Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:27

Eens met Joolien. Daarnaast kun je geluk niet afdwingen helaas! Je kunt er wel aan werken, maar het is niet vanzelfsprekend dat het er dan ook altijd is.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 15:06

Gehad maar ben mee gestopt ging de verkeerde kant op.
Voor de rest ik werk wel gewkon en me paarden doe wel kost zoveel engerie dan

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:18

Staan je paarden aan huis of op een stal?

En hoe is het contact met je collega's?

Ik ben mijn psych ook zat. Heb drukke weken achter de rug, dus ben erg moe. Vanavond zou ik uit eten moeten met schoonouders. Ze adviseerde me om te gaan, want leuke dingen doen is belangrijk. En dan krijg ik de volgende dag maar de man met de hamer, dat is niet erg. Zelfs toen ik had aangegeven dat ik somber wordt als mijn energie afneemt.

Gisteravond was ik echter zo uitgeput door de drukke weken (met veel sociale dingen) dat ik in bad eerst een ontiegelijke huilbui had, en dood wilde, zo uitgeput was ik. Daarna in slaap gevallen in bad. Vandaag compleet gesloopt hele dag op de bank gelegen. Dus nee ik ga niet uit eten.

Voel me nu al weer wat beter, omdat ik naar mijn lichaam luister en op de rem heb getrapt.

Als ik energie heb ben ik vrolijk, als ik over mijn grenzen ga gaat het mis.
Woensdag eerste gesprek met andere psycholoog, daar heb ik meer vertrouwen in.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:35

Nee staan 15 min van me vandaan *met de auto* maar wel een eigen plekje, dus er altijd alleen opzich wel heel fijn, alleen alleen rijden is drama dus wordt ik vaak deprie van dan ik echt leuke dingen mee doet,

Nee collega heb totaal niks mee ook daar alleen maar ruzie en stress, en dan thuis nog veel ruzie, dus eingelijk als zo bekijk heb ik weing ontspanning en alleen maar stress,

pff wilde zo graag naar de stad ff drankje doen, maar niemand wilt mee :(

Wat goed van je dat jezelf op de Rem trapt, hopelijk klikt wel met je nieuwe ! :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:51

laetitia schreef:
Ik ben mijn psych ook zat. Heb drukke weken achter de rug, dus ben erg moe. Vanavond zou ik uit eten moeten met schoonouders. Ze adviseerde me om te gaan, want leuke dingen doen is belangrijk. En dan krijg ik de volgende dag maar de man met de hamer, dat is niet erg. Zelfs toen ik had aangegeven dat ik somber wordt als mijn energie afneemt.

Gisteravond was ik echter zo uitgeput door de drukke weken (met veel sociale dingen) dat ik in bad eerst een ontiegelijke huilbui had, en dood wilde, zo uitgeput was ik. Daarna in slaap gevallen in bad. Vandaag compleet gesloopt hele dag op de bank gelegen. Dus nee ik ga niet uit eten.

Voel me nu al weer wat beter, omdat ik naar mijn lichaam luister en op de rem heb getrapt.

Als ik energie heb ben ik vrolijk, als ik over mijn grenzen ga gaat het mis.
Woensdag eerste gesprek met andere psycholoog, daar heb ik meer vertrouwen in.

...wat een onbenul, zeg!
Bij een enkele depressie zijn leuke dingen doen belangrijk, maar nooit of te nimmer ten koste van de grens van je energie.
Bij burn out geldt 'hetzelfde', zij het dat je dan nog voorzichtiger moet zijn met binnen je grenzen blijven.

(Nog al wat mensen worden depressief tijdens of na een periode met veel stress - idem dito voor burn out.)

Goed om naar een ander om te zien, hopelijk met meer verstand van zaken!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:08

Heb al dagen best veel op bed gelegen was na ik bij mijn paarden was geweest al helemaal kapot, :(
hoop snel weer de betere kant op gaat,

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 12:36

Hier ook dagen dat de uitputting overheerst. Ik kies er dan soms voor om thuis te blijven van een 'leuke' activiteit. En ik probeer dan een aantal dagen eerder naar bed te gaan, om wat energie 'bij te tanken'.

Maar het blijft moeilijk doseren omdat je nooit weet hoe je dag uiteindelijk loopt, of hoeveel energie iets kost.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:19

Zijn jullie ook lichamelijk zo moe?

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 15:26

Tiggs schreef:
Zijn jullie ook lichamelijk zo moe?

Ja heel erg, en best vaak. Ik zit nu op werk, alleen en moet nog tot 20u.
Ik kan zo slapen, mijn geest en lichaam zeggen dat mijn accu leeg is..

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:17

Ging 3 dagen super vol engerie
Vandaag me 2 paardjes gereden zit nu al halfuur na me bord te staren totaal geen engerie meer of honger wil alleen maar slapen op bed liggen dan lig weer de halve nacht wakker

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:03

Waar woon je MachoPablo? Kan over de PB! Ik wil best met je een drankje doen in een stad

@tiggs, ja ik was ook altijd ZO moe lichamelijk... sliep minimaal 12 uur per dag (slaap nog steeds 10 uur per dag).. en van 10 minuten fietsen was ik helemaal op.

Ik ben eigenlijk zo goed als gestopt met rijden in mn depressieve periode.. Arme pony verdient ook geen bonk ellende op haar rug. Maar dit weekend ga ik haar dichterbij huis verhuizen, samen bij een vriendin en aangezien het beter gaat met mij ook vermoed ik dat ik er weer meer op ga klimmen <3

Heb de laatste 2 a 3 dagen wel een beetje een mini terug valletje met veel somber zijn. Niet helemaal terug gelukkig.. Twijfel dan toch waar het van komt, dagen die korter worden, stress van mn studie of andere persoonlijke omstandigheden.

Wat ik nog aan jullie wilde vragen is: Hebben jullie ook (wel eens) dat je je enorm verdrietig kan worden over dingen die nog helemaal niet gebeurd zijn? Het meest typische voorbeeld wat ik heb is denken aan het overlijden van iemand bv die nog hartstikke jong is en kerngezond is. Heb in gedachte al wel 200x in die begrafenis gegaan. In mn vorige relatie heb ik meer dagen ermee gezeten dat t uit zou gaan vòòr het uitging dan nadat het daadwerkelijk uit ging :P Toen was het tenminste maar iets waar ik me geen zorgen meer over hoefde te maken.

En ik doe dat de laatste 2 dagen ook weer zo, dus dacht dat het misschien gelinkt was aan mijn sombere periodes.. maar misschien is het gewoon een persoonlijke gekke eigenschap

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:29

Toch fijn dat het herkenbaar is...
Ik ben nu mn werk weer aan het opbouwen, maar als ik thuis ben lig ik gewoon een uur knock out op de bank. Ik vind het heel frustrerend omdat ik wel meer wil doen, maar het gewoon niet lukt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:35

Sidera dat heb ik ook wel eens, kan komen door je depressie idd, maar kan ook een vorm van gegeneraliseerde angststoornis zijn. Maar die wordt alleen gediagnostiseerd als je daar echt hinder van ondervind.

Ik heb vannacht wat kort geslapen, vanmorgen vroeg eruit, moest 2 presentaties geven, ben ook echt compleet kapot. Ik baal er dan ook wel even van dat mijn vriend doodleuk de hele dag keihard werkt, en dan nu nog zonder blikken en blozen gaat klussen bij zijn broer, terwijl ik nog niet eens een kopje thee kan pakken van vermoeidheid.
Dan wil ik echt tegen mn vermoeidheid aan trappen, boos worden en gillen als een klein kind. Mja, daar heb ik ook de energie niet voor :')

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:48

Nou ik heb daar echt best wel last van ja... Maar alleen als ik weemoedig ben :') maar dat heeft echt wel dingen kapot gemaakt in mn leven.

Dat ik bv een vriendschap al bijna had opgegeven omdat we gingen verhuizen naar andere steden voor uni en dus in mn hoofd al voorbij was en ik daar ook echt avonden crazy van werd en niet meer denkend dat ik uberhaupt nog nieuwe vrienden zou gaan maken op de uni (achteraf wel licht overdreven, maar dat is dus wel vaker)..
Heb ook mn paardje wel op 1000 manieren zien sterven in mn dromen

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:49

woon in de buurt van rotterdam, ;) ik stuur je nog wel pb als thuis ben lukt ff niet op myn Tel ;)
Maar ben in bezit van auto en rijbewijs reis best veel in de auto ookmede dat vriendinnen ver weg wonen

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:51

Joolien schreef:
Sidera dat heb ik ook wel eens, kan komen door je depressie idd, maar kan ook een vorm van gegeneraliseerde angststoornis zijn. Maar die wordt alleen gediagnostiseerd als je daar echt hinder van ondervind.

Ik heb vannacht wat kort geslapen, vanmorgen vroeg eruit, moest 2 presentaties geven, ben ook echt compleet kapot. Ik baal er dan ook wel even van dat mijn vriend doodleuk de hele dag keihard werkt, en dan nu nog zonder blikken en blozen gaat klussen bij zijn broer, terwijl ik nog niet eens een kopje thee kan pakken van vermoeidheid.
Dan wil ik echt tegen mn vermoeidheid aan trappen, boos worden en gillen als een klein kind. Mja, daar heb ik ook de energie niet voor :')

haha nouja klein voordeel dan zou ik zeggen!
En ja joh, je kan jezelf ook niet altijd met anderen vergelijken. Je had ook nu de olympische spelen achter de rug hebben zitten maar ja, daar waren de omstandigheden ook niet naar

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:52

MachoPablo schreef:
woon in de buurt van rotterdam, ;) ik stuur je nog wel pb als thuis ben lukt ff niet op myn Tel ;)
Maar ben in bezit van auto en rijbewijs reis best veel in de auto ookmede dat vriendinnen ver weg wonen

Das hartstikke dichtbij! En ik heb ook een auto en studenten OV dus je moet me maar eens pbtje sturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:21

Hoi! Ik kom dit topic weer eens binnen vallen. Anderhalf jaar geleden me hier ook gemeld, omdat ik toen een burn out had.

Nu zit een vriend van mij tegen een burn out aan. Hij ligt op dit moment in scheiding en heeft een eigen bedrijf, werkt 7 dagen in de week. Hij loopt al bij een psych. Hij heeft niet zoveel mensen waar hij mee kan praten over dit soort dingen. Ik ben altijd een beetje zijn uitlaatklep en ben er nu ook zeker voor hem. Maar wat kan ik nu nog meer doen om te helpen? Hebben jullie misschien tips voor mij?
Alvast bedankt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:07

amoj schreef:
Hoi! Ik kom dit topic weer eens binnen vallen. Anderhalf jaar geleden me hier ook gemeld, omdat ik toen een burn out had.

Nu zit een vriend van mij tegen een burn out aan. Hij ligt op dit moment in scheiding en heeft een eigen bedrijf, werkt 7 dagen in de week. Hij loopt al bij een psych. Hij heeft niet zoveel mensen waar hij mee kan praten over dit soort dingen. Ik ben altijd een beetje zijn uitlaatklep en ben er nu ook zeker voor hem. Maar wat kan ik nu nog meer doen om te helpen? Hebben jullie misschien tips voor mij?
Alvast bedankt! :)

Niet zoveel, enkel er voor hem zijn en hem steunen en naar hem luisteren. Probeer hem niet teveel te sturen, niet te dwingen wat ie moet doen. Hij moet zelf kiezen voor wat hij wel en niet doet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:59

@ amoj: een doorgeef tip.
Soms zijn mensen zo moe dat ze erg inefficiënt werken.
Wellicht heeft hij iets aan het inhuren (...we leven in 2016...) van een secretaresse voor 2 ochtenden in de week - wellicht bespaart hem dat twee volle dagen werk...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:58

MachoPablo schreef:
Ging 3 dagen super vol engerie
Vandaag me 2 paardjes gereden zit nu al halfuur na me bord te staren totaal geen engerie meer of honger wil alleen maar slapen op bed liggen dan lig weer de halve nacht wakker

Ik herken het wel, zodra ik energie heb ga ik van alles doen maar daar heb ik dan uiteindelijk weer mezelf mee. Want daarna stort ik weer in. Ik heb gelezen dat als je energie hebt je niet meteen weer van alles moet gaan doen, maar rustig aan blijven doen. Dan bouw je steeds wat meer energie op.
Je emmer wordt in feite aangevuld, en als jij dan volop bezig gaat wordt hij weer leeg gegooid.

En de frustratie herken ik ook maar al te goed. Je wilt net als anderen gewoon weer leven, mee doen met de maatschappij en energie hebben om leuke dingen te doen.

Ik heb vaak dat ik vol enthousiasme opsta, denk "ha ik heb energie!" en na een half uur weer doodmoe op de bank lig.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:24

Ja dat klopt inderdaad,
Ja heb met mezelf afgesproken dat is ziezo 1 van de 2 paarden gereden wil hebben of gelongeerd te hebben. Zodat iets Een doel hebben. En de rest zie ik per x aan eingelijk gewoon aan

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:12

Zei vorige week heel stoer tegen de peut "ja ik ben niet meer depressief, voel me goed!".
Maar vanaf zaterdag ben ik ineens weer depressief. Voel me kelote, heb continu huilbuien.

Wordt over een paar dagen 40 jaar, en ik wil het liefst dat hele weekend onder een dekentje doorbrengen. Gewoon laten overwaaien, ik wilde eigenlijk met mijn tweelingbroer een groot feest geven, maar dat trek ik niet. Dus er komen 2 vriendinnen en zie mezelf al weer een huilbui krijgen als ze er zijn. Ben ook ongesteld dus dat maakt me ook jankeriger denk ik :Y) .

Voor de depressieven onder ons: worden jullie ook huilerig als jullie mentaal moe worden? Ik merk het dus heel erg bij overprikkeling of na sociale contacten (volgens coach kosten sociale contacten mij veel energie omdat ik een introvert iemand ben). Dan ben ik soms zo mentaal gesloopt dat ik labiel word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:01

Balen Laetitia, nog niet voorbij dus. Ik ben vandaag ook zo depressief als de pest, zit echt weer op een heel laag cijfer.

Dat laatste is neit herkenbaar, maar dat zal bij mij komen doordat ik medicatie heb.

Ik hoop toch dat je dit weekend wat plezier kan hebben.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:34

Wat kelote dat je vandaag een slechte dag hebt Joolien. Moest je werken of kon je je even terugtrekken? Wat moet je op zo'n dag doen van je psych? Moet je dan wel actief blijven of mag je erin hangen zeg maar?

Heb je dan ook minder eetlust?

Ik had van dat laatste bij mijn vorige depressie ook geen last, maar mijn huidige is veroorzaakt door mentale overbelasting (hoge werkdruk, 3 reorganisaties binnen 3 jaar, ontslag, nieuwe hele hectische baan, overlijden vader toen ik net 2 weken bij nieuwe job was en daarna diagnose borstkanker moeder en chaos op het werk).
Ben maar door gejakkerd en doorgejakkerd. Heb bij deze depressie bijv ook last van oorsuizen bij stress en overprikkeling.
Heb ook medicatie, die zorgt er iig voor dat ik niet in een hele ernstige depressie zak zoals in 2008. Die werd veroorzaakt door persoonlijke problematiek.