Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anoniem schreef:Zijn er hier bokkers met ADD?
Hoe uit dit zich bij jullie?
Wil er ( nog) niet teveel over uitwijden maar heb nu via de ggz wel vragenlijsten gekregen, die echt op ADHD gericht zijn en bijbehorend “ druk” gedrag: dat stukje herken ik dus niet...
Jennyj01 schreef:Mijn huisgenoot is een zware ADD’er. Hoe het zich uit? Druk in zijn hoofd. Een soort flipperkast met alle bijbehorende toeters, bellen en lampjes. Hij kan daar door ook heel moe zijn. Hij ziet bv wel dat er een lege fles op tafel staat. Maar de klik om hem weg te zetten komt niet.
Ander voorbeeld. Hij weet dat bv de wegenbelasting betaald moet worden. Maar als het zo ver is is het bij hem alweer van de “harde schijf”af. Die dingen hou ik dan in de gaten en stuur eventueel bij. Het heeft echter wel even geduurd dat zo werkte. Hij heeft heel lang gedacht dat hij die dingen zelf allemaal moest kunnen. Ik zeg altijd maar: Het is niet erg om niet goed met geld om te kunnen gaan. Het is wel erg dat wanneer je het weet van jezelf, je er niks aan doet.
Emmaa_ schreef:Het kost gewoon veel energie. Waar de een misschien een vies bord op het aanrecht ziet staan en die zonder nadenken even in de vaatwasser zet, moet ik echt een bewust gedachteproces in gang zetten 'daar staat een bord dat ik vies heb gemaakt, als ik wil dat hij schoon wordt moet ik hem in de vaatwasser zetten'. Vaak gebeurt dat pas als ik er al een paar keer langs ben gelopen. Omdat het dus wat energie kost stapelt de zooi zich vaak een beetje op en als je dat lang genoeg laat gebeuren raak je op een gegeven moment het overzicht kwijt.
Als het maar een bord is in een verder brandschoon huis valt het me op, omdat het het enige vieze is in een plek die verder schoon is. Maar als er 5 glazen en drie borden staan valt het al minder op, en als mijn hele huis een rotzooi is moet ik echt een heel duidelijk plan van aanpak in mijn hoofd maken voordat ik ook maar kan beginnen. Anders stop ik er gewoon weer mee omdat ik overprikkeld raak.
Emmaa_ schreef:Dat soort dingen zijn wel herkenbaar ja, maar je laatste zinnetje is voor ADHD'ers misschien niet zo van toepassing. Denk dat er namelijk ook een groot element van schaamte in zit, en neem het mensen eens kwalijk. Er zijn genoeg mensen die het niet zo begripvol oppakken. Ik heb het bijvoorbeeld met schoonmaken, dat kost mij heel veel energie en ik moet er echt ruimte voor maken in mijn hoofd. Mijn vriend begreep dat voordat we samenwoonden echt niet en maakte er dan soms van die schuine opmerkingen over die voor hem misschien wel meevielen maar voor mij echt heel kwetsend waren. Ik probeer het echt wel, en ik weet ook wel dat sommige dingen niet ideaal zijn, maar ik geef mezelf al hard genoeg de schuld als dingen niet lukken.
Emmaa_ schreef:Het kost gewoon veel energie. Waar de een misschien een vies bord op het aanrecht ziet staan en die zonder nadenken even in de vaatwasser zet, moet ik echt een bewust gedachteproces in gang zetten 'daar staat een bord dat ik vies heb gemaakt, als ik wil dat hij schoon wordt moet ik hem in de vaatwasser zetten'. Vaak gebeurt dat pas als ik er al een paar keer langs ben gelopen. Omdat het dus wat energie kost stapelt de zooi zich vaak een beetje op en als je dat lang genoeg laat gebeuren raak je op een gegeven moment het overzicht kwijt.
Als het maar een bord is in een verder brandschoon huis valt het me op, omdat het het enige vieze is in een plek die verder schoon is. Maar als er 5 glazen en drie borden staan valt het al minder op, en als mijn hele huis een rotzooi is moet ik echt een heel duidelijk plan van aanpak in mijn hoofd maken voordat ik ook maar kan beginnen. Anders stop ik er gewoon weer mee omdat ik overprikkeld raak.
Magrathea schreef:Vergeetachtigheid en algehele chaotisch-heid is bij mij promintent aanwezig. Nu woon ik ivm stage doordeweeks in Eindhoven en dat is echt een verademingMijn kamer is best klein (12m2) en verder maak ik gebruik van de keuken maar die moet ik na gebruik gelijk opruimen (of na het eten in elk geval). Dus daar heb ik geen kans om het te laten verslonzen. Verder als ik iets kwijt ben is het (bijna) nooit ver weg, (bijna) alles is in mijn zicht dus vergeten is moeilijk, ik moet even een rondje schoonmaken voor ik vertrek voor het weekend maar dat is letterlijk binnen 10 minuten gebeurd... Erg prettig. Plus ik ken hier niemand dus ik kan in mijn werk niet afgeleid raken door koffie'tjes doen en bijkletsen met mensen