Minimalisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:18

germie schreef:
Ik heb nu een doos glaswerk staan wat weggaat. Maar twijfel nog over het servies (gekregen 14 jaar terug en echt nooit gebruikt).

14 jaar. Die ga je echt niet meer gebruiken dat servies en wie weet hoe blij iemand ermee is!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:35

denice schreef:
Voel je je inmiddels wel weer helemaal beter?

Heel goed dat je het wegdoet, de schaaltjes staan gewoon symbool voor een rottijd.

Ja, gelukkig wel :). Lief dat je ernaar vraagt! Ik word af en toe bijna emotioneel als ik erbij stil sta dat ik nu weer blij kan zijn. Dit was mijn vierde depressie, en mijn zwaarste.

Ik ben nog een beetje bang voor aankomende kerst. Ik moet wel het dessert dit jaar verzorgen, dat verwachten mijn broer en schoonzus, de hosts. Maar ik ga brownies bij een supergoede bakkerij halen en er aardbeien en vanilleijs bij serveren (het vanilleijs haalt mijn broer gelukkig, anders hadden we na 90 minuten openbaar vervoer vanillesoep).

denice

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 15:03

Fijn! Goed dat je het makkelijker voor jezelf maakt. Soms denken we allemaal zo moeilijk en wordt alles ingewikkelder dan nodig.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 16:07

denice schreef:
Fijn! Goed dat je het makkelijker voor jezelf maakt. Soms denken we allemaal zo moeilijk en wordt alles ingewikkelder dan nodig.

En makkelijker gaan denken is ook een vorm van minimalisme :D.

Over het wegdoen van gebaksschoteltjes, crème brulee-schaaltjes en andere zaken: denk aan wat je teruggeeft als je het wegdoet. Iemand die dolblij regelmatig haar zelfgebakken taart serveert aan haar grote gezin op de gebaksschoteltjes, iemand die de trui goed kan gebruiken, een baby die er warm bij ligt.
Waarom zou je het houden als je niet van plan bent om het te gebruiken? Grof gezegd: bewaar je het anders net zo lang tot je nabestaanden de zooi mogen opruimen? Als het een goede herinnering betreft, verdient het item dan om in een doos op zolder te liggen? Moet het in dat geval wel een plek in je huis hebben?

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:17

Ik heb eigenlijk al vrij weinig spullen, maar ik heb een paar ‘probleem’ zones in huis. Eén daarvan is het badkamer kastje. Ik heb daar best wat voorraad aan zeep, shampoo’s maar ook ‘extra’ producten als een scrub oid. En zes verschillende soorten zonnenbrand :+.
Wat doen jullie met zulke dingen? Deze producten gaan niet zo snel, maar ik zou ze uiteindelijk wel gebruiken, dus echt wegdoen is zonde (en veel is ook al wel eens open geweest).

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 23:29

Zonnebrand kun je maar tot 12 maanden na opening gebruiken volgens het Koningin Wilhelmina Fonds voor de Nederlandse Kankerbestrijding, daarna werkt het minder goed. Je moet er dus altijd een sticker opplakken met de datum waarop je hem heb geopend. En je gaat geen 6 flessen zonnebrand opmaken in een jaar tijd (voorgesteld dat je ze allemaal tegelijkertijd hebt opengemaakt en ze dus allemaal nog 12 maanden mee zouden kunnen), tenzij je met 4 mensen in de tropen woont.

Ga bij alles na: Hoe lang is het al open? Hoe lang kun je het na opening nog gebruiken? Heb je het geopende product in de laatste twee maanden gebruikt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 08:59

Dat van zonnebrand is bullshit als je de testen leest elders. Is jaren later nog te gebruiken. Ik laat het gewoon staan en maak het eens op. Ik heb er van meer dan 5 jaar oud en doen het nog prima.

Ik heb ook heel veel bodylotions e.d. staan, wat ik doe is gewoon op gebruiken. Ik mag eerst niets nieuws kopen van mezelf. En dat gaat prima. Ik had laatst 1 die was week geworden, dus die was kapot. Maar de rest? Ik heb bodylotions van meer dan 10 jaar oud en die zijn nog goed. Ik smeer nu wat meer dan ik normaal zou doen, maar ook weer niet overdreven veel. En zo komt het wel op.
Weggooien is ook zonde namelijk.

Hier staat het ook, ze spreken van 1 jaar, maar ook over langere tijd.
https://www.consumentenbond.nl/zonnebra ... en-bewaren

Dus ik gebruik rustig nog zonnebrandcremes die echt jaren open zijn. En totaal geen problemen er mee. Ja, als het klonten heeft, of week geworden is of echt stinkt gaat het weg. Maar dat is dus bij mij nog maar 1 keer gebeurd bij een bodylotion van de Action.

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 09:03

Gaby schreef:
Zonnebrand kun je maar tot 12 maanden na opening gebruiken volgens het Koningin Wilhelmina Fonds voor de Nederlandse Kankerbestrijding, daarna werkt het minder goed. Je moet er dus altijd een sticker opplakken met de datum waarop je hem heb geopend. En je gaat geen 6 flessen zonnebrand opmaken in een jaar tijd (voorgesteld dat je ze allemaal tegelijkertijd hebt opengemaakt en ze dus allemaal nog 12 maanden mee zouden kunnen), tenzij je met 4 mensen in de tropen woont.

Ga bij alles na: Hoe lang is het al open? Hoe lang kun je het na opening nog gebruiken? Heb je het geopende product in de laatste twee maanden gebruikt?

Ik heb allemaal kleine flesjes zodat ze idd wat sneller op gaan en makkelijk mee te nemen zijn; deze zomer in de aanbieding gekocht en slechts twee ervan zijn open geweest. Maar verder zal ik het idd eens gaan nalopen met (voor de open dingen) de vraag of ik het recent nog gebruikt heb :j.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:51

Zonnebrandcreme doe ik na een jaar ook weg. Ik durf het niet te riskeren dat het misschien minder goed werkt. Ik ben veel buiten en wil zeker zijn van goede zonbescherming. Met watervaste stift schrijf ik de datum van aanbreken op een flesje, zodat ik ook weet wanneer het weg kan. Meestal is het dan toch bijna op.

Bodylotion vind ik wat anders. Als daar de hydraterende functie van afneemt, ach, dan smeer ik wat meer/vaker. Dat bewaar ik wel lang. En krijg ik ook vaak cadeau, dus in de praktijk heb ik hier een enorme voorraad van en koop ik nooit zelf bij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 13:02

Bij open verzorgingsproducten zit je ook met een stuk hygiene qua mogelijk vervuiling product en dus bv bacteriegroei in die fles en daarnaast de invloed van zuurstof op de chemische verbindingen, niet alles is even stabiel. Dat is groot deel van de reden dat er na openen een beperkte houdbaarheid geadviseerd wordt.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:24

Ik lees hier altijd graag mee en kwam vandaag wat tegen wat ik nog niet eerder had gezien/gehoord. De 'Silent to-do list'. Hij is vast bij meerdere mensen hier bekend of misschien al eens in dit topic voorbij gekomen, maar ik vond het wel heel treffend:

https://mybestself.nl/de-stille-to-do-l ... ns%20hoofd.

Eerder wel eens gehoord dat spullen 'aandacht' van je vragen, en ook wel eerder gehoord van Fumio Sasaki, maar dat spullen 'echt' tegen je praten had ik nog niet gelezen.

Het gaat mij denk ik wel helpen om nog meer spullen weg te kunnen in doen :j

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:41

Leuke blog, tnx Iris!

Wij zitten midden in een zolderverbouwing en alle spullen van zolder liggen door de slaapkamers verspreid. Die roepen ook continu dat ik ze moet opruimen. Ik word er heel onrustig van, ik houd zo van rust in mijn huis. Maar nog even volhouden :+

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:09

Wij hebben een kluswoning en zijn ondertussen al ruim vijf jaar aan het verbouwen (eerst een grote slag gemaakt, daarna ging het project voor project) maar ik merk dat ik daar ook wel klaar mee ben. Vooral omdat niet alle spullen liggen op de plek waar ik ze zou willen. Het verbouwen zelf vind ik best leuk om te doen en dat het huis nog niet af is vind ik ook niet zo erg :j

Maar zo hebben we nu een heel klein oud badkamertje zonder significante opbergruimte (en ook zo klein dat eigenlijk alles nat wordt), de nieuwe is (al een tijdje, nadeel van doe het zelven := ) in aanbouw en biedt straks wel de (kast)ruimte voor alle spullen die ik in de badkamer vind horen. Tot die tijd ligt het grootste deel in een buffetkast in de keuken. Die spullen heb ik nu 'last' van, nu ik me sinds een klein jaartje in opruimen/organizen/minimaliseren ben gaan verdiepen. :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:19

Toch wil ik ook niet te opruimerig zijn. Ik heb al meerdere keren iets weggedaan wat ik 2 jaar later toch nog weer nodig had. Ik ben zo enorm blij dat ik mijn skis bijvoorbeeld gewoon bewaard heb, en zelfs mijn langlaufskis (die moderniseren verder toch niet) gewoon 10 jaar ongebruikt opgeborgen heb en in februari van zolder kon plukken omdat ik ineens bedacht dat ik naar Finland moest.
Dus niet alles moet je zomaar wegdoen vind ik.

Bij schoenen hanteer ik: 2 paar versleten is maximaal 1 paar nieuwe kopen. Dan kan ik toch af en toe wat nieuws kopen. Ik heb namelijk echt voor veel te veel jaren schoenen, maar dat komt door een hielspoor. Dan weet je ineens niet waar je nog op kunt lopen en is 800-1000 euro aan schoenen zo uitgegeven. Maar die schoenen doe je niet zomaar weg natuurlijk. Ik heb het over dus duurdere schoenen, maar waar je dan opeens toch niet op blijkt te kunnen lopen. Veelal is dat tijdelijk, maar dat tijdelijk kan wel 1 tot 2 jaar zijn. Goedkope schoenen koop ik weinig overigens. Maar ik probeer echt te minderen en dat ging goed, totdat hielspoor nr 2 er overheen kwam en ik dus ineens weer geen keuze had. Een vrouw heeft gemiddeld 19 paar schoenen, tja, daar ga ik dus overheen. Niet omdat ik het wil, maar ik heb geen keuze. Ik had 3 paar geminderd deze zomer en nu zit ik helaas op +6 paar ofzo.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:38

Als ik denk dat ik spullen in de toekomst nog ga gebruiken dan ben ik ook wel geneigd om ze te houden hoor Germie. Hangt er wel net vanaf wat het is, maar wintersportspullen en schoenen (uitgezonderd misschien hele feestelijke/open schoenen/hoge hakken) vind ik best reële dingen om langer te bewaren. De kans dat je het weer gaat gebruiken zit er best in.

Het zijn meer de simpele, alledaagse gebruiksartikelen waar ik flink in heb geminderd. Ik mis er nog niks van.. Keukengerei, DVD's, spelletjes..

Voor een paar weken geleden alle sentimentele spullen eens doorgenomen, wat nog in lelijke verhuisdozen zat. Er is toch een heleboel weggegaan. Elk lintje wat ik ooit had gewonnen had ik nog, ik heb een enorm deel aan een vereniging gedoneerd. Bekers idem. De bedrukte lintjes zijn in de container gegaan en de bijzondere lintjes (kampioenschappen) heb ik bewaard. Ook knuffels van vroeger zijn weggegaan, en zo nog wat andere spullen. Ik mis het nog steeds niet, ik weet niet eens meer wat ik allemaal weg heb gedaan. De overgebleven spullen zitten nu in mooie dozen en staan bij de hand zodat ik er af en toe ook daadwerkelijk eens naar kan kijken :) In plaats van in een doos achter het knieschot..

Door alle informatie over spullen, de waarde die we eraan geven, hoe je er afstand van kunt nemen, etc. ben ik er zó anders tegenaan gaan kijken.

Oh en ik koop ook echt veeeel minder en als ik wat zoek kijk ik eerst tweedehands :j Portemonnee ook weer blij haha!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:52

Wij hebben onze wintersportspullen ook op zolder achter schotten opgeborgen hoor, ookal gaan we niet ieder jaar, zonde om dat steeds nieuw te moeten kopen. Het gaat me om rust en ontspullen, maar ook zeker om duurzaamheid!

Wat ik nu koop mag duur zijn, als ik er echt blij van word. Mijn huis is echt niet leeg, ik heb gewoon precies genoeg.

Iris, wat jij omschrijft daar herken ik me ook in. En weet je wat ik ook zo fij vind, ik hoef niet alles meer. Spullen niet, maar ook met alles maar steeds meedoen niet. En dat geeft me zoveel rust en tevredenheid! (Kan ook het ouder worden zijn :') )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:05

Tweedehands is vaak nog enorm duur. Tenminste in sommige kringloopwinkels. Dat is wel jammer, want ik sta er best voor open.
Boeken heb ik echt heel veel. Maar ja, dat is een hobby van me. Ook daar koop ik rustig tweedehands.

Maar voordat ik wat koop moet ik van mezelf me eerst afvragen of het wel echt nodig is en of ik het ook wel echt ga gebruiken. En ik moet nagaan of ik niet iets nog ergens op zolder heb wat hetzelfde kan of doet. Zo heb ik mezelf getrakteerd op een massage pistool (eigenlijk niet direct nodig natuurlijk, maar wel fijn voor sommige triggerpoints), en dan moet een ander ouder massageding weer weg. Die ligt nu dus op stapel met te verkopen spullen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:13

IrisDH schreef:
Ik lees hier altijd graag mee en kwam vandaag wat tegen wat ik nog niet eerder had gezien/gehoord. De 'Silent to-do list'. Hij is vast bij meerdere mensen hier bekend of misschien al eens in dit topic voorbij gekomen, maar ik vond het wel heel treffend:

https://mybestself.nl/de-stille-to-do-l ... ns%20hoofd.

Eerder wel eens gehoord dat spullen 'aandacht' van je vragen, en ook wel eerder gehoord van Fumio Sasaki, maar dat spullen 'echt' tegen je praten had ik nog niet gelezen.

Het gaat mij denk ik wel helpen om nog meer spullen weg te kunnen in doen :j

Nadat ik het begrip silent-to-do-list had leren kennen, heb ik hem eens op papier gezet en gewoon gaan afhandelen. Echt, dat gaf zo'n goed gevoel! Niet meer denken "oh ja dat moet ook nog eens", maar gewoon afgehandeld. En als ik een nieuw item zie, gaat hij op de "really-to-do-list" :j :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:30

Voor spullen die ik 10 jaar op zolder zou moeten laten liggen voor ik ze gebruik zou ik liever huren dan dingen zo lang opslaan.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:35

De stille to do lijst is een lijst met to do dingen die zo'n lage prioriteit hebben dat ze de to do lijst niet halen, eigenlijk. Ik heb daar niet zo'n last van O:)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:40

Vjestagirl schreef:
Voor spullen die ik 10 jaar op zolder zou moeten laten liggen voor ik ze gebruik zou ik liever huren dan dingen zo lang opslaan.

Nou, ik ging eerst elk jaar skien en heb dus het materiaal. Huren is duurder dan kopen. En het vreet niets. Zo zie ik dat.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:41

Ik heb spullen op zolder liggen die ik eens in de vijf jaar misschien in handen heb. Maar daar komt dat zoveel lol aan mee dat ik ze met liefde dat plekje op zolder gun. Bijvoorbeeld de oude Atari <3

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:06

Spul wat niets vreet heeft vaak toch wel onderhoud nodig (nieuw bandje hier, even schuren en lakken daar), dingen gaan niet eeuwig mee. Dan zit er dus weer werk aan, mentaal werk etc. ik heb daar zelf geen zin in, dat is het geld voor huren me meer dan waard

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:21

Meer spullen vraagt op een gegeven moment ook zoveel ruimte dat je een grotere woning nodig hebt incl. hogere kosten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 09:39

tamary schreef:
Meer spullen vraagt op een gegeven moment ook zoveel ruimte dat je een grotere woning nodig hebt incl. hogere kosten.

Dan moet je het wel heel bont maken. Ok, ik verzamel duikspullen, dus heb overal flessen staan, maar ik heb dan ook geen normaal huishouden. Maar alles past nog in een 1 gezinswoning. Ik zou zelf niet graag in een tiny house willen leven. Met mijn spullen zou het kunnen, dan stapel ik alles in hoeken op, maar ik vind een tiny house toch wat te krap.

Mijn gewonnen prijzen heb ik allemaal nog. Die gaan ook niet weg, ook al ligt een deel in een doos. Mijn prijzen van het ONK en OBK hangen in de woonkamer. Daar ben ik het meest trots op. Ik moest vroeger echt wel mijn best doen om met sporten wat te winnen en sommigen gunden het mij niet, dus ik koester dat. Nog steeds heb ik liever bekers of linten dan gebruiksvoorwerpen als ik ergens wat kan winnen (maar doe eigenlijk nergens meer aan mee).

Skis vragen niet echt onderhoud hoor. Ik slijp en wax als ik ze weer ga gebruiken. En als ik denk het kan echt niet meer, dan kunnen ze alsnog naar de stort. En dan koop ik ook direct weer nieuwe, ook al zou dan huren misschien handiger zijn. Ik heb 25 jaar geleden gehuurd en vond dat niets, dus wil absoluut eigen materiaal hebben voor die paar keer dat ik het gebruik. En ik kan het dan ook gebruiken als er eens sneeuw in Nederland ligt om achter m'n paard te hangen.