Depressief zijn in een lockdown

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: Depressief zijn in een lockdown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 12:38

Ik wil zeker niet dat iemand zich hier aangesproken voelt door bepaalde uitspraken die ik maak, ze zijn zeer veralgemeend en gewoon een weergave van hoe ik de dingen ervaar. :) Dus gewoon lekker blijven posten als je dat wilt doen. Ik maak dan zelf wel de selectie wat ik al dan niet nuttig vind. Echter als iedereen stopt met posten die geen ervaring heeft, dan staan er ook geen deuren meer open voor nieuwe ideëen, tips, meningen, .. Dat zou zonde zijn.

Dus bij deze bedankt voor je wijze woorden Pien. Gelukkig heeft die vriendin van je nog iemand zoals jij aan haar zijde, die wel trouw gebleven is.

En Musiqoloog, ik ga met veel plezier luisteren naar je stukje muziek. Ik laat je dan wel nog mijn bevindingen weten.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:41

Als je de goede bedoelingen van iedereen die hier post kunt zien, dan blijf ik reageren :)

En ik zoek Bruckner ook even op. Ik maak mijn corona ommetje regelmatig met muziek erbij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:04

musiqolog schreef:
Hoi Kaat, ik voel me een beetje aangesproken. Wil je wel dat ik dingen blijf zeggen? Als mijn goedbedoelde posts het alleen maar erger maken, kan ik er natuurlijk beter mee stoppen.

Het is altijd goed om zaken direct te vragen!
Ik vind het een post die ik vooral veel over jezelf vind zeggen Musiqolog. IK vind je nl in dit topic wijs aanwezig en al paar keer heb ik gedacht wat fijn voor Kaat dat er iemand is die wat meer ervaring heeft met moeilijke psychologische en psychiatrische zaken. Hij weet het goed te benoemen.

Ik denk dat we het allemaal goed bedoelen en natuurlijk zal wel eens iemand van ons het foute zeggen. Hoe Kaat daar mee om gaat is aan haar. Maar ik vind Kaat een erg intelligente lieve gevoelige vrouw met behoorlijk wat problemen op dit moment. Ze kijkt "haar eigen draak" behoorlijk in de ogen en we proberen allemaal naast haar te staan zoals ze zelf zo mooi verwoord in de hoop dat onze aanwezigheid haar kan helpen "de draak" in het hoekje te laten liggen. Hij mag best af en toe een pluimpje vuur geven of rook, maar dat wordt de toekomst dat hij mooi af in de hoek blijft liggen en Kaat controle over hem heeft.

Kaat ik heb het dan vooral over je destructieve gedrag waarin je jezelf zelfs letterlijk pijn gaat doen. Ik hoop zo dat je dit zsm snel onder controle krijgt (de draak temmen :j ) zodat dit niet meer kan gebeuren. Ik vind je een te lieve vrouw daarvoor en ik hoop dat jij jezelf ook spoedig te lief vindt om jezelf nog pijn te doen. Dat verdien je niet. NIemand mag jou pijn doen en jezelf zou wel de allerlaatste moeten zijn die dat doet. Dus dat hoop ik oprecht dat je spoedig terug kunt kijken en met een opluchting kunt concluderen dat dat gedrag voorbij is.

En voor vandaag lekker genieten van je (s) tinkie. <3 Bedankt voor je lieve woorden aan mijn adres!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:09

Wat een goede muziek tip hierboven. Ik ga hem ook eens opzetten als ik het nodig heb. Ik gebruik vooral piano muziek om tranen op te roepen als het ware. Soms moet ik mezelf even laten huilen om alle emoties een plekje te geven.

Want kaat, ook ik weet vaak niet goed wat te zeggen. En al heb ik niet dezelfde problemen als jou, weet ik wel wat het is. En juist daarom vind ik het moeilijk om soms te reageren. Iedereen zit net in een andere fase, en iedereen heeft net wat anders nodig. Ik kon soms echt helemaal niets met goed bedoeld advies van een ander. Soms is gewoon te weten dat iemand aan je denkt, of positive woorden al fijn. Het is toch een persoonlijk proces namelijk.
Naja, teveel gepraat waar je waarschijnlijk niks aan hebt. Maar alsnog een dikke knuffel, ik vind je toch zo dapper en hoop dat ke vandaag intens kan genieten :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:56

Ik wil je graag even laten weten dat ik, ondanks dat ik niet zoveel post, nog steeds dagelijks met je meelees en meeleef :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:20

Hoi meis,
fijne dag gehad thuis...?
Lekker bij je dieren geweest...?

Kaatastrof schreef:
Er zijn zeker al een paar zaken waarvan ik weet dat ze niet helpen zoals tekenen, muziek luisteren, koffie/thee drinken, wandelen, skaten, ...

Als ik het skaten niet meereken, zijn dit min of meer 'introverte' activiteiten.
Op zich prima, maar als er stress is, voert dit de spanning niet af.
... op zich balen, maar ook: goed om te weten.
Citaat:
Ik weet ook heel goed wat voor escalatie zorgt: Alleen zitten verzonken in mijn gedachten of getriggerd worden door confronterende gesprekken.

Alleen zitten met je gedachten is zogezegd ook introvert.
En triggers geven per definitie stress.... :(:)
Citaat:
Maar op momenten van kwetsbaarheid lukt het me ook niet om in de leefzaal te zitten.

De aanwezigheid van andere mensen 'trekt je uit de introversie', maar op momenten van kwetsbaarheid is voorzichtigheid geboden.
Is de 'zusterpost' een optie...? (Zonder bloed, bedoel ik ;) )

En valt er iets te doen tegen 'de teleurstelling tijdens het middageten'...?
Citaat:
Maar vandaag sta ik op en voel ik weer stress, stress, stress. Ik word er horendol van. Ik mag yoga doen, mediteren, dansen, zingen, springen maar die stress zit zo om het hoekje verscholen en voor ik het weet begint het zich op te bouwen.

:(:)
Naar hoor!
Citaat:
Ik verlies dagelijks ontiegelijk veel haar door alle maanden stress en medicatie.. :'( Daar krijg ik nu ook wel middeltjes voor maar het doet toch wel pijn om elke dag de plukken haar te zien ronddwarrelen overal, maar vooral dat mijn hoofdhuid ongelofelijk makkelijk zichtbaar is momenteel. Ik hoop echt dat dat goed komt want ik ben zo mijn vrouwelijkheid aan het verliezen..

Naar...!!!
Alsof het je letterlijk tussen de vingers glipt...

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 23:58

Hey Kaat. sorry ik reageer niet super veel idd. Ik ben 4maand mama. Da lukt mij ook ni alle dagen om te reageren Vind het soms ook moeilijk met de gsm op die lange teksten te reageren,tegen dat ik iets wil typen, hebk de helft vergeten ,of ik typ iets en duw perongeluk op wis. .Maar ik lees je topic wel altijd als ik kan ...

ik hb ervaring met psyg problematiek opt werk(thuiszorg) , maar de juiste woorden vinden soms, . Daar moet ik aan werken. := ik ben ni goed in teksten typen
Sorry daarvoor.

haaruitval is idd enorm frustrerend. U haar (ni te strak) in dots doen.zodat het minder uitvalt,

Dikke knuffel.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 13:09

Musiqoloog, ik heb genoten van het mooie stukje muziek dat je hier heb gedeeld. Bedankt daarvoor. Hopelijk heb jij er ook van genoten Dammie. En zeker blijven reageren, dat we het hier ook een beetje een gezellige plek kunnen maken zonder taboes.

Pien, interessante analogie zo met de draak.. Mooi verwoord.. Misschien moet ik daar wel eens iets kunstzinnig mee doen. Ik ben al sinds kind af aan gefascineerd door fantasy - eenhoorns en draken. Momenteel is het destructieve gedrag inderdaad het grootste werkpunt.. En het is zeer vervelend hoe ik er weer zo sterk door aangetrokken wordt door de donkere gedachten. Ik weet dat het verkeerd is en toch kijk ik er niet volledig negatief naar.. := Ik ben wel hartstikke gevlijt door jouw mooie woorden, zeg.. Dat niemand me pijn mag doen.. Helaas is dat al te veel gebeurd waardoor ik mezelf minderwaardig ben gaan vinden. Mijn perfectionisme zorgt er dan weer voor dat het nooit genoeg is, dat ik nooit genoeg ben of zal zijn. Dat een ander altijd beter is. De sociaal assistente die mij begeleid heeft hier vertelde me dat ze geloofde dat ik zeker een mooie bijdrage ga zijn aan de maatschappij.. Zelf zie ik dat nog niet zo snel gebeuren, maar het is lief dat ze zo in mij gelooft. Op een bepaald moment gaat er toch echt een rem moeten komen op mijn gedrag. Niet omdat het persé onveilig wordt voor mezelf (al kan daar over gediscussieerd worden..) maar omdat ik zal verplicht worden in mijn verdere opname. Daar krijg ik 3 weken de tijd om te stoppen, indien je blijft doordoen eindigt het programma. Heel hard, maar misschien wel een noodzakelijk kwaad.

Saskia, nou niet gaan denken dat je woorden niets betekenen. Zoals ik reeds zei, ik ben al blij dat jullie aan mijn zijde staan en het verschrikkelijke gevoel van eenzaamheid dat mij hier echt nog flink bij de keel durft te grijpen wat verlicht.. Dat ik niet gewoon tegen de muren aan het praten ben, maar mijn gevoelens omgezet in woorden echt wel betekenis hebben. Hetzelfde geldt voor jou Blijheid.

Het klopt inderdaad Janneke dat eigenlijk vrijwel alle activiteiten die ik benoemd heb, activiteiten zijn die solo gebeuren. Ik denk dat dat gewoon zo ontstaan is omdat ik nooit veel vrienden of mensen rondom mij heb gehad waarmee ik zaken samen kon doen. Ik heb dus mijn plan leren trekken op mijn eentje, ik ben niets anders gewend. Aan de verpleegpost gaan zitten heeft niet zo veel zin, die mensen zijn vaak erg druk bezig. En dat mag volgens mij ook niet zo maar ivm privacy van andere patiënten.

Candy, je hoeft je zeker niet te verantwoorden hoor. Niemand van jullie. Reageer spontaan; het hoeft geen dagtaak te worden. Dan verliezen je woorden kracht en wordt het eerder iets van moeten. Dat heb ik wel vaker in topics waar er verwacht wordt dat je op iedereen feedback geeft. Dan ga je op den duur jezelf herhalen en dingen zeggen om te zeggen. The magic is gone. Bedankt voor de tip trouwens, maar mijn haar is zo fijn dat het snel in de elastiekjes blijft steken waardoor ik juist meer haar verlies.. Maar ik hoop dat het met de supplementen nu stilletjes aan weer de juiste kant op gaat, maar dat gaat ook tijd nodig hebben vrees ik. Want vaak is het, zoals met dieren, veroorzaakt door iets dat al heel lang speelt. Nog proficiat gewenst met je kindje trouwens!

--

Thuis is alles goed verlopen, ik heb een fijne dag gehad. Mijn kamer heeft een make-over gehad door mijn mama en het is daar nu echt een heel gezellig plekje geworden waar ik echt wel naar uit kijk om op termijn terug tijd te spenderen.

Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast natuurlijk tijd gespendeerd met de dieren. Geknuffeld met de honden, mijn vogel even wat aandacht gegeven (die heel aandoenlijk haar kopje kroelde met mijn haren <3 ), gespeeld met de kat en dan de rest van de namiddag lekker bij de paarden gespendeerd. Boris was een ENORME knuffelbeer. Mijn mama heeft hem geleerd dat als hij zijn kont tegen je aan parkeert hij kriebels tussen zijn billen krijgt. Hij gaat dan haast op je schoot zitten met zijn achterbeen omhoog. Heel aandoenlijk :') Wel minder grappig als je geplet wordt tussen zijn dikke tinkerbillen en de muur.. Dus heb hem ook een paar keer duidelijk moeten maken dat ik nog altijd beslis wanneer er kriebels komen.

Tinky was dan weer een echte stuiterbal. Jeetje.. Er wordt toch vaak gezegd dat paarden de ruiter weerspiegelen? Wel, gisteren was ze HEEL voorwaarts wat uitzonderlijk is voor haar. Bovendien erg nerveus en van allerlei zaken schrikkerig. Ik had echt zo'n elastiekje onder men kont die op elk moment kon wegschieten - exact hoe ik mezelf dus ook voel de voorbije dagen. En dat is nu dus altijd zo geweest sinds de start van mijn mentale problematiek. Ze is zo sensibel geworden terwijl het normaal echt zo'n koelbloedig paard is dat van haast niets opkijkt. Voor de rest was ze wel heel lief hoor en ik kan het altijd wel weglachen. Maar het leek echt of ik een warmbloed reed in plaats van een 20-jarige Tinker. }:0

Afbeelding

's Avonds nog mee taco's gemaakt met mijn broer en zijn vriendin en lekker opgesmuld met het hele gezin. Uiteraard voor mij een vegetarische versie. Daarnaast heb ik nog van hun mijn verjaardagscadeau al gekregen waar ik echt oprecht super blij mee ben. Het is een Divoom bluetooth speakertje dat ook dienst doet als klok met een displayscherm waar je allerlei leuke pixelart mee kan afspelen, zowel door jezelf gemaakt als door mensen. Je kan er ook allerlei dingen in plannen. Kortom een handig, leuk dingetje waar ik nog veel lol mee ga hebben.

Verder heb ik vorige week het goede nieuws gekregen dat ik recht heb op een leefloon waardoor ik eindelijk wat financiële zelfstandigheid zal hebben. Uiteraard ga ik het vooral sparen (ik heb hier niet heel veel uitgaven) voor bv. mijn rijbewijs (en evt. wagen/verzekering) na mijn opname. Maar toch wel fijn dat ik nu zelf iets kan kopen zonder afhankelijk te moeten zijn van mijn ouders, zeker aangezien ik wegens Corona helemaal niet heb kunnen werken afgelopen zomervakantie..

Jammer genoeg voel ik, ondanks alle positiviteit, veel stress. Tegenwoordig heb ik weer iets nieuw geleerd - ijsberen. Enorm vervelend maar van zodra ik recht sta kan ik niet meer stilstaan. :roll: Mijn kamergenote heeft heel erg last van bewegingsdrang, dus wellicht heb ik het onbewust overgenomen..

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:16

Dat is een heel mooi verhaal. Ik lees relatief klein leed en groot plezier. Je rijdt gewoon weer, en je kunt een paard de baas waarop ik als een speenvarken zou gaan brullen (niet zo'n held). Dat klinkt echt wel als een goede dag gisteren, vond je dat zelf ook?

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:49

Kaat, besef je dat je mensen al helpt door dit topic?
Dat ze kunnen lezen/zien hoe zo’n opname kan lopen?
Dat je veel stappen vooruit maakt en af en toe valt en weer opkrabbelt?

Dat mensen daar door wellicht ook de stap durven maken om hulp te zoeken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:16

Kaatastrof schreef:
Pien, interessante analogie zo met de draak.. Mooi verwoord.. Misschien moet ik daar wel eens iets kunstzinnig mee doen. Ik ben al sinds kind af aan gefascineerd door fantasy - eenhoorns en draken. Momenteel is het destructieve gedrag inderdaad het grootste werkpunt.. En het is zeer vervelend hoe ik er weer zo sterk door aangetrokken wordt door de donkere gedachten. Ik weet dat het verkeerd is en toch kijk ik er niet volledig negatief naar.. := Ik ben wel hartstikke gevlijt door jouw mooie woorden, zeg.. Dat niemand me pijn mag doen.. Helaas is dat al te veel gebeurd waardoor ik mezelf minderwaardig ben gaan vinden. Mijn perfectionisme zorgt er dan weer voor dat het nooit genoeg is, dat ik nooit genoeg ben of zal zijn. Dat een ander altijd beter is. De sociaal assistente die mij begeleid heeft hier vertelde me dat ze geloofde dat ik zeker een mooie bijdrage ga zijn aan de maatschappij..

Volgens mij hebben we allemaal een draak in ons. Ik kan angstig zijn voor heel veel zaken, zoals vroeger als het schoolplein over moest steken en de kinderen op de trap me dan zagen aan komen lopen, angst voor hoogtes (hoogtevrees). Toen ik een keer van angst op het schoolplein als een verschrikt hert stond terwijl het zweet me over mijn lijf gutste, heb ik met mijzelf afgesproken dat ik daar niet mee ga beginnen. Onmiddellijk had ik dat beeld van een draak, die ik heel hard in mijn verbeelding de hoek in duwde waar hij "af" moest liggen.

Altijd als ik bang wordt, of begin te zweten, dan duw ik de draak terug. Dus ik sta (met knikkende knietjes) op ladders, doe de dakgoten leegmaken, schilder de hoge muren van de gîte, snoei bomen (knikkende knieën) maar doe alles. Ik heb een vriendin met precies de zelfde angsten die er wel aan toe heeft gegeven→ en zij doet dus niets zoals vliegreizen maken (doe ik wel, ook al knijp ik met opstijgen en dalen de hand van mijn man fijn), zij durft niet op een tribune te zitten→ doe ik wel, en allemaal van die zaken. Dus die draak in bedwang houden is nog niet zo gek.

Ik dacht al dat je een perfectionist zou zijn, dat ben ik ook. Ik heb ooit1x mezelf hard geslagen toen ik een krant (ik was krantenbezorger) in de verkeerde bus gooide per ongeluk. Ik baalde zo van mezelf dat ik mezelf een heuse knal gaf. Toen wist ik dat ik heel maar dan ook heel erg fout bezig was en dat niemand, ook ikzelf niet, mezelf pijn mocht doen en dat ik dit nooit, maar dan ook nooit meer mocht doen.
Het is zelfs zo, op dit moment als ik boos ben op mezelf en mezelf uitscheldt voor "stomme oen" bv mijn man boos wordt en altijd zegt: "wil je onmiddellijk stoppen om mijn lieve vrouw waar ik zoveel van hou, stomme oen te noemen", want dat pik ik echt niet " _O- Dat helpt wel, want natuurlijk heeft hij gelijk.

Als ik kijk Kaat, naar jou, hier in dit topic, dan zie ik een vrouw die hoopjes problemen heeft en zich zelf pijn doet, EN nog over heeft voor ons. Woorden van dank, positieve woorden terug op onze posts→ voor mij zegt dit alles→ namelijk dat jij veel geeft aan andere mensen en dat je gewoon een heel erg fijn mens bent.
Het is nu zaak dat je dit zelf ook gaat zien en dat je minder streng wordt voor jezelf en vooral dat je lief wordt voor jezelf, want dat verdien je. Dat je lief wordt voor die dingen waar je van baalt→ hebben we allemaal in ons, dat je erkend dat jij niets meer of minder bent als een ander met al je foutjes en lievigheden.

Ik vind dat je ene leuke dag hebt gehad gisteren, je kamer is prachtig en zo lief dat die er nu is en ik hoop dat je dit fijne gevoel voor vandaag kunt vasthouden. Kom maar op met je creatie van je draak, want dat vind ik ook mooi van jou→ jouw artistieke hart en dat wat je weet te maken.
Leg die draak maar plat op zijn buik in de hoek. Dat is een indringend beeld, en zodra hij wolkjes begint te blazen, kijk hem dan maar eens heel erg streng aan, want daar moet het echt bij blijven ~~}> ~~}> Slaan die draak in verbeelding→ maar niet jezelf!

Ik geef je een knuffel want dat ben je waard.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:01

Ik heb gisteren heerlijk gewandeld met Druckner. Ik kende deze componist niet, vond die 7e prachtig.

Fijn dat je de lichtpunten ziet en waardeert.
En ~~}> met die draken.

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:38

Kaat,dankjewel je bent een lieverd, <3

Super dat het thuis aangenaam was voor jou. Dat smaakt naar meer zo e <3
En idd een paard voelt dat wel denk ik.
Diene stress, waar denk je dan aan? Mss kan je dansen, springen,alles los laten en bewegen met heel je lichaam ,proberen aan niks te denken ...zou dat niet helpen?

Ik ken je niet persoonlijk. Maar Je bent het wel waard hoor! ik heb een goed gevoel bij je berichten ! En om je topic te blijven volgen. Om te kletsen , je te steunen . Je mooie ontwerpen zien. <3 Ik duim voor je dat het betert met die stress want dat is idd iets dat de deur uit moet

Dikke knuffel ik ben er voor je. !! !

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 00:19

Wat is je kamer gezellig gemaakt zeg! Fijn om te lezen dat je het thuis fijn hebt gehad. Ik reageer bijna niet maar weet dat ik mee lees en aan je denk! :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:37

Hoi Kaat, ik reageer niet heel vaak, maar wat een topper ben je <3 !
Je kamer ziet er heel mooi en gezellig uit. En je rijdt weer, heel stoer van je!

maike11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:23

Hoi Kaat, je hebt echt een fijne en gezellige kamer. <3
Ik voel met je mee! Fijn dat je hier een platform hebt waarop je je prettig voelt.

maike11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:26

Ik ben 4 maanden geleden verhuisd voor mijn masterproef en een nieuwe baan. We hebben 3 maanden in het thuiskantoor gestaan ​​vanwege Corona. Ik vind het fijn dat ik een baan heb die het mogelijk maakt. Maar er is geen menselijk contact. Vooral omdat ik hier bijna niemand ken. Gelukkig woont mijn familie maar 30 minuten verderop. Dat helpt iets tegen alleen zijn.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:07

Is het misschien een idee om je onmacht onrust boosheid of hoe je het ook wil noemen bot te vieren op een boksbal? Die hebben ze daar vast. Ik ken een aantal mensen die daar baat bij hebben.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 21:31

Musiqolog en Es_ther, ik ben nooit echt gestopt met rijden. Wel ontbrak ik de motivatie een paar maand geleden aangezien ik een hele tijd alleen maar tegenslag had en mijn paard er me dus ook had afgegooid. Ik had dan echt zo'n 'me against the world' gevoel waardoor ik uiteindelijk gewoon nog de verzorging deed. Maar sinds mijn opname was ik het weer enorm gaan missen aangezien het voor mij toch echt wel een grote uitlaatklep is. Vandaar dat ik, indien tijd en weer het toelaat, ik vrijwel altijd ga rijden als ik naar huis ga.

Bloemetje75, ik besef zeker en vast dat ik mensen help door dit topic :j Dat is ook één van de motivaties die ik benoem in de opening post voor het maken en onderhouden van dit topic. Zelf vond ik namelijk bitter weinig informatie, en als ik er al vond was deze verouderd of alleen maar negatief. Ik wil daarom erg transparant zijn zodat het een meer realistischere weergave is van hoe het er zoal aan toe gaat hier. Alhoewel dat uiteraard ook vanuit mijn perspectief is en iedereen dat toch wel heel anders ervaart in de realiteit. Daarbij is er zo veel verschil van ziekenhuis tot ziekenhuis en is het feit dat ik nog niet echt behandeld wordt (dit is een opnamedienst) ook wel een belangrijke nuance die ik moet maken. Ik hoop dat de mensen die in een gelijkaardige situatie zitten inderdaad gemakkelijker de stap durven te maken door dit topic. En indien zij specifieke vragen hebben, staat mijn PB box open.

Pien, ik heb 'het' eigenlijk nooit als een draak gezien maar eerder als demonen die ik niet de baas kan. Wat ontzettend knap wel dat je toen tegen de draak hebt durven zeggen dat hij 'af' moest liggen. Dat lukt mij dus nog niet. Ik laat me helemaal opslorpen door hun aanwezigheid. Het is nu heel vreemd en contraindicerend wat ik ga zeggen - maar ergens hou ik van hun aanwezigheid. Het voelt 'vertrouwd' om er aan toe te geven. Ik heb hun aanwezigheid reeds lang geaccepteerd. Het is gewoon niet grappig meer als ze me tot de uiterste wanhoop drijven waardoor alles pikzwart begint te worden voor mijn ogen en het leven vooruitzichtloos lijkt.. Die tik die je je toen gegeven hebt is heel herkenbaar, maar wederom durf ik niet te zeggen tegen mezelf dat ik er mee moet stoppen. Eerlijk? Ik haat mezelf. Ik heb mezelf nooit gemogen. Ik heb mezelf niet lief. Waarom zou ik lief moeten zijn tegen iemand die ik als het ware verafschuw? Dat is nep. En ik haat nep. Wel ontzettend lieve woorden die je man uitspreekt, dat zijn woorden die ik mijn vriend ook wel zou horen zeggen.. Ik geef inderdaad veel om andere mensen, ik denk deels om te compenseren dat ik niets om mezelf geef. Om die verkeerde gedachten zijn we gestart met schematherapie met de pyscholoog. De eerste testresultaten zijn binnen en dat waren er heel wat. Enkele daarvan zijn bv. sociaal isolement/vervreemding (één van de voornaamste), verlating/instabiliteit, mislukking, ... Ik ga ze hier niet allemaal benoemen om toch nog wat grenzen op te stellen maar ik denk dat deze al genoeg zeggen.

Goh, waar ik aan denk bij die stress? Vanalles en nog wat. Soms niets, soms veel. Allerlei dwarrelende gedachten. Dansen, zingen, yoga, lezen, tekenen, skaten, lopen, ... Ik heb het allemaal al gehad. Niets, niets helpt. Dat boxen is een heel mooi idee maar daarmee hebben we hier in het begin geëxpermenteerd en daar werd ik alleen maar meer opgejut van. Daarbij kunnen zulke zaken ook juist woede voeden, want je leert jezelf die motoriek en dat gedrag aan en dan is dit toepassen op een persoon niet eens zo'n heel bizar grote stap (zeker niet op een moment waar ik emotioneel de controle zou verliezen). Dat ik mijn frustratie/stress/verdriet op mezelf richt is uiteraard niet oké, maar wel (vrij) veilig indien het niet met suicidale intenties is. Het probleem is dat er bij mij ook een vreemde vorm van 'verheerlijking' achter de loer ligt waardoor het heel, heel moeilijk is om aan de drang te weerstaan maar dat schijnt niet zo gek te zijn bij iemand met borderline.

Ik heb vandaag een hectische dag gehad. Helaas op een moment dat ik domme dingen aan het doen was (aka kamergenote was weer eens een paar uur weg en ik was alleen..) kwam mijn begeleider binnen om me te vertellen dat we vandaag naar mijn huis konden rijden om mijn kamer te beveiligen. Niet zo leuk voor hem om me dan in the middle of the act aan te treffen, maarja, het is wel de realiteit. Na het middageten dus vertrokken richting thuis en wel een hele fijne autorit met hem gehad want het bleek dat we een gelijkaardige muzieksmaak hadden. Dus lekker genoten van de muziek samen. Het beveiligen van mijn kamer is vrij goed meegevallen en ik heb eigenlijk dankzij zijn aanwezigheid niet veel stress ervaren. Eens terug meteen door naar de kinesist om dan bij binnenkomst op de afdeling meteen opgewacht te worden door de psychiater. Met hem heb ik wel een heftig gesprek gehad. Het komt er eigenlijk op neer dat ik moet trachten te stoppen met mijn zelfdestructief gedrag en mijn stress/gedachten/emoties maar hun gang moet laten gaan. Dat betekent dus ook geen medicatie indien het niet meer lukt, tenzij ik er echt 100% van overtuigd ben dat ik gevaarlijk gedrag ga vertonen. Maar zoals eerder gezegd is er voor borderline geen medicatie dus moet ik zoals ik het zelf zei maar lijden.

Het probleem is dat mijn stressniveau zodanig hoog gaat dat ik overga naar zelfdestructief gedrag want daardoor daalt deze uiteindelijk en dan kan ik zonder overstelpt te worden door de drang en donkere gedachten vrij rustig slapen. Echter herhaalt zich dit gewoon telkens weer. Hierdoor krijgen ze de 'ware ik' op emotioneel vlak dan zelden te zien tijdens de therapie sessies en dat is problematisch voor mijn vooruitgang.

Maarja, ik zit er wel weer mee dan. Dat worden een paar heftige dagen.. Gelukkig mag ik dit weekend naar huis maar ik hoop oprecht dat ik daar ook de drang ga kunnen weerstaan want daar sta ik er alleen voor want mijn ouders er bij betrekken gaat me echt nog niet lukken.. Mijn tools zijn me dan wel afgenomen, helaas ben ik enorm vindingrijk indien de drang erg hoog wordt. To be continued..

Ohja, ik heb resultaat van mijn allergietest en ik ben allergisch aan huisstofmijt (twee ondersoorten). Echt niet gezellig want hier in de kamer dwarrelt de stof letterlijk op de grond ondanks hier regelmatig schoongemaakt wordt := Niet grappig dus en omdat de andere tests op fruit etc. negatief zijn verwacht ik uitgebreidere tests volgend bezoek.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:15

Zoals al eerder gezegd, ik weet heel weinig van jouw problemen.
Maar ik weet wel wat van blijven rondhangen in een slechte situatie, omdat dat de situatie is die je kent en die vertrouwd voelt.
Want dat is mijn standaardreactie.
Wat ik dan probeer is om aan deze quote te denken:Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:12

Kaatastrof schreef:
Pien, ik heb 'het' eigenlijk nooit als een draak gezien maar eerder als demonen die ik niet de baas kan. Wat ontzettend knap wel dat je toen tegen de draak hebt durven zeggen dat hij 'af' moest liggen. Dat lukt mij dus nog niet. Ik laat me helemaal opslorpen door hun aanwezigheid. Het is nu heel vreemd en contraindicerend wat ik ga zeggen - maar ergens hou ik van hun aanwezigheid. Het voelt 'vertrouwd' om er aan toe te geven.

Dat vertrouwde gevoel herken ik.
Ooit had ik een soort straatvrees waar ik niets van snapte. Een hypnose sessie leverde de (op zich wel bekende) informatie op 'dat ik niet zonder mijn moeder de deur uit mocht'. (Mijn moeder had straatvrees en ik heb jaren binnen gezeten zodat ik er was, en zij zich aan mij vast kon klampen als zij naar buiten moest. Op zich wist ik dat, maar ik was vooral verbaasd geweest: 'ik heb toch geen straatvrees?')
Daarna een emdr sessie gedaan op dat zinnetje, met het beeld van kleine Janneke die niet buiten mag spelen. En als positief zinnetje 'dat ik een vrij mens ben en dus alleen naar buiten mag'.
....zo stomverbaasd als ik mij halverwege die sessie gevoeld heb, bij wijze van spreken valt nog steeds mijn mond wagenwijd open. He, mag ik dat? Mag dat? Mag ik dat ook? Heus waar? Echt...? ...ik heb dit ja-ren anders gehoord?! Meen je dit echt? (That's not the spirit, zei de peut braaf. Het gaat om wat jij vindt.)
Vervolgens zei de peut uiterst braaf: 'hoe waar voelt dit, op een schaal van 1 tot 7?'
'Ik ben stomverbaasd, dus het is echt geen zeven...!'
Links, rechts, links....
Citaat:
Ik heb hun aanwezigheid reeds lang geaccepteerd. Het is gewoon niet grappig meer als ze me tot de uiterste wanhoop drijven waardoor alles pikzwart begint te worden voor mijn ogen en het leven vooruitzichtloos lijkt..

Geen laars aan, nee.
Oude wijsheid: vraag ze naar hun naam.
Citaat:
Die tik die je je toen gegeven hebt is heel herkenbaar, maar wederom durf ik niet te zeggen tegen mezelf dat ik er mee moet stoppen. Eerlijk? Ik haat mezelf. Ik heb mezelf nooit gemogen. Ik heb mezelf niet lief. Waarom zou ik lief moeten zijn tegen iemand die ik als het ware verafschuw? Dat is nep. En ik haat nep. Wel ontzettend lieve woorden die je man uitspreekt, dat zijn woorden die ik mijn vriend ook wel zou horen zeggen.. Ik geef inderdaad veel om andere mensen, ik denk deels om te compenseren dat ik niets om mezelf geef.

Volgens sommigen is de taak, om van jezelf te leren houden een ontzettend zware, ik waarschuw maar efkes.
Ik kan uit ervaring spreken dat het niet in een vloek en een zucht gebeurd is.
Maar het levert wel veel op, als het lukt.

Citaat:
Om die verkeerde gedachten zijn we gestart met schematherapie met de pyscholoog.

...ik mag toch hopen dat de psycholoog er anders over denkt.
Natuurlijk is dit niet de bedoeling, maar doorgaans heb je als mens je redenen om zo te 'denken' (voelen is wat mij betreft een beter woord). - En was 'dit' de beste strategie die jij als meisje van drie ofzo kon verzinnen tegen de heftige emoties die kinderen van drie nu eenmaal doormaken. (Ruik je lekker eten, zegt je moeder 'Straks, lieverd, niet nu.' Tja. Op zich is dat prima, maar als je honger hebt en te jong bent om het woord/ het begrip 'straks' te begrijpen, hoor je vooral 'ik heb honger en krijg geen eten'. Huuuuu. Drie jaar oud zijn is erg stressvol.)
Citaat:
De eerste testresultaten zijn binnen en dat waren er heel wat. Enkele daarvan zijn bv. sociaal isolement/vervreemding (één van de voornaamste), verlating/instabiliteit, mislukking, ... Ik ga ze hier niet allemaal benoemen om toch nog wat grenzen op te stellen maar ik denk dat deze al genoeg zeggen.

Citaat:
Goh, waar ik aan denk bij die stress? Vanalles en nog wat. Soms niets, soms veel. Allerlei dwarrelende gedachten. Dansen, zingen, yoga, lezen, tekenen, skaten, lopen, ... Ik heb het allemaal al gehad. Niets, niets helpt. Dat boxen is een heel mooi idee maar daarmee hebben we hier in het begin geëxpermenteerd en daar werd ik alleen maar meer opgejut van.

Ja, ik herinner me dat je schreef over een psychiater met wie je ging boxen.
In mijn voorstelling was dat even tijdens een gesprek, en in die zin kan ik natuurlijk doordrammen dat het wellicht anders is als je het in de gymzaal met de PMT mevrouw doet - en dan echt je woede laten gaan, laten pieken, even echt 'uit je dak' gaan en dan weer langzaam 'terugkomen', gronden, aarden, landen, uitrusten.

Citaat:
Daarbij kunnen zulke zaken ook juist woede voeden, want je leert jezelf die motoriek en dat gedrag aan en dan is dit toepassen op een persoon niet eens zo'n heel bizar grote stap (zeker niet op een moment waar ik emotioneel de controle zou verliezen). Dat ik mijn frustratie/stress/verdriet op mezelf richt is uiteraard niet oké, maar wel (vrij) veilig indien het niet met suicidale intenties is. Het probleem is dat er bij mij ook een vreemde vorm van 'verheerlijking' achter de loer ligt waardoor het heel, heel moeilijk is om aan de drang te weerstaan maar dat schijnt niet zo gek te zijn bij iemand met borderline.

...voor een deel verlaag je idd een drempel, als je je gaat oefenen in het uiten van woede.
Die motoriek en gedrag is grotendeels aangeboren, maar het is wel zo dat als je laten we zeggen dagelijks bokst, je meer spieren krijgt.
En die verheerlijking, dat klinkt mij in de oren als een soort van martelaar-schap. Er is een (oude, christelijke) regel dat het verboden is om dat zelf op te zoeken. Maar als dat soort regels bestaan, wil het doorgaans zeggen dat het martelaarschap een behoorlijke aantrekkingskracht heeft.
(Niet doen, hoor - verboden. En verboden vruchten smaken het zoetste.... De vraag is natuurlijk wel welke zoetigheid het voor jou heeft.)
Citaat:
Ik heb vandaag een hectische dag gehad. Helaas op een moment dat ik domme dingen aan het doen was (aka kamergenote was weer eens een paar uur weg en ik was alleen..) kwam mijn begeleider binnen om me te vertellen dat we vandaag naar mijn huis konden rijden om mijn kamer te beveiligen. Niet zo leuk voor hem om me dan in the middle of the act aan te treffen, maarja, het is wel de realiteit. Na het middageten dus vertrokken richting thuis en wel een hele fijne autorit met hem gehad want het bleek dat we een gelijkaardige muzieksmaak hadden. Dus lekker genoten van de muziek samen. Het beveiligen van mijn kamer is vrij goed meegevallen en ik heb eigenlijk dankzij zijn aanwezigheid niet veel stress ervaren.

Gezien de allergie uitslag, moet je dadelijk weer opnieuw beginnen met 'kuisen'...?
Citaat:
Eens terug meteen door naar de kinesist om dan bij binnenkomst op de afdeling meteen opgewacht te worden door de psychiater. Met hem heb ik wel een heftig gesprek gehad. Het komt er eigenlijk op neer dat ik moet trachten te stoppen met mijn zelfdestructief gedrag en mijn stress/gedachten/emoties maar hun gang moet laten gaan. Dat betekent dus ook geen medicatie indien het niet meer lukt, tenzij ik er echt 100% van overtuigd ben dat ik gevaarlijk gedrag ga vertonen. Maar zoals eerder gezegd is er voor borderline geen medicatie dus moet ik zoals ik het zelf zei maar lijden.

Het probleem is dat mijn stressniveau zodanig hoog gaat dat ik overga naar zelfdestructief gedrag want daardoor daalt deze uiteindelijk en dan kan ik zonder overstelpt te worden door de drang en donkere gedachten vrij rustig slapen. Echter herhaalt zich dit gewoon telkens weer. Hierdoor krijgen ze de 'ware ik' op emotioneel vlak dan zelden te zien tijdens de therapie sessies en dat is problematisch voor mijn vooruitgang.

...tja, problematisch.

Als ik deze twee alinea's achter elkaar lees, snap ik niet 'wat ze nou van jou willen'.
Of nu ja, je mag niet snijden. Daar is natuurlijk (sprak ik als ex snijster) iets voor te zeggen. (Al lag er in mijn therapie geen nadruk op.)
Je moet je emoties 'hun gang laten gaan', ik vind dat geen gezellig idee.
De moderne naam voor de 'vergaarbak' borderline is zoiets als stoornis in de regulatie van emoties.
Of je maar even je emoties wilt reguleren...??

Trouwens, ik heb een rare toestand op het riagg meegemaakt, waarbij therapeut 1 mij zo ongeveer hetzelfde zei (ik moest mij niet tegen mijn angst verzetten, tja, dat had ik van huis uit al geleerd en moest ik nu in therapie herhalen 'want dan zou het wel stoppen') en een jaar later was mijn therapeute ziek, ik vertel dit aan de vervanger die prompt zegt 'dat die therapie niet bestaat'.
Daarna kwam mevrouw 1 weer terug en vertelde mij doodleuk dat ze die opdracht nooit gegeven had...

En jij snijdt jezelf om de hoog opgelopen emoties te stoppen.
En als gezegd, yoga, skaten, zingen, dat helpt allemaal geen zier. (Ik dram nog efkes door dat dit wellicht in de toekomst anders kan gaan worden, maar nu is het zo dat dit geen snars uitmaakt.)
Pillen krijg je ook niet.

Ik snap het niet....
Citaat:
Maarja, ik zit er wel weer mee dan. Dat worden een paar heftige dagen.. Gelukkig mag ik dit weekend naar huis maar ik hoop oprecht dat ik daar ook de drang ga kunnen weerstaan want daar sta ik er alleen voor want mijn ouders er bij betrekken gaat me echt nog niet lukken.. Mijn tools zijn me dan wel afgenomen, helaas ben ik enorm vindingrijk indien de drang erg hoog wordt. To be continued..

Ohja, ik heb resultaat van mijn allergietest en ik ben allergisch aan huisstofmijt (twee ondersoorten). Echt niet gezellig want hier in de kamer dwarrelt de stof letterlijk op de grond ondanks hier regelmatig schoongemaakt wordt := Niet grappig dus en omdat de andere tests op fruit etc. negatief zijn verwacht ik uitgebreidere tests volgend bezoek.

...dan misschien maar de stoomwet gehanteerd.
Zorgen dat de druk op de ketel niet te hoog wordt, regelmatig stoom afblazen - zorgen 'dat de manometer goed staat', (= de drukmeter in het veilige gebied aanwijst) 'dan heb je van explosies niets te vrezen'.

( :') :') De oudere Nederlanders hebben de citaten wellicht herkend. Er is een grappig kinderliedje, uit een min of meer opvoedkundige serie. Daarin komen twee 'bouwers' voor: Ed en Willem Bever. Met een prachtig Rotterdams accent. Als het je leuk lijkt, zoek eens op YT: Ed en Willem Bever en het stoomlied... :') Het lied over de waterpomptang wordt hier in huis met enige regelmaat gezongen door jong en oud.)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 19:46

Mooie quote Dammie.. Daar zit zeker waarheid in.

Interessante bevindingen heb je gedaan bij die emdr sessie, ik ben blij dat dat voor je opgelost is Janneke2. Zelfcompassie is een groot deel binnen de DGT dus is zeker iets dat ik wel nog zal lezen, maar ik vrees niet hier.. Het zit er zo diep ingeworteld, al jàren lang.. Daar ga ik toch echt specifieke begeleiding voor nodig hebben. Wat schematherapie betreft - ja, we hebben allemaal schema's. Maar bij bepaalde mensen zijn deze veel heftiger aanwezig en domineren ze hun leven. Zoals bij mij. Die schema's vinden het ook heel leuk als je erin gaat geloven (wat ik dus doe, helaas) waardoor je in je eigen vicieuze cirkeltje blijft denken in je hoofd. In de context van 'Oh, hij/zij praat al weken niet meer met me, ze zal me vast haten. Ik neem nu beter ook afstand, dat is beter voor ons allebei..' Dat boxen heb ik overigens niet met een psychiater gedaan, maar met de ergotherapeute die dus PMT organiseert. Ik wil dat niet doen, dat 'uit mijn dak gaan'. Zeker niet in die ontiegelijk grote enge zaal en onder toezicht. Dat lukt me gewoon niet. Het klopt ook wat je zegt dat wij als mens jùist vaak dingen zullen gaan doen vanaf het verboden of niet algemeen meer geaccepteerd is. Had God aan Adam en Eva niet verteld welke specifieke boom de giftige appels bevatte, hadden ze die boom in dat hele bos vast niet eens gevonden..

Wat de allergietest betreft ga ik nu gewoon goed mijn lakens open leggen en voldoende verluchten, meer kan ik niet doen. Schoonmaken doen ze hier 2x in de week, als ik echt veel stof zie of last krijg vraag ik wel nog eens een swiffer en maak ik het zelf extra schoon. Meer kan ik niet echt doen.

Wat mijn gedrag en de aanpak ervan betreft nu.. snap ik het ook niet echt meer hoor. Nuja, ergens is het wel simpel maar de vraag is of het wel zo veilig is? Ik heb vandaag de therapeute van de PMT zo lopen afsnauwen omdat ik me eigenlijk niet lekker voelde en ze op allerlei mogelijk manieren proberen te ontlopen. Ik had namelijk echt geen zin in een gesprek met haar. Maar uiteindelijk is mijn gedrag rond de vroege namiddag toch weer geëscaleerd met heavy donkere gedachten erbij.. :( Ik ben weer zo ontzettend depressief dat ik echt nergens zin in heb. Ik ben wel gaan lopen, maar het lopen lukte ook niet lekker dus ben ik na mijn sessie gewoon meteen terug naar mijn kamer gegaan. Later omdat ik nog aan het doorslaan was qua stressniveau bij de verpleegpost nog een Temesta (lorazepam) gekregen waardoor ik een uurtje op en af heb liggen slapen. Momenteel voel ik me wel ok maar over het algemeen gewoon down en zonder energie.

Ja druk op de ketel niet te hoog laten worden.. Dat besef ik ook wel, maar hoe doe je dat? Dat is mij al 10 jaar niet gelukt dus hoe begin je zelf aan zoiets? Vaak voel ik de emoties wel, maar ze komen er gewoon niet uit.. Op dit moment voel ik me gewoon zo wanhopig. Ik kan niet meer stoppen. Ik ga terug de verkeerde kant op en er is niets of niemand die me kan helpen buiten mezelf. Maar ik heb de antwoorden niet. Moet ik dan gewoon lijden in stilte en hopen op een mirakel?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 19:54

:knuffel: sorry kaat, meer weet ik niet te schrijven.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:34

Kaatastrof schreef:
Ja druk op de ketel niet te hoog laten worden.. Dat besef ik ook wel, maar hoe doe je dat? Dat is mij al 10 jaar niet gelukt dus hoe begin je zelf aan zoiets? Vaak voel ik de emoties wel, maar ze komen er gewoon niet uit.. Op dit moment voel ik me gewoon zo wanhopig. Ik kan niet meer stoppen. Ik ga terug de verkeerde kant op en er is niets of niemand die me kan helpen buiten mezelf. Maar ik heb de antwoorden niet. Moet ik dan gewoon lijden in stilte en hopen op een mirakel?

Je moet inderdaad zelf dingen aanpakken, stappen zetten, veranderen, MAAR je moet dat niet alleen doen hé. De begeleiding is er om een stukje met je mee te wandelen over de hobbelige weg, je aan te moedigen, inzichten aan te reiken, samen te zoeken naar wat helpend is,...
Probeer, hoe moeilijk ook, bespreekbaar te maken hoe je je voelt en waar je nood aan hebt (dat moet niet persé heel concreet zijn, het kan ook iets zijn als veiligheid, rust, stoom aflaten,...).
Schematherapie kan erg confronterend zijn. Bestaande schema's, beschermingsmechanismen en je interne criticus worden uitgedaagd en slaan in het begin heftig om zich heen. Maar als je corrigerende ervaringen aangereikt krijgt, kan je er wel echt veel van leren en gaan oefenen met anders omgaan met situaties die bv stresserend zijn of depressiviteit opwekken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 20:38

Maar dat is het ding, ik weet niet hoe de begeleiding me kan helpen aangezien ik zelf ook niet weet wat helpt voor mezelf..