Welke zorgverzekering past mij ?(2019)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Welke zorgverzekering past mij ?(2019)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:07

Nou idd... ik heb ook wel eens een rekening gehad van eigen risico waarvan ik dacht dat het niet klopte want ik was helemaal niet in het zkh geweest.
Was het van het jaar ervoor :+

Gelukkig ben ik nu al helemaal door mn ER heen + betaald en heb ik de laatste weken van het jaar nog veel te doen in het zkh, maar hoef ik niet meer bang te zijn voor ER rekeningen :+

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:11

Als het een rekening van een ziekenhuis of bijvoorbeeld GGZ is geweest komt het heel vaak voor dat de verzekering die declaratie pas maanden later binnen krijgt. Heeft te maken met het DBC (diagnose behandel combinatie) die zij openen bij het eerste contact, dat kan dan 90 dagen of langer open staan, na het sluiten daarvan gaan ze pas declareren, dus dat kan echt lang duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:13

a vandaar. Had het nooit eerder aan de hand gehad. Kom ieder jaar in het zh en heb nooit pas aan het einde hoeven betalen.

Maar daar ben ik nu dus vanaf als ik gespreid ga betalen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:23

Ik betaal ER ook gespreid bij dsw

Feb t/m november 1/10 betalen
Als je iets of alles over houd dan betalen ze dat in April weer uit

Enige is wel dat behandelaars idd soms heel erg laat declareren en je in Juni bv nog een ER factuur van het jaar Er voor kunt krijgen

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:24

rockwitch schreef:
Als het een rekening van een ziekenhuis of bijvoorbeeld GGZ is geweest komt het heel vaak voor dat de verzekering die declaratie pas maanden later binnen krijgt. Heeft te maken met het DBC (diagnose behandel combinatie) die zij openen bij het eerste contact, dat kan dan 90 dagen of langer open staan, na het sluiten daarvan gaan ze pas declareren, dus dat kan echt lang duren.

Precies dit, zijn regels voor vanuit de Nza (Nederlandse Zorg Autoriteit). Per zorgsoort verschilt het hoelang een DBC mag/moet openstaan. Even in jip en janneke taal: Op het moment dat jij je been breekt en in het ziekenhuis komt, krijg jij de diagnose "gebroken been", waar zij per diagnose (DBC - diagnose behandel combinatie) een tarief voor krijgen. Op het moment dat jij het ziekenhuis uit gaat blijft die DBC even open staan. Want als jij dan binnen een x aantal dagen terug komt ivm je been, dan moeten ze die behandelingen nog steeds met dat potje geld doen van die DBC. Als ze meteen afsluiten als jij het ziekenhuis uit gaat en ze dan het geld krijgen, jij komt opnieuw en ze openen daar weer nieuwe DBC voor met weer nieuw potje geld, dan rijzen de zorgkosten binnen no time de pan uit :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:00

Dat toont volgens mij vooral aan hoezeer het DBC-systeem niet erg zinnig of logisch is, en hoezeer het niet kan kiezen of het nou gaat om gewoon een vaststaand bedrag waarvoor men zelf uitzoekt wat nuttig is.

Verder zie ik geen enkele reden waarom de computer niet al automatisch vrij snel na het openen van een DBC kan zeggen 'ok, dit is wat we nu alvast hebben, en het is minimaal een gebroken been, dus begin daar maar mee.' Dan zoeken verzekeraar en ziekenhuis lekker later uit of het gaat om een gebroken been met klachten na afloop of zonder - voor de oorspronkelijke behandeling EN voor het oorspronkelijke eigen risico maakt dat meestal niet uit. Het is niet dat conclusie later kan worden 'oh, het is toch geen gebroken been en je hebt geen gips gehad.'

Maar goed, de NZa leeft dan ook in een tamelijk fictieve wereld, en de regels weerspiegelen dat.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:01

Ik ga naar Pma met aanvullend pakket en tand verzekering. Heb mij er al bij neergelegd dat ik meer ga betalen helaas. Kom rond 139,- uit. Wat een geld zeg. Ga wel meer betalen maar verwacht meer zorgkosten. Deze bundelt als een van de weinige mijn wensen samen dus de knoop maar doorgehakt.

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:49

Kent iemand toevallig Zorg & zekerheid als zorgverzekeraar?
Ik zit zowiezo duur qua zorgkosten, verwacht volgend jaar wel wat kosten te gaan maken.
Er moet ook orthodontie bij zitten.

Nu kom ik op 2 verzekeraars uit, promovendum en zorg & zekerheid.

De polis van zorg en zekerheid is echter per maand zo’n €30 voordeliger.. ik zoek nog naar de adder

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 23:35

Zorg en zekerheid is hier in de omgeving de grootste zorgverzekeraar.
Hoor in mijn omgeving geen klachten.

Ik heb besloten bij menzis te blijven met een kleiner pakket.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 15:04

Het zal vast al eerder gevraagd zijn, maar kan het niet zo snel terugvinden. Wat is nu een objectieve vergelijkingssite?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:02

Ook weer lastig dit jaar.
Ben erg tevreden maar voor 2019 gaat mijn polis 30€ omhoog per maand ;(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:13

havermout schreef:
Het zal vast al eerder gevraagd zijn, maar kan het niet zo snel terugvinden. Wat is nu een objectieve vergelijkingssite?

Werkelijk geen idee. Independer is niet erg onafhankelijk geloof ik. Maar bevat wel weer verzekeringen met kortingen. Andere sites geven de verzekeringen zonder korting, en dat is weer moeilijk vergelijken.
DSW b.v. wordt niet genoemd op independer ( geen korting te krijgen daar ), dus anders sites naast independer bekijken heeft wel nut, denk ik.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:34

Het beste kan je toch echt gewoon zelf verschillende verzekeraars bij langs gaan (de sites dan). DSW komt bijvoorbeeld bij geen enkele vergelijkingssite tevoorschijn en daar is een reden voor: verzekeraars betalen om op zo'n site te staan. Niet betalen, is er niet tussen staan. Maar dat staan op die vergelijkingssites (en al die kortingen en cadeautjes!) worden ondertussen dus wel mooi van premie geld betaald. Geld bedoelt voor zorg, dus.

Maar daarnaast heb ik geen enkele vergelijkingssite gezien die daadwerkelijk weer gaf hoe het in elkaar stak. ONVZ zou bijvoorbeeld een tandverzekering hebben die tot 2000 euro vergoed. Als je dan op hun website gaat kijken, blijkt dat toch iets anders in elkaar te zitten.

Dus toch gewoon voor jezelf op een rijtje zetten wat je belangrijk vind en dan de sites van verzekeraars zelf bekijken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:55

rockwitch schreef:
Je kan ervoor kiezen.
Als je gespreid betalen doet, betaal je waarschijnlijk in 10 maanden 38,50 per maand extra en krijg je dus geen losse rekeningen als je kosten maakt.
Als je ervoor kiest om het gewoon te betalen, dan krijg je dus facturen als er declaraties bij de verzekering binnenkomen waar het eigen risico op van toepassing is.
Voor sommige mensen is dat al aan het begin van het jaar het volledige bedrag dus die kiezen er vaak voor om het gespreid te betalen, zodat ze niet ineens een hoge factuur krijgen.

Kan dus heel handig zijn als je zeker weet dat je al snel in een keer door je eigen risico heen gaat zijn. Of als je zeker weet dat het op gaat in het jaar, dan heb je het alvast geregeld.

Ik heb me aangemeld voor het gespreid betalen. Volgende maand naar de dermatoloog wat tegen de 700 euro aanzit en dus niet in een keer die grote rekening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 19:34

Hannanas schreef:
Ook weer lastig dit jaar.
Ben erg tevreden maar voor 2019 gaat mijn polis 30€ omhoog per maand ;(

Laat me raden.. ook 30 geworden zeker? Hier namelijk ook en puur omdat ik nu 30 ben -O-

Ik ga de komende dagen nog even met hulp van een lijst van zorgverzekeraars voor mij en mijn man rondkijken.