Kind (5) weigert te eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:21

Ben ik helemaal met je eens Shad0w, uitproberen vergt ook tijd en duidelijkheid.
Maar wat ik heel veel lees in het topic is dat diverse methodes afgebroken worden want the highway is bord voorzetten, bord weghalen en naar bed.
Terwijl ik denk dat dat 'proefbord' een hele goede oplossing kan zijn voor nieuwsgierige kindjes om gaandeweg hun smakenpalet uit te breiden, beloningssystemen super kunnen werken bij kinderen met veel will to please en de alternatieve boterham in elk geval wat voedingswaarde oplevert voor het kind wat volop tegen de grenzen aan het schoppen is. Ik vind het ergerlijk dat sommigen dat wegzetten als soft en grenzeloos. Als die ouders daarmee hun doel bereiken omdat het kind dankzij dat proefbord, stickervel of het gewicht afhalen van het verzet door zonder commentaar een boterham voor te zetten, toch gaandeweg aan het eten krijgen, wie ben je dan om dat te veroordelen? Doel wordt bereikt, dat de methode misschien niet jouw keuze is (en wellicht ook niet die van de ouders maar hé, kind wil niet mee op de idealen vooraf!) so be it.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:22

Wow wat een discussie :wow: Ik zag dit topic paar dagen terug en dacht ik zal mijn tip geven...ik krijg vrijwel alle kinderen aan het eten. Maar er is zoveel bijgekomen dat ik niet weet of het nogal wel om eettips gaat.

Ik gebruik 2 principes.
De eerst is altijd van alles 1 hapje. Dat klinkt overkomelijk voor het kindje en voorkomt een machtsstrijd.

Daarnaast begin ik als ik mogelijke "problemen" verwacht met reverse psychology. Ik zeg dat ze het NIET mogen eten.
je moet er wel een beetje een toneelstukje van maken.

Bijvoorbeeld...we eten spruitjes.
Ik sms mijn man we eten spruitjes en hij weet dan zijn rol.

Vanuit de eetkamer roept hij:

Zal ik maar spruitjes opscheppen voor ze?

En ik zeg roep dan terug:

Neehee...dat mogen ze niet hebben. Daar worden ze te sterk van en winnen ze met stoeien.

Je wil niet weten met welke vaart het naar binnen gaat.

Uiteraard "verliest" papa met stoeien.

Soms lust een kind ook echt iets niet en werkt de truuk niet. Dan gaan we weer terug naar een spruitje en dan ben je klaar.'

Zelf de moeilijke eters van vrienden van ons heb ik zo aan het eten gekregen.

Wie weet heb je er iets aan TS.

sneeuwpop

Re: Kind (5) weigert te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:53

Zo doen wij het ook biancaa. Veel complimenten geven.
Wij hebben relatief wel een makkelijk kind. Een kleuter die wil dat zijn ouders trots op hem zijn en doet mede daarom ook zijn best. Lukt er veel en krijgt dan ook weer meer zelfvertrouwen.
Ik geloof wel dat een groot deel daarvan door onze opvoeding komt.

Ander jongetjes dat hier ook wel eens komt, luistert ook beter hier, wanneer zijn ouders er niet zijn.
Duidelijkheid en daarin vooral consequenties geven en je woord nakomen. Daarnaast zo veel mogelijk het positieve benadrukken.

Maar nog hoor ik mezelf regelmatig fouten maken. Verkeerde woordkeuzes en /of toon.
Zeker wanneer je problemen hebt zal het terug kunnen kijken heel leerzaam kunnen zijn.
En dan dus wel de fout bij jezelf zoeken natuurlijk ipv kijken wat het kind fout doet.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:04

Daar ben ik het dan weer niet mee eens, dat een groot deel van 'een makkelijk kind' door de opvoeding komt. Ik ben er van overtuigd dat dat maar een klein deel is eb de rest karakter.
Ik heb 2 kinderen, een zeer pittig meisje en een heel relaxed jongetje. Beiden dezelfde opvoeding en toch heel verschillend. Idem bij mijn broer en mij, ik heel makkelijk, maar broer zeer complex

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:10

Ik ben van mening dat niet ieder kind dezelfde opvoeding nodig heeft. Je ziet het idd vaker in 1 gezin met dezelfde oovoeding dat het niet even goed gaat met beide kinderen.
Ik denk dat omdat de opvoeding bij 1 kind wel past, het andere kind minder aanpassing krijgt dan wanneer deze enigst kind zou zijn. Het veranderen van opvoeding is al lastig en als het bij 1 kind werkt zal het imo nog lastiger zijn om te veranderen.
Maar goed, dat is slechts mijn idee.

Ik geloof iig wel dat makkelijke kinderen ook moeilijk kunnen worden bij een "slechte" opvoeding.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:42

Amandavd schreef:
Wat heb jij een oogkleppen op zeg. Dikgedrukte is allemaal non argument.

Opvoeden is opvoeden, of je dat nu elke dag of 1 x in de week doet.

Soderju zeg, ik spreek jou graag nog eens als je er zelf ook 1 of 2 hebt.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:59

Wat doet hij als je de rollen eens omdraait?
Mijn nichtje van nu 8, leefde ook van lucht een aantal jaar. Muizehapjes en ze zat vol, op haar manier. 2 happen eten en ze was weer klaar! Echt een ellende. Snoep en koek kreeg ze niet meer in de hoop dat ze gewoon ging eten.
De wij klaar, jij klaar methode hielp ook niet..... Dus handen in het haar.
Op een gegeven moment zeiden we tegen haar dat ze indd maar niet te veel moest gaan eten. Ze mocht ook niet meer groeien en moest gewoon altijd ons kleine meisje blijven....en het spelletje werd gespeeld.....Ze pakte dit wonderbaarlijk goed op en ging uitdagen met de hapjes eten.... Na 3 werden het er 5......Na 5 werden het 10.... en elke keer zeiden we weer: ophouden nou! Anders wordt je groot!. Uiteraard wel met een glimlach..... en nu: kind eet de oren van de kop. Eet liever een boterham (eet tussen de middag zomaar 4 weg)
Het warme eten is wel wat minder, maar er komen toch wel 2 aardappelen en 2 scheppen groente op het bord... en het komt op.....
Misschien heb je er wat aan

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:04

Anneliesdj: Nou idd, werk zelf in de zorg als "beroepsopvoeder" dus dacht dat ik ook wel iets van opvoeden wist maar man o man wat is dat anders als het je eigen vlees en bloed is. Ze kent precies al mijn knopjes, vanmorgen was het al gelijk bal en had ze me op de kast. Op mijn werk vinden ze dat ik zo geduldig ben en altijd rustig blijf. Dat lukt me thuis niet altijd :+

Ts: moeilijk hoor om zo door die spreekwoordelijke bomen het bos te zien. Vind de tip om overal dezelfde aanpak te hanteren wel de beste tot nu toe. Wat ik zelf nog dacht, hoe gevoelig is hij voor positieve bekrachtiging? Wij hebben (heel ander onderwerp) voor de zindelijkheidstraining met een stickervel gewerkt, zoveel stickers is een (klein!) cadeautje of iets samen doen wat ze leuk vond. Ze kon namelijk prima haar behoefte doen op de wc, maar leek het wel makkelijk te vinden om gewoon de luier te blijven gebruiken. Stickervel hebben we samen gemaakt aan tafel en ik heb toen duidelijk uitgelegd waar het voor was en hoe het werkte. Ze heeft zelf leuke stickertjes uitgezocht in de winkel. Uiteindelijk hebben we maar 5 stickertjes hoeven plakken. Besef wel goed dat ik nu een aanpak predik die voor ons kind werkte, maar wellicht is het het proberen waard. Je kan heel klein beginnen, 1 hapje is de eerste sticker bijvoorbeeld.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:59

Ik ben zelf altijd een beetje tegen beloningssystemen (voelt een beetje als omkopen), maar ik merk bij mij op het werk dat het goed werkt :) je zou inderdaad misschien een soort sticker kalender kunnen maken.. 5 stickers (van maandag t/m vrijdag) is op zaterdag een beloning. Iets doen wat hij leuk vindt, toetje kiezen voor zaterdag avond, op zaterdag pizza maken o.i.d...
Ik zeg niet dat het werkt... :) maar als het bijv. Echt is dat hij eten moeilijk vindt, is het (zelf) opplakken van de sticker waarschijnlijk al iets om heel trots op te zijn voor hem.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:48

Supernanny komt weer in het land. Kwam op de reclame. Dus misschien kun je haar om hulp vragen :=

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 18:39

Vandaag bij de huisarts geweest en een doorverwijzing naar de kinderarts gekregen. Buiten dat zijn zijn keelamandelen ook gezwollen, dus dat kan ook neergelegd worden bij de arts. Drie kwartier bij de huisarts binnen gezeten, hij vond het ook zorgwekkend en vond de kleine man erg klein van stuk. Goed moment dus om in te grijpen en niet iets dat binnen ons bereik ligt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:46

Fijn dat hij het serieus neemt, hoop dat de oplossing binnenkort gevonden wordt!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:51

Fijn! Veel succes bij de kinderarts.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:51

Wat fijn dat ze nu meer onderzoek gaan doen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:58

Goed van de HA dat hij er zoveel werk van maakt. Hoop dat de kinderarts jullie snel verder kan helpen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:03

Fijn dat ze verder gaan kijken TS, hopelijk worden jullie nu eindelijk verder geholpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:10

Fijn dat het serieus genomen wordt :)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:03

Quellian schreef:
Vandaag bij de huisarts geweest en een doorverwijzing naar de kinderarts gekregen. Buiten dat zijn zijn keelamandelen ook gezwollen, dus dat kan ook neergelegd worden bij de arts. Drie kwartier bij de huisarts binnen gezeten, hij vond het ook zorgwekkend en vond de kleine man erg klein van stuk. Goed moment dus om in te grijpen en niet iets dat binnen ons bereik ligt.

Goed zo! Zo zie je maar, je eigen gevoel volgen.. als men klakkeloos naar de meeste adviezen hier had geluisterd, was er wellicht wat over het hoofd gezien.

Succes voor jullie!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:05

Sowieso fijn dat je nog wat van je laat horen ts!
Nu hopen dat met het verhelpen van de keelamandelen weer een begin gemaakt kan worden naar lekker eten!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:29

Top dat je doorgestuurd word.
Mijn oudste at/eet slecht tot niet. Hij heeft nooit honger en niets waar je hem mee kan paaien om door te gaan eten.
Laat ik het zo zeggen: hij eet alles van biefstuk tot garnaal, van boontjes tot spinazie, maar er gaat maar een minibeetje in. Wij zijn doorgestuurd naar kinderarts en diëtiste en er komen heel moeizaam een paar grammetjes per kwartaal aan. Mijn zoon krijgt nu Nutrinidrink en extra calorierijk voedsel, maar 't gaat niet makkelijk.
Iedereen kan makkelijk zeggen: hij gaat wel eten als hij honger heeft: nou dat doen sommigen dus niet....

Jaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 01:01

Ik heb dit topic helemaal gelezen en tot mijn verbazing....wat zijn hier een domme/gemene antwoorden gegeven door een aantal mensen die totaal niet weten waar ze het over hebben. Men heeft het over neefjes... nichtjes...over toen ze zelf jong waren...opvoeding wat totaal niet relevant is in dit verhaal.De Ts vraagt om tips voor haar zoontje. Ze wordt soms zo afgebrand door bepaalde mensen...er wordt met vanalles gesmeten wat ze moet doen/wat ze niet moet doen ect. wat werkelijk helemaal nergens op slaat terwijl ze aangeeft dat allemaal al doorlopen te hebben...maar toch moeten er stickers worden geplakt op een kind wat niet wil eten. Wat me nog het meeste opvalt is dat de Ts aangeeft het erbij te laten met dit topic omdat het gewoon te grimmig werd en onbeschoft...en dat men gewoon doorgaat met het topic en alles maar denken te kunnen zeggen en haar af te branden. Triest heel erg triest dat er mensen zijn die het heerlijk vinden om mensen die tips vragen over iets om ze zo te kwetsen.Bahhhhhhhhhhh wat een mentaliteit. Er zijn ook goede tips gegeven...dat zijn de tips waar ze om vroeg en die zijn waardevol. De rest is gewoon bagger en oneerlijk. Men schijnt tegenwoordig niet meer te kunnen lezen. Het komt goed met die kleine man...er is waarschijnlijk een medische reden...en gelukkig niet die medische reden waar hier in dit topic zo op aangestuurd werd met een sticker.Succes Ts... en het komt goed met die kleine man....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 01:13

Ik begrijp nog steeds niet zo goed wat de weerstand is tegen geestelijke hulp vs lichamelijke hulp.
Het valt allemaal onder dezelfde medische bijstand.

Of het nou een huisarts, een kinderarts, een ortodentist een tandarts, een fysiotherapeut, een psycholoog, een dietist, een opvoedkundige etc etc etc.
Ze zijn allemaal gebaad bij het helpen van een patient(je).
Ik begrijp niet waarom het een of ander ineens stickers zou moeten opleveren.

Blijkbaar hangt er nog altijd een rare vorm van taboe boven de hoofden van veel ouders.
En blijkbaar als je een taboe wilt aanspreken ben je gelijk een lompe gemenerik die geen rekening houdt met gevoelens aangezien het niet in het anti-taboe straatje past.
Zo zonde. Bovendien zijn het maar SUGGESTIES, daarmee is een ieder vrij om te doen wat hij wil.
Het enige wat het gros van de mensen hier deed was ad-random suggesties aandragen. Het feit dat ze er tijd in stoppen om een suggestie te posten is een vorm van welwillendheid, niet om lacherig iemand af te zeiken.

Zo zie ik dat tenminste.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 01:16

Eens sizzle.

Fijn dat er actie ondernomen gaat worden door de huisarts.
Een kinderarts werkt vaak in een team, dus als er lichamelijk niet gevonden gaat worden komt er vast andere hulp!

Sneu van zijn keel-amandelen, dat kan goed zeer doen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 01:28

NatasjavE schreef:
Wow wat een discussie :wow: Ik zag dit topic paar dagen terug en dacht ik zal mijn tip geven...ik krijg vrijwel alle kinderen aan het eten. Maar er is zoveel bijgekomen dat ik niet weet of het nogal wel om eettips gaat.

Ik gebruik 2 principes.
De eerst is altijd van alles 1 hapje. Dat klinkt overkomelijk voor het kindje en voorkomt een machtsstrijd.

Daarnaast begin ik als ik mogelijke "problemen" verwacht met reverse psychology. Ik zeg dat ze het NIET mogen eten.
je moet er wel een beetje een toneelstukje van maken.

Bijvoorbeeld...we eten spruitjes.
Ik sms mijn man we eten spruitjes en hij weet dan zijn rol.

Vanuit de eetkamer roept hij:

Zal ik maar spruitjes opscheppen voor ze?

En ik zeg roep dan terug:

Neehee...dat mogen ze niet hebben. Daar worden ze te sterk van en winnen ze met stoeien.

Je wil niet weten met welke vaart het naar binnen gaat.

Uiteraard "verliest" papa met stoeien.

Soms lust een kind ook echt iets niet en werkt de truuk niet. Dan gaan we weer terug naar een spruitje en dan ben je klaar.'

Zelf de moeilijke eters van vrienden van ons heb ik zo aan het eten gekregen.

Wie weet heb je er iets aan TS.

:Y) Te nuchter deze aanpak :D . Maar voor de meeste kinderen wel de oplossing.
Eten is een beleving en niet alleen maar wat in je mond proppen. De beleving is minstens de helft.
Kinderen betrekken in het koken door ze te laten helpen scheelt vaak ook al een boel.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 03:03

Quellian schreef:

joh fijn dat je geweest bent en wie weet heeft hij daar wel last van. veel succes. dat het maar gauw beter gaat