zowel jongens als meisjes gelijkwaardige spullen maken maar dat kan niet iedereen betalen/ heeft het geld er voor over.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:27

BaileyMix schreef:
Rennie89 schreef:
Genderneutrale babyshowers, ontmoedigen van roze kleren voor meisjes en blauw voor jongens etc. Genderneutrale namen kiezen want wat als je kind straks van geslacht wilt veranderen etc. Genoeg voorbeelden zijn er ;) gaat erom dat het genormaliseerd word, terwijl dat niet iets is wat je hoopt voor je kind dat zij ongelukkig zullen zijn in hun lichaam. Alsof je maar even je geslacht kan en wilt veranderen.

:wow:

Dus het ontmoedigen van ouderwetse, opgedrongen rolpatronen voor jongens en meisjes vind jij het aanmoedigen van in transitie gaan?

Nee hoor, helemaal niet. Het gaat er om dat de gedachte erachter in mijn ogen niet correct is. Als jij er bewust voor kiest om jouw kind een unisex naam te geven omdat je die naam mooi vind, Be my guest. Als jij er bewust voor kiest om voor een groene babykamer te gaan omdat je dat een mooiere kleur vind, doe je ding etc. Het gaat erom dat iets, wat in mijn ogen iets is wat je niet moet willen, genormaliseerd word. Ik heb alle respect en begrip voor mensen die de transitie doormaken of al hebben gehad, maar ik voel ook met ze mee hoe zwaar het moet zijn geweest daarvoor en tijdens. Dit is iets wat geaccepteerd en gerespecteerd moet worden maar zeker niet genormaliseerd. Het is niet iets kleins en bij voorbaat al “voorbereiden” op “wat als mijn kind van geslacht wil veranderen”… vind ik niet kunnen. Maar dat is mijn mening hier in. Ik hoop echt dat mijn toekomstige kinderen gewoon gelukkig zullen zijn met hun lichaam en nooit het gevoel zullen hebben dat ze niet in het juiste lichaam geboren zijn.

Even toevoeging, ik heb zelf een unisex naam :+ maar mijn ouders vonden het een mooie naam dus ja :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:33

Rennie89 schreef:
Genderneutrale babyshowers, ontmoedigen van roze kleren voor meisjes en blauw voor jongens etc. Genderneutrale namen kiezen want wat als je kind straks van geslacht wilt veranderen etc. Genoeg voorbeelden zijn er ;)

Je bedoelt dat je dus eigenlijk 0 concrete voorbeelden hebt van werkelijke aanmoediging, en dat de heel algemene voorbeelden ook nog eens alleen gaan om keuzes van de ouders, en eigenlijk alleen maar om het doorbreken van de voorliggende rolpatronen?

Ok. Ja, dan snap ik wel dat je dat overal ziet. Dan is ieder kledingstuk dat niet blauw of roze is al aanstootgevend, en dan kan ik me voorstellen dat je denkt dat het overal is. Blijken kinderen ook gewoon gele truien te dragen, of groen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:33

Rennie89 schreef:
Het gaat er om dat de gedachte erachter in mijn ogen niet correct is. Als jij er bewust voor kiest om jouw kind een unisex naam te geven omdat je die naam mooi vind, Be my guest. Als jij er bewust voor kiest om voor een groene babykamer te gaan omdat je dat een mooiere kleur vind, doe je ding etc. Het gaat erom dat iets, wat in mijn ogen iets is wat je niet moet willen, genormaliseerd word.

Maar denk jij echt dat het merendeel van de ouders die nu een poging doen om hun dochters niet in het roze te hijsen en hun zoontjes niet in het blauw, dat doen met het idee in hun achterhoofd dat ze later misschien wel eens in transitie zouden willen?

Ik geloof dat niet. Ik geloof wél dat ouders van nu zich heel erg/veel meer dan vroeger bewust zijn van die 'rare' kleurcodes die we kinderen om één of andere duistere reden hebben gegeven, en dat ze daar nu vanaf willen. Met goede reden. Je wilt toch wel wat meer variatie in je kledingkast.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:34

Beige, Shadow. Sad beige children is de trend.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:34

Urbanus schreef:
*zelf koop ik vooral merken die voor zowel jongens als meisjes gelijkwaardige spullen maken maar dat kan niet iedereen betalen/ heeft het geld er voor over.

Maar zelfs die merken hebben vaak een ‘genderneutrale’ categorie en een meisjes categorie met roezels enzo aan de schattige bloesjes en echte girly prints :+ Die mijn zoon niet moet, maar goed de oudste is toch geïndoctrineerd geworden en wil alleen nog spijkerbroeken en jongensshirts/truien. En m’n jongste met lang haar heeft het laten afknippen want jongens horen kort haar te hebben.
Tot zo ver mijn genderneutrale opvoeding :Y)

Maar goed, babyblauw en babyroze zijn toch de meest afzichtelijke kleuren, dus op zich snap ik wel dat dat ontmoedigd wordt.

Ik las pas in een boek over ridders dat meisjes geen ridder kunnen zijn, maar dat die jonkvrouw zijn :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:35

Ik heb in mijn omgeving de indruk dat ouders graag wat minder roze willen voor meiden maar veel kleine meiden daar zelf toch anders over denken :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:36

pmarena schreef:
Ik heb in mijn omgeving de indruk dat ouders graag wat minder roze willen voor meiden maar veel kleine meiden daar zelf toch anders over denken :=

Die indruk heb ik ook.
Maar een elsa-jurk is blauw toch? O:)

pmarena

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:37

Ja die mazzel hebben meiden ouders dan nog :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:40

Ik wilde vroeger (nu nog eigenlijk) nóóit in het roze (50-60 jaar geleden dus). Blauw was (en is) mijn lievelingskleur. Ik speelde ook met auto's en treintjes, zelden met poppen. Mijn ouders hebben daar nooit een probleem van gemaakt. En ik kan me niet heugen dat anderen dat wel deden eigenlijk. Ik had meer jongensachtige meisjes in mijn buurt, en was daar bevriend mee, en ook bevriend met jongens. Meisjesachtige meisjes had ik niets mee. Nog steeds kan ik niet goed overweg met "übervrouwen" - veel make-up, wolken parfum en "oh, wat zit je haar leuk, en wat een gave schoenen". Zit niet in me.
Toch ben ik gewoon een cisvrouw, nooit enige twijfel gehad. Ondanks of dankzij mijn opvoeding, whatever.

Moraal van het verhaal (als dat er in zit): ik denk dat je een kind niet zo makkelijk een bepaalde kant op dwingt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:43

Elisa2 schreef:
Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen. Oftewel, dat niet de hele wereld op zijn tenen moet gaan lopen omdat 1 persoon anders de hele tijd gekwetst is. (waarmee ik niet zeg dat het niet fijn is als je er rekening mee kunt/ wilt houden) Het hoeft alleen niet allemaal van 1 kant te komen.
Mag ik van jou bruine mensen dan ook negers noemen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:43

verootjoo schreef:
pmarena schreef:

Die indruk heb ik ook.
Maar een elsa-jurk is blauw toch? O:)

Elsa is echt m'n aartsvijand _O- maar blij kind, blije mam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:44

Eindelijk toch maar een x 'cisvrouw'gegoogled..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-23 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:45

AnnedB schreef:
Elisa2 schreef:
Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen. Oftewel, dat niet de hele wereld op zijn tenen moet gaan lopen omdat 1 persoon anders de hele tijd gekwetst is. (waarmee ik niet zeg dat het niet fijn is als je er rekening mee kunt/ wilt houden) Het hoeft alleen niet allemaal van 1 kant te komen.

En wat moet er dan 'terug voor in de plaats' komen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:49

Reactie op Ibbel: Ik denk dat je een kind wel aan het twijfelen kan brengen. Zowel door een jongen meiden-dingen af te raden, als door een beetje door te duwen dat het jurkje van zus echt wel superleuk is om naar school aan te trekken terwijl kind zelf niet per-sé die behoefte heeft.

Toen ik anderhalf was zeurde ik mijn moeder maandenlang vreselijk aan de kop om oorbelletjes. Maar dat wilden ze nog niet doen bij zo'n kleintje. Uiteindelijk op of voor mijn 2e verjaardag toch gelukt. Blij ermee man :)) Ik wilde ook niks liever dan lakschoentjes. Direct na aankoop trok moeder bij het aantrekken de bandjes kapot....huilen joh. Droeg altijd jurkjes. Maar dat was echt alleen maar de kleine kindertijd, daarna niks meer mee gehad en ik ben ook niet zo'n meisjes-meisje met make-upjes en hakjes en feestjes met vriendinnetjes enzo. Maakt verder ook niet uit :)

Gewoon je kind volgen in wat het wil, een beetje beschermen in waarmee het de deur uit wil, en de ruimte geven om zelf goed overwogen keuzes (van binnenuit het kind) te maken dat lijkt mij het beste.

Die van mij is 8 en vindt het nog steeds dikke prima als ik zijn kleren voor hem uitzoek. Ik zeg bijna altijd tegen hem dat hij wat uit moet kiezen maar vaak heeft hij daar geen zin in en vraagt of ik het wil doen :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-05-23 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:49

Evamarie schreef:
Eindelijk toch maar een x 'cizvrouw'gegoogled..

Cis, met S.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:52

Ah..te laat..had cisvrouw al gevonden. Heb t bijgewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:52

pmarena schreef:
Reactie op Ibbel: Ik denk dat je een kind wel aan het twijfelen kan brengen. Zowel door een jongen meiden-dingen af te raden, als door een beetje door te duwen dat het jurkje van zus echt wel superleuk is om naar school aan te trekken terwijl kind zelf niet per-sé die behoefte heeft.

Toen ik anderhalf was zeurde ik mijn moeder maandenlang vreselijk aan de kop om oorbelletjes. Maar dat wilden ze nog niet doen bij zo'n kleintje. Uiteindelijk op of voor mijn 2e verjaardag toch gelukt. Blij ermee man :)) Ik wilde ook niks liever dan lakschoentjes. Direct na aankoop trok moeder bij het aantrekken de bandjes kapot....huilen joh. Droeg altijd jurkjes. Maar dat was echt alleen maar de kleine kindertijd, daarna niks meer mee gehad en ik ben ook niet zo'n meisjes-meisje met make-upjes en hakjes en feestjes met vriendinnetjes enzo. Maakt verder ook niet uit :)

Gewoon je kind volgen in wat het wil, een beetje beschermen in waarmee het de deur uit wil, en de ruimte geven om zelf goed overwogen keuzes (van binnenuit het kind) te maken dat lijkt mij het beste.

Die van mij is 8 en vindt het nog steeds dikke prima als ik zijn kleren voor hem uitzoek. Ik zeg bijna altijd tegen hem dat hij wat uit moet kiezen maar vaak heeft hij daar geen zin in en vraagt of ik het wil doen :P

Ja dat ben ik met je eens, ik zeg wel eens tegen kind 1 dat ze kind 2 moet complimenteren met kleding en andersom.

De mijne zijn 4 en 5 en omdat die van 4 haar eigen kleding wil kiezen, wil die van 5 het ook. Nou ga ik nooit met ze naar de H&M ofzo, dus als ze iets kiezen in een boetiek vind ik het 9 van de 10 ook heel tof. Maar de oudste is nu helemaal fan van de Bobo hermit lijn, ik niet, maar blij kind, blije mama. Dus we kopen het.

En het scheelt dat ik een jongetje én een meisje heb met weinig leeftijdsverschil die én graag samen spelen én vriendjes delen.

Dus soms spelen ze met de bestuurbare auto's in de modder en soms zijn ze allemaal Frozen.

Maar meestal is de trampo favoriet. Lekker neutraal.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 18-05-23 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:53

AnnedB schreef:
Elisa2 schreef:

Waar slaat dit op?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:56

Rennie89 schreef:
Ik ben van mening dat je je kinderen hier niet mee moet lastig vallen. Laat ze lekker kind zijn, en als ze zelf op een gegeven moment komen met “mama ik voel mij meer meisje dan jongen” dan kan je kijken wat je kan betekenen voor je kind. Ik had als meisje ook een jongensfase, verstopte mijn lange haren in een leger petje en weet ik wat, speelde ook alleen met jongetjes omdat meisjes stom waren. Maar ben toch echt gewoon een een volwassen vrouw en voel mij ook zo. Elk kind gaat fases door, laat ze lekker die fases doormaken en daarna zien we het vanzelf wel, maar om het te gaan aanmoedigen, wat nu heel veel gebeurd, vind ik echt te ver gaan. Kinderen zijn er echt nog niet mee bezig op die leeftijd (uitzonderingen doorgelaten).

Ik ben het met je eens, laat kinderen gewoon kind zijn en door fases gaan. En dring ze geen volwassen zaken op.

Daarnaast standaard kleuren of beroepen er af heb ik dan geen problemen mee. Dat zie ik als meer gelijkheid en iets wat tegen stereotypering in gaat en dat vind ik wel belangrijk. :-)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:56

Evamarie schreef:
Loretta schreef:
Ik vraag me vooral af wat zegt de doelgroep zelf. Want ik heb niet bepaald het idee dat de doelgroep er om vraagt om alle woorden maar te veranderen. Tenminste niet de hele doelgroep in ieder geval.

Het is ook geen 'doelgroep'

Misschien is dat niet het beste woord.
Ik vraag me oprecht af hoeveel van de mensen die aan genderdysforie lijden er op zitten te wachten dat iedereen voor hen denkt over zaken als vaderdag, moederdag, toiletten of beste reizigers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:58

Elisa2 schreef:
AnnedB schreef:

Waar slaat dit op?
Zoals het er staat. Als ik een bruin persoon neger wil noemen omdat ik dat zo zie, mag dat dan van jou? En zo nee, waarom niet?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:59

Needje schreef:
Dat zeg ik toch nergens? Zij vraagt waar die opsplitsing vandaan komt. Nou gewoon vanuit de natuur dus.

Maar er zijn zoveel uiterlijke kenmerken die we niet gebruiken om op te splitsen ( gelukkig maar)
Ik vind gender net zo onnodig ( in het openbare leven)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:00

Is het misschien toch een idee om neger als woord en discussie verder buiten dit topic te laten?