Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:00

c_alsemgeest schreef:
Wendy schreef:
@c_alsemgeest: nog steeds niet? Als ik dat zo hoor vind ik het bijzonder hoe makkelijk het bij mij is geweest om mijn baarmoeder te laten verwijderen. Natuurlijk was er medische noodzaak (door vleesbomen had de baarmoeder een omvang die vergelijkbaar is met een zwangerschap van 5 maanden), er moest iets gebeuren, maar de gynaecologen legden de opties uit en vroegen naar mijn kinderwens. Toen ik bevestigde dat ik deze niet had, werd vrij makkelijk besloten dat dus de baarmoeder er uit moest. En toen ik aangaf dat ik dat prima vond, ben ik een aantal weken later geopereerd.
Zelfde principe als wat jij omschrijft: baarmoeder er uit, eierstokken laten zitten. Helaas moest het bij mij wel via de buik, dus ben ik wel een groot litteken rijker. Op dat moment was ik 34 :j
Die medische noodzaak zal het verschil wel gemaakt hebben dan.

Klopt, bij mij is er op dit moment niets mis met mijn baarmoeder... "en er is ook geen garantie dat dit gaat gebeuren" sprak de dokter :')

Duh... gelukkig niet zeg, anders was het wel een heel vreemd orgaan geweest die baarmoeder, als het altijd mis zou gaan.
Maar even een stomme vraag misschien... maar waarom kunnen borsten dan wel afgezet worden bij een risico op borstkanker, maar kun jij deze ingreep niet krijgen vanwege een risico op baarmoederhalskanker?

c_alsemgeest

Re: Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:04

Het is geen vaststaand gen... dus wel risicofactor testbaar maar geen specifiek beeld.
Het is namelijk een niet weefsel gebonden vorm, dus het kan overal in ontstaan.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:33

De vraag die TS stelt , zou ik omdraaien. Sterilisatie op je 27e , waarom wél?
De ingreep bij de mannen, is makkelijker. Dus als men het er over eens is geen kinderen te willen, waarom zou de man zich dan niet laten steriliseren? De vraag van mensen die op jonge leeftijd gesteriliseerd willen worden, zou wel niet zo hoog leggen en ergens moet men een grens trekken....die met goede onderbouwing wel rekbaar blijft. Maar de goede onderbouwing kan natuurlijk ook van de medische kant komen. Doktoren hebben te maken met spijtoptanten. Eerlijk is eerlijk, dan hoor je ook vaak: "waarom ben ik niet beter voorgelicht?" Misschien zijn er meer spijtoptanten, dan jonge mensen die zich willen laten steriliseren. Dan is er geen wil, om de leeftijdgrens aan te passen. Alhoewel ik altijd denk dat je beter spijt kan hebben dat er geen kinderen zijn geboren, dan spijt dat je ze wel hebt, vind ik het ook dat er zat voorbehoedsmiddelen bestaan, die niet zo definitief zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:37

Hier ben ik er ook nog niet echt mee verder. Ik vind het zelf vooral heel moeilijk om er met mijn vriend over te beginnen. En ik moet zeggen dat ik ook echt moeite heb met te onderscheiden wat ik zelf wil en wat mij bijna is aangepraat lijkt het :o Zoals dat ik tegenwoordig inderdaad denk "Maar wat nou als ik ouder ben en het ineens wel wil?" "Is het wel echt zo erg allemaal?" En hoewel mijn vriend weet dat ik absoluut geen kinderwens heb denk ik dat hij teveel naar zijn moeder luistert :o Die vrolijk in een cafeetje zegt "Oh ja ik snap het helemaal hoor, op jouw leeftijd had ik ook totaal geen kinderwens" Neeeeee mens houd je mond straks breng je hem op ideeën _-:(

Ersina: geen enkel voorbehoedsmiddel is 100% effectief behalve geheelonthouding en of je relatie daar nou gezellig van wordt... Ik weet het niet. Als iemand om psychische redenen absoluut geen kind wil gaat dat niet zomaar veranderen denk ik.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:37

Ersina schreef:
Misschien zijn er meer spijtoptanten, dan jonge mensen die zich willen laten steriliseren.

Lees die uitspraak nog eens. Dat lijkt mij praktisch onmogelijk.
Waar zouden die spijtoptanten volgens jou dan spijt van hebben?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:44

Ersina schreef:
De ingreep bij de mannen, is makkelijker. Dus als men het er over eens is geen kinderen te willen, waarom zou de man zich dan niet laten steriliseren? De vraag van mensen die op jonge leeftijd gesteriliseerd willen worden, zou wel niet zo hoog leggen en ergens moet men een grens trekken....die met goede onderbouwing wel rekbaar blijft. Maar de goede onderbouwing kan natuurlijk ook van de medische kant komen. Doktoren hebben te maken met spijtoptanten. Eerlijk is eerlijk, dan hoor je ook vaak: "waarom ben ik niet beter voorgelicht?" Misschien zijn er meer spijtoptanten, dan jonge mensen die zich willen laten steriliseren. Dan is er geen wil, om de leeftijdgrens aan te passen. Alhoewel ik altijd denk dat je beter spijt kan hebben dat er geen kinderen zijn geboren, dan spijt dat je ze wel hebt, vind ik het ook dat er zat voorbehoedsmiddelen bestaan, die niet zo definitief zijn.

Er zijn inderdaad best veel voorbehoedsmiddelen, maar in het geval van een vrouw betekenen die voorbehoedsmiddelen meestal dat je je lichaam vol stopt met hormonen die de natuurlijke cyclus plat leggen.
Hormonen die een hoop bijwerkingen hebben, niet bepaald gezond zijn en ook nog eens niet 100% betrouwbaar zijn....
Dus draai hem eens om: waarom jarenlang hormonen gebruiken als vrouw, terwijl je weet dat je toch geen kinderwens hebt?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:59

oomens schreef:
Urona447 schreef:
Ik vind het gewoon al absurd dat je jezelf moet verantwoorden waarom je geen kinderen wilt. Als jij het wil en je bent bekend met de risico's is het toch goed ? Desnoods nog 1 maand bedenktijd en het ondertekenen van papieren zodat je de arts vrijsteld van schuld als het ware.

Eigenlijk zou de enige redelijke voorwaarde bij sterilisatie zonder medische noodzaak moeten zijn dat alle latere kosten bij eventueel spijt dan voor eigen rekening zijn.

Dit dus. En even erbij vertellen wat de kosten zijn van die operatie. Nog twee weekjes naar huis sturen om erover na te denken en als je het dan nog steeds wil moet het kunnen.
Dan hebben we het wél over het afbinden van de eileiders. Want inderdaad "alles eruit" is veel ingrijpender met hormonale bijwerkingen e.d. Voor de laatste lijkt een goede medische reden me gepast. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:01

@palmera: hormonale bijwerkingen zijn niet nodig als je de eierstokken laat zitten.
Beetje jammer dat veel mensen dat nog steeds denken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:02

oomens schreef:
Ersina schreef:
Misschien zijn er meer spijtoptanten, dan jonge mensen die zich willen laten steriliseren.

_O-
Nou het kan wel maar dat zou dan eerder een argument zijn voor het steriliseren... Een kind terug stoppen is zo moeilijk... :=

Ik zou zo tekenen dat ik bij spijt alles zelf betaal aan hersteloperatie als dat betekende dat ze de boel er uit haalde (op eierstokken na.). :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-02-17 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:02

Palmera schreef:
Dan hebben we het wél over het afbinden van de eileiders. Want inderdaad "alles eruit" is veel ingrijpender met hormonale bijwerkingen e.d. Voor de laatste lijkt een goede medische reden me gepast. :)

Uiteraard. Castratie is een ander verhaal en niet het onderwerp van dit topic, al wordt het er wel steeds weer bijgehaald.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:03

Wendy schreef:
Ersina schreef:

Er zijn inderdaad best veel voorbehoedsmiddelen, maar in het geval van een vrouw betekenen die voorbehoedsmiddelen meestal dat je je lichaam vol stopt met hormonen die de natuurlijke cyclus plat leggen.
Hormonen die een hoop bijwerkingen hebben, niet bepaald gezond zijn en ook nog eens niet 100% betrouwbaar zijn....
Dus draai hem eens om: waarom jarenlang hormonen gebruiken als vrouw, terwijl je weet dat je toch geen kinderwens hebt?

:D Nogmaals, de man kan zich makkelijker laten steriliseren .De sterilisatie bij de vrouw is veel zwaarder . Je hebt het pessarium en het condoom die geen balans verstoren. Een sterilisatie is ook niet 100% betrouwbaar, er bestaan veel spijtoptanten en het blijft een operatie, die OOK een risico meebrengt. Waarom gaan voor zwaar geschut, zolang er ook andere mogelijkheden zijn? Persoonlijk kan ik de leeftijdsgrens die nu bestaat wel kunnen begrijpen. (dat is niet hetzelfde als er mee eens zijn)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:04

Ayasha schreef:
_O-
Nou het kan wel maar dat zou dan eerder een argument zijn voor het steriliseren... Een kind terug stoppen is zo moeilijk... :=

Nieuw topic: "Postnatale abortus, wel of niet vergoed in het basispakket?"

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:05

Als je de baarmoeder er uit haalt gaat ie aardig naar de 100% hoor. :)
Dergelijke operaties wil men meestal vooral omdat die baarmoeder meer klachten dan voordelen op levert. En die klachten krijg je vaak niet weg met een condoompje. "men" neemt de pil tegenwoordig vaak al lang niet meer hoofdzakelijk voor anti-conceptie.

oomens: _O- _O- De pro-lifers hebben het met de huidige abortus al moeilijk, laat staan met de postnatale... :oo

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:11

Ersina schreef:
:D Nogmaals, de man kan zich makkelijker laten steriliseren.

Misschien willen vrouwen het ook wel graag in eigen hand houden? Al die andere methodes zijn óf hormonaal of (deels) afhankelijk van medewerking van de partner(s). Nog los van de invloed op de kwaliteit van de seks die sommige middelen hebben.
Niet iedereen heeft dat ervoor over, wil/kan de partner(s) daarin vertrouwen of wil de partner de (in principe) permanente gevolgen van haar ontbrekende kinderwens opleggen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:12

Ersina schreef:
:D Nogmaals, de man kan zich makkelijker laten steriliseren .De sterilisatie bij de vrouw is veel zwaarder . Je hebt het pessarium en het condoom die geen balans verstoren. Een sterilisatie is ook niet 100% betrouwbaar, er bestaan veel spijtoptanten en het blijft een operatie, die OOK een risico meebrengt. Waarom gaan voor zwaar geschut, zolang er ook andere mogelijkheden zijn? Persoonlijk kan ik de leeftijdsgrens die nu bestaat wel kunnen begrijpen. (dat is niet hetzelfde als er mee eens zijn)

Omdat die andere mogelijkheden misschien niet afdoende zijn. Omdat de gemiddelde man ontzettend huilie huilie is als het om een mesje dat in de buurt van zijn edele delen aankomt. Omdat pessariums en condooms ook niet gratis zijn. Omdat er misschien wel net zo veel mensen bestaan die spijt hebben van hun kind of zich vreselijk voelen over hun abortus als dat er 'spijtoptanten' zijn (maar daar hoor je nooit iemand over).

Tja, alles in het leven heeft nadelen en voordelen

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:14

oomens schreef:
Ersina schreef:

Misschien niet goed uitgelegd. Er zijn jaarlijks veel mensen die hun sterilisatie ongedaan willen laten maken, omdat er toch een kinderwens is gekomen. Bij mannen kan dit soms als de zaadleiders zijn afgebonden. Maar bij vrouwen is de sterilisatie al moeilijk en het ongedaan maken nog moeilijker. Deze mensen zijn dertigers, veertigers. Deze mensen tonen aan dat een goed overwogen beslissing , toch verandert, door veranderde situatie. Zolang er mensen zijn die terug komen op hun beslissing destijds, zal volgens mij de leeftijdsgrens niet omlaag gaan.

Overigens, geheel terzijde, dit is een mening en ik begrijp de wens om niet te willen steriliseren op jonge leeftijd . Ergens moet men een streep zetten, die vaak onder bepaalde omstandigheden met goede onderbouwing een richtlijn blijft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:15

Ersina schreef:

Mijn man heeft een motorongeluk gehad waarbij bekken en schaambeen gebroken zijn en in dat gebied is er ook hier en daar littekenweefsel aanwezig, waardoor sterilisatie bij hem juist complex is... dus daarom ben ik de gelukkige :')
Daarbij vindt ik een condoom toch te risicovol... zit tussen mijn oren, maar speelt mee. En andere vormen van anticonceptie hebben voor mij ook risico's zoals ik eerder al aangaf :)
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 15-02-17 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:16

Dus in feite mogen andere hun fouten/bedenkingen volgens jou een rechtvaardig argument vormen om jouw keuze te beïnvloeden?
Zelfs fouten van mensen die je nog nooit in hun leven gezien hebt? Wordt een interessante maatschappij op die manier. :-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:23

Ersina schreef:
Misschien niet goed uitgelegd. Er zijn jaarlijks veel mensen die hun sterilisatie ongedaan willen laten maken, omdat er toch een kinderwens is gekomen. Bij mannen kan dit soms als de zaadleiders zijn afgebonden. Maar bij vrouwen is de sterilisatie al moeilijk en het ongedaan maken nog moeilijker. Deze mensen zijn dertigers, veertigers. Deze mensen tonen aan dat een goed overwogen beslissing , toch verandert, door veranderde situatie. Zolang er mensen zijn die terug komen op hun beslissing destijds, zal volgens mij de leeftijdsgrens niet omlaag gaan.

Overigens, geheel terzijde, dit is een mening en ik begrijp de wens om niet te willen steriliseren op jonge leeftijd . Ergens moet men een streep zetten, die vaak onder bepaalde omstandigheden met goede onderbouwing een richtlijn blijft.

Er is helemaal geen duidelijke leeftijdsgrens :n Deze grens zit in de hoofden van de artsen en is daarmee volstrekt willekeurig.

En even over spijtoptanten, want die heb je aan beide kanten. Zowel aan de kant van mensen die een sterilisatie willen terugdraaien, als aan de kant van mensen die toch beter af waren geweest zonder kind.
Die laatste groep vind ik zelf toch wel wat ernstiger, immers: het kind is de dupe.
Bij de eerste groep heeft alleen degene zelf er last van. Jammer, maar niet te vergelijken met de eerste groep. Eigen schuld,. dikke bult.
En daarbij: wat is het nut om een sterilisatie terug te draaien bij een veertiger? Wat is dan de kans op überhaupt een zwangerschap en dan ook nog eens een gezonde?
Zou daar dan niet eens een leeftijdsgrens voor moeten komen? Waarom wordt dit überhaupt gedaan?
Je hoort er verder niks over, behalve dan dat artsen dit argument gebruiken om hun eigen mening op te leggen aan patiënten die een sterilisatie willen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:28

Ersina schreef:
Ergens moet men een streep zetten, die vaak onder bepaalde omstandigheden met goede onderbouwing een richtlijn blijft.

Serieuze vraag: moet dat? Zolang men juist geïnformeerd en weloverwogen de keus maakt, moet er dan nog een streep gezet worden?
Uiteraard moeten mensen weten wat de kosten, de gevolgen en mogelijke complicaties van een ingreep zijn, hoeveel mensen daar later alsnog spijt van zeggen te hebben, wat de mogelijkheden en kosten van een hersteloperatie zijn...
En als iemand dan na deze informatie en na een redelijke bedenktijd zelf vrijwillig tot een besluit komt en zelf bereid is alle mogelijke gevolgen en kosten te dragen, moet iemand anders dan écht een streep zetten?

Wel vreemd eigenlijk dat het omgekeerde, het maken van een kind, voor iedereen vrij staat en volledig ongeïnformeerd en in een opwelling kan gebeuren (avondje carnaval met een wildvreemde is genoeg), zonder dat een professional kijkt wat de medische toestand is en of medisch verstandig of veilig is om dat kind te maken.

Over spijtoptanten heb ik het dan nog niet eens gehad, maar dat schijnt nogal taboe te zijn. Als het eenmaal geboren is, dan is het zo goed als onmogelijk om nog volledig van een kind af te komen. Zelfs wanneer je afstand doet voor adoptie, kan een kind altijd later nog contact proberen te leggen.
Laatst bijgewerkt door oomens op 15-02-17 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:28

Magrathea schreef:
Ersina schreef:

Omdat die andere mogelijkheden misschien niet afdoende zijn. Omdat de gemiddelde man ontzettend huilie huilie is als het om een mesje dat in de buurt van zijn edele delen aankomt. Omdat pessariums en condooms ook niet gratis zijn. Omdat er misschien wel net zo veel mensen bestaan die spijt hebben van hun kind of zich vreselijk voelen over hun abortus als dat er 'spijtoptanten' zijn (maar daar hoor je nooit iemand over).

Tja, alles in het leven heeft nadelen en voordelen

Precies , de 1 ziet mogelijkheden om geen kind te krijgen zonder sterilisatie, de ander werpt allerlei bezwaren op en veegt die mogelijkheden van tafel, om de sterilisatie positief te zien. Persoonlijk , als mijn man mij een zware operatie wil laten ondergaan, tegenover de lichte ingreep bij hem, dan zou ik niet alleen geen kinderen willen, maar ook deze man niet! :D :D :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:30

Mijn man ís gesteriliseerd. Zoals ik al zei: Sterilisatie (baarmoeder er uit) heeft meer voordelen dan dat de broedmachine eruit is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:38

@Ersina: ik wil geen kinderen. Dat weet ik zeker. Mijn huidige partner ook niet. Maar er is, met het oog op de spijtoptanten, maar één persoon op deze hele wereld waarvan ík met duidelijkheid durf te zeggen én mág zeggen dat ze geen spijt krijgt. En dat ben ikzelf.

Ik heb het recht niet mijn partner te vragen zich te laten steriliseren. IK wil geen kinderen. Dat is MIJN verantwoording.

En nee, anticonceptie is niet zaligmakend. Ik werd zwanger. ;)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:40

oomens schreef:
Ersina schreef:
Ergens moet men een streep zetten, die vaak onder bepaalde omstandigheden met goede onderbouwing een richtlijn blijft.

Serieuze vraag: moet dat? Zolang men juist geïnformeerd en weloverwogen de keus maakt, moet er dan nog een streep gezet worden?
Uiteraard moeten mensen weten wat de kosten, de gevolgen en mogelijke complicaties van een ingreep zijn, hoeveel mensen daar later alsnog spijt van zeggen te hebben, wat de mogelijkheden en kosten van een hersteloperatie zijn...
En als iemand dan na deze informatie en na een redelijke bedenktijd zelf vrijwillig tot een besluit komt en zelf bereid is alle mogelijke gevolgen en kosten te dragen, moet iemand anders dan écht een streep zetten?

Wel vreemd eigenlijk dat het omgekeerde, het maken van een kind, voor iedereen vrij staat en volledig ongeïnformeerd en in een opwelling kan gebeuren, zonder dat een professional kijkt wat de medische toestand is en of medisch verstandig of veilig is om dat kind te maken.

Over spijtoptanten heb ik het dan nog niet eens gehad, maar dat schijnt nogal taboe te zijn. Als het eenmaal geboren is, dan is het zo goed als onmogelijk om nog volledig van een kind af te komen. Zelfs wanneer je afstand doet voor adoptie, kan een kind altijd later nog contact proberen te leggen.

Nou ja moeten...zie het anders, het zijn gemaakte afspraken, die richtlijnen. Ooit opgesteld door voor en tegens tegen elkaar af te wegen. In de loop der tijd, veranderen richtlijnen. Maar we kunnen niet allemaal zelf onze eigen richtlijnen voor alles maken. Helemaal niet bij een sterilisatie, waarbij je afhankelijk bent van de arts die het uitvoert. Indien er de vraag verandert, zal ook die richtlijn veranderen, in de tussentijd is er de keus je neer te leggen bij zo'n richtlijn, of ergens naar toe te gaan waar de richtlijnen anders liggen. Dat mensen kinderen krijgen, terwijl ze dat liever niet willen, vind ik vreselijk, maar de vraag bij TS is waarom men geen sterilisatie wil doen bij een 27 jarige en ik heb daarover mijn mening gegeven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:40

Ayasha schreef:
Mijn man ís gesteriliseerd. Zoals ik al zei: Sterilisatie (baarmoeder er uit) heeft meer voordelen dan dat de broedmachine eruit is.

Sterilisatie betekent niet dat de baarmoeder er uit gaat, alleen dat de eileiders dicht gezet worden.