De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:28

elnienjo schreef:
ElviraKelan schreef:
Waarom zou je het risico nemen om een mensenleven als embryo te vernietigen terwijl het een gelukkig leven binnen zijn niveau kan leiden?

Omdat dat embryo er helemaal niets van merkt als het weggehaald wordt en dan kan je weer een nieuwe poging wagen een gezond kind te verwekken.
Waarom zou je jezelf een bij voorbaat hulpbehoevend kind op de hals willen halen? Het trekt een wissel op je leven, je relatie, eventueel je gezin. Het blijft een zorgenkind in een maatschappij dat de zorg steeds verder wegbezuinigt.

Tja dan denk je er wel heel gemakkelijk over en van het principe dat het leven dus maakbaar is of maakbaar gemaakt moet worden ga ik over mijn nek

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:28

ElviraKelan schreef:
Onali schreef:
Iedereen met Downsyndroom heeft meer risico op hartproblemen en dementie.

Waarvan de hartproblemen meestal operabel zijn.

Maar het had voorkomen kunnen worden anno nu. Daardoor wordt de zorg steeds onbetaalbaarder als je bewust kinderen op de wereld zet met zware gezondheidsproblemen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:29

ElviraKelan schreef:
Tja dan denk je er wel heel gemakkelijk over en van het principe dat het leven dus maakbaar is of maakbaar gemaakt moet worden ga ik over mijn nek

Dat stukje is in elk geval maakbaar ja.

Net zoals een hartoperatie een stukje maakbaarheid in dit leven is.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:31

elnienjo schreef:
ElviraKelan schreef:

Dat stukje is in elk geval maakbaar ja.

Net zoals een hartoperatie een stukje maakbaarheid in dit leven is.

Waarbij je bij het ene levens red en waarbij je bij het andere levens vernietigd en we dus voor God gaan spelen in wat al dan niet wenselijk is voor onze maatschappij

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:34

ElviraKelan schreef:
Waarbij je bij het ene levens red en waarbij je bij het andere levens vernietigd en we dus voor God gaan spelen in wat al dan niet wenselijk is voor onze maatschappij

Een nieuw leven creeeren is al voor god spelen natuurlijk. Dat is in deze overbevolkte wereld uberhaupt al niet wenselijk meer wat mij betreft. Dat gaat ten koste van de natuur en het klimaat.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 20:35

Morris schreef:
Je hoeft het niet eens te worden? Toch?

Van mij niet :)

Ik heb dit topic geopend om van gedachten te wisselen over een controversieel topic, maar dan in een spin off daarvan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:37

Als we over God beginnen: God heeft ons ook de mogelijkheden van screening gegeven.
God geeft ook hartproblemen. God geeft de reparatietools.
God geeft ons anticonceptie. God geeft ons de keuze om als lesbo of homo lief te hebben. God heeft ons auto's gegeven. God geeft ons verzekeringen. Alles is Gods wil toch? :Y)
We zijn gewoon een stel marionetten als in de Matrix, bestuurd door God. Interessant om te weten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:46

germie schreef:
Als we over God beginnen: God heeft ons ook de mogelijkheden van screening gegeven.
God geeft ons anticonceptie. God geeft ons de keuze om als lesbo of homo lief te hebben. God heeft ons auto's gegeven. God geeft ons verzekeringen. Alles is Gods wil toch? :Y)
We zijn gewoon een stel marionetten als in de Matrix, bestuurd door God. Interessant om te weten.

werkelijk, waarom dit dan weer?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:47

kwita schreef:
germie schreef:

werkelijk, waarom dit dan weer?

ElviraKelan schreef:

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:49

germie schreef:

Respect is ver te zoeken bij jou

Onali

Re: De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:50

Omdat zij er anders over denkt?

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:51

elnienjo schreef:
ElviraKelan schreef:

Een nieuw leven creeeren is al voor god spelen natuurlijk. Dat is in deze overbevolkte wereld uberhaupt al niet wenselijk meer wat mij betreft. Dat gaat ten koste van de natuur en het klimaat.

Kijk maar dan kom je allereerst al op een heel ander discussie onderwerp waarbij je al een mening hebt gevormd al voor je een aanvullend discussie onderwerp afgeleide daarvan in gaat.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:52

Onali schreef:

Nee omdat ze God in het belachelijke trekt en ik er een stuk cynisme in terug lees.
Cynisme en respectvol discussiëren gaan niet hand in hand

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:56

ElviraKelan schreef:
Kijk maar dan kom je allereerst al op een heel ander discussie onderwerp waarbij je al een mening hebt gevormd al voor je een aanvullend discussie onderwerp afgeleide daarvan in gaat.

Die mening heb ik ook zonder de overbevolking en het klimaat er bij te halen hoor. Ik vind het leven an sich namelijk nogal overrated en als je dan ook al niet een, voor zover de huidige wetenschap dat toelaat, optimale start krijgt, dan vind ik dat in de eerste plaats onethisch naar je kind toe.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:57

ElviraKelan schreef:
Onali schreef:

Nee omdat ze God in het belachelijke trekt en ik er een stuk cynisme in terug lees.

Ik zag het echt niet als een gemeen bericht, eerder een poging het komisch te brengen. Soms is het ook goed voor de discussie de dingen niet te zwaar op te nemen.

Ik sta er hetzelfde in wat maakbaarheid betreft. En ik vind ook dat er zekere grenzen bewaakt moeten worden, maar voor mij ligt die grens bij schoonheidsselectie, niet bij gezondheid.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:59

ElviraKelan schreef:
germie schreef:

Respect is ver te zoeken bij jou

Wat een onzin, ik noem jouw reactie dan respectloos. En waarom? Omdat jij zegt dat we voor God gaan spelen. Ik zie dat dus niet zo.
Als je iets voor God spelen noemt, God heeft ons wel alle mogelijkheden gegeven die we nu hebben, God heeft de touwtjes in handen, niet alleen over leven en dood, ook over keuzes die je maakt, ontwikkelingen die gedaan worden, milieuvervuiling, enz. En dan kun je het doortrekken naar The Matrix (heb je de film wel gezien? Of eigenlijk films). Niet meer en niet minder.
En ik zie prenatale screening als een gift. Gebruik het dan ook.
Laatst bijgewerkt door germie op 18-07-19 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:01

elnienjo schreef:
ElviraKelan schreef:

Die mening heb ik ook zonder de overbevolking en het klimaat er bij te halen hoor. Ik vind het leven an sich namelijk nogal overrated en als je dan ook al niet een, voor zover de huidige wetenschap dat toelaat, optimale start krijgt, dan vind ik dat in de eerste plaats onethisch naar je kind toe.

Naar mijn mening vind je al de wereld over bevolkt is. Dus dat terug gedrongen moet worden.
Het is dan heel moeilijk het leven met beperking als net zo waardevol te zien.
Maar dit is mijn mening over jouw mening.

Sorry

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:02

ElviraKelan schreef:
Onali schreef:

God erbij halen slaat een discussie nogal dood, aangezien alleen de keuze die in het eigen straatje past aan die godheid wordt opgehangen. Als het ene de wil van god is dan is het andere dat simpelweg ook als er een oppergod aan onze touwtjes trekt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:04

Citaat:
God erbij halen slaat een discussie nogal dood, aangezien alleen de keuze die in het eigen straatje past aan die godheid wordt opgehangen. Als het ene de wil van god is dan is het andere dat simpelweg ook als er een oppergod aan onze touwtjes trekt.

Mee eens. Daarom ging ik er ook op in.
Maar ik zie juist wetenschap en techniek als een vooruitgang. Dus gebruik dan ook de screening.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:06

Germie over wat jij al dan niet onzin vind in mijn meningen mag jij geheel zelf weten.
Wel vind ik het fijn als we elkaars reacties en meningen niet gaan afdoen als onzin. Zodra dat gebeurd stop ik er nu nog mee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:07

ElviraKelan schreef:
Germie over wat jij al dan niet onzin vind in mijn meningen mag jij geheel zelf weten.
Wel vind ik het fijn als we elkaars reacties en meningen niet gaan afdoen als onzin. Zodra dat gebeurd stop ik er nu nog mee.

Dan verwacht ik dat je mij niet respectloos noemt. Want dat ben ik absoluut niet. Dus dan moet je even wat woorden terugnemen. En dan heb ik jou nog niet eens respectloos genoemd, alleen je reactie.
Laatst bijgewerkt door germie op 18-07-19 21:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:07

germie schreef:
Maar ik zie juist wetenschap en techniek als een vooruitgang. Dus gebruik dan ook de screening.

Dit _/-\o_

Niemand zegt letterlijk dat mensen met een beperking niet mogen leven/ bestaan. Maar als je het kan voorkomen waarom er dan geen gebruik van maken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:08

ElviraKelan schreef:
Naar mijn mening vind je al de wereld over bevolkt is. Dus dat terug gedrongen moet worden.
Het is dan heel moeilijk het leven met beperking als net zo waardevol te zien.
Maar dit is mijn mening over jouw mening.

Het leven van de mens vind ik niet zo waardevol. We zijn een diersoort dat volledig uit de hand is gelopen. Het is mooi voor jou dat je je leven waardvol vindt natuurlijk, zelf heb ik ook fijne momenten gelukkig, alleen had ik er niets aan gemist als ik niet geboren was, want dan heb je dat bewustzijn immers niet. En er moet verdomd veel goeds tegenover de narigheid van het leven staan wil het een beetje in balans blijven m.i.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:08

elnienjo schreef:
ElviraKelan schreef:

Over dingen zeer letterlijk op nemen te hebben noemen

Ps: ik ben totaal niet gelovig Nb

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 21:09

Ik vind deze hele manier van discussieren van respectloos worden.

Dingen als overbevolking is niet waar we het hier over hebben, kan in een topic over of je uberhaupt kinderen wilt, hier gaat het me echt om de kwaliteit van leven voor gehandicapte kinderen en hun ouders en in hoeverre je dat moet willen.

Voor God spelen kan dan idd wel een punt zijn om ter sprake te brengen, maar sarcasme is echt niet nodig en ondermijnt de sfeer.