Zorgverzekering 2016: het is weer zover!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:07

Poeh.....zit nog enorm te twijfelen hier tussen anderzorg en ditzo.

Waarom ik zit te twijfelen....
Bij ditzo vergoeden ze je gebit bij een ongeluk en bij anderzorg volgens mij niet...tenminste, zoals ik het lees niet.
Tandzorg bij ditzo ook veel voor 100% terwijl dit bij anderzorg maar 80% is.
Maar bij anderzorg heb je meer keuzes qua opticiens (ook degene waar ik nu bij ben) en bij ditzo alleen bij eye wish....maar daar heb ik veel gelezen dat de glazen nogal duur zijn :\

Ook wil ik kijken of ik in aanmerking kan komen voor een buikwandcorrectie...

De vergoeding voor een bril en tand heb ik echt nodig ;)

wat zouden jullie doen?

future_vet

Re: Zorgverzekering 2016: het is weer zover!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:32

Je krijgt bij Ditzo 170€ voor eyewish toch? Maar dat is niet in combinatie met acties. Dan krijg je nog zo'n 50€ in combinatie.
Maar ze hebben nu bij eyewish 200€ korting op montuur/of gratis montuur. En dan nog 100€ Anderzorg. Dus dat is 300€ korting.
En met Ditzo zou dat dus €250 zijn.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:33

Als je je verzekering via independer doet dan krijg je gratis mondzorgdekking bij ongevallen erbij :)
Zo ben ik ook over gestapt naar Anderzorg.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:28

amoj schreef:
Heb afgelopen 2 jaar bij zilveren kruis gezeten, maar over wat wel of niet vergoed wordt zijn ze erg vaag. Afgelopen voorjaar 4 verstandskiezen laten trekken, had gebeld of dit vergoed wordt, ik had geen tandartsverzekering.
Nou dat wisten ze niet, dat zag ik wel als ik de rekening kreeg...
Wtf?
Wil zulke dingen altijd graag vooruit weten, dan kan ik daar rekening mee houden...

verstandskiezen zijn ook een beetje lastig. kan namelijk op meerdere manieren vergoed worden.
Bij de tandarts is het vergoeding uit de tandarts verzekering
bij de kaakchirurg kan het tandartsverzekering zijn als hij die codes gebruikt, kan ook ziekenhuiszorg zijn bij complexe extracties en dan is het basisverzekering met eigen risico. Dit had overigens gewoon op deze manier uitgelegd moeten worden.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:30

Joolien schreef:
Mijn vriend staat al 50 min in de wacht bij de Zilveren kruis :=

Hij wil trouwens bellen omdat hij zijn tandarts pakket wilde uitbreiden. Toen werden hem via de site een paar vragen gesteld en antwoordde hij dat hij wel eens een wortelkanaalbehandeling had gehad, en toen kwam hij ineens niet meer in aanmerking voor aanvullende tandarts. Wtf?

Het is deze hele week al dweilen met de kraan open :')
Ik werk zelf bij zilveren kruis, hebben sinds september zo'n 400/500 extra mensen opgeleid en alsnog minimaal 200 mensen die aan het wachten zijn.
Iedereen besluit altijd in de laatste week nog te wijzigen of over te stappen.
2 weken geleden had ik geen hol te doen :Y)

Nu pauze overigens dus even op bokt kijken haha

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:58

Via de chat van Zilveren Kruis werd ik direct geholpen :)

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:16

x_spekkie_x schreef:
Lisetjj schreef:
Ik zie door de bomen het bos niet meer..
Iemand hier tips voor mij?

Ik heb aan alleen een basisverzekering niet genoeg. Ik wil graag een aanvullende verzekering omdat ik veel gebruik maak van alternatieve geneeswijzen.
Veel verzekeringen vergoeden maar een klein deel per behandeling (30-50€ tov de 90-100 die een behandeling kost). Ik denk dat ik maandelijks een behandeling nodig heb, dus een grote verzekering is wel handig.

Daarnaast weet ik zeker dat ik volgend jaar mijn eigen risico kwijt ben, dus die wil ik op 385 houden.

Mensen hier tips voor de zorgverzekering? Zou mooi zijn als ik ook nog collectiviteitskorting kan krijgen :P

Welke alternatieve geneeswijzen? :) Een osteopaat zit namelijk soms niet in het potje 'alternatief' maar in het potje 'beweegzorg'. Acupunctuur is dan weer wel altijd 'alternatief'.

Ik ben zelf overgestapt naar UMC Zorgverzekering, omdat zij de enige zijn die 100% vergoeden van alternatieve behandelingen. (Oké, PNOzorg doet dat ook, maar hun premie is weer extreem hoog). Daarnaast hebben zij een ruime vergoeding voor beweegzorg zonder beperkingen, dus als ik naar een osteopaat ga, krijg ik 100% vergoed (in mijn pakket tot 1000 euro).

Dit zijn verzekeraars die ruim vergoeden op alternatief gebied (dus alleen naar alternatief gekeken, niet naar beweegzorg). Dit zijn veelal de duurste pakketten, ik heb bij UMC namelijk een pakket lager en dat scheelt enorm in maandelijkse premie. Kijk dus zelf even bij onderstaande verzekeraars voor een premie op maat :)

-UMC zorgverzekering / 750 euro 100% / 177 euro per maand (collectief niet mogelijk)
-PNOzorg / 600 euro 100% / 165 euro per maand (inclusief collectief)
-Menzis via PMAzorg / 600 euro 80% / 137 euro per maand (inclusief collectief)
-VGZ / 800 euro max 45p.d. / 131 per maand (inclusief collectief via ING)
-Unive / 800 euro max 45p.d. / 133 per maand (inclusief collectief verzekering Unive)
-Zilveren Kruis Achmea / 650 euro max 40p.d. / 127 per maand (inclusief collectief MOgroep)
-OHRA / 750 euro max 45p.d. / 133 per maand
-Delta Lloyd (128 euro premie / 500 euro vergoed max 50pd)
-De Friesland (122 euro premie / 500 euro vergoed max 45pd)
-OZF Achmea (124 euro premie / 500 euro vergoed max 50pd)
-Salland ZorgDirect (131 euro premie / 500 euro vergoed max 40pd)
-UMC zorgverzekering (127 euro premie / 500 euro vergoed 100%)

Bedankt voor je reactie!
Ben nu ook naar UMC zorgverzekering overgestapt. Ik maak toevallig gebruik van zowel osteopathie als acupunctuur, dus hele fijne handige tip van je! Wist niet eens dat daar verschil in bestond qua vergoeding/verzekering

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:29

x_spekkie_x schreef:
Pattypaard schreef:
Hierdoor ben ik niet naar UMC overgestapt om dat de alternatieve behandelingen die ik krijg bij hun onder beweegzorg vallen helaas.
Denk dat ik naar Menzis ga overstappen, daar ook 40 fysio behandelingen in datzelfde pakket.

Fijne aanvulling :)
En inderdaad, wat voor mij juist fijn is dat het gesplitst is (ik maak namelijk kosten onder alternatief en heb dan als reserve altijd nog de beweegzorg), is het voor jou nadelig. Dat maakt het voor mensen ook zo lastig vergelijken, je moet er echt helemaal induiken!

Zit ook te kijken naar UMC, maar kun je je daar nu ook aanmelden als je niet werkzaam bent bij een universitair medisch centrum? Op hun site staat dat de verzekering voor deze groep is.

En een ander vraag. UMC geeft aan vrije zorgkeus te hebben, dus restituiepolis. Maar als ik zoek via hun site, naar bijvoorbeeld fysiotherapeuten, dan zie ik dat er heel veel uit mijn buurt niet gecontracteerd zijn...
Iemand een idee hoe dit werkt?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:18

Als je had willen overstappen, ben je nu te laat ;)

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:21

Nee hoor, je kunt nog overstappen tot eind januari.
Zolang je je huidige verzekering maar opgezegd hebt!! :D

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:29

Wij zaten bij de Amersfoortse altijd zeer tevreden geweest, alleen gaat mijn vriend van zzp-er weer naar loondienst dus besloten om over te stappen.

Nu voor hema zorgverzekering gekozen, scheelt 35 euro per maand op die andere en wel minder uitgebreid maar hebben niet zoveel nodig. Ben benieuwd en het hele jaar 10% korting op alles van hema..

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 08:26

Marijke80 schreef:
Zit ook te kijken naar UMC, maar kun je je daar nu ook aanmelden als je niet werkzaam bent bij een universitair medisch centrum? Op hun site staat dat de verzekering voor deze groep is.

En een ander vraag. UMC geeft aan vrije zorgkeus te hebben, dus restituiepolis. Maar als ik zoek via hun site, naar bijvoorbeeld fysiotherapeuten, dan zie ik dat er heel veel uit mijn buurt niet gecontracteerd zijn...
Iemand een idee hoe dit werkt?

Ja, je kunt je bij UMC ook aanmelden als je niet werkzaam bent bij een universitair medisch centrum. Je krijgt alleen geen collectiviteitskorting.

In de voorwaarden staat:
Met de aanvullende pakketten UMC Extra Zorg 1, 2, 3 of 4 hebt u een uitgebreidere dekking. U verzekert dan veel voorkomende zorg, zoals fysiotherapie, alternatieve geneeswijzen, podotherapie en vervangende mantelzorg. U hebt dan recht op vergoeding van deze zorgkosten, tot maximaal de in Nederland geldende wettelijke tarieven. Als er geen wettelijke tarieven gelden voor de betreffende zorg, worden de kosten vergoed tot maximaal de marktconforme tarieven. Maakt u gebruik van gecontracteerde zorgaanbieders? Dan worden de kosten vergoed op basis van het tarief dat wij met de betrokken zorgaanbieders zijn overeengekomen. Bron

Voor fysiotherapie gelden geen Nederlandse wettelijke tarieven.
De Nederlandse Zorg Autoriteit bepaalt de maximale marktconforme tarieven, maar die zijn er niet voor fysiotherapie (ik kan in ieder geval op hun pagina geen specifieke tarieven vinden): https://www.nza.nl/regelgeving/tarieven ... iotherapie

Verder blijkt ook dat het 'marktconforme tarief' door de verzekeraars zelf bepaald wordt (en dus kan afwijken van het NZA marktconforme tarief). Dus je zou UMC moeten bellen wat hun marktconforme tarief is.

Lekker doorzichtig, die verzekeringen 8)7

Trouwens, slimmer is het om fysiotherapie wel via gecontracteerde zorg te laten lopen of een prijsafspraak te maken met je fysiotherapeut. Zeker als je een budget beweegzorg hebt en niet een specifiek aantal behandelingen. Bij gecontracteerde zorg maakt de verzekeraar tariefafspraken. Zo betaalde ik ongeveer 28 euro per fysio behandeling (zag ik terug in mijn zorgkosten), terwijl als ik deze bij de balie moest afrekenen ik voor exact dezelfde behandeling 35 euro moest betalen. Laat je fysiorekening dan ook altijd naar je zorgverzekeraar sturen (ook al krijg je deze niet vergoed), want dan betaal je nooit teveel (de zorgverzekeraar stuurt namelijk de rekening van 28 euro weer door nou jou, waardoor je zelf geen 35 euro aan de balie betaalt) :)

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:37

Hé, heeft mijn oude verzekering de premie afgeschreven voor januari, of is dit omdat je pas vanaf januari eigenlijk overstapt? :')

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:14

Dat kan komen doordat de automatische incasso opdracht van de oude verzekeraar eerder geboekt stond dan dat dat de verzekering opgezegd is en ze kunnen daar dan niks meer aan wijzigen. Je krijgt je te veel betaalde premie bij je oude verzekeraar dan terug gestort op je rekening :).

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:42

Gewoon laten storneren, ik ga niet wachter tot ze het terug gestort hebben. Is inderdaad omdat ze het nog niet verwerkt hebben.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:09

Ik heb het idd ook terug laten storneren.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:54

Letten degenen erop die het hebben laten storneren dat er een grote kans is dat de verzekeraar het alsnog naar je uitbetaald. je moet dit dan wel weer terugstorten naar ze ;)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:58

Ja,dat hebben ze mij ook verteld. En daar let ik ook zeker op.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:17

Top, want binnen een paar weken worden we daar weer gek over gebelt haha!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:52

Vandaag was mij oude premie afgeschreven, en vandaag ook meteen teruggestort gekregen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:35

Als je de ruimte hebt zou ik het gewoon afwachten tot de oude verzekeraar het terugstort idd... anders ga je nu storneren, dan boekt de verzekeraar het straks ook nog eens terug (want hey, als al die systemen gekoppeld zouden zijn zou het wel heel makkelijk worden :+ )
En kun je dat ook weer terug gaan storten...

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:37

Ik heb die ruimte niet en terug storten is een kleine moeite :)
Alles is iig weer geregeld voor het komende jaar :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:19

Hoe zit het nu met de eerste betaling? Ben overgestapt van Zilveren Kruis naar AnderZorg.
Normaal haalt Zilveren Kruis het bedrag eind van de maand eraf, dat is nu nog niet gebeurd voor januari.
Kan ik dan verwachten dat ze eind januari voor 2 maanden eraf gaan halen?

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:22

Ik las dat op de Facebook van Anderzorg dat ze de premie van januari rond de 8e afschreven en de premie voor februari eind januari:

"De premie van januari incasseren we eenmalig omstreeks 8 januari van je rekening en de premie van februari incasseren we dan weer eind januari"

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:28

Wanneer heb je de verzekering opgezegd?
Mss hebben ze het al verwerkt en is er daarom nog niks vanaf gehaald.
Zilveren kruis heeft bij mij de premie al afgeschreven voor januari