Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hilli schreef:Sizzle schreef:Of gaan studeren
Daar kun je -theoretisch gezien- al zo'n 16-18 jaar voor sparen...
Sizzle schreef:Echter kun je zonder kind heeeel veel leuke dingen doen voor dat spaargeld
Caira schreef:En soms denk je na je twijfel op je 30e, ik wil het toch en blijkt de natuur het niet met je eens. En dan valt het best tegen kan ik je vertellen. Ik heb een fantastisch leven, maar het knaagt soms wel vooral als iedereen om je heen gewenst en soms zelfs ongewenst zwanger wordt. En dan is het geen keuze meer.
Hilli schreef:Sizzle schreef:Echter kun je zonder kind heeeel veel leuke dingen doen voor dat spaargeld
Ja, maar dat weet je toch ook al voordat je constructief gaat krikken i.p.v. alleen recreatief? Een kind kost nou eenmaal tijd, geld, energie en vrienden (al geloof ik wel dat je er met kids andere vrienden voor terugkrijgt).
lieveli schreef:Huh? Welke vrienden?
_lautje_ schreef:Hier hetzelfde. Als baby merkte je wel dat ze poedermelk kreeg. Dat was even een 16€ per week extra aan boodschappen.
Nu merk ik er weinig van behalve aan kleertjes. Daar geef ik snel een 200,- per maand aan uit (of meer als ze groeispurt heeft gehad of nieuw seizoen begint) Speelgoed heeft ze nauwelijks. Dat krijgt ze met sinterklaas en dr verjaardag. En de opvang idd....
Verder heb je natuurlijk ‘uitjes’ die je met een kind doet. Zoals een ochtendje krijspaleis (7€), keertje zwemmen, keertje dierentuin, etc.
Hilli schreef:lieveli schreef:Huh? Welke vrienden?
Nou, daar ga je al, precies wat ik bedoel: welke vrienden
(Ik heb overigens begrepen dat dit allemaal de schuld van de Rabobank is?)
Maar vanuit mezelf geredeneerd: ik merk dat ik met bepaalde vrienden minder (of vrijwel geen) contact heb omdat er (kleine) kinderen in het spel zijn. Dat is niet erg, en ik ga er vanuit dat dat voor beide kanten geldt. Ik denk dat je door je kinderen wel andere vrienden krijgt. Omdat ze samen op zwemles, school, voetbal, de crèche, hockey, enzovoort zitten. Dat schept vrij makkelijk een band
Hilli schreef:Sizzle schreef:Echter kun je zonder kind heeeel veel leuke dingen doen voor dat spaargeld
Ja, maar dat weet je toch ook al voordat je constructief gaat krikken i.p.v. alleen recreatief? Een kind kost nou eenmaal tijd, geld, energie en vrienden (al geloof ik wel dat je er met kids andere vrienden voor terugkrijgt).