Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 13:53

Mijn vivobarefoot trackers hebben de vuurdoop in de Alpen. Vorig jaar met Xero's gelopen. Allebei bevallen ze goed
Afbeelding

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:45

Hebben jullie tips voor luchtige barefoot schoenen? Ik ga naar Marokko en neem het liefste maar 1 paar mee. Ooit had ik luchtige lichte gympen van Sketchers. Dat zijn geen barefoot schoenen, maar die waren fantastisch! Groundies zijn veel te warm, vivo vind ik te stijfjes, maar ze moeten wel (deels) dicht zijn.

Britt

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:46

Feelgrounds en dan de mesh variant?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 19:47

Ik leef zo'n beetje in mijn Wildling Tanuki's deze zomer, nog nooit zulke luchtige schoenen gehad. Zijn gemaakt van een polyester/washi papier stof, heel licht.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:50

Wildling is idd super fijn licht en luchtig :j

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:17

Love2sk8 schreef:
Hebben jullie tips voor luchtige barefoot schoenen? Ik ga naar Marokko en neem het liefste maar 1 paar mee. Ooit had ik luchtige lichte gympen van Sketchers. Dat zijn geen barefoot schoenen, maar die waren fantastisch! Groundies zijn veel te warm, vivo vind ik te stijfjes, maar ze moeten wel (deels) dicht zijn.

Merrels?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 23:15

Ik heb Merrels en ik vind ze (onverwacht) een stuk luchtiger en minder zweterig dan mijn Furoshiki's. :j

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 08:01

Leguano? Ik heb daar ballerina's van. Net een sokje met een zool

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:22

Bommeltje_ schreef:
Love2sk8 schreef:

Merrels?

Moest ik ook aan denken maar ze slijten zo vreselijk snel. De laatste 2 paar hadden binnen 2 maanden een gat in de stof/mesh.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 13:19

Natascha schreef:
Leguano? Ik heb daar ballerina's van. Net een sokje met een zool

Leguano go zijn ook een aanradet! Zo heerlijk soepel en luchtig.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:48

Heeft iemand hier ervaring met barefootschoenen in bergachtig terrein? Dus bijv. in de Alpen, Pyreneeën, dat soort plekken. Ik vraag me af of dat eigenlijk wel realistisch is :+

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:58

Ik ga met mijn fivefingers gerust wandelen in de Pyreneeën, maar ik volg wandelpaden, ik doe geen via ferrata’s of dat soort dingen. En ik klim niet, ik wandel. Dus over het serieuze werk, kan ik mij niet uitspreken.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:13

Hierboven staat ergens een foto van mij in de Alpen. Ben er vorig jaar met Xeros geweest en dit jaar met m'n vivo barefoot trackers. Zag meer mensen ermee lopen dit jaar. Ook 1 kerel met blote voeten trouwens.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:41

Geen ervaring met bergwandelingen hier.

Wel een ander probleem.
Ik wandel heerlijk op mijn Vivo Trackers II.
Ik krijg er alleen nu in de zomer echt veel te warme voeten in, ik zweet me gek.
Ik heb de thermozooltjes al vervangen door die van kurk, maar nog steeds zweetvoeten.
Ik gok dat het komt door het waterdichte membraan.
Toen ik nog niet BF liep, kreeg ik in de zomer ook altijd enorm warme voeten van schoenen met Goretex, dus ik liep altijd op volledig leren schoenen (wel ook altijd hoge).

Iemand een suggestie voor een minder warme schoen met vergelijkbare pasvorm/demping als de Trackers van Vivo?

Ik zie steeds voorbij komen de Magna Lite SG en de Tracker Decon FG2, iemand daar ervaring mee?

Of evt trail-swim schoenen Hydra Esc?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:03

Ik schop dit topic even naar boven, mss weet iemand hier iets.
Man lief draagt altijd barefoot, alleen snoeit hij ook elk jaar 500m meidoornhaag. Nu zit er weer een doorn al een goeie week vast in zijn voet omdat ze door de zool prikken van de barefoots, logisch.

Alleen vinden we geen goed alternatief. Alle schoenen met dikke zolen(een grote doorn kan makkelijk 1 cm zijn, dus de zolen moeten toch relatief dik zijn op niet meer doorprikt te worden), zijn veel te smal voor zijn voeten.
Zelf heb ik mijn ariat fatbaby’s, heerlijk breed en geen doorn raakt er door, maar deze gaan maar tot 42,5 en alle mannen western boots hebben vooraan ook geen zo’n dikke zool.

Daarnaast draagt hij enkel platte schoenen, dus geen enkel boots of hoger…

Weet iemand hier een merk met dikke zool die echt breed is?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:15

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:17

Lems misschien? Boulder boot/chelsea boot.

Edit: oh, laag :') de Chillum is laag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 14:27

Voor zulke klussen trek ik gewoon even klompen aan ofzo.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:01

Regenlaarzen? Die zijn vaak verassend breed.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:50

Crocs ?

Heeft iemand van jullie ervaring met peesklachten ten gevolge van het barefoot lopen ? Ik heb sinds januari last van mijn achillespees, dacht dat ik toen gewoon teveel had gedaan dus heb het wandelen ferm teruggeschroefd, maar rust heeft niet geholpen. En het wordt nu stilletjes aan duidelijk erger.

Ik loop nu 5 jaar barefoot, daarvoor gewone schoenen met steunzolen. Mijn enkels zijn beduidend sterker geworden en ik heb met barefoot schoenen ook geen last van geklemde zenuwen in mijn voetzool. Maar nu spelen mijn beide achillespezen dus op. :(

Ik kan wel terug steunzolen halen om in barefootschoenen met gewone neus te dragen maar voor in mijn fivefingers wordt dat lastiger. :') Ik weet ook niet of steunzolen verschil gaan maken, als het probleem te wijten is aan een gebrek aan demping. :(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:02

Nou hier geen peesklachten maar dus 8 jaar barefoot gelopen en ik ben het gebrek aan demping gewoon een beetje zat. Sinds ik mijn Crocs slippers van extra soepel LiteRide materiaal in huis heb gehaald, heb ik de barefootjes geen seconde meer aan gehad :=

Stijve schoenen wil ik niet meer, maar het iets verende lopen is toch wel heul prettig hoor.
Ik zou alleen willen dat er ook een net zo soepele makkelijke instapper maar dan een dichte variant zou zijn voor de winter...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:22

Naar aanleiding van jouw enthousiaste berichten Pmarena heb ik net een paar Croc sneakers LiteRide besteld. Veelbelovend, bedankt voor de tip!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:24

Ja die sneakers zijn wel smal in het midden, je ziet echt zo'n inkeping zeg maar. En ze lopen in een puntje bij de tenen. Maar moet zeggen dat ze wel te doen zijn als je ze groot genoeg koopt. Ik heb ze echter nog niet echt gebruikt want het slippermodel is toch meer relaxed.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:25

Ik loopt (nog) niet barefoot. Maar ik vind bijna niks meer lekker zitten. Dus ik heb goede hoop dat deze voor mij ok zijn. Deze kan ik ook op mijn werk dragen, dat gaat echt niet met slippers oid.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:21

jokari schreef:
Crocs ?

Heeft iemand van jullie ervaring met peesklachten ten gevolge van het barefoot lopen ? Ik heb sinds januari last van mijn achillespees, dacht dat ik toen gewoon teveel had gedaan dus heb het wandelen ferm teruggeschroefd, maar rust heeft niet geholpen. En het wordt nu stilletjes aan duidelijk erger.

Ik loop nu 5 jaar barefoot, daarvoor gewone schoenen met steunzolen. Mijn enkels zijn beduidend sterker geworden en ik heb met barefoot schoenen ook geen last van geklemde zenuwen in mijn voetzool. Maar nu spelen mijn beide achillespezen dus op. :(

Ik kan wel terug steunzolen halen om in barefootschoenen met gewone neus te dragen maar voor in mijn fivefingers wordt dat lastiger. :') Ik weet ook niet of steunzolen verschil gaan maken, als het probleem te wijten is aan een gebrek aan demping. :(

Blijkbaar is er 'iets' anders, maar dat kan ook ergens anders in je systeem zitten.
Even sparren met iemand die wat breder kijkt, bv een ruimdekende fysio die goed kan kijken naar bewegen en naar leefstijl bv?