Pattypaard schreef:Ik zit bij Menzis via PMA. Daar vooralsnog tevreden over, maar toch benieuwd of het beter/goedkoper ergens anders kan.
Heb nu 18 fysio behandelingen en tot 400,- voor alternatieve zorg, 100 % vergoed per behandeling ipv een bepaald bedrag per dag. Zijn helaas niet veel verzekeraars te vinden die +50,- p.d. vergoeden daarbij.
Iemand wellicht nog tips om te bekijken?

Ik weet niet wat je nu betaalt, maar als ik de berekening doe op de website van PMA dan kom ik op 130 euro per maand uit. Ik weet ook niet welke verzekering je hebt, want Menzis vergoedde dit jaar geen 100% van de behandeling (tot 400 euro), maar 80%. Ik heb namelijk vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan, omdat ik ook wilde dat alternatieve zorg geen beperking had in een maximum per behandeling of per dag. Dit jaar heb ik dat weer uitgezocht en ik denk niet dat je goedkoper uit kunt zijn als je puur kijkt naar het maandbedrag. Misschien wel als je een vergelijking gaat maken van al je zorgkosten en dat bij elkaar optelt.
Voorbeeld:
maandpremie basis+aanvullend pakket: 130 euro per maand (40 euro per dag vergoed tot 400 euro) of 150 euro per maand (heel de behandeling vergoed tot 500 euro)
alternatieve behandelingen: 10x 100 euro is 1000
Totale kosten: 130x12 + 1000-400 = 2160 per jaar of 150x12 + 1000-500 = 2300
Op deze manier (met 10 behandelingen) loont het duurdere pakket niet qua vergoeding. Als je maar 5 behandelingen gaat nemen, ziet je rekensom er anders uit: 1860 / 1800, dus dan loont het wel een klein beetje. Kijk dus naar een combinatie van premie en vergoeding als je voordeliger uit wilt zijn.
Er zijn in 2018 maar twee verzekeraars die geen maximum per behandeling of per dag hebben. Dat zijn PNOzorg en UMC zorgverzekering. Ik zit zelf bij UMC, ben erg tevreden. Zij vergoeden mijn alternatieve zorg 100% tot 500 euro (dus een factuur van 120 euro, krijg ik 120 euro van terug en niet maar 40 euro). Ik heb 1000 euro voor beweegzorg (zoals fysiotherapie, maar ook chiropractie en osteopathie vallen hieronder), dus dat zijn ongeveer 30 fysio behandelingen. Ik betaal hier 31,75 voor per maand. Ze hebben ook goedkopere pakketten (pakket 1 is 8,75 per maand voor 300 euro alternatief en 250 euro beweegzorg en pakket 2 is 19,50 per maand voor 300 euro alternatief en 500 euro beweegzorg). Ik kan je deze verzekering zeker aanbevelen

(zij bieden als basisverzekering alleen maar een restitutiepolis aan). Het is geen verzekeraar voor mensen in de zorg alleen mensen die bij een UMC ziekenhuis werken krijgen wel collectiviteitskorting. Ik denk dat jouw pakket bij Menzis vergelijkbaar is met pakket2 bij UMC en daar betaal je ook ongeveer 130 euro voor per maand.
Dit is een handige site om alternatieve vergoedingen per verzekeraar te vergelijken:
https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/al ... neeswijzenSucces