PTSS, wie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 07:34

Ninapaard98 schreef:
Het bevalt me nu ook eigenlijk wel prima, het is in ieder geval een therapie die bij mijn probleem past en dat scheelt al zo'n stuk.

Dat is het allerbelangrijkste: dat het goed voelt en blijkt te helpen!
Citaat:
Ik probeer tussen de sessies veel rust te nemen maar een klein probleem is dat ik ook een lichte eetstoornis heb, dit heb ik redelijk onder controle maar toch gaat het wel eens mis en dat verzwakt me dan wel. We hopen/verwachten dat dit samen met de PTSS overgaat omdat het aan elkaar gekoppeld is maar als dat niet zo is krijg ik daar later aparte hulp voor.
Dat kan idd heel goed : een eetstoornis als gevolg van trauma. Bijvoorbeeld troosteten dat uit de hand loopt of juist niet eten omdat je dan bijvoorbeeld 'er minder bent'.
(Ik weet niet precies hoe goed je dit soort reacties mee kunt nemen in exposure.)
En als het goed is, heb je dingen geleerd als onderdeel van de therapie 'om een andere strategie voor hetzelfde doel' te zoeken.
Succes!

Britt_Sisi

Re: PTSS, wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:09

Ik heb inmiddels de emdr al weer afgesloten! Was niet heel veel voor nodig en ik voel me beter! Nu verder met een ander soort therapie :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:22

Fijn!! *\%/*

Ninapaard98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:50

Super goed Britt-Sisi! Heeft het je zover geholpen dat je nu het gevoel hebt dat je echt een stukje verder kan? :)

Ik zie vreselijk op tegen vrijdag, krijg dan voor de eerste keer exposure voor het meest enge/gevoelige onderwerp wat er speelt bij mij nu.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:08

Moeder is in een nare bui, boos op mij om dingen die niet mijn schuld zijn. Nu voel ik me niet veilig. Ik wilde dat ik een slot op mijn kamerdeur had.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:35

Huuuuu - dat is idd akelig!
.....zijn er opties als wandelen, naar een vriendin oid?

:(:)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:31

Ik heb niet echt vriendinnen waar ik zomaar bij binnen kan wippen. Wandelen zou ik volgende keer wel kunnen doen. Ik kom misschien niet ver (ik heb maar anderhalf been) maar ik woon in de middle of nowhere, ik kan wel een plekje vinden om in het gras te gaan zitten. Bedankt voor het meedenken.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:25

Zijn er mensen onder jullie die (danwel rechtstreeks of via-via) ervaring hebben met Psytrec? Mijn behandelteam gaat mij daar aanmelden.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:16

Vraagje. Ik woon samen met mijn zus bij mijn ouders. Ik wil graag een slot op mijn kamerdeur zodat ik die op slot kan doen als ik me onveilig voel. (het is nu bijvoorbeeld wel eens gebeurd dat mijn ouders visite hebben en ik niet durf te gaan slapen totdat ze weg zijn) Mijn ouders zouden dan ook een sleutel hebben, zodat ze in noodsituaties altijd binnen kunnen komen, en in ieder geval de afspraak dat ik geen zelfmoordpoging doe met de deur op slot. Mijn moeder wil dat ik dit met mijn therapeute overleg, zij is namelijk bang dat dit de angst "bevestigt". Wat vinden jullie? Bevestigt een slot de angst of is dat het waard zodat ik me veiliger kan voelen?

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:23

Ik heb die angst ook gehad, het verschil is alleen dat ik alleen woon.
Bij mij waren/zijn ook alle deuren op slot.
Ik moet er niet aan denken dat er ineens iemand in huis staat.
In mijn geval werd ik er rustiger van.
Nu ben ik aan het proberen om de deur van slot te laten als ik bijv in de keuken ben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:36

Gewoon een slot, hoor!
Angst bevestigen vind ik doorgaans maar raar gepraat. (Dertig keer tegen jezelf zeggen 'dat je niet hoeft te voelen wat je voelt' lijkt mij nou niet echt de weg.)
Jij voelt die angst en dan een maatregel zodat jij kunt slapen - lijkt me prima. Angst serieus nemen, inclusief er over nadenken en maatregelen nemen werkt vaak het beste.

Zou je merken dat je het slot steeds meer gaat gebruiken - dan kan bijvoorbeeld karate zin hebben "...er is nu geen concreet gevaar en bij gedoe kan ik slaan". Of in therapie oefenen om monsters weg te sturen (of te slaan).
(Angst serieus nemen is net niet hetzelfde als dat angst alles zou bepalen of het laatste woord hebben.)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:59

Bedankt voor jullie meedenken!

Therapeute vindt het goed als ik een slot krijg, zolang het maar niet de gedachte wordt "Alleen achter het slot ben ik veilig".

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:38

Verstandige therapeute!
Is je moeder nu accoord...?

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:41

Ik heb mijn ouders nog niet gesproken, die zijn op een feestje.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:51

Reactie pap: oké, we gaan een slot kopen. (nouja, niet exact, maar dat was de feeling zeg maar)
Mam: Heeft je therapeut mijn mail gelezen? Wat zei jij precies? Wat zei zij precies? Nou, ik ga nog wel even naar je therapeut mailen, hoor..

**mens. Echt, soms heb ik een hekel aan haar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:04

...nee, van zulke moeders word je niet vrolijk.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:36

Vervelend voor je dat jouw moeder reageert op een manier die minder ondersteunend kan lijken voor jou. Desondanks kan ik haar reactie wel vatten en denk ik dat ze - ookal komt dat misschien niet zo over - het beste met jou voorheeft en zo reageert vanuit bezorgdheid; jou moeder wil wellicht het beste voor jou en lijkt me vooral bang om je in je angst te bevestigen.
Soms zeggen of doen ouders dingen met de beste bedoelingen, maar komt het anders over of werkt hetgeen ze zeggen of doen averechts.
Zou je je gevoel rond haar reactie naar haar toe kunnen uitspreken?

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:41

Ik heb gevraagd waarom ze niet vertrouwde wat ik zei, dat was blijkbaar omdat ik niet meer woord voor woord het gesprek met mijn therapeut kon herhalen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:45

Lastig hoor, als iemand nauwelijks in staat is vertrouwen te hebben!

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:59

Klinkt bekend :D.

Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat dit veel zegt over jou... Mijn indruk is dat je moeder het goed wil doen voor jou en bang is om het verkeerde te doen. Vanuit die angst wil ze denk ik ook een stukje controle behouden omdat controle hebben ons vaak een gevoel van veiligheid / geruststelling / zekerheid / houvast geeft (wat daarom niet noodzakelijk in realiteit ook veiligheid, zekerheid, houvast, ... met zich meebrengt).
Als jij de afspraak met je psycholoog gemaakt hebt dat een slot ok is zolang dit maar niet als consequentie heeft dat je je enkel "achter slot en grendel" veilig voelt, zal jou psycholoog dit ook wel zo aan jouw moeder zeggen wanneer deze daarnaar vraagt en zal je het slot ook wel krijgen denk ik. Je moeder kan dan ineens ook haar bezorgdheid uiten en hopelijk kan jouw psycholoog haar dan ook wat geruststellen. Op zich kan het goed zijn dat jouw moeder contact opneemt met jou psycholoog; dat geeft aan jouw psycholoog natuurlijk ook min of meer aan hoe het er bij jou thuis aan toe gaat en ze kan dan eventueel ook aan de slag met deze gegevens (bv jou moeder ook coachen in hoe omgaan met bepaalde situaties).

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:08

Heeft hier iemand ervaring (positief of negatief) met hartcoherentie/bioneurofeedback? Wat zijn ervaringen hiermee?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 21:02

ikkkke schreef:
Heeft hier iemand ervaring (positief of negatief) met hartcoherentie/bioneurofeedback? Wat zijn ervaringen hiermee?

Tijdens mijn opleiding als ademcoach heb ik kennis gemaakt met hartcoherentie als ademmethode.
Ik vind het een prachtige methode om rust in je lichaam en geest te krijgen.
Ook het begrip dat je met je ademhaling invloed uit kunt oefenen op je stresssysteem vind ik heel verhelderend en nuttig. Door rustig te ademen kun je zelf je parasympatische zenuwstelsel ('de rem') activeren.
Contact met paarden werkt ook heel positief voor de hartcoherentie :)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:21

Ik kon vroeger een beetje biofeedback, ik kon namelijk mijn hartslag iets vertragen. En ik heb wel eens tijdens een EMG in een arm met dystonie gebiofeedbacked, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat uit moet leggen.

Ik heb in ieder geval geen ervaring met biofeedback voor psychische klachten.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:56

Ik heb naast mn ptss nu dus ook echt de dissociatie en dysthymie. Heb er nu momenteel therapie voor en het wordt een zware periode. Drie therapeuten moeten er aan te pas komen. Voorlopig zijn het nu nog mijn twee vorige therapeuten en darna komt er een nader bij. Verder willen ze groepstherapie doen maar dat zit niet bij hun. Ik heb allemaal stomme opdrachten en ze moeten bij mij alle antwoorden uit me trekken. Ik haat het zo.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:10

Ik hoop dat de therapieën effect gaan hebben, coldsummers.

Ik heb zojuist een slot (voor mijn slaapkamerdeur) gekocht met mijn vader en hij gaat 'm waarschijnlijk dit weekend installeren. :)