AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:14

Ja, ik denk dat het voor haar niet zo nodig hoeft. Dat ze er niet perse de meerwaarde van in ziet.
Zelf wil ik het wel weten, er zouden voor mij heel wat puzzelstukjes op zijn plaats vallen.
Dan is het probleem nog niet meteen verholpen en dat besef ik ook, maar dan kan ik er gericht aan werken op wat voor manier dan ook, nu blijft het gissen voor mij.

Eske_B

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:44

Zijn er hier bokkers met ADD?
Hoe uit dit zich bij jullie?
Wil er ( nog) niet teveel over uitwijden maar heb nu via de ggz wel vragenlijsten gekregen, die echt op ADHD gericht zijn en bijbehorend “ druk” gedrag: dat stukje herken ik dus niet...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:45

Anoniem schreef:
Zijn er hier bokkers met ADD?
Hoe uit dit zich bij jullie?
Wil er ( nog) niet teveel over uitwijden maar heb nu via de ggz wel vragenlijsten gekregen, die echt op ADHD gericht zijn en bijbehorend “ druk” gedrag: dat stukje herken ik dus niet...

Dat druk zit bij ADD meer in je hoofd, ben een echte chaoot :+

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:46

Heb geen druk gedrag maar het is enorm druk in mijn hoofd. Snel afgeleid, korte aandachtaandachtspanne. veel gedachten tegelijk en ook heel snel denken. Chaotisch met van alles. Dus de drukte uit zich binnenin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:49

Dat chaotische herken ik ten dele.
In mijn hoofd is het nooit stil.
Maar m’n huis is bv wel erg opgeruimd en ik goud van structuur en duidelijkheid, van bijvoorbeeld een chaotische werkplek of rommel thuis word ik enorm zenuwachtig en overprikkeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:50

Mijn hoofd is een grote chaos en dat uit zich bij mij fysiek. Niet dat ik constant rondjes moet lopen of het andere beeld van voornamelijk jongens in basisschoolleeftijd dat vaak rond ADHD hangt, maar ik heb wel tics en kan slecht stilzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:53

Heb zelf wel dat ik vaak bv met mijn voet wiebel, of langs elkaar wrijf enzo.
Verder dwaal ik snel af, kan ik ergens juist in opgaan of als ik het leuk vind super geconcentreerd mee bezig zijn. Nouja, ik ga de vragenlijsten maar invullen Hahah.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:04

Mijn huisgenoot is een zware ADD’er. Hoe het zich uit? Druk in zijn hoofd. Een soort flipperkast met alle bijbehorende toeters, bellen en lampjes. Hij kan daar door ook heel moe zijn. Hij ziet bv wel dat er een lege fles op tafel staat. Maar de klik om hem weg te zetten komt niet.
Ander voorbeeld. Hij weet dat bv de wegenbelasting betaald moet worden. Maar als het zo ver is is het bij hem alweer van de “harde schijf”af. Die dingen hou ik dan in de gaten en stuur eventueel bij. Het heeft echter wel even geduurd dat zo werkte. Hij heeft heel lang gedacht dat hij die dingen zelf allemaal moest kunnen. Ik zeg altijd maar: Het is niet erg om niet goed met geld om te kunnen gaan. Het is wel erg dat wanneer je het weet van jezelf, je er niks aan doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:06

Jennyj01 schreef:
Mijn huisgenoot is een zware ADD’er. Hoe het zich uit? Druk in zijn hoofd. Een soort flipperkast met alle bijbehorende toeters, bellen en lampjes. Hij kan daar door ook heel moe zijn. Hij ziet bv wel dat er een lege fles op tafel staat. Maar de klik om hem weg te zetten komt niet.
Ander voorbeeld. Hij weet dat bv de wegenbelasting betaald moet worden. Maar als het zo ver is is het bij hem alweer van de “harde schijf”af. Die dingen hou ik dan in de gaten en stuur eventueel bij. Het heeft echter wel even geduurd dat zo werkte. Hij heeft heel lang gedacht dat hij die dingen zelf allemaal moest kunnen. Ik zeg altijd maar: Het is niet erg om niet goed met geld om te kunnen gaan. Het is wel erg dat wanneer je het weet van jezelf, je er niks aan doet.

Dat soort dingen zijn wel herkenbaar ja, maar je laatste zinnetje is voor ADHD'ers misschien niet zo van toepassing. Denk dat er namelijk ook een groot element van schaamte in zit, en neem het mensen eens kwalijk. Er zijn genoeg mensen die het niet zo begripvol oppakken. Ik heb het bijvoorbeeld met schoonmaken, dat kost mij heel veel energie en ik moet er echt ruimte voor maken in mijn hoofd. Mijn vriend begreep dat voordat we samenwoonden echt niet en maakte er dan soms van die schuine opmerkingen over die voor hem misschien wel meevielen maar voor mij echt heel kwetsend waren. Ik probeer het echt wel, en ik weet ook wel dat sommige dingen niet ideaal zijn, maar ik geef mezelf al hard genoeg de schuld als dingen niet lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:17

En ia het dan dat je je er niet toe kan zetten?
Of bv uitstel gedrag? Andere dingen doen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:19

Anoniem schreef:
En ia het dan dat je je er niet toe kan zetten?
Of bv uitstel gedrag? Andere dingen doen?

Kermis in mijn hoofd, uitstellen, dingen vergeten, dingen half af maken, 100 gedachten per minuut.
Voor mij is het vooral erg druk :=

Ritalin helpt het een beetje behapbaar te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:20

Het kost gewoon veel energie. Waar de een misschien een vies bord op het aanrecht ziet staan en die zonder nadenken even in de vaatwasser zet, moet ik echt een bewust gedachteproces in gang zetten 'daar staat een bord dat ik vies heb gemaakt, als ik wil dat hij schoon wordt moet ik hem in de vaatwasser zetten'. Vaak gebeurt dat pas als ik er al een paar keer langs ben gelopen. Omdat het dus wat energie kost stapelt de zooi zich vaak een beetje op en als je dat lang genoeg laat gebeuren raak je op een gegeven moment het overzicht kwijt.

Als het maar een bord is in een verder brandschoon huis valt het me op, omdat het het enige vieze is in een plek die verder schoon is. Maar als er 5 glazen en drie borden staan valt het al minder op, en als mijn hele huis een rotzooi is moet ik echt een heel duidelijk plan van aanpak in mijn hoofd maken voordat ik ook maar kan beginnen. Anders stop ik er gewoon weer mee omdat ik overprikkeld raak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:42

Oké helder dat herken ik niet bij mezelf.
( wel van een ADHD ex).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:48

Emmaa_ schreef:
Het kost gewoon veel energie. Waar de een misschien een vies bord op het aanrecht ziet staan en die zonder nadenken even in de vaatwasser zet, moet ik echt een bewust gedachteproces in gang zetten 'daar staat een bord dat ik vies heb gemaakt, als ik wil dat hij schoon wordt moet ik hem in de vaatwasser zetten'. Vaak gebeurt dat pas als ik er al een paar keer langs ben gelopen. Omdat het dus wat energie kost stapelt de zooi zich vaak een beetje op en als je dat lang genoeg laat gebeuren raak je op een gegeven moment het overzicht kwijt.

Als het maar een bord is in een verder brandschoon huis valt het me op, omdat het het enige vieze is in een plek die verder schoon is. Maar als er 5 glazen en drie borden staan valt het al minder op, en als mijn hele huis een rotzooi is moet ik echt een heel duidelijk plan van aanpak in mijn hoofd maken voordat ik ook maar kan beginnen. Anders stop ik er gewoon weer mee omdat ik overprikkeld raak.

Dit herken ik ook niet zo zeer.
We zijn gelukkig wel allemaal anders :')

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:13

Emmaa_ schreef:
Dat soort dingen zijn wel herkenbaar ja, maar je laatste zinnetje is voor ADHD'ers misschien niet zo van toepassing. Denk dat er namelijk ook een groot element van schaamte in zit, en neem het mensen eens kwalijk. Er zijn genoeg mensen die het niet zo begripvol oppakken. Ik heb het bijvoorbeeld met schoonmaken, dat kost mij heel veel energie en ik moet er echt ruimte voor maken in mijn hoofd. Mijn vriend begreep dat voordat we samenwoonden echt niet en maakte er dan soms van die schuine opmerkingen over die voor hem misschien wel meevielen maar voor mij echt heel kwetsend waren. Ik probeer het echt wel, en ik weet ook wel dat sommige dingen niet ideaal zijn, maar ik geef mezelf al hard genoeg de schuld als dingen niet lukken.

Dit herken ik ook, ook de opmerkingen van mijn vriend inderdaad die voor een niet-ADD'er heel onschuldig zijn maar wel pijn doen omdat het precies mijn 'zwakke' punten zijn die hij pakt.

Emmaa_ schreef:

Dit herken ik van eerder wel. Nu niet meer eigenlijk en ik merk nu echt dat een opgeruimd huis voor een opgeruimde geest zorgt. Ik kan nu ook heel erg onrustig worden als het een bende is. Schoonmaken (badkamer, wc, keuken) stel ik wel enorm uit. Zo ben ik al weken niet naar de wc beneden geweest omdat er werklui zijn geweest en ik het nog steeds niet heb schoongemaakt... Ik ga naar de boven wc, want beneden moet eerst schoon. Maar ja.. schoon wordt hij niet vanzelf.

Ik heb dus ook ADD, zonder hyperactiviteit maar met impulsiviteit (vooral in uiten emoties en gedachten).
Het meeste last heb ik ook van de drukte in mijn hoofd, waardoor ik vaak iets vergeet, heel veel pieker, slecht slaap, het tast mijn zelfbeeld aan want ik vul alle gedachten van anderen (over mij) in, kan moeilijk beslissingen nemen. Die drukte kost mij enorm veel energie.
Daarbij heb ik heel erg uitstelgedrag voor saaie (schoonmaken, routineklusjes als afwassen/kattenbak schoonmaken) en mentaal belastende taken (studie bv). Dat uitstellen is niet zomaar 'geen zin hebben' maar grote weerzin, ik kan echt ziek worden van de gedachte dat er nog een verplichting op mij wacht.
De vergeetachtigheid lijkt zich nu te uiten in controledwang, ik ga vaak terug om te checken of de deur/ramen dicht zitten, gas uit, etc. Super vermoeiend.
Ik ben gauw overprikkeld, vooral door geluid, drukte, vol hoofd, maar ook lichamelijke sensaties kan ik slecht hebben (kietelen, labels in mijn kleding).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:16

Daar herken ik dan weer een enorm stuk in.
Lastig, iedereen is natuurlijk anders . En dat is ook maar goed..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:18

Steekt hand op bij controledwang! Vet irritant om alles 5 keer te checken. Begint af en toe op een OCD te lijken.
Zelf ben ik gediagnosticeerd met ADHD en ADD. Maar ik merk dat ik toch vooral sterk naar het add neig.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 21:12

Mijn ADD uit zich in het compleet van de wereld afzijn maar wel nog de 'skills' hebben om te doen 'alsof' ik oplet. Nuja, dat doe ik onbewust en eigenlijk is het dus niet erg handig... Mensen denken dan altijd dat ik oplet, vooral bij leerkrachten was het moeilijk (met dank aan de sh*t psycholoog van het CLB die aan mijn leerkrachten ging vragen of ik het moeilijk had met concentreren, mijn leerkrachten zagen niks zeiden ze.. Ja dûh, ik kan voor mezelf toch uitmaken of ik me kan concentreren zeker?) Ik hoor mensen wel praten maar het is voornamelijk ruis, ook voor mijn ogen zie ik wazig, ik moet mezelf dan echt verplichten om terug te focussen.
Door ADD werd ik ook erg vermoeid, zeker als ik lange dagen moest opletten. Als je mij zou vragen wat ik die dag gezien had op school zou ik waarschijnlijk geen antwoord kunnen geven. :+ (Gaat nu wel beter met medicatie)

Ook dingen constant vergeten. Drie keer naar de keuken lopen met het oorspronkelijke doel om drinken voor mezelf te halen, maar de eerste keer mijn drinken op tafel in de keuken laten staan, tweede keer teruggaan voor mijn drinken en enkel terugkomen met een koekje, derde keer eindelijk mijn drinken mee...

Als iets me ECHT heel hard interesseert of als ik in de juiste mood ben kan ik me soms wel heel lang concentreren en dan voel ik mij helemaal geweldig. Maar ik moet maar even pauze nemen en ik kan er niet meer aan beginnen. En hierna volgt dan vaak een 'dip'.
Maar ADD gaat dus wel verder dan gewoon de schoolproblemen waar over gepraat wordt. Nu heeft het met mij nog samenhang met wat andere dingen, dus ik kan niet 100% zeker zeggen of het enkel de ADD is... Maar zelfs films of series interesseren me gewoon niet, of ik kan me er niet toe zetten om me zolang te concentreren op iets. Ik kan niet enkel een film kijken en verder niks doen, vaak zit ik ondertussen iets te lezen (op Bokt ofzo :+ ), wat er ook weer voor zorgt dat ik de film regelmatig terug moet spoelen omdat ik alle mis.. :') (Daarom kijk ik films ook liever samen met andere mensen, kan ik om de vijf minuten vragen wat er net gebeurd was)
En soms is het ook gewoon pure verveling, er zijn duizenden dingen die ik kan doen, maar niks interesseert me gewoon, ik krijg er geen gevoel bij en de verveling blijft wat hangen. Daardoor heb ik nu ook een leuke vorm van OCD ontwikkeld (BFRB) om met die verveling/onderprikkeling om te gaan. :+ En ook bij stress is het nu een 'coping mechanisme' geworden.
Ook op sociaal gebied heeft ADD mij heel fel beperkt, opnieuw, met medicatie gaat dit gelukkig beter, maar het was vroeger echt vreselijk.

Aan de positieve kant zorgt ADD er ook wel voor dat ik erg creatief kan zijn (al blijft die creativiteit meestal enkel in mijn hoofd), veel verhalen kan bedenken. Ik kan mezelf ook soms gewoon bezig houden in mijn eigen hoofd, ik heb niet altijd iets van buitenaf nodig. Ik kan een film kijken en dan is er één scène die me aanspreekt en daar bouw ik zelf een heel verhaal op (alleen spijtig dat ik de rest van de film dan dus mis xd Vaak zet ik de film/serie op pauze om mijn gedachten even vrijheid te geven en kijk ik daarna verder).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:58

Vergeetachtigheid en algehele chaotisch-heid is bij mij promintent aanwezig. Nu woon ik ivm stage doordeweeks in Eindhoven en dat is echt een verademing :j Mijn kamer is best klein (12m2) en verder maak ik gebruik van de keuken maar die moet ik na gebruik gelijk opruimen (of na het eten in elk geval). Dus daar heb ik geen kans om het te laten verslonzen. Verder als ik iets kwijt ben is het (bijna) nooit ver weg, (bijna) alles is in mijn zicht dus vergeten is moeilijk, ik moet even een rondje schoonmaken voor ik vertrek voor het weekend maar dat is letterlijk binnen 10 minuten gebeurd... Erg prettig. Plus ik ken hier niemand dus ik kan in mijn werk niet afgeleid raken door koffie'tjes doen en bijkletsen met mensen :=

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:34

Magrathea schreef:
Vergeetachtigheid en algehele chaotisch-heid is bij mij promintent aanwezig. Nu woon ik ivm stage doordeweeks in Eindhoven en dat is echt een verademing :j Mijn kamer is best klein (12m2) en verder maak ik gebruik van de keuken maar die moet ik na gebruik gelijk opruimen (of na het eten in elk geval). Dus daar heb ik geen kans om het te laten verslonzen. Verder als ik iets kwijt ben is het (bijna) nooit ver weg, (bijna) alles is in mijn zicht dus vergeten is moeilijk, ik moet even een rondje schoonmaken voor ik vertrek voor het weekend maar dat is letterlijk binnen 10 minuten gebeurd... Erg prettig. Plus ik ken hier niemand dus ik kan in mijn werk niet afgeleid raken door koffie'tjes doen en bijkletsen met mensen :=

Koffietje doen in Eindhoven? _O-
Herken het verder wel. Als ik alleen thuis ben dan krijg ik mijn zooi wel redelijk opgeruimd, maar komt daar de zooi van mijn vriend bij dan raak ik echt het overzicht helemaal kwijt. En dan ga ik dus ook weer stapelen -O-

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:25

Ik heb inmiddels nog steeds geen contact gehad met de huisarts.
Ben wel gebeld door de assistente dat ze nog geen terug verwijzing had ontvangen van de psycholoog, maar dat er eigenijk maar zelden onderzoek gedaan werd naar add bij volwassenen.

Hier heb ik niet op gereageerd omdat ik dit niet met de assistente ga bespreken.
Maar nu zijn we ondertussen weer 2 dagen verder (in totaal 2 weken onderhand).

Ik was best overdonderd dat ze dat zei. Ik loop toch met de klachten, ik heb toch recht op een onderzoek? Wat kan ik nu het beste zeggen als ik de huisarts te spreken krijg? Wil morgen zelf weer gaan bellen ben het beetje beu aan het worden.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:32

Dat is echt belachelijk... Maar hé, zo kreeg ik mijn diagnose ook pas toen ik 18 was en vertelde mijn psychiater mij 'ja, je bent nu 18 dus je moet de medicatie zelf betalen' (aka geen terugbetaling meer). Lol. Precies alsof ADD weggaat na je 18de... :')

Zou er toch op aandringen. Misschien aan de volgende huisarts niet eens zeggen dat je een onderzoek wilt laten doen naar ADD maar gewoon een doorverwijzing vragen naar de psychiater en het daar vertellen. Weet alleen niet hoe het werkt in Nederland..

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:46

Wat een vreemde reactie zeg. Die heb ik zelfs nog niet voorbij horen komen en ik heb eventjes als doktersassistente gewerkt... Alsof je na je 18e geen last meer kunt hebben of net krijgen van je ADD. Ik loop ook nu pas tegen de problemen aan nu ik op het hbo zit, en ik was 10 jaar geleden al 18 :Y)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:11

Ik had net weer zo'n typische ADD actie :')
Ik liep naar de keuken om wat drinken te pakken, maar vergat m'n glas dat nog in de woonkamer stond. Draai om om m'n glas te pakken, bedenk me dat ik m'n melatonine moet innemen, draai om om die te gaan pakken, bedenk me dat ik m'n glas ging halen dus draai weer om. Ik heb daar gewoon drie keer rondjes om m'n as staan draaien :')

Wat een onzin dat volwassenen nooit gediagnosticeerd worden. Ik heb recent een groep gehad voor volwassenen met ad(h)d en iedereen in die groep was recent (in de afgelopen drie jaar) gediagnosticeerd. Ik was één van de jongsten.