Lotgenoten Vitamine D tekort

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
onpaard

Berichten: 2980
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 11:27

bigone schreef:
Kruidenpotje, iedereen moet toch weten hoe hij supplementen wil nemen? Ik kom van een D waarde van 16 dus echt wel even er mee bezig de laatste twee jaar.
En dat onderzoek , leuk maar gaat in mijn geval niet op. Met tabletten weer heel snel terug bij af ondanks inname met wat vet. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.


Hier hetzelfde verhaal

@Maris bedankt!

@Pandora2, ik wil wel 2x zoveel vit D3 maar niet 2x zoveel K2. Ik vind 75mcg genoeg.

Kruidenpotje
Berichten: 360
Geregistreerd: 04-01-10
Woonplaats: Belgique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:03

bigone schreef:
Kruidenpotje, iedereen moet toch weten hoe hij supplementen wil nemen? Ik kom van een D waarde van 16 dus echt wel even er mee bezig de laatste twee jaar.
En dat onderzoek , leuk maar gaat in mijn geval niet op. Met tabletten weer heel snel terug bij af ondanks inname met wat vet. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Klopt dus jij geeft een advies en ik geef een advies (met visolie innemen) en uit een onderzoek blijkt met vet innemen niet nodig te zijn. Dus doet iedereen waar hij zich goed bij voelt.

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:06

Ik geef nergens advies alleen dat dat onderzoek in mijn geval dus niet werkt. Tabletten en vis olie of andere vetten gezamenlijk innemen geven maar minimale verbetering bij mij.

onpaard

Berichten: 2980
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:10

Ik lig lekker in de zon vitamine D op te nemen {:}

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 02:57

En als je nou 1 Vit D met K2 neemt die je genoeg K2 vindt en dan nog 1 vit D apart erbij?

Ik heb die van VItalize 3000ie, maar zat dus eerst op 19.

onpaard

Berichten: 2980
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:37

superpony schreef:
En als je nou 1 Vit D met K2 neemt die je genoeg K2 vindt en dan nog 1 vit D apart erbij?

Ik heb die van VItalize 3000ie, maar zat dus eerst op 19.


Dat zal het wel worden. Bedankt voor het meedenken.

Joy_Mennings

Berichten: 2324
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:48

Hoi allemaal,

Ik heb mijn bloed laten prikken ivm met extreme vermoeidheid.
Ik heb deze keer niet enkel gevraagd om vitamine D, maar ook om een aantal andere vitamines. Nu heb ik de uitslagen van alles, behalve vitamine C, al teruggekregen maar niks is verlaagd. Wel een aantal dingen net op het randje.

Zouden jullie mij aanraden om bepaalde supplementen te nemen. En zo ja, welke? Mijn dokter geeft enkel sterke supplementen wanneer iets echt verlaagd is, dus ik hoef dat deze keer niet te verwachten denk ik.

Hieronder mijn uitslagen, tussen haakjes zet ik de normaalwaarden.

Vitamines en mineralen:
Calcium: 2.47 mmol/L (2.15-2.60 mmol/L)
Foliumzuur/B11: 26 nmol/L (>12 nmol/L)
Kalium: 3.7 mmol/L (3.5-5.0 mmol/L)
Magnesium: 0.76 mmol/L (0.70-1.10 mmol/L)
Vitamine D: 59 nmol/L (>50 nmol/L)
Vitamine B12: 426 pmol/L (157-672 pmol/L)

Algemeen bloedbeeld:
Erytrocyten 4.4 /pL (4.0-5.0 /pL)
Hematocriet: 0.36 L/L (0.35-0.45 L/L)
Hemoglobine: 7.8 mmol/L (7.5-10.0 mmol/L)
Leukocyten 15.8 /nL (4.0-10.0 /nL, dus licht verhoogd)
MCV: 82 fL (80-100 fL)
RDW: 13% (11-15.2%)
Trombocyten: 430 /nL (150-400 /nL, dus licht verhoogd)

Wat het laatste allemaal betekend heb ik eigenlijk geen idee van :') maar in ieder geval zijn alle vitamines en mineralen niet verlaagd of verhoogd

Wodamen
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-05-20

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:02

Wat vond de arts van de verhoogde waardes? De Trombocyten en Leukocyten?
Vit D bijslikken kan je altijd doen dat kan geen kwaad

Joy_Mennings

Berichten: 2324
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:04

Wodamen schreef:
Wat vond de arts van de verhoogde waardes? De Trombocyten en Leukocyten?
Vit D bijslikken kan je altijd doen dat kan geen kwaad


Ik heb de arts nog niet gesproken hierover, ik verwacht dat hij de waardes ook nog niet heeft gekregen ivm het ontbreken van Vitamine C. Ik kan deze op de website van het laboratorium zelf bekijken hahah. Maandag zal ik hem even contacteren.

Wodamen
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-05-20

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:09

Oke, dan zou ik even afwachten tot maandag.
Ik ben geen dokter maar die licht verhoogde waardes wijzen er wel op dat je vermoeidheid ergens vandaan komt, dat er iets speelt.
Maar eerst de arts spreken dan maar :j

_Karlijn
Berichten: 6524
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:22

Lijkt toevallig een beetje op mijn waardes, het is frustrerend dat de huisarts daar niks mee wil doen en ik me maar (ziek,) zwak en misselijk blijf voelen :\ bij mij is kalium, hemoglobine, hematocriet, ery's en D te laag, chloride en leukocyten te hoog.

Mijn huisarts (de tweede al) blijft volhouden dat een vitamine D van 38/40 niet erg is.

Kruidenpotje
Berichten: 360
Geregistreerd: 04-01-10
Woonplaats: Belgique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:24

_Karlijn schreef:
Lijkt toevallig een beetje op mijn waardes, het is frustrerend dat de huisarts daar niks mee wil doen en ik me maar (ziek,) zwak en misselijk blijf voelen : bij mij is kalium, hemoglobine, hematocriet, ery's en D te laag, chloride en leukocyten te hoog.

Mijn huisarts (de tweede al) blijft volhouden dat een vitamine D van 38/40 niet erg is.

Maar dan slik je toch gewoon zelf vitamine D bij, een potje met 365 pillen met 5000IE vitamine D voor 30 euro...

Joy_Mennings

Berichten: 2324
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:37

Wodamen schreef:
Oke, dan zou ik even afwachten tot maandag.
Ik ben geen dokter maar die licht verhoogde waardes wijzen er wel op dat je vermoeidheid ergens vandaan komt, dat er iets speelt.
Maar eerst de arts spreken dan maar :j


Ik denk dat mijn dokter gewoon zegt dat alle waardes goed zijn, mits de vitamine C uiteraard ook normaal blijkt te zijn.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:39

Hier ook hoor. Op kleine afwijkingen reageren ze amoer, terwijl ik ziekte's heb en me dan ook nog zwak en rot voel, maar zolang zij het acceptabel vinden, blijft het zoals het is.

Ik heb binnenkort een afspraak bij een internist en word ik weer binnenste buiten gekeerd. Ga echt een lijst maken, maar hoop vooral dat het iemand is, die luistert.

Kimberley_

Berichten: 4920
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Op een mooie plek

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:09

Hier wordt ook niet gereageerd op hogere en lagere waardes. Heb inmiddels ongeveer 16 waardes die verhoogd of verlaagd zijn, zit al 4 weken thuis, ben moe en heel mn lichaam doet pijn maar er wordt niets gedaan vanuit de internist omdat de waardes niet sterk verhoogd of verlaagd zijn.. dus ik wil een second opinion in een ander ziekenhuis waar niet gekeken wordt naar cijfers maae naar mij als mens.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:19

Maar artsen kijken vaak heel snel. Staat er niks bij, checken ze volgens mij zelf helemaal niks meer.

Joy_Mennings

Berichten: 2324
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:49

Ik heb ook vaak licht afwijkende bloedwaardes. Normaal dan vooral vitamine D, maar bijvoorbeeld creatinine is ook standaard te laag. Ik moet al veel moeite doen bij de huisarts om überhaupt een bloedtest te krijgen laat staan onderzoek te krijgen voor mijn vermoeidheid.

Ik heb al jaren op en af vlagen van extreme vermoeidheid, en dacht dus dat dit gelinkt was aan mijn vitamine D level. Blijkbaar deze keer niet. Verder ook darmklachten en chronische nek-/schouderklachten waar niet veel mee gedaan wordt omdat er niks uit de onderzoeken kwam. Nu vind ik het lastig om voor de vermoeidheid onderzoeken aan te vragen (buiten de bloedtests) omdat er uit de onderzoeken voor mijn nek nooit iets kwam.

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:48

Op de Facebook groep over vit d3 gaan ze uit van een goede vit d3 waarde tussen de 100- 200. Dus dan heb je wel een tekort. Bij hogere mvg inname van vit d3 wel ook vit k2 bij innemen.

Wodamen
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:35

Even een kort vraagje
Hoeveel vitamine D slikken jullie ?
Ik heb namelijk opeens veel hartkloppingen en probeer uit te zoeken of dit komt door te veel vit D te slikken.
Ik heb nu de lucovitaal 3000iu

Kruidenpotje
Berichten: 360
Geregistreerd: 04-01-10
Woonplaats: Belgique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:46

Wodamen schreef:
Even een kort vraagje
Hoeveel vitamine D slikken jullie ?
Ik heb namelijk opeens veel hartkloppingen en probeer uit te zoeken of dit komt door te veel vit D te slikken.
Ik heb nu de lucovitaal 3000iu

Ik slik dagelijks 5000iu icm 200 mcg K2, geen last van hartkloppingen

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:03

Wodamen schreef:
Even een kort vraagje
Hoeveel vitamine D slikken jullie ?
Ik heb namelijk opeens veel hartkloppingen en probeer uit te zoeken of dit komt door te veel vit D te slikken.
Ik heb nu de lucovitaal 3000iu


ben je pas ermee begonnen dan ? Of pas de dosering verhoogd ?

Wodamen
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:41

Maris schreef:
Wodamen schreef:
Even een kort vraagje
Hoeveel vitamine D slikken jullie ?
Ik heb namelijk opeens veel hartkloppingen en probeer uit te zoeken of dit komt door te veel vit D te slikken.
Ik heb nu de lucovitaal 3000iu


ben je pas ermee begonnen dan ? Of pas de dosering verhoogd ?


Nee niet pas mee begonnen. Sinds een aantal maanden al wel. Slik sinds februari bij en eerst netjes de voorgeschreven dosering maar na goed onderzoek heb ik het dus verhoogd.
Nam van de 25 altijd 2 en heb dit dus met deze 75mcg ook gedaan. Overigens al langere tijd. En toen bedacht ik me dat dat misschien te veel zou zijn.
Zit dus op 6000 per dag.
Ik heb ook medicatie die dit kan veroorzaken maar kan er dus niet helemaal achter komen of dat het probleem is of iets anders.

Kimberley_

Berichten: 4920
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Op een mooie plek

Re: Lotgenoten Vitamine D tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:54

Ik slik ook 5000 per dag in combinatie met vit k

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:17

Bij 6000 ie vit D3 per dag is het wel handig om ieder geval ook vitamine K2 in te nemen en magnesium. Die magnesium kan ook weer zorgen voor ontspanning, misschien ook van je hartritme.

Wodamen
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:37

Maris schreef:
Bij 6000 ie vit D3 per dag is het wel handig om ieder geval ook vitamine K2 in te nemen en magnesium. Die magnesium kan ook weer zorgen voor ontspanning, misschien ook van je hartritme.


Magnesium heb ik idd. In capsules en kauw tablet. Vit K ga ik me even in verdiepen.
Morgen alsnog even bloedprikken en hartfilmpje
En ik ga even weer terug naar 3000ie.