Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:39

Wat een ander van mijn leefstijl vind en wat ik in mijn lichaam stop,zal mij figuurlijk een worst wezen :o
Mijn lijf, mijn leven. Ik wens niemand te bekeren en wens daarnaast ook niet bekeerd te worden.

Morgen geef ik een feestje met mijn familie, mijn moeder maakt een rundvleesslaatje want dat vindt ze leuk.
Daarnaast maakt ze ook een schaal met hapjes, waaronder vlees. Zelf bak ik een vegan taart, een kwarktaart zonder dierlijk stremsel en zijn er vegahapjes.

Ga ik gillen omdat mijn moeder vlees mee neemt? Natuurlijk niet.
Ga ik gillen als mensen mij zonder medeweten macaroni met vlees voorzetten? Natuurlijk niet :D
Ik waardeer de inzet enorm en als het geen varkensvlees is wil ik ook nog wel een beleefd bordje weg eten (Als het vlees erdoor zit, anders leg ik het uit en dan is het ook geen probleem. Heeft de rest een extra stukje). Je kan niet altijd je omstandigheden kiezen, wel je reactie :)

Als mensen meer informatie van mij willen en ik ben moe, dan zeg ik ook eerlijk dat ik op dat moment niet echt puf heb. Meestal verwijs ik ze naar websites of vraag ze om er op een ander moment op terug te komen :)

Als ik dan geen bevlogen voorvechtster ben, so be it :D

maaikemuis

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:41

Ik denk dat je zo juist mensen bereikt! Ik zou graag bij jou komen eten, het klinkt leuk. Het klinkt alsof ik van jou mag proeven zonder in een veroordelend gesprek te komen van beide kanten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:57

Oh,maar ik kan me nog een topic herinneren over een vega buffet op een bruiloft waarbij een aantal bokkers dit echt belachelijk vonden en niet zouden komen als er geen vlees geserveerd werd....
Ik lust graag een stukje vlees, maar zou er in zo'n geval echt totaal geen moeite mee hebben me aan te passen aan de wensen van het bruidspaar....

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:59

Dan begrijp je mij echt verkeerd. Ik ben gewoon wat assertiever dan jij misschien, maar ik bedoel echt geen haat en nijd als ik tegen iemand zeg dat ik "nu even geen zin" heb.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:02

LadyMadonna schreef:
Oh,maar ik kan me nog een topic herinneren over een vega buffet op een bruiloft waarbij een aantal bokkers dit echt belachelijk vonden en niet zouden komen als er geen vlees geserveerd werd....
Ik lust graag een stukje vlees, maar zou er in zo'n geval echt totaal geen moeite mee hebben me aan te passen aan de wensen van het bruidspaar....

Ik denk dat dit net zoiets is als naar een bruiloft gaan waar je je eigen drankjes moet betalen. Dan zijn mensen ook outraged :') Soms vinden mensen het lastig om in deze maatschappij, waar al zo ontzettend veel keuzevrijheid is, soms zelfs té veel, te dealen met dat wat je voorgeschoteld krijgt en niets anders. Mensen zijn gewoon een beetje verwend geraakt.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:02

Ieder zo zijn feestje! Ik vind het niet meer dan logisch det het bruidspaar het eten bepaald.

En nee, ik vind het niet beWaarlijk om vegetarisch te koken. Vegan zou ik moeilijk vinden, maar met wat hulp zou ik het wel aandurven.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:05

minikatje schreef:
Wat een ander van mijn leefstijl vind en wat ik in mijn lichaam stop,zal mij figuurlijk een worst wezen :o
Mijn lijf, mijn leven. Ik wens niemand te bekeren en wens daarnaast ook niet bekeerd te worden.

Morgen geef ik een feestje met mijn familie, mijn moeder maakt een rundvleesslaatje want dat vindt ze leuk.
Daarnaast maakt ze ook een schaal met hapjes, waaronder vlees. Zelf bak ik een vegan taart, een kwarktaart zonder dierlijk stremsel en zijn er vegahapjes.

Ga ik gillen omdat mijn moeder vlees mee neemt? Natuurlijk niet.
Ga ik gillen als mensen mij zonder medeweten macaroni met vlees voorzetten? Natuurlijk niet :D
Ik waardeer de inzet enorm en als het geen varkensvlees is wil ik ook nog wel een beleefd bordje weg eten (Als het vlees erdoor zit, anders leg ik het uit en dan is het ook geen probleem. Heeft de rest een extra stukje). Je kan niet altijd je omstandigheden kiezen, wel je reactie :)

Als mensen meer informatie van mij willen en ik ben moe, dan zeg ik ook eerlijk dat ik op dat moment niet echt puf heb. Meestal verwijs ik ze naar websites of vraag ze om er op een ander moment op terug te komen :)

Als ik dan geen bevlogen voorvechtster ben, so be it :D

Kijk dit is nou hoe ik er ook in sta. Mijn beste vriendin begon laatst, uit zichzelf(!), dat ze zich schuldig voelde over varkensvlees. Ze vertelde een beetje waarom, maar had nog wel een boerenkoolmaaltijd met gehaktballen (van varkensvlees) klaar staan voor het avondeten. Weggooien is doodzonde, dus ze heeft het opgegeten maar voelde zich de hele tijd rot.
Ik heb gewoon gezegd dat ze absoluut moest doen waar ze zich goed bij voelde. Wilde ze het voortaan laten staan? Be my guest. Wil je het 3x in de week eten en verder niet? Be my guest.
Het interesseert me werkelijk waar helemaal niets. Maar ik merkte wel dat ze graag mijn bevestiging/mening er over wilde weten, dus toen hebben we het er kort even over gehad en daarna hadden we een heel lang gesprek over hoe varkens altijd haar lievelingsdieren waren en dat die beestjes hartstikke lief en slim zijn... Al met al, conclusie: ze gaat minder varkensvlees eten en proberen op den duur helemaal te stoppen. Nou, zo kan het ook en dat is hartstikke mooi, maar zelfs als het niet zo was geëindigd had ik het alsnog prima gevonden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:36

Lillith24 schreef:
bakkabouter schreef:

De jumbo verkoopt sinds kort Wilmersburger kaas. In meerdere varianten (denk aan kruiden'kaas', cheddar'kaas', naturel'kaas' etc).

Trouwens pro-tip voor over de pasta e.d. : edelgistvlokken. Zie het als een soort parmezaanse kaas, maar dan plantaardig. Heerlijk!

Ok, dank. Jumbo hebben we hier, ga morgen kijken. Gistvlokken laat ik maar staan, reageer niet te best op gistachtige dingen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:56

LadyMadonna schreef:

Dat is pas extremisme! :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:26

269_life schreef:
LadyMadonna schreef:

Dat is pas extremisme! :D

Het is denk ik niet zozeer dat die mensen per se vlees moeten eten, maar het heeft veel meer te maken met wat 'normaal' wordt gevonden.
Dat de vegetarische bruid(egom) zelf 'apart' eet is één ding, maar dat er helemaal geen 'normaal' eten is, daar hebben die mensen waarschijnlijk moeite mee. Met het punt dat ze 'gedwongen' worden om op die bruiloft ook het 'rare' dieet van het bruidspaar te volgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:10

oomens schreef:
Dat de vegetarische bruid(egom) zelf 'apart' eet is één ding, maar dat er helemaal geen 'normaal' eten is, daar hebben die mensen waarschijnlijk moeite mee. Met het punt dat ze 'gedwongen' worden om op die bruiloft ook het 'rare' dieet van het bruidspaar te volgen.

Ik ben een vleeseter, maar ik kan een goed vegetarisch buffet echt wel waarderen hoor.

Heb een keer een Indiaas (vegetarisch) buffet gehad en dat was echt lekker en miste het vlees echt niet.
Daar hadden ze trouwens ook patat/gebakken aardappels en mayo bij voor de doorgewinterde Nederlanders.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:22

Brainless schreef:
oomens schreef:

Ik ben een vleeseter, maar ik kan een goed vegetarisch buffet echt wel waarderen hoor.

Heb een keer een Indiaas (vegetarisch) buffet gehad en dat was echt lekker en miste het vlees echt niet.
Daar hadden ze trouwens ook patat/gebakken aardappels en mayo bij voor de doorgewinterde Nederlanders.

Ik kan het ook echt waarderen, en eet zelf ook meestal vegetarisch, maar ik ben mij ervan bewust dat er genoeg mensen zijn die wat traditioneler zijn qua eetlust.

Wat iemand eet is best persoonlijk, en als een ander je dat wil laten veranderen, dan kan dat nogal verkeerd vallen. Zie ook dit topic. Mensen vallen er niet zozeer over dat ze een keer geen vlees krijgen, en ze gaan ook echt niet dood van groente. Dat ze op die bruiloft ineens mee 'moeten' doen met een ander zijn of haar 'vreemde' dieet, dat stuit sommigen tegen de borst.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:24

En als het nou van te voren op de uitnodiging staat? Dan is het naar mijn mening een keuze...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:29

Wat betreft die bruiloft vind ik gewoon 'wie betaalt, die bepaalt'. Als je op je bruiloft geen vlees wilt, helemaal prima hoor, dan eten je gasten gewoon wat er wel is.

Ik vind sowieso dat je over eten wat je krijgt niet mag zeuren, vind het erg onbeleefd om bij anderen kieskeurig te zijn over eten wat je krijgt... De halve wereld heeft helemaal geen eten :\

Op mijn bruiloft was er wel vlees, maar wel een buffet dus je kan ook dingen pakken zonder vlees. (Denk ik, had me niet heel erg verdiept in wat er was)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 09:43

oomens schreef:
Wat iemand eet is best persoonlijk, en als een ander je dat wil laten veranderen, dan kan dat nogal verkeerd vallen. Zie ook dit topic. Mensen vallen er niet zozeer over dat ze een keer geen vlees krijgen, en ze gaan ook echt niet dood van groente. Dat ze op die bruiloft ineens mee 'moeten' doen met een ander zijn of haar 'vreemde' dieet, dat stuit sommigen tegen de borst.

Maar je bent toch niet bezig met je gasten te veranderen? Je schotelt ze alleen iets voor zonder vlees, wat iedereen eet. Het zou pas vervelend worden als je als carnivoor op een vega-bruiloft bent, want dan pas zou je niets kunnen eten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:18

269_life schreef:
oomens schreef:

Maar je bent toch niet bezig met je gasten te veranderen? Je schotelt ze alleen iets voor zonder vlees, wat iedereen eet. Het zou pas vervelend worden als je als carnivoor op een vega-bruiloft bent, want dan pas zou je niets kunnen eten.

Maar omgekeerd telt dat toch ook? Als je dat argument gebruikt?
Jij blijft toch ook een omnivoor? Jij kan toch fysiek gezien ook vlees eten? Jij kiest ervoor om geen vlees te eten.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:22

Hmm, mekkeren dat er geen vlees is terwijl er genoeg ander lekkers is voor je is. Dat vind ik een beetje te, je bent er voor het bruidspaar niet om je buik te vullen.
Als ik nu vlees eet word ik ziek, dan beperk ik mij wel tot stokbroodjes. Fysiek gezien kan ik inderdaad vlees kauwen en doorslikken, de uitkomst daarvan is voor mij ook inderdaad ook fysiek (fysiek onprettig ;) )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:25

minikatje schreef:
Hmm, mekkeren dat er geen vlees is terwijl er genoeg ander lekkers is voor je is , dat vind ik een beetje te.
Als ik nu vlees eet word ik ziek, dan beperk ik mij wel tot stokbroodjes. Fysiek gezien kan ik inderdaad vlees kauwen en doorslikken, de uitkomst daarvan is voor mij ook inderdaad fysiek (fysiek onprettig ;) )

Mekkeren dat er alleen maar vlees is vind ik ook not done op andermans feest. Gewoon eten wat de pot schaft :j (jij word er ziek van, dat is wel een uitzondering :P)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:30

Ik heb een extreem grote blinde darm, dat is typisch voor herbivoren, dus ik ben van nature een planteneter, ik lust wel vlees, maar de vertering is zeer moeizaam en kan voor grote problemen zorgen. Maar ik houd me, als vlees de hoofdpot is, gewoon bij de bijgerechtjes of eet een hapje of twee uit beleefdheid.
Ik snap niet wat daar moeilijk aan is en waarom men rekening zou moeten houden met mij.
Ik heb ook een lactose intoleranie en moet dus veel toetjes enzo laten staan. Dat is gewoon MIJN verantwoording. Niet van de gastheer/vrouw/restaurant.

oomens schreef:
Het is denk ik niet zozeer dat die mensen per se vlees moeten eten, maar het heeft veel meer te maken met wat 'normaal' wordt gevonden.

Mijn vader was ooit jubilaris op zijn werk en daar kregen we een Scandinavisch buffet (begin jaren 70). Allemaal dingen die we nog nooit gegeten hadden en ik vond niks lekker als kind, maar heb wat crackers gegeten. Er is altijd wel iets dat je lust en het is ook wel eens goed om je horizon eens te verbreden. Waarom zou je alleen een wat je gewend bent? Daarbij is iedereen wat anders gewend.
Wij zijn met z´n zevenen in onze familie (vader, moeder 5 kinderen) en we maken allemaal andere maaltijden.... Zeg jij maar wie "normaal" kookt.
Zo´n bruiloft of feest is verdorie maar 1 dag in je leven, de rest kun je het zelf uitmaken.
Je eet op bruiloften en partijen trouwens per definitie anders dan wat je thuis op tafel zou zetten....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:47

zo dan!!! Zie dit net op de FB pagina van het 269 clubje, ze zouden met een 'statement' komen n.a.v. een discussie die daar ontstond over hun geplande criminele activiteiten komenden nacht. Dit is het 'statement':

269life The Netherlands
6 minuten ·

And official warning has been given out for our Live Exposure Event tomorrow. One of the biggest newspapers wrote about it and we have been contacted by several news and media groups. Farmers are on high alert and they keep us busy blocking them on our facebook site.
So... We will also give an official warning: As long as the animal holocaust is a reality, we will not stop fighting for those without a voice. We are growing in numbers and we are everywhere.
Expect us
And follow us right here on facebook to watch the livestream from inside the farms and barns:

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:48

En behalve bovenstaand 'empathisch' verhaal, staat als 2de nieuwe topic een afbeelding van Hitler

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:09

Wat schattig :)
Ik identificeer mij niet met die club.

Veel extremisten komen ook uit een religieuze achtergrond, waar het zwart/wit denken heerst.
Denk ook aan veel groeperingen zoals bijv. Greenpeace, maar ook stichtingen voor mensen met een beperking (Die steevast aankomen met een zielig verhaal over beperkingen etc. ) en ga zo maar verder.

Als de 269club btw nog een varken wil hebben dan mogen ze er hier wel 1 ophalen, ik heb nog nooit en dier zo hard weggewenst :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:33

Moderatoropmerking:
om te voorkomen dat we een slotje voor overleg moeten plaatsen, wil ik vragen om de discussie over de 269 club niet verder te zetten. Hou de discussie's ook netjes en maak er geen persoonlijke issue's van.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:43

Ik heb gisteren een heel positieve ervaring gehad met een vega. Zij at vegetarisch, maar haar inwonende zonen eten gewoon vis en vlees en zij heeft daar geen problemen mee.
Top!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:48

Vis vind ik trouwens ook zo'n lastige.... Kies je voor wildvang (schadelijk voor de zee en veel andere dieren, vaak sleepnetten) of voor kweek? (Vissen hutje mutje in bakken bij elkaar....
Als je dus wel kiest om af en toe vis te eten...