Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:10

Lieve TS, dit is niet jouw schuld. Je bent heel hard bezig om aan jezelf te werken en ik denk dat dit een goed moment is. En een hele goede eerste stap om je tranen te laten gaan. Je komt er wel en het komt goed. Dikke knuffel, je kan dit! :(:)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:14

Wat neem je jezelf nu kwalijk? Dat je niet kunt plassen?

Ja, dat is wel een beetje je eigen schuld ... doordat je niet goed voor jezelf zorgde en beslissingen nam die voortkwamen uit schaamte. Edit: maar het kwam ook doordat je - in mijn ogen - niet goed begeleid en ondersteund werd door het ziekenhuis.

Maar weet je? Uit je laatste post blijkt dat je het nu helemaal door hebt en wel goed voor jezelf zorgt en de aangeboden hulp ook als zodanig herkent en aanvaardt. Kortom, je hebt door deze omstandigheden reuzestappen gemaakt in je eigen ontwikkeling. En da's niet leuk maar was wel nodig. Je doet het nu supergoed en als je straks weer kunt plassen (en dat gaat je vast weer lukken) kan je hier met trots op terugkijken. Je mag nu al trots op jezelf zijn, ongeacht of je een zeikerd word of niet ...
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 27-08-18 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:43

Achteraf is het altijd makkelijk praten...

Ik vind persoonlijk dat het ziekenhuis ook wat laks en gemakkelijk is geweest en TS te makkelijk naar huis stuurden/ te lang laten aanmodderen. Hun zijn de experts en niet TS (want heel eerlijk ze moddert nu nog steeds aan) en de druk om te presteren wordt alleen maar groter en groter..en dat helpt niemand.

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 16:53

De thuiszorg is alleen zodat ik mezelf kan redden zonder het ziekenhuis... Niet omdat ze me hier niet meer willen helpen, bij problemen mag ik altijd de afdeling/poli bellen, maarja het zou mooi zijn als ik een keer naar huis kan en daar dan kan blijven. Dat vooral.

Arts zegt ook, er is gewoon niet echt een andere oplossing... Urine moet er toch uit. Verblijfskatheter is geen optie, Suprapubische heeft ook een ballonnetje, dus zelfde probleem. Dus ik zal moeten katheteriseren. En dan verder kijken, verder met de fysio en dan kijken of ik uiteindelijk weer zonder kan...

Ik neem het mezelf heel erg kwalijk dat de behandeling niet door gegaan is. Dat ik dat niet aan kan... Terwijl ze er voor nu vanuit gaan dat juist dat de oplossing voor mijn probleem is...

De beenbreuk zou ik mezelf dus minder kwalijk nemen, maar het niet ondergaan van behandeling, dat wel. En dat is nu het geval :(

Ik denk de hele tijd, had ik maar door gezet, gezegd dat ik er wél 100% achter stond.. Haar daarvan overtuigd. Misschien had ik vanochtend beter aangegeven dat ik met iemand moest praten..

Bedankt!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:56

Het is niet te laat om van gedachten te veranderen. Als je nu helderder ziet dan vanmorgen welke beslissing je eigenlijk had willen/moeten maken, kan je op je beslissing terugkomen. Dat vindt niemand raar.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:21

Tuurlijk je mag altijd op je beslissing terug komen. Gewoon morgen ziekenhuis bellen om behandeling te bespreken.

(willen ze een cytoscopie gaan doen?)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:40

Je mag inderdaad, uiteraard, van je beslissing terugkomen! Als jij dit onderzoek wilt, dan mag je dit gewoon aangeven :j

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-18 17:44

Dat is waar... Ik kan/moet ook gewoon nogsteeds een afspraak maken bij de fysio in de praktijk waar ik ook sport. Dus het is niet zo dat het nu helemaal niet meer kan.

Maar ik weet niet goed wat ik moet doen.. Nu heb ik super veel spijt, maar vanochtend was ik compleet over de zeik toen ik besefte dat ze gelijk had. Ik voelde me er helemaal niet goed bij.. En volgens haar was het dan ook helemaal niet verstandig om het toch te doen. Maar nu wou ik dat ik doorgezet had -O-

Maar ik weet niet of dat is omdat ik het écht wil, of alleen maar omdat ik me nu zo rot voel.. Weet gewoon niet meer wat goed is, wat ik wel moet doen, wat ik niet moet doen. Want dat is natuurlijk wel een puntje... Ik kan hier gewoon totaal niet mee omgaan, maar moet keuze's maken waar ik nog héééél lang de gevolgen van merk. Als ik die behandeling nou wel gedaan had en me daar super kl*te bij gevoeld had, of nu ik hem niet gedaan heb...

Stom, aan de ene kant heb ik het gevoel dat ik steeds beter kan aangeven wat ik wil/nodig heb, maar aan de andere kant word het alleen maar waziger.

Of de uroloog een blaasonderzoek van plan is weet ik eerlijk gezegd niet.. Heb geen idee wat voor onderzoeken er mogelijk gedaan gaan worden. Nouja de fysiotherapeut wou inwendig onderzoek doen naar de bekkenbodemspieren en de spieren behandelen. Maar verder..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:31

Wat gek dat de fysio daar zo over begon. Natuurlijk moet je toestemming geven, maar ik denk dat iedereen die zo'n onderzoek moet ondergaan dit doet omdat het nodig is en niet omdat ze het graag willen. Iedereen zou toch enigszins gespannen zijn over dit onderzoek? Gek dat zij nu zelf een conclusie trekt en de behandeling/onderzoek niet door is gegaan.

Maar je kunt inderdaad gewoon alsnog bellen en aangeven dat je dit onderzoek wel wil. Dat je het opgelost wilt hebben, maar natuurlijk wel tegen het onderzoek/behandeling op ziet, wat me logisch lijkt.

Misschien heb ik het gemist, maar hoe komt het dat de artsen er zo zeker van lijken te zijn dat dit psychisch is? Want als ik het goed begrijp was er nooit niks aan de hand en is dit spontaan na de operatie de kop op komen steken?
Ik heb niet het idee dat er (naast testen op blaasontsteking) echt iets gedaan is om lichamelijke oorzaken uit te sluiten?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:58

Niet kunnen plassen bij vrouwen als er wel urineproductie is komt vaak door een te gespannen bekkenbodem. Soms is er littekenweefsel wat de uitgang belemmert na bijvoorbeeld een bevalling.
Er kunnen ook neurologische oorzaken zijn, maar dan zie je vaak ook andere klachten.
De afspraak bij de bekkenbodemtherapeut kunnen ook diagnostisch zijn.

Bij een bekkenbodemtherapeute wordt er in inwendig onderzoek gedaan. Dat is dus wat anders dan via de buitenkant. Dat moet je wel echt willen. Als je niet goed kunt ontspannen omdat je je er niet zo goed bij voelt heeft het ook geen zin om dat wel te doen.
Dus te je hoeft je niet slecht te voelen. Het was niet zinvol geweest als je het gedaan had.

Wat je kunt doen is bedenken wat je nodig hebt om het wel oprecht te willen. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat je aangeeft wanneer het genoeg is of dat je iets niet wilt. Of dat je stap voor stap te horen krijgt wat er gaat gebeuren.
Ik weet niet of je paardrijdt, maar bekkenbodemspieren zijn bij amazones vaak heel sterk.
Ikken meerdere bekkennodemtherapeuten. Als collega s, als docent en als behandelaar en ze zijn allemaal heel discreet en begripvol.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:21

Stom idee he maar ben je in staat om op een paard te klimmen?
Je traint dan nl enorm die spieren maar ws kan jij ze dan ook beter ontspannen.
Klinkt misschien belachelijk maar eej je moet wat he.
En wat een goede fysio Zo'n behandeling heeft nl weinig kans van slagen als jou lijf het niet wil wat dan span je alleen maar erger aan.Misschien iets om bij je psycholoog bespreekbaar te maken

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:00

Lieve schat ziekenhuizen zijn gemaakt om behandelingen te geven. We zouden allemaal zonder werk zitten als iedereen maar dacht dingen zelf op te kunnen lossen.
Je hebt hier hulp bij nodig, en dat is niet jou schuld. Probeer dit alsjeblieft los te laten want het ziekenhuis en al zijn mensen zijn er juist voor jou te helpen, sterker nog ze worden ervoor betaald. Jij hebt recht op een goede behandeling en een oplossing, net als dat iedereen recht heeft op een goede gezondheid.

Vraag of je die dokter kan spreken en vraag eens of het onderzoek nu misschien wel een optie is. De tranen zijn eruit (wat heel goed is! Stap vooruit!), dat lijkt mij ook alweer een flinke loslating.

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 23:16

Vanochtend om 10 uur naar huis gegaan *\o/* Zag er best wel een beetje tegenop, maar tot nu toe gaat het best goed.

Dat ik er tegenop zag, kwam ook door afgelopen nacht. Had echt een rot nacht :(
Had om 11 uur gekatheteriseerd, samen met de verpleegkundige. Pijn, niet leuk, maar wel gewoon leeg. Daarna muziek gaan luisteren op bed, voelde me na een poosje niet zo lekker, maar was wat gespannen ivm het naar huis, kon niet slapen... Allemaal niet zo raar dacht ik. Rond 2 uur kreeg ik opeens erge buikpijn. Heb toen de verpleegkundige gebeld, die vroeg ik of niet moest plassen, maar normaal katheteriseer ik 's nachts niet, dus leek me niet logisch. Wat warms gekregen voor om tegen m'n buik te houden en moest toch even proberen te katheteriseren, als het dan na 10 minuten niet beter ging moest ik weer bellen. Ik liep naar de wc, maar ben snel terug gegaan omdat ik me helemaal niet goed voelde. Pijn was ondertussen ook niet meer uit te houden, werd helemaal gek, dus verpleegkundige gebeld. Die wou de arts bellen, maar ik begon opeens toch te denken dat ik moest plassen. Kon zelf helemaal niks meer, alleen door m'n bed rollen en ik vrees dat m'n buren me gehoord hebben ( := ), dus verpleegkundige heeft gekatheteriseerd.. Echt het beste wat je op dat moment kan overkomen. Zo mega dankbaar.

Blaas zat idd hártstikke vol.. Was niet gek dat ik zoveel pijn had. Verpleegkundige zei daarna dat ze het helemaal warm had door me, omdat ze bang was dat er iets anders mis was. Heb haar dus ook een fijne nacht bezorgd :') Daarna wat te drinken gekregen om bij te komen en denk dat ik binnen 5 minuten sliep. Wel buikpijn aan over gehouden, maar dat is niet zo gek..

Wijze les. Bij buikpijn of me niet goed voelen; Katheteriseren. Ben er blij mee dat het nog in het ziekenhuis gebeurde, was dit thuis gebeurd, had ik echt een probleem gehad.. Als ik me nu niet zo goed voel of buikpijn krijg, weet ik dat ik direct moet kijken of m'n blaas niet vol is. Naar m'n lijf luisteren 2.0 :=

Vanochtend stond onverwachts de fysio nog aan m'n bed. Ze wist wat er 's nachts gebeurd was en wou me nog spreken voor ik naar huis ging. Nog een uitleg gehad over de spieren en een hoop tips gekregen.
Arts was ook nog langs geweest om me nog even een hand te geven, maar ik was toen bij de fysio. Maar wel een fijn idee, zou de dag daarvoor eigenlijk al weg en alles was al geregeld, dus was verder geen reden voor om nog langs te komen. Voel me echt gesteund door de artsen en verpleging, heb ook wel echt het gevoel dat ik bij problemen contact op kan nemen. Ze kunnen nu gewoon niets meer/anders doen. Heb lidocaine spray mee naar huis gekregen + nog een recept voor een nieuw flesje.
Morgenochtend intakegesprek voor de thuiszorg :)

Ze denken voor nu dat het psychische meespeelt, maar niet zozeer dat ik dit puur gekregen heb daardoor zegmaar. Het kan best dat ik eerst idd niet kon plassen door de narcose, maar dat het elkaar nu allemaal in stand houd.. Wat de fysio erover opgeschreven heeft;
Afbeelding
Paardrijden is helaas nu nog niet mogelijk.. Heb wel een paard, maar kan er niet op. Hopelijk over een poosje wel weer, maar dat zal nog wel even duren :(

Bedankt voor jullie berichtjes. Ondertussen iets bijgekomen weer en zie nu ook weer in dat jullie (en de artsen/fysio) gelijk hebben. Kan er niks aan doen dat ik de behandeling (nu nog) niet aan kan, en het is niet mijn schuld dat ik dit heb.. Er is nu in korte tijd zoveel op me af gekomen, het is gewoon even teveel en moet nu in wat kleinere stapjes.

Ben vandaag meteen naar de winkel geweest en vanavond gaan sporten.. Zo'n beetje door iedereen voor gek verklaard, maar wat was het fijn. Misschien was het verstandig om even rustig aan te doen, heb nu al een poosje weinig gedaan natuurlijk, en het was allemaal ook wel veel. Maar in m'n hoofd is het nu een stuk rustiger.. Gewoon even voelen dat het kan. Zonder Tena Lady :):)

Sorry voor mijn lap tekst :+

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:24

Heel goed! Zo fijn om te lezen dat je beter in je vel lijkt te zitten nu.
Ik verklaar je niet voor gek, misschien juist goed voor de rust om de oude routine op te pakken. Ik hoop voor je dat de thuiszorg een goede oplossing voor je is :j

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 19:03

Ja idd, had echt behoefte aan even normaal doen, niet denken aan het katheteriseren etc. Heb het er natuurlijk wel over gehad met de fysio, maar daarna gewoon even helemaal kunnen vergeten. Was ook echt even blij toen ik weer naar huis ging, zo fijn dat het sporten weer kan!

Vanochtend intake gesprek gehad met de thuiszorg. Toch wel een redelijk goed gevoel over :)

Ik heb trouwens een vraag voor degene die ook katheteriseren, of voor wie er gewoon een antwoord op heeft :+ Voor het wassen voor het katheteriseren gebruikte ik in het ziekenhuis van die washandjes van Swash. Maar wat kan ik nu gebruiken? Thuis natuurlijk gewoon een washandje, maarja vind dat 5/6 keer per dag nogal een gedoe.. En voor als ik niet thuis ben.
Heb nu gewoon vochtige washandjes gekocht bij de action, maar als ik kijk naar wat er in zit, dan ga ik toch twijfelen of die wel kunnen... :=

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 19:10

No, zo logisch :') Had nog helemaal niet gedacht aan iets droogs... Zat alleen maar te zoeken naar vochtige washandjes en doekjes. Dankje!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:19

En anders even kijken naar waterwipes bij de baby billendoekjes....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:27

J1995 schreef:
No, zo logisch :') Had nog helemaal niet gedacht aan iets droogs... Zat alleen maar te zoeken naar vochtige washandjes en doekjes. Dankje!

Als je het niet kent is het niet logisch ;)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:34

Was in ieder geval zonder zeep toegevoegd!

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 02:58

Dat is waar Tica_81 :Y)

Ik ga sowieso die droge washandjes halen en even kijken of ik die waterwipes kan vinden!

Wassen doe ik zonder zeep :j Alleen water.

Denk dat ik ook alweer een blaasontsteking heb.... -O- 'T doet nog meer pijn dan het normaal al doet en er zit weer duidelijk bloed in m'n urine en ook aan de katheter. Weet ook niet wat ik nog kan doen om dat te voorkomen.. Let er al heel goed op dat alles schoon is, hadden ze in het ziekenhuis ook niks op aan te merken verder.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 05:22

Wij ontsmetten wel voor we korte blaaslediging doen, weet niet of dit het gebruik is in Nederland.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:26

Wat voor soort handschoenen heb je aan wanneer je de katheter inbrengt?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:24

Bij zelfcatherisatie desinfecteren je niet en gebruik je geen handschoenen.

J1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 11:37

Hier word dat volgens mij alleen gedaan bij een verblijfskatheter. Bij eenmalig katheteriseren gewoon water, verder niks.

Gebruik ook geen handschoenen, dat was niet nodig zeiden ze. Ik was m'n handen goed met zeep van Dettol, dan van onder gewoon met water (Braaf van voor naar achter), raak daarna ook nog zo min mogelijk aan, bij echt verkeerd zitten pak ik een nieuwe katheter...

Edit; Wat Raket zegt dus :Y)