Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:00

Ik ben nu het meeste kwijt aan kleding en speelgoed.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:11

Ik ben ook het meeste kwijt aan hobby's/sport van mijn 2 dochters (€100,00 per maand totaal) en aan kleding en schoenen. Ze zijn nu 10 en 7 jaar.
Voor het studeren later sparen we op een aparte rekening per kind €100,00 per maand. Hiermee zijn we vanaf de geboorte gelijk begonnen. We voelen het nu niet en hebben dan straks toch ''ongemerkt'' een lekker spaarcentje om ze te laten studeren.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 06:53

Hier hetzelfde. Als baby merkte je wel dat ze poedermelk kreeg. Dat was even een 16€ per week extra aan boodschappen.

Nu merk ik er weinig van behalve aan kleertjes. Daar geef ik snel een 200,- per maand aan uit (of meer als ze groeispurt heeft gehad of nieuw seizoen begint) Speelgoed heeft ze nauwelijks. Dat krijgt ze met sinterklaas en dr verjaardag. En de opvang idd....
Verder heb je natuurlijk ‘uitjes’ die je met een kind doet. Zoals een ochtendje krijspaleis (7€), keertje zwemmen, keertje dierentuin, etc.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:00

Sizzle schreef:
Of gaan studeren %)

Daar kun je -theoretisch gezien- al zo'n 16-18 jaar voor sparen...

sneeuwpop

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:26

Dat ze weinig kosten als baby, herken ik niet hoor... en die van ons kreeg borstvoeding.
Groeien steeds overal uit....kleding, maar ook kinderzitjes van de auto, dan weer op de fiets, van de box naar een grotere "ren" omdat ik niet het hele huis zo veilig vond. Hek om de tuin. Steeds nieuw of 2ehands speelgoed om hem uit te dagen..binnen en buiten.
Je kan het idd zo duur maken als je zelf wilt, maar die spullen maken het leven wel een stuk makkelijker.
Nu op de basisschool de hobby's die duurder worden.

Paarden die eerst op nr 1 stonden, staan idd op een 2e of zelfs 3e plaats.
Kind en gezin staan nu bovenaan. De zorg voor de paarden gaat gewoon door, maar rijden staat op een heel laag pitje.
Vaak als ik hem laat paardrijden, kom ik er zelf niet meer aan toe.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:52

ja sneeuw pop ik herken je verhaal helemaal!
En wat als je meerdere kinderen hebt en eentje heeft talent en zit in een hogere les groep en moeten vaker en meer trainen... je andere kind heeft die rechten ook. Hier heb ik het toch eens over gehad met familie ouders van de club etc hoe doen jullie dat?.
En ja ook de paarden ook zo een punt hier geen les tot ze echt al wat kunnen oefenen kunnen ze thuis ook!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:07

Hilli schreef:
Sizzle schreef:
Of gaan studeren %)

Daar kun je -theoretisch gezien- al zo'n 16-18 jaar voor sparen...

Maak je geen zorgen dat doen we al.
Echter kun je zonder kind heeeel veel leuke dingen doen voor dat spaargeld ;)

Ik geef nu heel weinig uit aan kleding (4) dat wordt nog wel anders ben ik bang.
In de babyperiode tot 2 had ik nauwelijks nieuwe kleding, bijna alles 2e hands.
Idem met speelgoed.
Box heb ik nooit gehad.
Autostoel was inderdaad een flinke uitgave, maar in verhouding tot een DA voor mijn paard valt het in het niets :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:19

Paard is beduidend duurder ja. Voor een paard heb je twee kids. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:28

Nouja, als je de hele zooi moet aanschaffen wat je allemaal voor een baby nodig hebt qua meubilair en rommeltjes, dat kan best een flinke uitgave zijn. Ook alle speelgoedjes enzo inderdaad, als je wilt dat je kind wat nieuwe uitdagingen heeft. En kleren enzo.

De 1 die krijgt bijna alles voor nop, de ander heeft een vrij uitgesproken smaak en wil alles nieuw en dan ook nog niet het goedkoopste zeg maar :P

En luiers kosten ook best aardig wat. Zeker die luierbroekjes ipv. normale luiertjes, en die broekjes zijn op een gegeven moment toch wel een stuk fijner gezien je die bij een staand kindje aan kan trekken. Met plakkertjes krijg ik dat toch niet zo goed voor elkaar en ben volgens mij niet bepaald de enige :P

En inderdaad de kosten van poedermelk als je dat geeft.
Het ene kindje is na het eerste jaar wel klaar met die melk, maar de ander drinkt met 3 jaar nog een aardig slokje weg voor de middagdut en in de nacht.

En inderdaad dingen als je huis en tuin veilig maken. Overal een hek omheen.
Maar als je dat al hebt dan heb je daar weer geen extra kosten aan.

Kinderopvang als je dat nodig hebt. Maar misschien heb je daar wel lieve familie voor en dat scheelt ook weer een paar 100 euro per maand.

Hier ook 4 achterwaartse autostoeltjes gekocht omdat ik die kleine absoluut niet voor zijn 3e (minimaal) vooruit in de auto wilde hebben. Een stoeltje voor mijn auto, voor die van pappa, voor die van opa & oma en voor de andere oma. En die dingen zijn hartstikke duur. Maar een ander neemt 1 goed gebruikt voorwaarts stoeltje over van een nichtje ofzo, voor 2 tientjes, en is daar dol tevreden over.

Het kan dus al naar gelang van je omstandigheden en behoeftes (en die van je kindje!) variëren van een paar euro extra per week, tot honderden euro's per maand.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:31

En soms denk je na je twijfel op je 30e, ik wil het toch en blijkt de natuur het niet met je eens. En dan valt het best tegen kan ik je vertellen. Ik heb een fantastisch leven, maar het knaagt soms wel vooral als iedereen om je heen gewenst en soms zelfs ongewenst zwanger wordt. En dan is het geen keuze meer.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:20

Sizzle schreef:

Ja, maar dat weet je toch ook al voordat je constructief gaat krikken i.p.v. alleen recreatief? Een kind kost nou eenmaal tijd, geld, energie en vrienden (al geloof ik wel dat je er met kids andere vrienden voor terugkrijgt).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:36

Caira schreef:
En soms denk je na je twijfel op je 30e, ik wil het toch en blijkt de natuur het niet met je eens. En dan valt het best tegen kan ik je vertellen. Ik heb een fantastisch leven, maar het knaagt soms wel vooral als iedereen om je heen gewenst en soms zelfs ongewenst zwanger wordt. En dan is het geen keuze meer.

Oh vrouw :(:)

Hilli schreef:
Sizzle schreef:

Ja, maar dat weet je toch ook al voordat je constructief gaat krikken i.p.v. alleen recreatief? Een kind kost nou eenmaal tijd, geld, energie en vrienden (al geloof ik wel dat je er met kids andere vrienden voor terugkrijgt).

Huh? Welke vrienden? Tevens zegt Sizzle volgens mij nergens dat het een verrassing is.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:32

lieveli schreef:
Huh? Welke vrienden?

Nou, daar ga je al, precies wat ik bedoel: welke vrienden :P
(Ik heb overigens begrepen dat dit allemaal de schuld van de Rabobank is? :+ )

Maar vanuit mezelf geredeneerd: ik merk dat ik met bepaalde vrienden minder (of vrijwel geen) contact heb omdat er (kleine) kinderen in het spel zijn. Dat is niet erg, en ik ga er vanuit dat dat voor beide kanten geldt. Ik denk dat je door je kinderen wel andere vrienden krijgt. Omdat ze samen op zwemles, school, voetbal, de crèche, hockey, enzovoort zitten. Dat schept vrij makkelijk een band :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:12

_lautje_ schreef:
Hier hetzelfde. Als baby merkte je wel dat ze poedermelk kreeg. Dat was even een 16€ per week extra aan boodschappen.

Nu merk ik er weinig van behalve aan kleertjes. Daar geef ik snel een 200,- per maand aan uit (of meer als ze groeispurt heeft gehad of nieuw seizoen begint) Speelgoed heeft ze nauwelijks. Dat krijgt ze met sinterklaas en dr verjaardag. En de opvang idd....
Verder heb je natuurlijk ‘uitjes’ die je met een kind doet. Zoals een ochtendje krijspaleis (7€), keertje zwemmen, keertje dierentuin, etc.

Ik ben al flink meer dan dat bij elkaar kwijt aan kinderopvang. Maar dat maakt me niet uit hoor, was eigen keuze :D

Ik denk juist dat als ze naar school gaat straks ik die 500,- per maand ga besparen..
Misschien zit ik ernaast..

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:23

Kinderopvang heb ik hier nog niet meegerekend. Is net geen €1000,- pm en krijgen iets meer dan 200,- terug denk ik.
Maar meestal krijg je (veel) meer terug

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:28

Hilli schreef:
lieveli schreef:
Huh? Welke vrienden?

Nou, daar ga je al, precies wat ik bedoel: welke vrienden :P
(Ik heb overigens begrepen dat dit allemaal de schuld van de Rabobank is? :+ )

Maar vanuit mezelf geredeneerd: ik merk dat ik met bepaalde vrienden minder (of vrijwel geen) contact heb omdat er (kleine) kinderen in het spel zijn. Dat is niet erg, en ik ga er vanuit dat dat voor beide kanten geldt. Ik denk dat je door je kinderen wel andere vrienden krijgt. Omdat ze samen op zwemles, school, voetbal, de crèche, hockey, enzovoort zitten. Dat schept vrij makkelijk een band :j

Ik ga wat minder uiit (en zie mijn vrienden dus wat minder) maar ik investeer veel in die vriendschappen dus minder contact, nee. Ander contact, ja. Want ik ben de enige met een baby dus ik moet hem vooral meenemen zodat ze kunnen flaneren met hem.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:11

Ik lees een aantal keren: ik durf het niet want ik ben bang dat ik net zo word als mijn moeder/ouders.
Dat dacht ik ook altijd en speelde mee dat ik het eerst nooit wilde. Ik heb contact met mijn moeder, maar ze zal nooit vragen hoe het gaat, is geen liefdevolle ouder. Ze past heel graag op de kleinkinderen, en zolang het contact oppervlakkig is is het prima, maar praten over hoe het echt gaat, nee dat gebeurt nooit.

Juist doordat ik weet wat het met mij heeft gedaan (ouders uit elkaar, beide nieuwe partners en daar weer kinderen mee, het niet praten over gevoelens etc) zorgt er voor dat wij (mijn man en ik) het heel anders doen.

Conclusie: laat dat je niet tegenhouden. Je doet het nooit zoals je ouders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 18:18

Hilli schreef:
Sizzle schreef:

Beetje rare opmerkung dit.

Uiteraard hebben wij actief tot iets besloten maar dit topic is gestart door iemand die nog twijfelt en dan lijkt me het niet zo raar om bepaalde overwegingen te delen toch?

Wij hebben ook actief beide onze carriere in de wetenschap vaarwel gezegt voordat ik stopte met dat magische pilletje.

Wij waren erg laat met kind dus waren wij een van de laatsten zonder kinderen en ik kan niet zeggen dat ik die vrienden niet meer heb eigenlijk.

Kwa inrichting hebben wij gewoon domweg beide weinig drang tot shoppen en uitgeven dus we hebben nu bijvoorbeeld een 3e hands uitschuifbed wat een chocolade paashaas gekost heeft.
Ik leerde ook pas ruim na de geboorte dat het eerste kleertje iets speciaals zou moeten zijn. Ik heb gewoon een 2e handsje in mijn koffer gestopt destijds :o
Ieder maakt zo zijn kosten afwegingen wat dat betreft.

Het gedoe met eerlijk verdelen etc hebben wij sowieso niet aangezien we er (bewust) maar 1 hebben.
Met meerdere kan ik me voorstellen dat het zich ook echt niet meer loont om te gaan werken.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 13:59

We zijn nu meer dan een maand verder en op dit moment is het voor mij eigenlijk steeds meer een "nee" aan het worden. Door dit topic ben ik er in ieder geval veel bewuster over gaan nadenken. Spelen nog wat dingen mee waardoor ik dus meer naar "nee" ben gaan hangen, maar dat ga ik niet open en bloot op bokt zetten.

Ik ben vanwege een aantal redenen nu wel volledig gestopt met hormonale anticonceptie en ik voel me daar eigenlijk ontzettend goed bij. Voor mij de belangrijkste reden was toch wel het achterhalen wat ik nu echt voel (en dus wil) en niet meer twijfelen of ik nu word/werd beïnvloed door de anticonceptie. Omdat ik al heel lang hormonale anticonceptie gebruik, is het soms heel erg wennen aan m'n lijf en behoeftes :')

M'n vriend weet ook dat ik nu absoluut niet zwanger wil worden en dat ik me ook niet laat ompraten door/voor hem. Ik moet een eventueel kind net zo graag willen als hem.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:15

Fijn dat het je tot bewuster nadenken heeft gebracht..

Het is idd niet zomaar een beslissing! Het is een life changing event en dat moet je maar net willen! het is helemaal niet raar om geen kind te willen of te zeggen dat je het NU nog niet wil maar MISSCHIEN in de toekomst wel..

Er is toch zoveel meer dan kinderen krijgen in dit leven! Het is maar net waar je voor kiest.

Ergens ben ik wel benieuwd hoe je er over een aantal jaar in staat.. toen ik me afvroeg of ik kinderen nu eigenlijk wel of niet wilde, wilde ik het ineens uiteindelijk toch steeds meer juist wel.
Heb er echt een jaar voor gebruikt om te kijken of ik het nog steeds echt wilde of dat het een bevlieging was.. en toen ik heel snel zwanger was schrok ik toch ook weer even. Dat had ik helemaal niet verwacht. In mijn hoofd zou ik er op mijn leeftijd een jaar over doen ofzo..

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 14:22

Vooral het "er is zoveel meer in het leven" speelt ook zeker mee. Ik zie het om me heen als stellen wel kinderen krijgen, hoe hun leven verandert en ik wil dat nu gewoon echt niet. Vind m'n leven nu gewoon heel leuk en fijn en wil dat niet veranderen op dit moment.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:48

Wat super dat je er nu een duidelijk gevoel over hebt +:)+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:34

Grappig, ik had hetzelfde! Ik wilde ook opzich wel kinderen en op een dag besloot ik met de pil te stoppen (niet vanwege die kinderen maar andere reden :) ) en ineens voelde ik me zo anders! Ook was mijn kinderwens als sneeuw voor de zon verdwenen. Ben niet meer terug gegaan en nog steeds happy kindloos, krijg binnenkort mijn tweede spiraal :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:10

Ja fijn, ook fijn dat je partner het accepteert!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:42

Goed dat je het nu helder hebt :)