4: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel — lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:47

Libera schreef:
Joh tuurlijk weet ik wel dat het geen vet is :')
Maar dat is best wel een heftig verschil vond ik ;)

Ja grappig hoe snel dat kan gaan he!

Ik heb trouwens een hele specifieke vraag, namelijk of er hier mensen zijn die specifiek ervaring hebben met de combinatie tussen PCOS en afvallen. Ik ben eergisteren gediagnostiseerd (met nog wat andere dingen ook) en mij werd door de gyno verteld dat we wel verder gingen kijken als mijn BMI onder de 27 was, terwijl de hele reden dat ik daar zat voor onderzoek was omdat ik dus ontzettend moeilijk afval en zelfs op 1500 kcal en netjes sporten gewoon geen gewicht verlies.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:58

Ik heb er ervaring mee. Ik val behoorlijk moeilijk af, al heeft dat bij mij ook voor een groot deel te maken met mn psyche en gebrek aan doorzettingsvermogen. De eerste paar kilo's gaan meestal wel goed, maar daarna val ik alleen nog af als ik onder mijn bmr ga eten. En ik kom stukken sneller aan dan dat ik afval.
Ik heb veel goede verhalen gehoord en gelezen over koolhydraatarm eten bij pcos, maar zelf houd ik dat niet vol

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 22:33

Libera schreef:
Joh tuurlijk weet ik wel dat het geen vet is :')
Maar dat is best wel een heftig verschil vond ik ;)

Ja, dat is zeker een heftig verschil. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook zo reageer omdat er verder helemaal geen context of iets bij je post zat, mijn excuses. Er lezen hier veel mensen mee (ook jongeren), en ik vind dit soort uitspraken altijd een beetje dubbel. Het kan namelijk overkomen alsof het "normaal" of de norm is om zo veel af te vallen in zo'n korte tijd, waardoor mensen erg onzeker kunnen worden en denken dat dat zo hoort.

Even een zijspoor.

Vervelend Emma.. Ik heb er geen ervaring mee.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:01

Ik ga zo op mijn gemak alles bijlezen, hier mijn lijstje voordat ik het vergeet:

M - 5 maiswafels met avocado, geraspte kaas en kipfilet
T - cup a soup tomaat
T - 3 maiswafels met kipfilet
A - risotto

Morgen gaat er waarschijnlijk zo uit zien:

T - cup a soup tomaat
M - 5 maiswafels met kipfilet
T - halve bak optimel Griekse yoghurt vanille met aardbeien
A - spinaziebodem pizza

Machie

Re: 4: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel — lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:40

Zo, carnaval overleefd onder gewichtstoename. Ben ook geen gram verloren. Hopelijk deze week weer wat eraf. Ik hang nu al bijna 2 weken op 1 gewicht..

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:21

Gisteren ondanks AYCE best nette dag gehad. Had nog 1.900 kcal over voor m’n AYCE en daar zal ik niet aan zitten.

L: halve baguette met 2 gebakken eieren en plak kaas
T: 1,5 happy hippo
A: AYCE buffet, viel beetje tegen, dus wel redelijk wat gegeten, maar niet zwaar overeten. Totaal zal dus heel netjes zijn.
B: 45 minuten wind mee gewandeld (om vervolgens m’n vriend te bellen dat hij me moest ophalen)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:40

Wat is happy hippo Linoleum? Jammer dat de AYCE tegenviel!

Ik heb gisteren in een opwelling een contactformulier ingevuld voor een 8 weeks traject om fitter te worden. Vanochtend werd ik al gebeld, of ik vanavond op gesprek wil komen. Ben heel benieuwd! Ik krijg dan een sportschema en voedingsschema, en coachingsessies.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:06

Is een chocolade snoepje van Kinder, biscuit gevuld met creme. In de vorm van een nijlpaard, dus vandaar de naam. Was inderdaad jammer dat eten tegenviel, maar wel hele gezellige avond gehad gelukkig.

En leuk dat je vanavond al terecht kan! Mooi begin en gelijk aan de slag.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:08

Wat goed Laura! Super leuk!

Mijn lijstje voor vandaag:
O: stuk roggebrood van de bakker met noten en rozijnen
L: bruin pistoletje met boon-stam en een eetlepel yofresh, Vifit Sport yoghurtdrink
T: proteineshake met magere kwark, grapefruit
A: sperziebonen met roerbakgarnalen
T: appel, salted caramel protein bite

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:55

Hey, mag ik mij ook melden? Mijn eerste afspraak bij de sportschool staat op woensdag gepland, met een PT en een food coach. Het plan is 5 weken onder begeleiding sporten en daarna solo doorgaan. Ik heb er super veel zin in!

Na zo vaak uitstellen onder het mom van "geen tijd hebben" heb ik toch de stap durven zetten.

Ik heb verder geen doel buiten me lekker goed voelen door te sporten.
Dit topic kan mij denk ik wel heel goed helpen op mijn eten te letten. Want dat gaat een puntje worden :+ Streng vegetarisch en weinig lekker vinden + echt weinig tijd om te koken. Zijn er hier meer mensen die geen vlees/vis eten? Hebben jullie eventuele tips voor mij qua eten?
Ik heb al eens door de OP heen gelezen, volg al wat youtube kanalen met lekkere maaltijden. Nu nog zelf maken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:15

Dat is geen fijne diagnose Emma :(:)

Laura, fijn dat je zo snel aan de gang kan! Ik heb er een hekel aan als ze je wat opdringerig bellen maar met zulke dingen is het wel fijn :))

Chimello, ik eet ook vegatarisch en volgens mij een heleboel andere in dit topic ook dus die hebben vast tips voor je maar als je met een foodcoach aan de slag gaat, kan die je vast goed helpen. Zou je tips die handig zijn voor een vegatarier willen delen? :)

Ik ben op de helft van carnaval en heb niet het idee dat ik al ben aangekomen, gelukkig. Heb ook normaal avond eten op ipv pizza of friet en je danst / loopt heel wat af.
Wel optijd begonnen met sporten want voelde me weer goed in een strak shirtje en dat was toch eventjes geleden :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:17

Ja zeker hoor als ik er krijg :D

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:19

Chimello welkom! Volgens mij best wat vegetariërs en flexitariers hier. Dus zou gewoon eens wat lijstjes doorkijken in dit topic voor wat inspiratie!

Casperzazoe, wat goed dat je je weer goed voelt in strakke kleding!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:31

casperzazoe, jij viert echt serieus carnaval dus :D Have fun verder nog!

Hier eindelijk weer 200 gram naar beneden. Na 1.5 week niks veranderd in gewicht was ik wel blij!
Zit nu op -8. Nog 5 te gaan en mijn bmi is weer keurig 23.5 :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:23

Welkom Chimello!

Ik ben weer 400 gram kwijt, gaat eindelijk de goede kant op. Volgens mij is mijn eetpatroon nu precies in balans :)

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:56

Goed bezig allemaal!

Ik ben heel erg aan het schommelen met mijn gewicht op dit moment. De ene dag 500 gram zwaarder dan de andere en dan weer een kilo lichter. Maar ik ben goed op weg, als ik vrijdag onder mijn tijdelijke doel kom dan hoef ik “nog maar” 5 kilo.

Gisteren mezelf getrakteerd op een half schaaltje chips en vanavond eten we patat. Niet zo heel goed dus, maarja moet een keer kunnen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:17

Ik kom ook weer onder mijn steen vandaan. Ik ben gisteren weer begonnen met Personal Body Plan dus zit weer helemaal vol motivatie *\o/*
Vanmorgen zelfs voor werk een lekkere training eruit gegooid om 7:00 uur en heb zoveel energie vandaag.

Maanlicht: Lekker bezig! Fijn dat je balans aan het vinden bent. :)

mjwb: is dat iets van korte duur? ik heb dat bijvoorbeeld als ik in een bepaalde week van mijn cyslus zit heel erg (meestal de week voordat ik ongesteld moet worden). Goed dat je nog 5 kg hoeft!
En patatjes.. lekker! Geniet ervan.

Ik deed voorheen altijd aan IF maar merk dat ik soms trek heb in de ochtend, dus dan neem ik gewoon "ontbijt".

Mijn lijstje vandaag:
O: eiwitshake
T: snack a jack caramel + zwarte koffie
L: noodles met gegrilde paprika, courgette, broccoli en ketjap manis
T: eiwitreep body en fit + magere kwark
T: smoothie met sojamelk, diepvriesfruit en havermout
A: uit de oven: champignons, courgette, paprika, 3 eieren en een halve avocado erbij
T: pot Breyers cookie & cream ijs

B: uur krachttraining, paddock en stal aanvegen/uitmesten op stal, en half uur grondwerk met pony

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:24

Sorry jongens het topic gaat mij veel te hard, ik lees wel lekker mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:36

Hier nog carnaval, gisteren weeg moment 'toch nog 0,5 kwijt in een week.

Nog een avondje feest

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:39

Emmaa_ schreef:
Ja grappig hoe snel dat kan gaan he!

Ik heb trouwens een hele specifieke vraag, namelijk of er hier mensen zijn die specifiek ervaring hebben met de combinatie tussen PCOS en afvallen. Ik ben eergisteren gediagnostiseerd (met nog wat andere dingen ook) en mij werd door de gyno verteld dat we wel verder gingen kijken als mijn BMI onder de 27 was, terwijl de hele reden dat ik daar zat voor onderzoek was omdat ik dus ontzettend moeilijk afval en zelfs op 1500 kcal en netjes sporten gewoon geen gewicht verlies.

Bij mij was een vermoeden van deze diagnose. Of het echt zo is hebben we daarna niet meer volledig laten uitzoeken maar ik had voor mijn zwangerschap wel alle symptomen.
PCOS hangt samen met insulineresistentie, een voorloper van diabetes. Het lastige daarin is dat overgewicht ook de insulineresistentie in stand houdt en het kcaltekort ook insulineresistentie kan veroorzaken, dus je komt in een soort cirkel vast te zitten. Een lager gewicht helpt dan wel weer tegen insulineresistentie (en daarmee PCOS)

Mijn ervaring is dat de enige manier om echt prettig af te vallen, is om khd-arm of zelfs ketogeen te eten om je lichaam er uit te helpen.

Mijn PCOS-klachten zijn grotendeels verdwenen na mijn zwangerschap, maar ik wordt wel meteen weer hartstikke insulineresistent zodra ik onder mijn kcal-doel duik.
Om die reden (en nog een aantal andere :D ) Zijn mijn man en ik deze week weer begonnen met ketogeen eten en ik merk (ondanks dat ik nog in de moeilijke fase zit) wel meteen dat mijn lijf rustiger wordt, ik minder last heb van suikerschommelingen enz.
Ik kan je wel aanraden om een geode diëtist te raadplegen in dit soort situaties. Ketogeen is niet iets dat je zonder begeleiding moet doen.
Verder is het belangrijk naar je leefstijl en sportstijl te kijken. Misschien heb je wat aan deze oude posts van mij:

secricible @ [MWS] PCOS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:19

Bwehhh ik was er al heel erg bang voor eigenlijk. Ik eet vega (grotendeels met een n erachter zelfs) en in mijn hoofd is keto eten dan echt zo'n onwijs ding. Ik heb volgende week een afspraak met de huisarts om de bevindingen te bespreken en daar zal dan ook een dietiste bij komen kijken.

Mijn leefstijl is de afgelopen maanden heel erg drastisch veranderd. Ik drink zo goed als geen alcohol meer, heb me ingeschreven bij een nieuwe sportschool waar ik naast trainen ook veel aan yoga doe, ik mediteer veel, mindful, zit een stuk beter in mijn vel, probeer mijn kcal zo gezond mogelijk in te vullen etc. Ik voel me ontzettend goed, veel energieker, maar het gewicht wil gewoon niet dalen. En dat is echt super frustrerend want ook al zit ik zo goed in mijn vel, ik weet dat ik moet afvallen om echt gezond te worden.

Helaas zit er naast de PCOS (waar ik al veel last van heb) ook nog eens endometriose, waardoor ik veel deal met pijn en nu ook aan het uitzoeken ben in hoeverre mijn dieet hierin kan helpen. Ik merk bijvoorbeeld dat lactose schrappen al scheelt in de pijn. Ik heb met een dietist gesproken aan het begin van het jaar, omdat ik dit jaar graag wilde aanpakken om gewoon echt flink af te vallen, en wij hebben samen het plan opgezet om 1500 per dag te gaan eten. Misschien toch maar terug naar haar, al leek zij niet echt te spreken over keto.

Thanks iig voor je antwoord!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:42

khd-arm kan ook gewoon he, hoeft niet meteen keto te zijn.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:13

Frummels - Sinds vrijdag heb ik mezelf elke dag gewogen om te kijken hoe ik nou eigenlijk af val (gewoon voor een weekje). Vrijdag was ik 0,3 lichter dan zaterdag, terwijl zondag ik een kilo zwaarder was dan vrijdag. Gisteren was ik weer 0,1 lichter dan vrijdag. Miss als ik weer gewoon 1 keer per week weeg dat het dan anders is, maar ik was benieuwd. Het kan wel kloppen wat je zegt want over een week moet ik ongesteld worden.

Lijstje vandaag:
O - /
M - 5 maiswafels met een halve avocado, half blikje tonijn in water en een beetje geraspte kaas
A - patat met snack

D - 4 liter water (inclusief thee)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:35

_mjwb schreef:
Frummels - Sinds vrijdag heb ik mezelf elke dag gewogen om te kijken hoe ik nou eigenlijk af val (gewoon voor een weekje). Vrijdag was ik 0,3 lichter dan zaterdag, terwijl zondag ik een kilo zwaarder was dan vrijdag. Gisteren was ik weer 0,1 lichter dan vrijdag. Miss als ik weer gewoon 1 keer per week weeg dat het dan anders is, maar ik was benieuwd. Het kan wel kloppen wat je zegt want over een week moet ik ongesteld worden.

Lijstje vandaag:
O - /
M - 5 maiswafels met een halve avocado, half blikje tonijn in water en een beetje geraspte kaas
A - patat met snack

D - 4 liter water (inclusief thee)

Ik weeg elke dag en neem dan op zondag het gemiddelde van de afgelopen week als gewicht. Dat noteer ik en de week erna weer hetzelfde. Dat werkt voor mij in elk geval het beste. Ik kan namelijk ook morgen zomaar 1 kg lichter zijn dan vandaag, om vrijdag weer 1,5 zwaarder te zijn dan morgen :+ Misschien voor jou ook handig?

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:42

Ik weeg ook zo goed als elke dag, noteer het in MFP en Fitbit app en dan heb ik mooi grafiekje met exacte gewichten, maar ook trend. Ik hoef niet perse af te vallen, wil vooral droger worden, maar is wel mooie tool om in de gaten te houden dat ik niet aankom of teveel afval.