acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:50

Ook ik had wel meer dan een maatje teveel ooit (110 kg) en er moesten kg af
Niet alleen voor mijn eigen gezondheid, hoge bloeddruk enz, maar ook voor mijn paard die bijna 4 was en ik wilde gaan inrijden en het lukte me 20 kg af te vallen en daar stagneerde het. Ondanks normaal eten ging er niks meer af.
Dit gewicht jaren gehad tot ik via een vriendin een andere manier van eten ging toepassen en binnen 3 maanden was er 20 kg af.
Nu ben ik nog 5 kg afgevallen en zit voor 1,70 op een gezond gewicht van 66 kg
Wat voel ik me goed, meer energie, minder medicijnen voor de bloeddruk.
Toevallig kwam er uit een bloedonderzoek dat mijn schildklier te traag werkt en aangezien ik niet meteen medicijnen wil slikken eerst in overleg met de huisarts kijken wat een minder gewicht doet met mijn schildklier.

Ik moet zeggen door mijn andere manier van eten (wat echt iedereen kan) en tuurlijk is het in het begin even moeilijk en wennen maar het is het wel waard.
Kijk ik heb levenslang maar als ik nu gewoon oplet gaat het goed en komen de kg er niet meer bij.

Ik weet er zijn mensen die door medicijnen aankomen of iets in hun lijf (oa de schildklier) maar het is NIET altijd een excuus om toch een paar kilo kwijt te raken.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:56

Drunksheep schreef:
Sorry, maar ik ben ook aan het afvallen en weet ook hoeveel calorieën een zak chips bijvoorbeeld is. Ik ken zat meiden die normaal eten en daarbij nog meerdere zakken chips per week wegvreten. Dat is echt niet een normale hoeveelheid calorieën, maar slank zijn ze wel. En veel sporten doen ze niet ;)

Dat is geen vooroordeel, maar realiteit. En nee, dat kan niet iedereen doen. Mezelf incluis, daarom ben ik ook aan het afvallen. Maar zulke mensen hebben geen besef hoe het is om gezond te eten en jezelf dingen te ontzeggen om slank te blijven.
Maar ben je nu niet op exact dezelfde judgemental manier bezig als "slanke" mensen tegenover mensen met een hoger/overgewicht? Live and let live zou ik zeggen, het gaat om wat jij doet met jouw lichaam, niet wat een ander doet met zijn of haar lichaam. Het is andersom net zo vervelend om commentaar te krijgen of om dingen te moeten laten/met mate te moeten doen - in mijn geval (cardio)sporten. Verder neem ik aan dat je niet weet wat die meiden verder doen met hun eten, of ze 's avonds niet toch thuis heel hard allerlei oefeningen doen om hun eten weer zoveel mogelijk te verbranden etc. Het is altijd makkelijk om een ander te beoordelen op de buitenkant, maar je weet ook niet wat zich in het hoofd van diegene afspeelt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:56

Ik wil iedereen graag in zijn waarde laten en het maakt mij niet uit of iemand dik of dun is. Als hij of zij maar gelukkig is. Wel ben ik er heilig van overtuigd dat ieder pondje door het mondje gaat. Eet je minder calorieën, dan val je af. En ga je er meer bij bewegen dan val je nog meer af. Er zijn geen rare diëten voor nodig. Op enkele medische gevallen na dan.
Het programma secret eaters van tlc liet ook goed zien wat mensen dachten dat ze aten en wat ze echt binnen kregen. Na voedingsadvies verloren al deze mensen gewicht.

Ik ben zelf het afgelopen half jaar 8 kilo afgevallen. Ik was niet te zwaar, maar voelde me niet prettig in mijn vel. Ik heb het gedaan door calorieën te tellen. Max 2000 calorieën op een dag en ik ben naast het paardrijden 3 keer per week gaan hardlopen.
Ik hou mijn gewicht nu goed in de gaten. Als ik me te buiten ga aan patat of andere lekkere dingen, dan geniet ik ervan en eet ik de volgende dagen wat minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:00

Nessah schreef:
Menino schreef:
ik vraag me altijd af of de mensen die hier over klagen zelf wel eens meer dan 10 kg zijn afgevallen.
.

Maar ik zou het nooit zo ver laten komen. Ik sta 1 keer per maand op de weegschaal en wanneer ik aangekomen ben, let ik een maand lang weer een beetje op met wat ik eet. ( en nee, ik honger mij echt niet uit). Dan is die extra 2 kilo er zo weer af.

Daarnaast zit het bij mij gewoon in mijn leefpatroon. Ik overeet mij nooit. Vol is bij mij vol. Dus met kerst, kom ik vaak niet aan het dessert meer toe, want ik zit vol en ga niet proppen. Waarmee ik niet suggereer dat jij dat wel doet hoor, begrijp mij niet verkeerd. Maak vaak als ik met een groep uiteten ga, hoor ik mensen zeggen "zo, ik zit vol zeg" en vervolgens eten ze verder. Persoonlijk snap ik dat niet, ik laat in een restaurant altijd de helft staan want dan zit ik gewoon vol :) Ik zou niet weten waarom ik die ene hap biefstuk toch nog op zou eten als ik vol zit :)

interessant dat je dat zegt, want ik denk inderdaad dat daar wel een groot gedeelte van het probleem zit. er is ooit onderzoek gedaan waaruit blijkt dat je als kind al kan zien welke kinderen er dooreten als ze verzadigd zijn, en welke niet, wat een voorspeller kan zijn voor toekomstig overgewicht. ik weet het niet meer precies, maar er werd gesuggereerd dat die neiging tot dooreten genetisch bepaald zou zijn.

anyway, los van dat.... het hele probleem is JUIST dat als je ooit op dieet bent geweest, of het zonder succes hebt geprobeerd, je hele honger- en verzadigingsgevoel naar de knoppen is en je lichaam letterlijk geen rem meer ervaart. Dan moet je dus heel sterk zijn in je hoofd om wel die rem te hebben, want onze oer-instincten zijn een sterk ding.
Veel mensen krijgen eetbuien/last van overeten, omdat ze in eerste instantie te weinig eten. Je lichaam bereidt zich voor op een hongerwinter, en wil dus zoveel mogelijk kcal-rijk voedsel omdat weer te compenseren. met als gevolg dat je aankomt in plaats van afvalt.
er is bij ratten onderzoek gedaan, dat ook als men een periode weinig hebt gegeten en men momenteel weer 'normaal' (dus voldoende) eet het lichaam zich blijft voorbereiden op de hongerwinter die weer kan komen. Het gevolg; het verzadigingsgevoel is uitgeschakeld (daar spelen ook weer allerlei hormonen een rol bij) en het lichaam stuurt vooral aan op zoveel mogelijk lekker, vettig, zoetig en calorierijk voedsel. En tegen het hele oer-instinct van je lichaam ingaan is lastig hoor...! daar moet je echt beresterk voor in je schoenen staan, en ik denk dat dat dus het hele punt is wat mensen die nooit echt hebben hoeven afvallen ontzettend onderschatten..
Onze lichamen zijn er, banketstaaf genoeg, gewoon niet voor gemaakt om af te vallen of gezond te blijven in deze maatschappij :7 fysiek gezien zitten we nog steeds een beetje in elkaar alsof we in de prehistorie leven en nog maar moeten zien of er überhaupt eten voor handen is, en vooral reserves op moeten bouwen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:01

Drunksheep schreef:
Sorry, maar ik ben ook aan het afvallen en weet ook hoeveel calorieën een zak chips bijvoorbeeld is. Ik ken zat meiden die normaal eten en daarbij nog meerdere zakken chips per week wegvreten. Dat is echt niet een normale hoeveelheid calorieën, maar slank zijn ze wel. En veel sporten doen ze niet ;)

Dat is geen vooroordeel, maar realiteit. En nee, dat kan niet iedereen doen. Mezelf incluis, daarom ben ik ook aan het afvallen. Maar zulke mensen hebben geen besef hoe het is om gezond te eten en jezelf dingen te ontzeggen om slank te blijven.

Ik begrijp jou! vroeger kon ik alles eten, ik verbrande het toch wel.
Nu is het anders ik eet echt de helft van wat ik toen at en veeel gezonder maar helaas door pech bij de bevalling kraakte het in mijn rug en bekken...na de medische molen: bekken instabiliteit, Artrose en spierreuma....kan ik het gewoon niet meer verbranden bewegen is goed, maar als ik teveel doe ben ik de klos!
En afvallen is lastig dus die baby kilo's zitten er gedeeltelijk nog aan langzaam heel langzaam zonder dieeten gaat er iets af maar het blijft opletten altijd! dat is heel anders in eens levenslang zonder keuze, maar wel met opties! *\o/*
Het gaat ook om je eigen instelling, ik ben zwaarder geworden maar geen ander persoon! ;)

Thesserd

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:05

Maar als je altijd de behoefte hebt tot snaaien, zorg dan gewoon dat je niks te snaaien in huis hebt :+ hou het op tomaatjes en komkommers... Mijn moeder heeft altijd al weinig in huis, toen ik vroeger klein was ook, dus de gewoonte van het snaaien kon er gewoon niet in komen. Is dat niet iets wat je van kinds af aan al aan went op een bepaalde manier?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:10

Jasmijn159 schreef:
Lianne86 schreef:
Heel simpel, mensen moeten doen waar ze zich goed bij voelen... Ga ik me niet druk over maken... Niet mijn probleem in feite.

Het 'probleem' is dus dat het WEL jou probleem is. Indirect betaal je via je zorgpremie namelijk mee aan alle diabetes-medicatie, vaatchirurgie, hartklepmedicatie, maagbanden etc van mensen met overgewicht.

We betalen ook voor al die mensen die van hun paard afvallen, toch zo'n 10000 per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:12

Yv_ schreef:
Knap Menino :j. Maar dan komt bij mij weer de vraag op: waarom heb je niet eerder dat besef gehad? Dan had je bijv. naar 10 kilo hoeven afvallen, of 15 en was het lang niet zo'n lijdensweg geweest. Is het er bijvoorbeeld ingeslopen? Had je het niet door? Vond je het niet erg? Was het iets anders?

Beatje, wat je zegt slaat echt helemaal nergens op. Er wordt normaal met elkaar gepraat in dit topic en jij bent een van de weinigen die er zelf een walgelijke draai aan geeft :r .

Ik sta wel te kijken van jouw bericht Vjestagirl. Zijn mensen echt zo ongeschoft dat ze het zeggen ipv denken? Vind ik niet kunnen :n.

Ik had het als kind al. Overgewicht. Mijn ouders waren juist geobsedeerd door het feit dat ik af moest vallen en op gewicht moest blijven... dus kreeg ik nooit iets lekkers, en in plaats van brood kreeg ik bv. eiwitrepen mee naar school :+ lief bedoeld, maar niet zo helpend en niet volwaardig voor een kind van 8. ik had dus altijd honger. daarnaast had mijn mama zelf flink overgewicht, en last van eetbuien waardoor er heel vaak 'eetbuivoedsel' voor handen was. ookal lag het achter slot en grendel, ik wist precies op welke momenten mijn moeder de sleutel achterliet, en ik toe kon slaan... en als het zo ver was, dan deed ik dat ook goed en at ik dat hele kastje leeg.
toen ik 11 was ging ik heel streng dieten, met tot gevolg dat ik in eerste instantie afviel maar ik 4 a 5 jaar lang in een cirkel heb gezeten van vasten, dagenlang niets eten en uiteindelijk heel veel eetbuien waardoor ik juist, traag maar gestaag steeds meer aankwam. na 5 jaar was ik fysiek gezien zo naar de knoppen daardoor, dat het me allemaal geen bal meer kon schelen inderdaad. ik wilde me er niet meer druk over maken, en dat lukte me helaas iets te goed, waardoor ik in een korte tijd relatief veel aankwam tot op het punt dat er sprake was van ernstige obesitas. tja.
toen werd het alsnog tijd om in te grijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:14

Thesserd schreef:
Maar als je altijd de behoefte hebt tot snaaien, zorg dan gewoon dat je niks te snaaien in huis hebt :+ hou het op tomaatjes en komkommers... Mijn moeder heeft altijd al weinig in huis, toen ik vroeger klein was ook, dus de gewoonte van het snaaien kon er gewoon niet in komen. Is dat niet iets wat je van kinds af aan al aan went op een bepaalde manier?

als de behoefte echt groot is, is voor de meeste mensen het benzinestation, de supermarkt, de buurtwinkel, de kantine, of de snackbar echt verrassend dichtbij.... :7

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:18

Ik heb een groot gedeelte van het topic meegelezen & ben, als niet-dik persoon die nog nooit heeft hoeven afvallen, over een paar dingen wel verbaasd.

- Eten als beloning
Ik ben een paar posts tegen gekomen over mensen die afvallen, maar als beloning na een paar kg dan een keer 'los mogen gaan'. Is eten als beloning zien niet al een verkeerde instelling? Je eet om je lichaam in behoeften te voorzien, niet om jezelf te belonen na een lange dag oid toch? Is dat niet een mindset die veranderd moet worden? Ik kan me voorstellen dat je zoiets ook kunt vieren met kleding een maat kleiner of iets leuks gaan doen met vrienden/familie?

- Zelfbeheersing
Ik geloof dat we zo'n beetje alles met mate leren te doen: Sparen, spulletjes kopen, bewegen, alcohol drinken, eten... Mensen met overgewicht kunnen vaak (mensen beïnvloed door medicijnen en/of fysieke beperkingen achterwege gelaten) de verleiding niet weerstaan. En daar mag niemand een mening over hebben? Maar beoordelen jullie dan ook mensen die niet naar school/werk gaan maar in bed blijven liggen niet? Of mensen die elke ochtend knetterstoned worden? Of vreemdgaan bij het leven? Iemand anders kan zich daar hartstikke lekker bij voelen, maar dat beïnvloedt toch je beeld van een persoon?

In mijn omgeving zie ik voornamelijk overgewicht door tekort aan zelfbeheersing: Veel lekker eten en weinig tot niet sporten. Ik ben de enige in ons gezin (en bijna de enige in onze familie) die geen overgewicht heeft. Mijn moeder besloot een paar weken geleden haar eetgewoonten aan te passen. Zij at al wel gezond, maar kon incidentele verleidingen niet weerstaan en at met het avond eten niet de juiste porties. Nu ze af en toe nee zegt tegen een taartje hier en een toetje daar en 's avonds de juiste porties eet, is ze ruim 10 kg afgevallen. Natuurlijk zijn er een boel verschillende redenen voor overgewicht, maar mijn ervaring is dat het voornamelijk 'geen nee kunnen zeggen' en foute hoeveelheden zijn. En een hoop smoesjes (en sommige mensen liegen er gewoon om) om er maar niets aan te hoeven doen, ondanks dat ze niet tevreden zijn met zichzelf. Ik vind het lastig om mijn indruk van iemand daar niet door te laten beïnvloeden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:22

Lianne86 schreef:
+size modellen hebben tegenwoordig maat 38 ofzo? :') Zag op FB wat langskomen en dacht "WTF?

Nja de maat 38 van tegenwoordig is ook niet meer wat het vroeger was he... De kledingmaten groeien met de mensen mee. Waar ik vroeger 38 aan moest, is nu 36 echt te groot, en moet ik dus 34 aan. En dat terwijl ik nog precies hetzelfde gewicht heb en zelfde lengte en figuur. Dus de kleding waar maat 38 op staat is gewoon nu veel groter

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:27

Dorine92 schreef:
Lianne86 schreef:
+size modellen hebben tegenwoordig maat 38 ofzo? :') Zag op FB wat langskomen en dacht "WTF?

Nja de maat 38 van tegenwoordig is ook niet meer wat het vroeger was he... De kledingmaten groeien met de mensen mee. Waar ik vroeger 38 aan moest, is nu 36 echt te groot, en moet ik dus 34 aan. En dat terwijl ik nog precies hetzelfde gewicht heb en zelfde lengte en figuur. Dus de kleding waar maat 38 op staat is gewoon nu veel groter
Odd, want ik heb ook al jaren hetzelfde gewicht en dezelfde lengte en ook al jaren maat 36 met hier en daar een uitzondering.

MarlindeRooz

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:29

Ja zoals ik al zei, iemand van 1.60 en maat 38 is heel anders dan iemand van 1.85 met maat 38. :P Dus logisch dat de maten meegroeien. Anders hebben we straks allemaal maat 44 nodig en worden 34/36 etc kindermaten. _O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:33

Thesserd schreef:

Ik heb van thuis uit (waar erg gezond gegeten werd) dat eten troost biedt en gezellig is. Want dat was alleen op speciale momenten :x

Wij hebben wel altijd iets van snoep in huis voor de kinderen en doen het ook niet beter: snoep is normaal.

Ik heb geen idee waar je goed aan doet als opvoeding.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:35

Ik zat heel lang te dubben of ik wel zou reageren.. durfde gewoon bijna neit door de reacties naar 'dunne mensen' hier.. Ja ik sta aan de andere kant van het ideale gewicht, eerder te dun.. Maar te dun of te dik, je moet er iets aan doen, actief, om naar het gezonde te gaan. Het gaat niet om streven naar ideaal beeld, maar streven naar wat gezond voor jouw lijf is :) en ja de ene gaat het makkelijker af dan de ander, maar het is iets dat je voor jezelf doet.

Ik merk ook steeds meer dat het meer geaccepteerd moet worden dat als je er overgewicht heb en er te vaak verscholen wordt achter ziektes, medicijnen of andere excuses dat het niet anders kan.. Ja sommige lijven hebben een zeer lage behoefte en sommige lijven hebben een ziekte waardoor het zo goed als mogelijk is. Die mensen die dan als nog er actief mee bezig zijn krijgen van mij ook extra veel respect.. Maar er is nog een te grote groep die gewone een ongezonde levenstyle hebben met simpel weg teveel eten en te weinig sporten. Het jammere is dat er gewoon geen vaste maat is wat 'te veel' is. Maar er is idd al aangetoond dat mensen met overgewicht vaak niet door hebben wat ze tot zich nemen.

Om het even te kijken naar de andere kant, die meiden die zeggen dat ze niks aan kunnen komen. Ook daar hebben de meeste meiden een te ongezond levenspatroon en vele nemen ook te weinig tot zich. Het is gewoon een feit dat het meer geaccepteerd is om een opmerking te maken over te dun zijn, maar dat komt nog steeds even hard aan. mensen beseffen niet hoe zwaar het ook is om door te moeten eten als je al vol zit, dat het voor je gevoel je lichaam het er ook uit wil gooien omdat het gewoon vol zit..

Te dik en te dun.. het is beide niet goed en beide tref je enorm veel blikken en veroordelingen. streef dan ook niet naar het ideaalbeeld, maar wat het ideaalbeeld voor jouw individuele lijf is, kijk niet naar wat andere eten en oordeel daar niet over.. Maar probeer elkaar wel te helpen naar wat een gezonde toestand is voor diegene, steun degene die voor het gezonde 2 boterhammen meer moet eten en steun degene die daarvoor die 2 boterhammen moet laten staan :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:40

@Doubtless, ik ben het met je eens dat eten als beloning geen goede mindset is. Maar ik weet niet hoe je het kunt inruilen. De dingen die jij noemt word ik ook niet blij van iig. Kleren kopen, afschuwelijk!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:40

Thesserd schreef:

Dit is zoiets als tegen iemand die stopt met roken zeggen dat hij dan maar geen sigaretten in huis moet halen, en ipv daarvan nicotinepleisters in huis moet hebben. In theorie werkt dit. In praktijk is het ontzettend moeilijk om op zo'n moment niet ergens vandaan nog die ene overgebleven chocolademunt te halen.

Suiker is namelijk net zo goed verslavend als dat nicotine dat is. Stoppen met snoepen en snaaien is net zo lastig als stoppen met roken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:41

Urielle schreef:
@Doubtless, ik ben het met je eens dat eten als beloning geen goede mindset is. Maar ik weet niet hoe je het kunt inruilen. De dingen die jij noemt word ik ook niet blij van iig. Kleren kopen, afschuwelijk!

Mee eens, als er iets verschrikkelijk is dan is het winkelen...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:42

janderegelaa schreef:
Jasmijn159 schreef:
Het 'probleem' is dus dat het WEL jou probleem is. Indirect betaal je via je zorgpremie namelijk mee aan alle diabetes-medicatie, vaatchirurgie, hartklepmedicatie, maagbanden etc van mensen met overgewicht.

We betalen ook voor al die mensen die van hun paard afvallen, toch zo'n 10000 per jaar.

Daar is waar de OP over ging: we betalen voor dikke mensen, nou die dikke mensen welke daadwerkelijk zorg nodig hebben,
is denk ik maar een heel erg klein percentage in praktijk. Dikke klets dus....

Ik werk veel met GGZ instellingen in Brabant, daar zitten echt tienduizenden mensen, moeten die ook maar "normaal" doen :+
Of ouderen/bejaarden in zorginstellingen, niet zeuren en anders een spuitje...
Sporten: mag niet meer!
Ziekenhuizen: onzin!
Andere slechte gewoonten: Foei!
Kinderen uit poepen: Verboden!!!
En zo kan ik nog wel ff doorgaan.....

Waar wij voor betalen, is de gehele maatschappij.
Niemand ontkomt aan zorg, dik, dun, groot, klein, normaal, abnormaal, oud, jong...men moet eens daadwerkelijk kijken wie er zorg ontvangt.

Daarbij ook genoeg mensen met normaal gewicht welke een slechte levenstijl/eetgewoonten hebben...
toch ook ongezond, die slippen ook dicht, maar je ziet het aan de buitenkant niet.
Wat snaait en zuipt de jeugd tegenwoordig wel niet weg...patatgeneratie :7 ik wil ze over 20 jaar wel eens zien :=

Ik zie hier ook heel veel jonge mensen reageren < 30, nou dan heb je idd nog geen last van overgewicht....de aftakeling begint pas bij 25 en de zwaartekracht na je 35 :')
Nou ik wil hier die overgewichters wel eens zien als ze de 40 gepaseerd zijn, lekker wat kids uitgepoep, verslonsd en uitgedijd en ieder jaar een kilo erbij :+ kijk maar naar jullie moeders en oma's want zo wordt het ;)

Topic gaat trouwens de hele verkeerde kant op: Het gaat nu alleen over dikkerds die zich volproppen, maar daar ging de stelling/OP niet over.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 22-02-15 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:42

Urielle schreef:

Maar eten kan toch niet het enige zijn dat jij leuk vind en dus als beloning ziet? En zo wel; is ongezond eten dan ook echt het enige dat als beloning kan tellen? Is een goede ossehaas bij een leuk restaurant dan geen beloning?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:43

Vjestagirl schreef:
Thesserd schreef:

Dit is zoiets als tegen iemand die stopt met roken zeggen dat hij dan maar geen sigaretten in huis moet halen, en ipv daarvan nicotinepleisters in huis moet hebben. In theorie werkt dit. In praktijk is het ontzettend moeilijk om op zo'n moment niet ergens vandaan nog die ene overgebleven chocolademunt te halen.

Suiker is namelijk net zo goed verslavend als dat nicotine dat is. Stoppen met snoepen en snaaien is net zo lastig als stoppen met roken.

Het is zelfs lastiger, omdat eten een eerste levensbehoefte is.
Bij mensen die stoppen met roken zeggen ze wel eens: het is simpel, je moet gewoon de volgende sigaret niet opsteken.
Zo "simpel" is dat met eten niet, je móet het namelijk dagelijks doen. En maat houden is moeilijker dan iets helemaal niet meer doen.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:45

Vjestagirl schreef:

Maar je kunt jezelf wel "makkelijker" helpen met eten door bijvoorbeeld te zorgen dat er gezonde(re) snacks in huis zijn die je kunt eten voordat je naar de supermarkt gaat. Waarmee ik niet wil zeggen dat het ook automatisch makkelijker is om de verleiding te weerstaan, soms heb je gewoon ontzettend veel trek in die zak chips, ondanks de kilo's tomaten die zich in je huis bevinden, maar je hebt in theorie meer handvatten om het op te vangen.

Urielle schreef:
Imo hoeft het niet heel verkeerd te zijn jezelf te belonen met eten, maar het hangt er vanaf wat voor eten. Ik zou er bijvoorbeeld eerder voor kiezen om als beloning naar een goed restaurant te gaan in plaats van naar de Mac. Zo wordt eten en uit eten gaan ook een leukere belevenis dan wanneer je in zo'n sfeerloos restaurant smakeloos voedsel naar binnen zit te werken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:48

Liezel1 schreef:
Vjestagirl schreef:

Het is zelfs lastiger, omdat eten een eerste levensbehoefte is.
Bij mensen die stoppen met roken zeggen ze wel eens: het is simpel, je moet gewoon de volgende sigaret niet opsteken.
Zo "simpel" is dat met eten niet, je móet het namelijk dagelijks doen. En maat houden is moeilijker dan iets helemaal niet meer doen.

Idd. En je moet die supermarkt in waar je doodgegooid wordt met ongezonde, lekkere producten. Als je de snoep, chips, drank, ijs en frisdrank schappen weet te vermeiden moet je nog langs de kassa waar ook ladingen snoep uitgestald liggen.
Je moet naar school of naar je werk waar in de kantine van alles aangeboden wordt wat lekker ruikt en smaakt. En mensen hoeven niet buiten te gaan staan als ze een mars willen eten, dat mag gewoon onder je neus.
Er mag volop reclame gemaakt worden voor 'slecht' voedsel.

Overal waar je kijkt is verleiding.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:55

listiglistje schreef:
Topic gaat trouwens de hele verkeerde kant op: Het gaat nu alleen over dikkerds die zich volproppen, maar daar ging de stelling/OP niet over.

Citaat:
Waarom accepteren we al die zwaarlijvigheid en bijkomende ziektekosten.

Dat is de stelling toch?

Hartstichting Nederland schreef:
Overgewicht is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op het ontwikkelen van diabetes, een hoog cholesterol en een hoge bloeddruk.

Al deze factoren verhogen het risico op hart- en vaatziekten en versterken elkaar. Het is verstandig om overgewicht aan te pakken. Overgewicht ontstaat als iemand meer calorieën binnenkrijgt dan hij verbruikt. Er bestaat erfelijke aanleg voor overgewicht. Maar ook dan komt overgewicht pas tot uiting bij de combinatie van te veel eten en te weinig bewegen.

Dan is het toch niet offtopic om de redenen om teveel te eten en te weinig te bewegen te bespreken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:56

Wat is dan precies zo lastig aan het weerstaan van de verleiding?
Ik ben overigens totaal niet van mening dat het verleiding is. Je maakt het zelf tot verleiding. Ik moet niet denken aan het kopen en opeten van bergen snoep, ijs, chips en whatever.