Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:25

Nou, vannacht ongesteld geworden maar met mijn slaapkop eerst nog een tampon erin geduwd. Vanmorgen eerste keer de mamicup, ging prima, bij mijn ouders (3,5 uur na inbrengen) uit nieuwsgierigheid eruit gehaald wat goed ging, ik Had wel iets bloedverlies erlangs maar toch een inlegkruisje in dus geen probleem.
Weer ingedaan en iets dieper gezet, Had ik dat maar niet gedaan. Ik ben ontzettende krampen gehad en toen ik hem een uurtje daarna uit wilde halen zat hij helemaal verstopt en bleef het zo ontzettend pijn doen. Ik kwam niet met mijn vinger langs het randje en kreeg hem ook niet lager geperst, hij lekte wel als een zeef dus dat kennelijk toch niet vacuüm, ik had wel het idee dat mijn hele baarmoedermond erin verdwenen was :o

Daarna de kleinere meluna ingedaan welke en stuk prettiger dat maar ik Had zoveel geprutst met uithalen van de mami dat mijn hele inlegkruisje alsnog rood Was :(
Toch weer gewisseld voor de grotere mami in de hoop dat hij nu beneden blijft want men... Dat is geen pretje :(

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:29

Dat het lekte is waarschijnlijk omdat je m te hoog hebt gedaan! Cup moet absoluut niet hoog zitten!!! Juist zi laag mogelijk. Het is echt het tegenovergestelde van een tampon...

Edit: je hoeft verder ook niet om die rand te komen met je vinger. Je moet alleen in de onderkant knijpen om het vacuum te verbreken (daarom vind ik dat slurfje zo nutteloos, je moet toch echt eerst in de onderkant van de cup knijpen)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:47

Dat knijpen lukte dus niet want kon er met geen mogelijkheid bij (halve meter bmm voor mijn gevoel :x)
En hij Was verder omhoog gekropen, dat was de vorige keren dus ook zo en echt mijn grootste angst...

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:31

Ik heb vandaag mijn claricup in gebruik genomen. Gister de Meluna nog een kans gegeven maar vind de claricup veel fijner. Het langere (maar wel heel flexibele!) steeltje geeft mij meer zekerheid dat ik hem niet kwijt raak en ik voel hem ook veel minder zitten. Ondanks dat hij wat zachter aanvoelt klapt hij ook beter uit. Voor de meluna gebruikte ik de c vouw maar dat wil niet bij deze, dan klapt hij zelf al weer uit van te voren. Met de punch down gaat het prima. Hoe het zit met evt doorlekken etc weet ik nog niet aangezien ik hem pas sinds vandaag gebruik..

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:37

Ronde vanmiddag wel goed gegaan. Geen noemenswaardige lekkage, behalve dat ik gewoon al super veel bloed.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:30

MDJ schreef:
Ik heb vandaag mijn claricup in gebruik genomen. Gister de Meluna nog een kans gegeven maar vind de claricup veel fijner. Het langere (maar wel heel flexibele!) steeltje geeft mij meer zekerheid dat ik hem niet kwijt raak en ik voel hem ook veel minder zitten. Ondanks dat hij wat zachter aanvoelt klapt hij ook beter uit. Voor de meluna gebruikte ik de c vouw maar dat wil niet bij deze, dan klapt hij zelf al weer uit van te voren. Met de punch down gaat het prima. Hoe het zit met evt doorlekken etc weet ik nog niet aangezien ik hem pas sinds vandaag gebruik..

Bedankt voor deze recensie! Mag ik vragen hoeveel ruimte jij hebt tot jouw cervix?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 23:09

Ik dénk zo'n 7 a 8 cm.

Ik vind trouwens het vacuum ook een stuk makkelijker te verbreken van de claricup. Zitten 6 gaatjes in tov de 2 gaatjes van de meluna.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 06:47

Ik heb vannacht de mamicup ingehad en het gaat nu prima. Hij kruipt niet omhoog. Ik denk dat ik hem gister iets te hoog ingezet heb en hij door het fietsen helemaal is doorgeschoten ofzo. Note to myself: eerder eruit halen wanneer kramp krijg.

Ook ik heb veel minder last van buikpijn en algehele malaise met de cup ipv de tampons, misschien omdat een cup meer mee beweegt met je lijf?
Of zou het aan het uitdrogen cq ' dubieuze ' stoffen van de tampons liggen...
Ik weet het niet maar het bevalt me toch wel super.
Vannacht zelfs niet gelekt oid top!

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:03

Fijn dat het met de mamicup nu beter gaat :)

corine1981 schreef:
Ook ik heb veel minder last van buikpijn en algehele malaise met de cup ipv de tampons, misschien omdat een cup meer mee beweegt met je lijf?
Of zou het aan het uitdrogen cq ' dubieuze ' stoffen van de tampons liggen...
Ik weet het niet maar het bevalt me toch wel super.
Vannacht zelfs niet gelekt oid top!

Waar het wel aan ligt, geen idee, maar deze ideeën volgens mij niet. Ik gebruikte namelijk zelden tot nooit tampons omdat ik daar echt niet tegen kon, maar ik had zeer erge krampen. Ik heb met de cup bijna geen krampen meer.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 08:08

Nog een vraag, er word gezegd zo laag mogelijk, maar de cup moet toch in zijn volledigheid ingebracht worden behalve het steeltje? en niet dat er nog wat uitsteekt van de onderkant van de cup zelf?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:00

Wat eventueel uitsteekt kun je gewoon afknippen.

Ik heb zelf bij de krampen het idee dat de cup een soort tegendruk geeft, het wat 'opgerekt' houd, zodat alles meer ruimte heeft. Maar ja, dat slaat ook weer nergens op.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:09

Eloya, lijkt me idd wel dat de cup Zelf in zijn geheel ingebracht word
Als dat uitsteekt kan er van enig comfort geen sprake meer zijn lijkt me

Ik denk dat ik voor de meluna short ga.
En ik denk de soft
Maat S of m
Dat moet ik nog even onderzoeken :+

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:57

Eloya schreef:
Nog een vraag, er word gezegd zo laag mogelijk, maar de cup moet toch in zijn volledigheid ingebracht worden behalve het steeltje? en niet dat er nog wat uitsteekt van de onderkant van de cup zelf?

Klopt, de cup zelf moet volledig binnen zijn. Als het steeltje uitsteekt, zou ik dat gewoon afknippen (ik vind het ondingen die steeltjes)

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 09:58

Sheran schreef:
Ik heb zelf bij de krampen het idee dat de cup een soort tegendruk geeft, het wat 'opgerekt' houd, zodat alles meer ruimte heeft. Maar ja, dat slaat ook weer nergens op.

Dit was ook het enige waar de ik op kon komen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:25

Ik wil graag de Claricup, maar vrees dat die te groot gaat zijn... Zo irritant!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:30

Te hoog of te breed?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:32

Hij is in diameter iets kleiner dan de meluna M. Qua lengte is hij ook ietsje korter maar het steeltje maakt hem langer.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:42

Ik heb gisteren voor het eerst de MeLuna getest :) De eerste dagen lek ik met tampons al na 1,5-2u door, dus ik vond het wel de moeite waard om te proberen.

Omdat ik een hoge spierspanning heb in mijn bekkenbodem heb ik na lang twijfelen toch de stevigste versie (de sporty) genomen. Ik wou niet het risico lopen dat de cup niet helemaal uitklapt en dat ik zo lekken krijg. Omdat ik bang was voor lekken heb ik ook maat M genomen in plaats van S.

Ik was bang dat het inbrengen van een stevige cup moeilijk zou gaan, maar dat blijkt best mee te vallen. Eenmaal ingebracht voel ik hem ook niet zitten. Ik gebruik voor de zekerheid nog wel even een maandverband, maar ik ben tot nu toe nog niet doorgelekt.
Het enige waar ik nog niet goed weg mee kan is het verwijderen. De cup is natuurlijk vrij stevig, ik kan het vacuum wel verbreken maar als ik hem uitgevouwen wil verwijderen doet dat nog steeds pijn. Ik denk dat ik hem moet kunnen opvouwen voor het verwijderen, maar ik moet nog even uitvissen hoe ik dat voor elkaar kan krijgen :)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:10

Dat verwijderen vind ik ook niet echt prettig door het uitklappen inderdaad en dan heb jij een nog stuggere... Ik weet daar nog geen trucjes voor, je kunt hem moeilijk opgevouwen eruit halen.

Ik durf het steeltje niet af te knippen, nadeel is wel dat ik hem de hele dag voel zitten en dat ding zelfs prikt met de toiletgang, maar imo nog beter dan hem kwijt raken...
Het steeltje van de meluna voelde ik minder zitten (is ook wat soepeler en ronder afgewerkt) dus het verschilt wel per cup.

De hele cup dient er wel in te zitten ja. Dat steeltje zit bij mij ook nog net binnenboord. Maar goed, ik raak een hele mamicup gewoon zo'n beetje kwijt in de cave down there :x

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:37

hier ook een tevreden gebruikster van de cup. ik heb hem al zo lang dat ik niet eens meer weet welk merk ik heb! (kan ik wel opzoeken als iemand dat wil hoor) Ik had in het begin ook een andere (stevigere) cup gekocht omdat ik bang was voor doorlekken maar deze deed pijn en toen een zachtere gekocht en toen helemaal tevreden.

ik merk dat ik zelfs minder klachten heb (qua buikpijn e.d.) dan als ik hem niet gebruik

heb nu ook wel een cup met een lang steeltje en durf dat eigenlijk niet af te knippen..
twijfel ook of ik een nog zachtere cup ga kopen omdat ik bang ben dat deze dan niet uitklapt bij het inbrengen..

heb geen last met het verwijderen, ik zorg dat hij ingeklapt blijft als ik hem er uit haal (duw hem dicht met m'n vinger, als ik het vacuum er af haal blijft m'n vinger daar) en dan gaat het makkelijker dan als hij uitgeklapt is

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:45

Sheran schreef:
Te hoog of te breed?

Te hoog vrees ik, ik heb precies 5 cm ruimte tijdens mijn menstruatie en de kleinste Claricup is 47 mm lang.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:10

ik heb trouwens de meluna soft maat M

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 19:22

Na het lezen van dit topic er vorige week ook een besteld.
Nou dat had ik jaren eerder moeten doen!!
Had even gebeld met Cute Cotton voor advies en kreeg de mamicup aangeraden.
Inmiddels ingebruik en echt TOP heb wel na de eerste keer het steeltje eraf geknipt.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:58

Ik heb mijn steeltje van de mami ook deels afgeknipt, hij stak net een stukje uit en dat is niet fijn, helemaal afknippen durf ik alleen echt niet :(

Vandaag ook de meluna ingehad maar die klapt niet goed uit. Het steeltje daarvan zit wel lekkerder :o

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:18

Ik heb ze bij beide helemaal afgeknipt. Ik pak hem toch altijd bij de onderkant van de cup vast en vond die steeltjes alleen maar irritant :')