Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
secricible schreef:Urbanus schreef:En juist voor die uitzonderingen is er goede hulp beschikbaar.
Laat kinderen, kinderen zijn vind ik overigens altijd zo'n lege uitspraak. Kinderen zijn nieuwsgierig naar hun eigen lichaam en dat van het andere geslacht. Worden vanaf de peuterspeelzaal al naar een kant geduwd en je zal maar een kind hebben dat daar doodongelukkig van wordt...
Op wat voor manier vind je dat dit gebeurt? Ik herken het namelijk totaal niet. Geen gescheiden toiletten en de juf is net zo enthousiast als mijn dochter in de huishoek speelt als in de bouwhoek. Andersom was dat bij mijn zoon ook niet anders.
BaileyMix schreef:Rennie89 schreef:Genderneutrale babyshowers, ontmoedigen van roze kleren voor meisjes en blauw voor jongens etc. Genderneutrale namen kiezen want wat als je kind straks van geslacht wilt veranderen etc. Genoeg voorbeelden zijn ergaat erom dat het genormaliseerd word, terwijl dat niet iets is wat je hoopt voor je kind dat zij ongelukkig zullen zijn in hun lichaam. Alsof je maar even je geslacht kan en wilt veranderen.
![]()
Dus het ontmoedigen van ouderwetse, opgedrongen rolpatronen voor jongens en meisjes vind jij het aanmoedigen van in transitie gaan?
Rennie89 schreef:Genderneutrale babyshowers, ontmoedigen van roze kleren voor meisjes en blauw voor jongens etc. Genderneutrale namen kiezen want wat als je kind straks van geslacht wilt veranderen etc. Genoeg voorbeelden zijn er
Rennie89 schreef:Het gaat er om dat de gedachte erachter in mijn ogen niet correct is. Als jij er bewust voor kiest om jouw kind een unisex naam te geven omdat je die naam mooi vind, Be my guest. Als jij er bewust voor kiest om voor een groene babykamer te gaan omdat je dat een mooiere kleur vind, doe je ding etc. Het gaat erom dat iets, wat in mijn ogen iets is wat je niet moet willen, genormaliseerd word.
Urbanus schreef:*zelf koop ik vooral merken die voor zowel jongens als meisjes gelijkwaardige spullen maken maar dat kan niet iedereen betalen/ heeft het geld er voor over.
Elisa2 schreef:Mag ik van jou bruine mensen dan ook negers noemen?Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen. Oftewel, dat niet de hele wereld op zijn tenen moet gaan lopen omdat 1 persoon anders de hele tijd gekwetst is. (waarmee ik niet zeg dat het niet fijn is als je er rekening mee kunt/ wilt houden) Het hoeft alleen niet allemaal van 1 kant te komen.
AnnedB schreef:Elisa2 schreef:Mag ik van jou bruine mensen dan ook negers noemen?Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen. Oftewel, dat niet de hele wereld op zijn tenen moet gaan lopen omdat 1 persoon anders de hele tijd gekwetst is. (waarmee ik niet zeg dat het niet fijn is als je er rekening mee kunt/ wilt houden) Het hoeft alleen niet allemaal van 1 kant te komen.
pmarena schreef:Reactie op Ibbel: Ik denk dat je een kind wel aan het twijfelen kan brengen. Zowel door een jongen meiden-dingen af te raden, als door een beetje door te duwen dat het jurkje van zus echt wel superleuk is om naar school aan te trekken terwijl kind zelf niet per-sé die behoefte heeft.
Toen ik anderhalf was zeurde ik mijn moeder maandenlang vreselijk aan de kop om oorbelletjes. Maar dat wilden ze nog niet doen bij zo'n kleintje. Uiteindelijk op of voor mijn 2e verjaardag toch gelukt. Blij ermee manIk wilde ook niks liever dan lakschoentjes. Direct na aankoop trok moeder bij het aantrekken de bandjes kapot....huilen joh. Droeg altijd jurkjes. Maar dat was echt alleen maar de kleine kindertijd, daarna niks meer mee gehad en ik ben ook niet zo'n meisjes-meisje met make-upjes en hakjes en feestjes met vriendinnetjes enzo. Maakt verder ook niet uit
Gewoon je kind volgen in wat het wil, een beetje beschermen in waarmee het de deur uit wil, en de ruimte geven om zelf goed overwogen keuzes (van binnenuit het kind) te maken dat lijkt mij het beste.
Die van mij is 8 en vindt het nog steeds dikke prima als ik zijn kleren voor hem uitzoek. Ik zeg bijna altijd tegen hem dat hij wat uit moet kiezen maar vaak heeft hij daar geen zin in en vraagt of ik het wil doen
AnnedB schreef:Elisa2 schreef:Mag ik van jou bruine mensen dan ook negers noemen?Ik bedoel dat als iemand aangesproken wil worden met "het" (even alleen als voorbeeld hoor) maar jij ziet degene als een vrouwelijk iets qua uiterlijk. Dat je dan ook gewoon zo vrij mag zijn om ze of haar te zeggen. Oftewel, dat niet de hele wereld op zijn tenen moet gaan lopen omdat 1 persoon anders de hele tijd gekwetst is. (waarmee ik niet zeg dat het niet fijn is als je er rekening mee kunt/ wilt houden) Het hoeft alleen niet allemaal van 1 kant te komen.
Rennie89 schreef:Ik ben van mening dat je je kinderen hier niet mee moet lastig vallen. Laat ze lekker kind zijn, en als ze zelf op een gegeven moment komen met “mama ik voel mij meer meisje dan jongen” dan kan je kijken wat je kan betekenen voor je kind. Ik had als meisje ook een jongensfase, verstopte mijn lange haren in een leger petje en weet ik wat, speelde ook alleen met jongetjes omdat meisjes stom waren. Maar ben toch echt gewoon een een volwassen vrouw en voel mij ook zo. Elk kind gaat fases door, laat ze lekker die fases doormaken en daarna zien we het vanzelf wel, maar om het te gaan aanmoedigen, wat nu heel veel gebeurd, vind ik echt te ver gaan. Kinderen zijn er echt nog niet mee bezig op die leeftijd (uitzonderingen doorgelaten).
Evamarie schreef:Loretta schreef:Ik vraag me vooral af wat zegt de doelgroep zelf. Want ik heb niet bepaald het idee dat de doelgroep er om vraagt om alle woorden maar te veranderen. Tenminste niet de hele doelgroep in ieder geval.
Het is ook geen 'doelgroep'