Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Drunksheep schreef:Maar ben je nu niet op exact dezelfde judgemental manier bezig als "slanke" mensen tegenover mensen met een hoger/overgewicht? Live and let live zou ik zeggen, het gaat om wat jij doet met jouw lichaam, niet wat een ander doet met zijn of haar lichaam. Het is andersom net zo vervelend om commentaar te krijgen of om dingen te moeten laten/met mate te moeten doen - in mijn geval (cardio)sporten. Verder neem ik aan dat je niet weet wat die meiden verder doen met hun eten, of ze 's avonds niet toch thuis heel hard allerlei oefeningen doen om hun eten weer zoveel mogelijk te verbranden etc. Het is altijd makkelijk om een ander te beoordelen op de buitenkant, maar je weet ook niet wat zich in het hoofd van diegene afspeelt.Sorry, maar ik ben ook aan het afvallen en weet ook hoeveel calorieën een zak chips bijvoorbeeld is. Ik ken zat meiden die normaal eten en daarbij nog meerdere zakken chips per week wegvreten. Dat is echt niet een normale hoeveelheid calorieën, maar slank zijn ze wel. En veel sporten doen ze niet![]()
Dat is geen vooroordeel, maar realiteit. En nee, dat kan niet iedereen doen. Mezelf incluis, daarom ben ik ook aan het afvallen. Maar zulke mensen hebben geen besef hoe het is om gezond te eten en jezelf dingen te ontzeggen om slank te blijven.
Nessah schreef:Menino schreef:ik vraag me altijd af of de mensen die hier over klagen zelf wel eens meer dan 10 kg zijn afgevallen.
.
Maar ik zou het nooit zo ver laten komen. Ik sta 1 keer per maand op de weegschaal en wanneer ik aangekomen ben, let ik een maand lang weer een beetje op met wat ik eet. ( en nee, ik honger mij echt niet uit). Dan is die extra 2 kilo er zo weer af.
Daarnaast zit het bij mij gewoon in mijn leefpatroon. Ik overeet mij nooit. Vol is bij mij vol. Dus met kerst, kom ik vaak niet aan het dessert meer toe, want ik zit vol en ga niet proppen. Waarmee ik niet suggereer dat jij dat wel doet hoor, begrijp mij niet verkeerd. Maak vaak als ik met een groep uiteten ga, hoor ik mensen zeggen "zo, ik zit vol zeg" en vervolgens eten ze verder. Persoonlijk snap ik dat niet, ik laat in een restaurant altijd de helft staan want dan zit ik gewoon volIk zou niet weten waarom ik die ene hap biefstuk toch nog op zou eten als ik vol zit
fysiek gezien zitten we nog steeds een beetje in elkaar alsof we in de prehistorie leven en nog maar moeten zien of er überhaupt eten voor handen is, en vooral reserves op moeten bouwen. Drunksheep schreef:Sorry, maar ik ben ook aan het afvallen en weet ook hoeveel calorieën een zak chips bijvoorbeeld is. Ik ken zat meiden die normaal eten en daarbij nog meerdere zakken chips per week wegvreten. Dat is echt niet een normale hoeveelheid calorieën, maar slank zijn ze wel. En veel sporten doen ze niet![]()
Dat is geen vooroordeel, maar realiteit. En nee, dat kan niet iedereen doen. Mezelf incluis, daarom ben ik ook aan het afvallen. Maar zulke mensen hebben geen besef hoe het is om gezond te eten en jezelf dingen te ontzeggen om slank te blijven.

hou het op tomaatjes en komkommers... Mijn moeder heeft altijd al weinig in huis, toen ik vroeger klein was ook, dus de gewoonte van het snaaien kon er gewoon niet in komen. Is dat niet iets wat je van kinds af aan al aan went op een bepaalde manier? Jasmijn159 schreef:Lianne86 schreef:Heel simpel, mensen moeten doen waar ze zich goed bij voelen... Ga ik me niet druk over maken... Niet mijn probleem in feite.
Het 'probleem' is dus dat het WEL jou probleem is. Indirect betaal je via je zorgpremie namelijk mee aan alle diabetes-medicatie, vaatchirurgie, hartklepmedicatie, maagbanden etc van mensen met overgewicht.
Yv_ schreef:Knap Menino. Maar dan komt bij mij weer de vraag op: waarom heb je niet eerder dat besef gehad? Dan had je bijv. naar 10 kilo hoeven afvallen, of 15 en was het lang niet zo'n lijdensweg geweest. Is het er bijvoorbeeld ingeslopen? Had je het niet door? Vond je het niet erg? Was het iets anders?
Beatje, wat je zegt slaat echt helemaal nergens op. Er wordt normaal met elkaar gepraat in dit topic en jij bent een van de weinigen die er zelf een walgelijke draai aan geeft.
Ik sta wel te kijken van jouw bericht Vjestagirl. Zijn mensen echt zo ongeschoft dat ze het zeggen ipv denken? Vind ik niet kunnen.
lief bedoeld, maar niet zo helpend en niet volwaardig voor een kind van 8. ik had dus altijd honger. daarnaast had mijn mama zelf flink overgewicht, en last van eetbuien waardoor er heel vaak 'eetbuivoedsel' voor handen was. ookal lag het achter slot en grendel, ik wist precies op welke momenten mijn moeder de sleutel achterliet, en ik toe kon slaan... en als het zo ver was, dan deed ik dat ook goed en at ik dat hele kastje leeg.Thesserd schreef:Maar als je altijd de behoefte hebt tot snaaien, zorg dan gewoon dat je niks te snaaien in huis hebthou het op tomaatjes en komkommers... Mijn moeder heeft altijd al weinig in huis, toen ik vroeger klein was ook, dus de gewoonte van het snaaien kon er gewoon niet in komen. Is dat niet iets wat je van kinds af aan al aan went op een bepaalde manier?
Lianne86 schreef:+size modellen hebben tegenwoordig maat 38 ofzo?Zag op FB wat langskomen en dacht "WTF?
Dorine92 schreef:Odd, want ik heb ook al jaren hetzelfde gewicht en dezelfde lengte en ook al jaren maat 36 met hier en daar een uitzondering.Lianne86 schreef:+size modellen hebben tegenwoordig maat 38 ofzo?Zag op FB wat langskomen en dacht "WTF?
Nja de maat 38 van tegenwoordig is ook niet meer wat het vroeger was he... De kledingmaten groeien met de mensen mee. Waar ik vroeger 38 aan moest, is nu 36 echt te groot, en moet ik dus 34 aan. En dat terwijl ik nog precies hetzelfde gewicht heb en zelfde lengte en figuur. Dus de kleding waar maat 38 op staat is gewoon nu veel groter
Dus logisch dat de maten meegroeien. Anders hebben we straks allemaal maat 44 nodig en worden 34/36 etc kindermaten.
Thesserd schreef:Maar als je altijd de behoefte hebt tot snaaien, zorg dan gewoon dat je niks te snaaien in huis hebthou het op tomaatjes en komkommers... Mijn moeder heeft altijd al weinig in huis, toen ik vroeger klein was ook, dus de gewoonte van het snaaien kon er gewoon niet in komen. Is dat niet iets wat je van kinds af aan al aan went op een bepaalde manier?
en ja de ene gaat het makkelijker af dan de ander, maar het is iets dat je voor jezelf doet.
Thesserd schreef:Maar als je altijd de behoefte hebt tot snaaien, zorg dan gewoon dat je niks te snaaien in huis hebthou het op tomaatjes en komkommers... Mijn moeder heeft altijd al weinig in huis, toen ik vroeger klein was ook, dus de gewoonte van het snaaien kon er gewoon niet in komen. Is dat niet iets wat je van kinds af aan al aan went op een bepaalde manier?
janderegelaa schreef:Jasmijn159 schreef:Het 'probleem' is dus dat het WEL jou probleem is. Indirect betaal je via je zorgpremie namelijk mee aan alle diabetes-medicatie, vaatchirurgie, hartklepmedicatie, maagbanden etc van mensen met overgewicht.
We betalen ook voor al die mensen die van hun paard afvallen, toch zo'n 10000 per jaar.
ik wil ze over 20 jaar wel eens zien
kijk maar naar jullie moeders en oma's want zo wordt het
Urielle schreef:@Doubtless, ik ben het met je eens dat eten als beloning geen goede mindset is. Maar ik weet niet hoe je het kunt inruilen. De dingen die jij noemt word ik ook niet blij van iig. Kleren kopen, afschuwelijk!
Vjestagirl schreef:Thesserd schreef:Maar als je altijd de behoefte hebt tot snaaien, zorg dan gewoon dat je niks te snaaien in huis hebthou het op tomaatjes en komkommers... Mijn moeder heeft altijd al weinig in huis, toen ik vroeger klein was ook, dus de gewoonte van het snaaien kon er gewoon niet in komen. Is dat niet iets wat je van kinds af aan al aan went op een bepaalde manier?
Dit is zoiets als tegen iemand die stopt met roken zeggen dat hij dan maar geen sigaretten in huis moet halen, en ipv daarvan nicotinepleisters in huis moet hebben. In theorie werkt dit. In praktijk is het ontzettend moeilijk om op zo'n moment niet ergens vandaan nog die ene overgebleven chocolademunt te halen.
Suiker is namelijk net zo goed verslavend als dat nicotine dat is. Stoppen met snoepen en snaaien is net zo lastig als stoppen met roken.
Vjestagirl schreef:Maar je kunt jezelf wel "makkelijker" helpen met eten door bijvoorbeeld te zorgen dat er gezonde(re) snacks in huis zijn die je kunt eten voordat je naar de supermarkt gaat. Waarmee ik niet wil zeggen dat het ook automatisch makkelijker is om de verleiding te weerstaan, soms heb je gewoon ontzettend veel trek in die zak chips, ondanks de kilo's tomaten die zich in je huis bevinden, maar je hebt in theorie meer handvatten om het op te vangen.Dit is zoiets als tegen iemand die stopt met roken zeggen dat hij dan maar geen sigaretten in huis moet halen, en ipv daarvan nicotinepleisters in huis moet hebben. In theorie werkt dit. In praktijk is het ontzettend moeilijk om op zo'n moment niet ergens vandaan nog die ene overgebleven chocolademunt te halen.
Suiker is namelijk net zo goed verslavend als dat nicotine dat is. Stoppen met snoepen en snaaien is net zo lastig als stoppen met roken.
Urielle schreef:Imo hoeft het niet heel verkeerd te zijn jezelf te belonen met eten, maar het hangt er vanaf wat voor eten. Ik zou er bijvoorbeeld eerder voor kiezen om als beloning naar een goed restaurant te gaan in plaats van naar de Mac. Zo wordt eten en uit eten gaan ook een leukere belevenis dan wanneer je in zo'n sfeerloos restaurant smakeloos voedsel naar binnen zit te werken.@Doubtless, ik ben het met je eens dat eten als beloning geen goede mindset is. Maar ik weet niet hoe je het kunt inruilen. De dingen die jij noemt word ik ook niet blij van iig. Kleren kopen, afschuwelijk!
Liezel1 schreef:Vjestagirl schreef:Dit is zoiets als tegen iemand die stopt met roken zeggen dat hij dan maar geen sigaretten in huis moet halen, en ipv daarvan nicotinepleisters in huis moet hebben. In theorie werkt dit. In praktijk is het ontzettend moeilijk om op zo'n moment niet ergens vandaan nog die ene overgebleven chocolademunt te halen.
Het is zelfs lastiger, omdat eten een eerste levensbehoefte is.
Bij mensen die stoppen met roken zeggen ze wel eens: het is simpel, je moet gewoon de volgende sigaret niet opsteken.
Zo "simpel" is dat met eten niet, je móet het namelijk dagelijks doen. En maat houden is moeilijker dan iets helemaal niet meer doen.
listiglistje schreef:Topic gaat trouwens de hele verkeerde kant op: Het gaat nu alleen over dikkerds die zich volproppen, maar daar ging de stelling/OP niet over.
Citaat:Waarom accepteren we al die zwaarlijvigheid en bijkomende ziektekosten.
Hartstichting Nederland schreef:Overgewicht is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op het ontwikkelen van diabetes, een hoog cholesterol en een hoge bloeddruk.
Al deze factoren verhogen het risico op hart- en vaatziekten en versterken elkaar. Het is verstandig om overgewicht aan te pakken. Overgewicht ontstaat als iemand meer calorieën binnenkrijgt dan hij verbruikt. Er bestaat erfelijke aanleg voor overgewicht. Maar ook dan komt overgewicht pas tot uiting bij de combinatie van te veel eten en te weinig bewegen.