Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:51

Snadrem schreef:
bromfiets schreef:
Wel is bewezen dat bps bij mannen zich vaker uit in agressie.

Is dat zo ja? Had ook eens ergens gelezen dat bps vaker voorkomt bij vrouwen maar weet niet of dat inmiddels achterhaald is.

Ze zegt dat agressie vaker voor komt bij mannen, niet dat bps vaker voorkomt.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:54

luuntje schreef:
Lusitana en Ibbel, mooi geschreven.

Elvira trek je niet alles persoonlijk aan.
Je bent niet het middelpunt.
Het gaat over mensen met borderline in het algemeen.

Mijn moeder heeft hele goede periodes, maar ook hele kwade periodes.
Als je partner in een goede periode zit wil je de relatie vaak niet verbreken.
In die slechte periodes wel.

Helaas is het nooit alleen goed of slecht. En dat maakt het lastig.

Dit herken ik ook heel erg, Ik zeg ook niet dat mijn moeder een slecht persoon is, ik heb ook super fijne tijden met haar beleefd, samen dagen uit of gewoon gezellig samen op de bank, leuke vakanties enzovoort, ze stond ook altijd klaar voor mij als ik het op school eens even moeilijk had of als ik tot s nachts aan projecten aan het werken was bleef ze mee op tot ik ging slapen.

Ze was heel zorgend, maar dat waren dan de goede momenten in haar leven, geen triggers, alles liep volgens plan. Maar op zo momenten moest maar 1 iets verkeerd gaan dat ze niet verwachte en daar ontplofte de bom weeral. Het zijn vooral die slechte periodes die ook op mij een invloed hebben gehad en je weet als kind niet direct bij wie je dan terecht kan als de buitenwereld niets van de situatie weet.
Want naar de buitenwereld toe waren we een big happy family die vaak samen buiten gingen, leuke dingen deden. Dat maakt het moeilijker om dan als 15 jarige als je moeder na een hevige ruzie waarna je vader weg rijd om even zijn eigen rust te vinden, naar boven loopt met een touw, de deur achter zich opslot doet en alle sleutels van de deuren meeneemt om zo zichzelf op te hangen.
Als 15 jarige, ja wat doe je dan? Je kan de deur niet inbeuken, dus het enige wat ik kon doen was in paniek naar mijn vader bellen dat hij terugkwam en de hulpdiensten bellen want ik was ten einde raad, want als kind wil je niet dat je moeder sterft natuurlijk. Dit heb ik dan ook jaaaaren opgekropt en er werd in ons gezin ook niet over gesproken nadat het gebeurt was, pas 5 jaar nadien heb ik dit tegen mijn beste vriendin durven vertellen met een bang hartje.

En het zijn net zo momenten die blijven hangen...

Had ik dit tegen een van mijn buren verteld die zouden me voor gek verklaard hebben, van buiten af lijkt mijn moeder namelijk perfect stabiel, in dat laatste jaar heeft ze dan ook veel mensen van kennissen en vrienden gemanipuleerd en mij slecht doen lijken omdat ik in haar ogen slecht was en niet wou kiezen. En wat krijg je dan, sommige geloven 1 kant van het verhaal en willen geen contact meer met je, zelfs niet om jou kant van het verhaal te horen en zo een beslissing te nemen.

Naar mijn eigen ervaringen met mensen met borderline grijpen ze heel snel naar doodsbereigingen om toch maar te zorgen dat ze niet verlaten worden en spelen ze zo in op hun naasten, wat in mijn ogen niet de juiste weg is. Als je het zelf beseft als persoon met borderline dat je reacties niet normaal zijn kan dit alles natuurlijk anders uitdraaien maar het blijft bij de persoon met borderline liggen om dit te beseffen en in te zien.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:54

bigone schreef:
Ze zegt dat agressie vaker voor komt bij mannen, niet dat bps vaker voorkomt.

Klopt. Maar dat was mijn aanname ook niet :) bij mannen dus vaker agressie, maar ik was in de veronderstelling dat bps vaker voorkomt bij vrouwen en wilde weten of dat klopt. Dus los van de agressie.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:55

bromfiets schreef:
ElviraKelan schreef:
Bromfiets fijn dat het zoveel beter met je gaat.
Hoe oud was je toen je op de gesloten afdeling doorbracht?

Wb dat BPS een vergaarbak is ben ik het niet met je eens. Daarvoor is persoonlijkheidsstoornis niet anderzindsomschreven er. Daarin voldoe je aan veel kenmerken maar voor 1 persoonlijkheidsstoornis onvoldoende. Bv je hebt dan 4 kenmerken van borderline en 4 van ontwijkende persoonlijkheidsstoornis

Ik heb van m'n 24e tot m'n 30e verschillende keren opgenomen gezeten. Ben nu 36.

Ik weet hoe de DSM werkt en dat is niet wat ik bedoel :) Ik heb het over mensen die op basis van de symptomen de diagnose krijgen maar waarbij niet daadwerkelijk naar het mens of de oorzaak is gekeken. Niet alleen bps kan deze symptomen veroorzaken.

Iemand in de slachtofferrol is trouwens vrijwel niet te helpen, maar dat heeft weinig met bps te maken :D Zonder bps kunnen mensen ook eikels zijn. Wel is bewezen dat bps bij mannen zich vaker uit in agressie.

Ja ik begrijp wat je bedoelt nu.
Ik heb hiervoor ook andere diagnoses gehad. Nadeel wat ik daarvan heb ondervonden is dat therapie dan ook niet aanslaat. Dit omdat de problematiek op een geheel ander vlak ligt.
Voorbeeld hiervan is denk ik dan bv hechtingsstoornis ook overeenkomsten met BPS vertoont. Dan kan je twintig keer therapie inzetten voor BPS maar heel veel zal die persoon er dan niet aan hebben omdat de oorzaak op een geheel ander vlak ligt.
Ik zelf zie het dan ook niet als vergaarbak maar verkeerde diagnosticering.

Ervaring vanuit mijzelf is dat vrijwel alle triggers voor het ontwikkelen van BPS aanwezig waren. Komt ook duidelijk naar boven in het ervaringsverhaal voor de VERS die ik toen heb voor gedragen. En bv genen kan je niet weghalen. Aangeboren gevoeligheid en impulsiviteit net zo min. Wel kan je daar handvaten voor krijgen om daarmee beter om te leren gaan.

Ook dat BPS zich bij mannen vaker tot uiting zet tot agressiviteit is een feit helaas.

Snadrem borderline komt idd vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

bromfiets

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:28

Snadrem: zoals ElviraKelan zegt wordt het inderdaad vaker bij vrouwen vast gesteld. Deels omdat vrouwen wat meer aanleg hebben voor gevoeligheid en impulsiviteit, deels omdat mannen dit wat minder snel als probleem zien en dus geen hulp zoeken, deels omdat ze sneller een andere diagnose krijgen zoals de a-sociale persoonlijkheidsstoornis.

De DSM is een objectieve opsomming van symptomen, de mensen die er mee werken zijn niet objectief en er blijft best wat ruimte over voor interpretatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:39

Zo zijn er meer ´stoornissen´ die regelmatig aangezien worden voor BPS of andersom. Autisme bij vrouwen bijvoorbeeld wordt vaak verward met BPS.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:59

Evelien_vp schreef:
Had ik dit tegen een van mijn buren verteld die zouden me voor gek verklaard hebben, van buiten af lijkt mijn moeder namelijk perfect stabiel, in dat laatste jaar heeft ze dan ook veel mensen van kennissen en vrienden gemanipuleerd en mij slecht doen lijken omdat ik in haar ogen slecht was en niet wou kiezen. En wat krijg je dan, sommige geloven 1 kant van het verhaal en willen geen contact meer met je, zelfs niet om jou kant van het verhaal te horen en zo een beslissing te nemen.

Dit is het zwaarste. Ze kunnen toch zo´n vertekend beeld schetsen. Mensen met persoonlijkheidsstoornissen in het algemeen, niet alleen met bps.
Of nog breder, manipulatieve mensen die goed weten welk beeld ze scheppen. Ze hoeven niet eens een stoornis te hebben.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:13

Je laatste zin is volgens mij het belangrijkste Lusitana :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:35

Ik heb niet het hele topic van voor naar achter gelezen, maar allereerst wil ik voorop stellen dat ik het bijzonder moedig vind van o.a. Elvira en bromfiets dat zij hun leven met borderline hebben geaccepteerd en hiervoor hulp hebben/hebben gezocht.

Iets waarvan ik zou willen dat mijn inmiddels ex dat ook had gedaan..
Ikzelf heb heel lang in een relatie gezeten met een man waarvan 'op het laatst' duidelijk werd dat hij BPS had. Hij was mijn eerste echte liefde, dus ik wist eigenlijk niet beter dat de manier waarop hij handelde en mij behandelde erbij hoorde.

Het manipuleren, doodzwijgen om de gekste dingen, mij dingen willen ontzeggen als hij niet in het middelpunt stond.. dreigen dat hij me wat zou aandoen als.. ik mocht nergens heen zonder hem, maar hij wilde niet met mij wat doen. Ik was teveel bij de paarden, teveel aan het fotograferen.. ik was gek - hij absoluut niet! kleine grepen uit dingen die mij heel duidelijk werden ineens dat dit echt niet zo kon.

Ik heb bijna 10 jaar mezelf weggecijfert om alles naar zijn zin te maken, de laatste 3 jaar van die 10 was de diagnose. Eerst gespeelde (dit weet ik 100% zeker) depressie en toen nader bekeken .. BPS.

Maaar... de wereld is toch zeker gek! En hij niet! Dus hij accepteerde het niet en 'had het niet'. Hij wilde dus ook geen hulp, was heel boos. Ik hoopte nog dat die boosheid tijdelijk zou zijn maar niks was minder waar.

Het moeilijke vond ik ook dat je hele diepe dalen had, maar ook zulke fijne momenten dat het loslaten heel heel moeilijk was. Maar ik kwam door mijn werk in een nieuwe omgeving en praatte er voor het eerst met mensen over die hem niet kenden en toen heb ik ook de blinddoek afgedaan. Het kon niet meer zo.

De omgeving reageerde heel verbaas. Hij? Want ja naar buiten toe was het een engeltje en een goedzak. En ik had er eigenlijk nooit echt over geklaagd (en daarbij, elk stel heeft toch wel eens mindere tijden? ) maar als ik dan dingen ging vertellen schrokken ze wel. Bij zijn familie ben ik helemaal zwart gemaakt, ik ging natuuuurlijk vreemd kan niet anders want het was zo plots!

Het enige wat ik dus kan zeggen is dat degene met BPS ook wel echt geholpen moet willen worden..anders maak je het jezelf ontzettend moeilijk. -O- Ik heb nu een wereldrelatie, ben onwijs gelukkig en weet nu pas echt wat liefde is. <3

Overigens verdenk ik mijn moeder er ook van, maar bij haar is helaas geen diagnose vastgesteld en heel eerlijk wil ik die strijd ook niet aan, niet weer.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:56

Lusitana schreef:
Evelien_vp schreef:

Dit is het zwaarste. Ze kunnen toch zo´n vertekend beeld schetsen. Mensen met persoonlijkheidsstoornissen in het algemeen, niet alleen met bps.
Of nog breder, manipulatieve mensen die goed weten welk beeld ze scheppen. Ze hoeven niet eens een stoornis te hebben.

Manupllatie is evenals liegen geen kenmerk van BPS

Ze schetsen daarnaast geen vertekenend beeld. Ze zijn zichzelf in de lagere pannetjes waardoor de omgeving idd verrast wordt als degene in pannetje 5 schiet.
Dat dat impact heeft op naaste familie en partner zal in bepaalde situaties helaas niet de onderkennen zijn.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:02

ElviraKelan schreef:
Manipulatie is evenals liegen geen kenmerk van BPS

Het is misschien geen basiskenmerk bij diagnose, maar het is wel een gekende 'overlevingsstrategie' van mensen met borderline. En ergens is dat te begrijpen.

Kijk even naar jezelf (ik bedoel iedereen in dit topic) en denk aan de keren dat jij iemand gemanipuleerd hebt, al dan niet bewust. Je kan wel zeggen dat je dat niet doet, maar het is eigen aan mensen, dus dan lieg je jezelf voor. Als je nadenkt over die keren was dat hoogstwaarschijnlijk omdat je de situatie wilde controleren uit angst of jaloezie. Stel je dan voor dat je diezelfde angst of jaloezie een stuk aanweziger ervaart elke dag van je leven...

Dus ja liegen en manipuleren horen ergens wel bij BPS. Niet elke persoon met BPS is een liegende maniulator, maar het komt vaak voor en is ergens te begrijpen.

Maar door te zeggen dat het geen kenmerk is, sta je weer een hoop zelfreflectie in de weg van zowel de personen met borderline als die mensen in de omgeving ervan!

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:17

SinneJ dat is jouw mening.

Als ik hier neerzet dat ik nog nooit heb gemanipuleerd dan bezit ik geen zelfinzicht.

Wat wel onder kenmerken valt heb ik eerder al in dit topic gepost en daar valt liegen en manipuleren in geen geval bij.
Dat het een vast gekenmerkte overlevingsstrategie is is net zo min een feit omdat de overlevingstrategie bij ieder mens anders is. Ook bij mensen met BPS.
Dat heeft niets met zelfreflectie in de weg staan te maken maar met een medisch feit.
Dat persoonlijke ervaring anders is is vervelend

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:21

Niet mee eens SinneJ. Van alle borderliners die ik ken (en dat zijn er meer dan 100, levend of niet), ken ik er welgeteld 1 die de boel op zo'n bewuste manier manipuleert. En die heeft meerdere diagnoses naast bps.

Manipulatie is tot een bepaalde hoogte een kenmerk van mens zijn en niet van bps.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:28

ElviraKelan schreef:

Als ik hier neerzet dat ik nog nooit heb gemanipuleerd dan bezit ik geen zelfinzicht.

Wat wel onder kenmerken valt heb ik eerder al in dit topic gepost en daar valt liegen en manipuleren in geen geval bij.
Dat het een vast gekenmerkte overlevingsstrategie is is net zo min een feit omdat de overlevingstrategie bij ieder mens anders is. Ook bij mensen met BPS.
Dat heeft niets met zelfreflectie in de weg staan te maken maar met een medisch feit.

Dan ben je denk ik wel een uitzondering. Een kenmerk van borderline is namelijk dat die persoon er alles aan doet om te voorkomen dat een partner, familielid of vrienden hem/haar verlaten. En een makkelijk middel daarvoor is manipulatie, en dat kan heel subtiel bewust gedaan worden, maar ook wel degelijk geheel onbewust.

Als je de verhalen van de mensen die hier hun ervaringen delen leest, zie je ook overal manipulatie terug komen, bewust of onbewust.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:30

_San87_ schreef:
ElviraKelan schreef:

Dan ben je denk ik wel een uitzondering. Een kenmerk van borderline is namelijk dat die persoon er alles aan doet om te voorkomen dat een partner, familielid of vrienden hem/haar verlaten. En een makkelijk middel daarvoor is manipulatie, en dat kan heel subtiel bewust gedaan worden, maar ook wel degelijk geheel onbewust.

Als je de verhalen van de mensen die hier hun ervaringen delen leest, zie je ook overal manipulatie terug komen, bewust of onbewust.

Zie ook het antwoord van bromfiets dus ik ben niet de uitzondering op de regel.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:32

Eens met SinneJ en San87, dat afdoen als 'dat is jouw mening' en dat het vervelend is dat persoonlijke ervaring anders is, is wederom erg gemakkelijk en imo ook erg ongepast. Zelfs onrespectvol, om het een keer om te draaien.

En natuurlijk ook een beetje makkelijk als niet-omgeving-van-zijnde dat zo af te doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:35

ElviraKelan schreef:
_San87_ schreef:

Zie ook het antwoord van bromfiets dus ik ben niet de uitzondering op de regel.

Bromfiets heeft het over bewust op een bepaalde manier manipuleren.

Ik heb het over manipulatie in de algemene zin van het woord, bewust of onbewust. Zeggen dat je jezelf iets aan doet wanneer de partner iets niet doet of van plan is bij je weg te gaan, is puur manipuleren. Dat iemand dat bewust of onbewust doet, staat daar los van. En zo zijn er meer voorbeelden te bedenken die echt wel manipulatie zijn, maar waarbij de persoon die zo te werk gaat daar wellicht niet bewust van is.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 06-08-19 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:35

bromfiets schreef:
Niet mee eens SinneJ. Van alle borderliners die ik ken (en dat zijn er meer dan 100, levend of niet), ken ik er welgeteld 1 die de boel op zo'n bewuste manier manipuleert. En die heeft meerdere diagnoses naast bps.

Manipulatie is tot een bepaalde hoogte een kenmerk van mens zijn en niet van bps.

Maar het gaat mij eerder om het woord bewust.

Probeer het alsjeblieft ook niet te zien als een aanval, maar juist als een poging begrip te tonen. En natuurlijk heeft niet elke persoon met BPS die overlevingsstrategie, ik zet het nog zo in mijn reactie om te voorkomen dat ik jullie, dames, op de tenen trap.

Maar als je ziet hoeveel mensen hier ervaren hebben dat hun familielid of partner met BPS (al dan niet bewust) overgingen op manipulatie en dat redelijk vergaand, wil toch wat zeggen? Of ze moeten allemaal net een vreselijk mens zijn tegengekomen dat zowel manipulatief is als BPS heeft, maar dat toeval lijkt me gezien de cijfers net iets te groot.

Ik vind ook verschillende wetenschappelijke artikels waarin 'manipulative behaviour' regelmatig aangehaald wordt.

Nogmaals; ik geloof dat jullie dat niet doen met jullie partners en vrienden, maar ik geloof ook, bromfiets, dat jij niet weet wat er bij al je vrienden met BPS thuis afspeelt tussen hun en hun dierbaren.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:36

Tieneke schreef:
Eens met SinneJ en San87, dat afdoen als 'dat is jouw mening' en dat het vervelend is dat persoonlijke ervaring anders is, is wederom erg gemakkelijk en imo ook erg ongepast. Zelfs onrespectvol, om het een keer om te draaien.

En natuurlijk ook een beetje makkelijk als niet-omgeving-van-zijnde dat zo af te doen.

Ik zie niet wat daar onaangepast of onrespectvol aan is.
Het is een mening gevormd uit ervaring.
Dus het is een mening maar maakt het daarbij geen feit noch kenmerk of wat ever
Laatst bijgewerkt door Blazy op 06-08-19 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:37

Zou het inderdaad niet gewoon vaak onbewust zijn? Dat je niet op voorhand al plant "ha, ik ga dit en dat zeggen en doen, zodat anderen zo gaan reageren". Maar dat je wel door je gedrag exact hetzelfde doet als een bewuste manipulatie.

Als ik google op borderline + manipuleren kom ik trouwens wel veel info tegen waar het wel bij staat, niettegenstaand dat het misschien niet exact in het DSM is opgenomen als hoofdkenmerk.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:38

ElviraKelan schreef:
Tieneke schreef:

Dus het is een mening maar maakt het daarbij geen feit noch kenmerk of wat ever

Dat is jouw mening.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:38

Kwanyin schreef:
Zou het inderdaad niet gewoon vaak onbewust zijn? Dat je niet op voorhand al plant "ha, ik ga dit en dat zeggen en doen, zodat anderen zo gaan reageren". Maar dat je wel door je gedrag exact hetzelfde doet als een bewuste manipulatie.

.

Dat zou zeker voor een groep mensen met BPS op kunnen gaan.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:39

Tieneke dat klopt volledig :)
Al blijft het geen kenmerk van geen mening maar een medisch feit :)
Laatst bijgewerkt door Blazy op 06-08-19 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:39

ElviraKelan schreef:
Dus het is een mening maar maakt het daarbij geen feit.

ElviraKelan schreef:

Je communicatie op deze manier komt niet bijzonder hartelijk over, voornamelijk door de laatste zin, dus ik begrijp de reactie van Tieneke.

Ik ben niet van plan ruzie met je te maken, maar ik heb echt netjes en begripvol gereageerd, dus mij kan er niets verweten worden. Ik hoop dat je inziet dat jouw reactie meer negatief bijdraagt aan de sfeer hier dan de mijne.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:42

Ook dat is geen kenmerk van borderline :') Dat is puur het stigma wat er op zit en wat in stand worst gehouden door mensen die elkaar na praten maar nog nooit iemand met een emotieregulatie stoornis van dichtbij hebben meegemaakt. Dat maak ik tenminste op uit de zin dat je je mening baseert op (eenzijdige) ervaringsverhalen in dit topic...

Dat maakt niet dat ik de verhalen in dit topic wil bagatelliseren. Nare ervaringen wens ik niemand toe, op welke manier dan ook. Maar bps is een groep symptomen die op kunnen treden doordat mensen de binnengekomen prikkels niet op een gezonde manier kunnen verwerken. Niks meer, niks minder. Daarnaast kunnen ze ook manipulerende eikels zijn, maar dat kunnen gezonde mensen ook zijn... Het stickertje bps betekent niet automatisch dat je een manipulerend monster met verlatingsangst bent.