Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:14

Dat was ik! Maar ik werk er al niet meer, moest er helaas stoppen omdat het niet super draait om al het personeel te behouden. Dus ik moet noodgedwongen opzoek naar iets anders.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:27

Oh echt, wat jammer! Ik heb eind vd maand een business/netwerkdiner daar, ben heel benieuwd.

Over consuminderen en besparen gesproken: wij verwachten dat ons jaarlijkse energieverbruik uitkomt op ongeveer 1/4 tot 1/3 van de gemiddelde normen. Dat allemaal omdat we alleen A+++ apparatuur hebben aangeschaft. Dat loont dus echt!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:33

De winkel draait volgens de laatste berichten prima, maar de horeca en niet en daardoor moet de winst van de winkel bij de keuken gestopt worden. Maar daar doe je het natuurlijk eigenlijk niet voor.

Ik heb ook nog een ecovriendelijke/consuminderende hobby erbij: foodscavenging! Na sluitingstijd van de markt naar de markt en daar groenten en fruit 'redden' die de marktkooplui anders weg zouden gooien. Dit is wat ik gisteren 'gered' heb; genoeg groenten weer voor een halve week.
Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:40

Oh dat wil ik ook nog eens gaan doen maar elke week vergeet ik het weer -O- Dat je op de markt komt en net de laatste vrachtwagen wegrijdt... En dat gaat al een halfjaar zo :o

Ik ga tegenwoordig veel om met een meid die goede plekken kent voor dumpsterdiving dus ik ga nog wel eens met haar mee. Vooral bij de bakker is het smakelijk diven, de broden die daar in de container liggen zijn een dag oud en worden netjes voorverpakt weggegooid. Ze zijn alleen niet gesneden. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:50

Woowww dat van die markt ziet er goed uit, hoe doe je dat precies? Heb wel interesse om die hobby er bij te gaan nemen hihi :D

Wat jammer dat je je baan kwijt bent Mara, ook jammer om te horen dat het minder loopt dan gehoopt. Ik zou zo'n winkel hier heeeeeel graag willen zien.

Qua G/W/L gebruik zitten we hier ook erg laag, volgens mij op ongeveer 1/2 van de gemiddelde Nederlander. Zijn we heel blij mee en scheelt zeker een flinke duit.

Mijn chloor is er bijna doorheen dus maakte ik de wc laatst schoon met een mengsel van warm water + baking soda en warempel, het werkt als een trein. Chloor gaat dus vervangen worden door dat mengsel, scheelt ook weer chemische meuk + geld. :j

Verder zijn we van plan om een (verplaatsbare) opvangbak te maken onder de douche, daar een waterslang aan te koppelen die we leeg laten lopen in een regenton zodat we niet telkens met de gieter van boven naar beneden hoeven te tillen. Dan kunnen we hem beneden bij de regenton vullen voor de wc. Lijkt ons een efficiëntere manier van water hergebruiken. :j

En als laatste flikken we het al 2 weken op rij om de boodschappen voor 35 euro per week te doen voor 2 personen, 1 peuter en 2 katten. Dat is alweer 15 euro minder dan de voorgaande weken. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:29

Schoonmaak azijn is ook ideaal :j wij kopen een grote jerrycan (dus ook niet 5 losse liter flessen) en daar kun je je ook mee uitleven haha
Regenton komt er als het goed is ook als wij volgend jaar een nieuwe schuur maken. Het hout van de huidige schuur dat nog goed is, wordt hergebruikt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:35

Oké, waar kun je dat allemaal voor gebruiken? Ik zoek nog iets om laminaat en tegels mee te dweilen hihi.

En wat goed van het hergebruik! Wij hebben eergisteren het ledikantje + matras van mijn dochter korter gemaakt en verbouwd tot een bankje voor op het balkon, we kunnen nu heerlijk zitten en het heeft niks gekost haha :D
Zij heeft inmiddels gewoon een 'grote mensen bed' dus het ding stond maar stof te happen :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:01

Toilet, caviakooi (in ons geval), ik los er kalk mee op (badkamer tegels, waterkoker), onkruid op terras verdwijnt als sneeuw voor de zon, dweil er ook wel mijn vloer mee (plavuizen). Enige waar azijn bij mij echt funest is, is mijn natuur steen dus daar blijf ik bij uit de buurt.

Laminaat durf ik zo niet te zeggen, maar als ik google lees ik dat het wel kan :j verdund uiteraard maar dat is wel vanzelfsprekend denk ik :P

Handige tip! Als wij 'klaar' zijn met de kinderen kunnen wij dat ook wel met het ledikantje doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:09

Oww goed om te weten, thanks voor de tip!

Ik zal morgen eens even foto's maken van het ledikant bankje haha. We hebben nu het restant wat we afgezaagd hebben onder de bodem gezet, het past echt perfect waardoor je extra draagkracht hebt want met 2 volwassenen er op zak je anders door de bodem heen hihi.

Moet nu alleen nog een leuk stofje scoren voor om het matrasje heen :j

De 2e zijkant die nu niet gebruikt wordt gaan we er boven aan de muur hangen waar ik dan plantenbakken (voor aan een balkon met van die haken) met kruiden etc. in ga hangen. Dan is echt vrijwel alles (incl. het afval hout) hergebruikt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:59

Bankje (heb er nu een dekentje op liggen maar ga er nog een ander stofje voor halen en wat meer kussentjes), er achter staat de missende zijkant, die gaan we er dus nog boven hangen voor wat plantenbakken en plankjes. Verder moet de sticker op het balkje nog ff er af gehaald worden maar ach... details. ;)
Afbeelding

En er onder het afgezaagde stuk van de zijkant, die het gewicht nu netjes opvangt en verdeelt.
Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:03

Leuk, past precies zo! :) En je hebt er inderdaad niets voor hoeven doen behalve de zijkant eraf te halen zo te zien. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:11

Ja de zijkant, bodem en matrasje zijn dus 18 cm ingekort. Maar dat was zo gepiept dus zeker de moeite waard :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:21

Leuk! :D

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:19

Ik schop dit topic even naar boven, zijn hier mensen die zelf hun wasproduct maken? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:28

Ook wel benieuwd naar
Ik ben vooral op zoek naar een goed waspoeder recept

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 07:52

Ja ik :)
Ik gebruik gewoon het recept van Green Evelien en dat werkt prima :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 08:08

Dat was ook een vloeibare toch?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:25

Leuk als dit topic weer actief wordt!

Ik heb een poosje gewassen met wasnoten en een paar druppels etherische olie, beviel ook goed!
Moet nu weer even etherische olie kopen, zonder olie ruikt het een beetje muf.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:37

Ik gebruik ook wasnoten en etherische olie. Wasnoten zijn geurneutraal, dus die olie heb je inderdaad wel nodig :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 10:32

Sonja_vR schreef:
Dat was ook een vloeibare toch?

Ja klopt! :j

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:38

Wubwub, doe je er dan ook etherische olie bij?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:57

Ik heb geprobeerd van kastanjes wasmiddel te maken. Dat lukte op zich wel, maar bleek niet goed schoon te wassen. Ik gebruik nu nog mijn wasnootjes, maar hoop als die op zijn iets anders te kunnen gaan doen, wat dichter bij huis te vinden is. De wasnootjes komen uit Nepal.
Maar die wassen wel super schoon. Paar druppels etherische lavendel erbij.
Dat recept van green evelien wil ik ook wel gaan proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:01

Stefaaah schreef:
Wubwub, doe je er dan ook etherische olie bij?

Nee hoor. Zeepblokken hebben genoeg geur van zichzelf. Het is niet te vergelijken met Robijn maar het wast schoon, scheelt een bak geld en je hebt vrijwel geen afval. 1 verpakking van een zeepblokje op een liter of 11 wasmiddel waar ik zo'n 4 tot 6 maanden mee doe voor 3 personen :)

Ik gebruik geen bakingsoda er doorheen trouwens. Dus gewoon water mengen met geraspte zeep.