Ik ben GEEN donor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:58

Ik laat het erbij omdat een prostaatoperatie in een donortopic offtopic is. Ik belaster verder helemaal niemand :') Het zijn gewoon feiten. Mensen van het KH worden vaak eerder/langer geopereerd bij zoiets dan een ander. En het is ook niet echt standaard dat bij een keizersnede een hele vleugel wordt afgezet.. Dat ze voorrang krijgen op een donorlijst, want ze zijn rijk daar ging het in eerste instantie om is onjuist. (sterker nog daar werd in feite een hele rare sprong in dat bericht gemaakt) En laten we wel wezen het is ook nog nooit voorgekomen ook, volgens mij. Vervolgens reageer jij offtopic, bot en niet op de bal met - 'dus nee'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:05

Het is en blijft een moeilijk onderwerp.

Voor alle kanten en meningen valt er wel wat te zeggen; ik kan me namelijk ook voorstellen dat er mensen zijn die roepen 'iemand die niet geeft, "mag" ook niet ontvangen.' Net als dat ik me voor kan stellen, dat iemand die zijn organen "beschikbaar" stelt, de keuze wilt hebben om te bepalen naar wie ze gaan. Vanwege principes of vanwege geloofsovertuiging of omdat je voorkeur gewoon ergens ligt. Ik kan voor beide meningen en beweegredenen wel respect hebben.

Zelf ben ik geen donor. Dit is (althans, voor mij dan) een weloverwogen keuze. Aan de ene kant denk ik 'van mij mogen ze alles hebben, want zelf voel je het toch niet meer, dan ben je toch al dood.' Aan de andere kant vind ik dat het wel iets is wat bij mij hoort; mijn hart, mijn huid, mijn lijf. Orgaan donor zou ik dus zelf, gewoon vanuit mijn eigen gevoel, niet fijn vinden, en daarom ook de keus gemaakt om dat niet te doneren. Maar ook omdat ik niet weet hoe 'gezond' het iemand kan maken. Ik heb de mazzel gehad dat ik zelf een orgaan van een ander nodig had, en daar ben ik echt heel blij mee. Dat betekent dat de geneeskunde voor mij in ieder geval al ver genoeg was dat het opgelost kon worden zonder een complete transplantatie. En ik besef me ook héél goed dat er ook heel veel mensen zijn, die niet deze mazzel hebben, daar ben ik me goed van bewust, maar ik vind het een 'eng' idee om me open te laten snijden wanneer ik overleden ben. Ik wil mijn naasten daar ook niet mee opzadelen, met de beslissing te maken wanneer ik al overleden ben; die hebben op dat moment wel wat anders aan hun hoofd.

Sowieso zou ik, als ik me op zou geven als donor, eerst vast willen laten stellen hoe gezond mijn organen zijn en of het 'veilig' is voor degene die het orgaan ontvangt. Ik kan me best voorstellen dat iemand er 100% beter van wordt, maar ik vind het risico ook wel erg groot dat achteraf blijkt dat het orgaan helemaal niet zo goed functioneert. Dan is 'alles' voor 'niks' geweest in mijn mening. Niet alleen mijn orgaan, maar ook de hoop die iemand krijgt op een beter leven, om vervolgens te horen te krijgen dat het tóch niet gaat lukken. Ook al ben je dan dood, de teleurstelling wil ik dan niet op m'n 'geweten' hebben.

Bloed zou ik wel willen doneren, maar daar wacht ik dan eerst mee tot ik van alle medicijnen en troep af ben en even een hele lange tijd niet geprikt ben, ik denk dat ik zakken bloed doneren nu even niet aan kan met het aantal naalden van de afgelopen maanden. Als het bloed dan 'schoon' is, dan zou ik daar minder moeite mee hebben; dat maakt je lichaam toch weer opnieuw aan en dat vind ik een stuk minder risicovol voor de 'ontvanger'.

Of je dan mag bepalen dat iemand die geen donor is, niet mag ontvangen.. Dat vind ik niet. Als dat het geval is, zou je (vind ik dan weer) ook mogen bepalen wie wel in aanmerking komt voor jouw organen. En op het moment dat een donor orgaan nodig is, vind ik niet dat de afweging gemaakt moet worden op basis van de checklist "Roker/Verslaafde/Is Zelf Geen Donor".

Kieffertje

Re: Ik ben GEEN donor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:49

Dora: Organen en de medische voorgeschiedenis van een potentiële donor worden onderzocht voor tot donatie worden overgegaan. Mocht je onvoldoende geschikt bevonden worden, dan wordt er dus niet gedoneerd. Dat is niet een keuze die mensen voor zichzelf hoeven maken; deze afweging wordt door dokters gemaakt (en dat zou denk ik ook zo moeten zijn).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:28

Sizzle schreef:
Ik ben nog steed benieuwd of de niet-donoren de navelstreng van hun evt kinderen ook niet willen doneren (voor stamcellen bij leukemie). Ziet men de stamcellen ook als een orgaan?

Er komen geen kinderen dus er is ook geen navelstreng om te doneren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:53

PowerReiner schreef:
Ik ken de verhalen van Hans Stolp niet eigenlijk.

Maar van wat ik van jou begrijp schrijft hij verhalen over dat de ontvanger dromen krijgt ed van de donor?

Ik geloof er niet zo in. Zou best kunnen dat die dingen gebeuren, maar dat ze enorm overtrokken worden. Daarnaast werkt alles in het lichaam samen dus dat je misschien een andere voedselkeuze krijgt, tja, dat is het orgaan gewend denk ik maar.

Maar van wat voor eten je houdt zie ik niet als iets karakteristieks, ook gezien je smaak heel erg kan veranderen met de jaren.
Over de nachtmerries, ik heb ook weleens een nachtmerrie die op die manier vertaald kan worden als ik ooit ontvanger ben geweest. Nee, ik denk dat dat enorm overtrokken is.

zoek het eens op.
Dat verhaal van de nachtmerries gaat over kinderen en uiteindelijk is de dader gepakt mede door Hulp van de details in de nachtmerries

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:54

Hans stolp heeft volgens google 65 boeken (of zo iets) kan je iets specifieker zijn kwa titel?

Edit: op zijn facebook:
Citaat:
Een van de indrukwekkendste voorbeelden
beschrijft Paul Pearsall: hij vertelt dat een achtjarig meisje het hart kreeg van een tienjarig meisje dat vermoord werd (en hersendood was).
Het achtjarige meisje – de ontvangster van het hart
van het vermoorde meisje – kreeg nachtmerries over
de moordenaar.
Die waren zo heftig dat ze hulp kreeg van een psychiater.
Aan hem vertelde ze allerlei details over de moord
die ze helemaal niet kon weten.
Daarop schakelde de psychiater de politie in.
Deze wist op grond van de gegevens van het meisje
de moordenaar op te sporen.
Hij werd veroordeeld op grond van de talrijke
gegevens die het meisje had gegeven en die allemaal bleken te kloppen.

Iemand die alles wil lezen:
deel1;
https://www.facebook.com/15403872466630 ... nt_count=1
deel2:
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-08-14 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:59

Sizzle schreef:
Ik ben nog steed benieuwd of de niet-donoren de navelstreng van hun evt kinderen ook niet willen doneren (voor stamcellen bij leukemie). Ziet men de stamcellen ook als een orgaan?

Ik weet hier niks vanaf en heb wel een kindje gehad. ..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:01

Bedankt. Ik ben niet zo handig op mijn foon met (O. A) copieeren

vind dat toch heel bijzonder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:03

Kieffertje schreef:
Dora: Organen en de medische voorgeschiedenis van een potentiële donor worden onderzocht voor tot donatie worden overgegaan. Mocht je onvoldoende geschikt bevonden worden, dan wordt er dus niet gedoneerd. Dat is niet een keuze die mensen voor zichzelf hoeven maken; deze afweging wordt door dokters gemaakt (en dat zou denk ik ook zo moeten zijn).

Dat snap ik, maar dat onderzoek is dus pas nadat je bent overleden. Voor mijn gemoedsrust zou ik dat dus bij voorkeur van tevoren weten :j Maar dat komt meer door het feit dat ik gewoon echt een controle freak ben m.b.t. mijn organen en graag van alles zelf al wil weten of het gezond is en normaal functioneert; laat staan als het bij een ander naar binnen zou moeten.

Wat betreft navelstreng.. Geen idee. Eerst maar eens zien of ik kinderen kan en mag krijgen. Dan maak ik me daarna wel druk om het doneren van de navelstreng.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:06

Ik vind de titellijst van Hans Stolp nu al briljant. 'Ga tot voorbij'.

Ik wou dat ik het zelf geschreven had.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:27

mick75 schreef:
Er is niet iets als voorrang op de lijst. De kans dat een aangeboden donororgaan een ideale match is voor meerdere mensen op de wachtlijst is namelijk zo goed als nul. Anders gaat het orgaan naar de beste match. Die heeft immers de meeste kans op succes.

Mensen die door eigen toedoen een donororgaan nodig hebben, hebben hun lijf meestal op meerdere punten niet zo netjes behandeld. De kans dat zij door die verwaarlozing eerder afstotingsproblemen krijgen is groot. Een donororgaan moet dan dus aan nog strengere eisen voldoen dan dat voor iemand die bijvoorbeeld een ongeluk heeft gehad maar verder relatief gezond is, wat de kans op een match verkleint. Tevens moet je qua gedrag aan zeer strenge eisen voldoen om op de lijst te komen, en te blijven. Een foutje van jouw kant en je gaat zo weer van de lijst af.

De kans dat er daadwerkelijk organen van jou gebruikt kunnen worden na je dood is echt extreem klein. Die mooie campagnes waarin iemands hart naar persoon A gaat, diens lever naar persoon B, diens nieren naar C enz. Zijn pure theorie. In de praktijk is dat bijna onmogelijk ivm afstoting/ biologische compatibility. Als namelijk de helft (of nog veel minder zelfs) van de orgaandonoren daadwerkelijk gebruikt kon worden waren er geen wachtlijsten, of hooguit hele korte. Het overgrootste deel van de mensen overlijdt op een manier dat ze niet meer bruikbaar zijn en een enorm groot percentage van die paar die wel onder de juiste voorwaarden overlijden mankeert wel iets anders waardoor donatie niet meer kan. En het kan ook nog gebeuren dat jouw organen bij niemand op de wachtlijst passen.

Er wordt trouwens pas aan families van potentiele donoren gevraagd of donatie een optie is als er een kansje is dat organen ook gebruikt gaan worden. Is dat geen optie om wat voor reden dan ook vragen ze het meestal niet eens.

Veel mensen denken dat ze door medicatie of ziekte niet meer kunnen doneren. Klopt meestal ook wel, maar toch heeft het dan ook zin je op te geven als donor. Omdat een groter aantal geregistreerde donoren ook mensen die twijfelen over de brug kunnen trekken en hoe meer mensen er geregistreerd staan hoe groter de kans op een match.

Van mij mag, nee, moet iedereen voor zichzelf de keuze maken of ze willen doneren of niet. Maar dan wel op basis van kloppende informatie.

De wachtenlijsten zijn enorm.

als jij een donororgaan nodig hebt wordt prioriteit bepaald. iemand die zijn lichaam verkloot op een of andere manier door 'eigen schuld' mag helemaal achteraan aansluiten.. iemand met een erfelijke aandoening, jong en gezond komt redelijk hoog op de wachtlijst..

De organen gaan als ze gebruikt kunnen worden naar de 1e geschikte ontvanger op de lijst.

De kans dat je organen naar een junk gaan is absoluut klein..

Ja, de kans dat je op de correcte wijze overlijd en je dus mag doneren is klein.
maar als je mag doneren, dan kan er altijd wel iets gebruikt worden (als je niet ziek bent dus, of vol medicijnen).. Misschien niet het hart, of de longen.. maar misschien slechts een klein stukje huid of hoonrvlies.

Nee het geeft geen garanties dat al je organen gebruikt worden, Nee het geeft geen garanties dat het orgaan het ook red.

Maar je doneert om de kans dat je iets goed kunt doen toch?

Het is toch niet zo dat je zegt:
Als je mij nu niet kunt garanderen dat mijn hart bij een ruiter van maximaal 30 jaar met een hartafwijking terecht komt, dan doneer ik maar helemaal niets?

Het gaat erom of je wilt dat je misschien levens kunt redden of misschien iemand een hogere kwaliteit kunt geven na je dood... Niet of dat misschien mislukt, of dat je misschien geen geschikte organen hebt, of misschien te ver van een ziekenhuis af overlijd?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:29

Ayasha schreef:
Hans stolp heeft volgens google 65 boeken (of zo iets) kan je iets specifieker zijn kwa titel?

Citaat:
beschrijft Paul Pearsall: hij vertelt dat een achtjarig meisje het hart kreeg van een tienjarig meisje dat vermoord werd (en hersendood was).
de moordenaar.

deel1;
deel2:

Het is een boek. Zou zomaar fictie kunnen zijn. Mensen gaat tot het naadje om geld te verdienen, vergeet dat niet.

Ik heb zelf even op internet rondgekeken en er zijn genoeg artikelen over te vinden, maar nergens dat er wetenschappelijk bewijs van is, op geen enkele manier. Daar zullen ook redenen voor zijn. Want als er zogenaamd zoveel mensen zijn bij wie dat gebeurd, zou er bij iemand toch een lampje moeten gaan branden om dat eens wetenschappelijk te gaan onderbouwen.

Daarnaast spreekt iedereen (van de artikelen die ik gevonden heb) over "herinneringen van het hart" , dus als mensen hier zo bang voor zijn, kunnen ze er toch ook voor kiezen om alles te doneren behalve het hart?

Kort gezegd, ik zie dit niet als reden voor mezelf om geen donor te worden. Zelfs niet als het al wetenschappelijk onderbouwt zou zijn. Lijkt me juist een prachtig fenomeen.

Dat anderen daardoor terughoudend zijn kan ik begrijpen, maar goed, zoals eerder gezegd, doneer dan gewoon je hart niet.
Laatst bijgewerkt door PowerReiner op 06-08-14 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:31

Die Hans Stolp is gewoon auteur (en pastoor). Auteurs staan erom bekend dat ze verhalen "verzinnen" :D . Geen idee of de zaken die hij vertelt waarheid zijn, maar ik neem ze niet zomaar aan. Kan nl geen enkel wetenschappelijk onderzoek vinden dat zijn verhalen staaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:34

elenaMM77 schreef:
mick75 schreef:
Er is niet iets als voorrang op de lijst. De kans dat een aangeboden donororgaan een ideale match is voor meerdere mensen op de wachtlijst is namelijk zo goed als nul. Anders gaat het orgaan naar de beste match. Die heeft immers de meeste kans op succes.

Mensen die door eigen toedoen een donororgaan nodig hebben, hebben hun lijf meestal op meerdere punten niet zo netjes behandeld. De kans dat zij door die verwaarlozing eerder afstotingsproblemen krijgen is groot. Een donororgaan moet dan dus aan nog strengere eisen voldoen dan dat voor iemand die bijvoorbeeld een ongeluk heeft gehad maar verder relatief gezond is, wat de kans op een match verkleint. Tevens moet je qua gedrag aan zeer strenge eisen voldoen om op de lijst te komen, en te blijven. Een foutje van jouw kant en je gaat zo weer van de lijst af.

De kans dat er daadwerkelijk organen van jou gebruikt kunnen worden na je dood is echt extreem klein. Die mooie campagnes waarin iemands hart naar persoon A gaat, diens lever naar persoon B, diens nieren naar C enz. Zijn pure theorie. In de praktijk is dat bijna onmogelijk ivm afstoting/ biologische compatibility. Als namelijk de helft (of nog veel minder zelfs) van de orgaandonoren daadwerkelijk gebruikt kon worden waren er geen wachtlijsten, of hooguit hele korte. Het overgrootste deel van de mensen overlijdt op een manier dat ze niet meer bruikbaar zijn en een enorm groot percentage van die paar die wel onder de juiste voorwaarden overlijden mankeert wel iets anders waardoor donatie niet meer kan. En het kan ook nog gebeuren dat jouw organen bij niemand op de wachtlijst passen.

Er wordt trouwens pas aan families van potentiele donoren gevraagd of donatie een optie is als er een kansje is dat organen ook gebruikt gaan worden. Is dat geen optie om wat voor reden dan ook vragen ze het meestal niet eens.

Veel mensen denken dat ze door medicatie of ziekte niet meer kunnen doneren. Klopt meestal ook wel, maar toch heeft het dan ook zin je op te geven als donor. Omdat een groter aantal geregistreerde donoren ook mensen die twijfelen over de brug kunnen trekken en hoe meer mensen er geregistreerd staan hoe groter de kans op een match.

Van mij mag, nee, moet iedereen voor zichzelf de keuze maken of ze willen doneren of niet. Maar dan wel op basis van kloppende informatie.

De wachtenlijsten zijn enorm.

als jij een donororgaan nodig hebt wordt prioriteit bepaald. iemand die zijn lichaam verkloot op een of andere manier door 'eigen schuld' mag helemaal achteraan aansluiten.. iemand met een erfelijke aandoening, jong en gezond komt redelijk hoog op de wachtlijst..

De organen gaan als ze gebruikt kunnen worden naar de 1e geschikte ontvanger op de lijst.

De kans dat je organen naar een junk gaan is absoluut klein..

Ja, de kans dat je op de correcte wijze overlijd en je dus mag doneren is klein.
maar als je mag doneren, dan kan er altijd wel iets gebruikt worden (als je niet ziek bent dus, of vol medicijnen).. Misschien niet het hart, of de longen.. maar misschien slechts een klein stukje huid of hoonrvlies.

Nee het geeft geen garanties dat al je organen gebruikt worden, Nee het geeft geen garanties dat het orgaan het ook red.

Maar je doneert om de kans dat je iets goed kunt doen toch?

Het is toch niet zo dat je zegt:
Als je mij nu niet kunt garanderen dat mijn hart bij een ruiter van maximaal 30 jaar met een hartafwijking terecht komt, dan doneer ik maar helemaal niets?

Het gaat erom of je wilt dat je misschien levens kunt redden of misschien iemand een hogere kwaliteit kunt geven na je dood... Niet of dat misschien mislukt, of dat je misschien geen geschikte organen hebt, of misschien te ver van een ziekenhuis af overlijd?

Helemaal met je eens! Ik ben donor en eerlijk gezegd maakt het mij geen fluit uit wat er met mij en/of mijn organen gebeurt als ik het loodje leg. Het zou fijn zijn als ik iemand zou kunnen helpen met het één of ander. En mijn organen mogen óók naar iemand die zelf geen donor is.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:35

Ik heb een tijdje gewerkt in een harttransplantatie afdeling, heb nog nooit gehoord dat die patiënten dit aanvoelde of meemaakte.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:39

Ik ben zelf geen donor. Niet omdat ik het niet wil, maar simpelweg dat ik me nog niet heb opgegeven.
Wil dit wel graag doen in de toekomst. Gelukkig weten mijn ouders dat, dus mocht ik overlijden weet iemand het wel.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:46

Ik kan mijzelf altijd moeilijk voorstellen waarom je het niet zou doen. Wat wil je er nog mee doen na je dood behalve verbranden of aan de wormen voeren?
Je kan er levens mee redden en zo van jouw dood iets moois betekenen voor iemand anders.

Ik vind het prachtig dat als mij wat zou gebeuren ik toch een kleine kans heb (al is het alleen maar door bloed van een ander) om langer te mogen genieten van mijn leven.

annaberberxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:48

Ik zelf ben nog geen donor maar denk wel dat ik het word.

Stel je voor je krijgt een ongeluk, je nieren of hart werken niet meer optimaal en je verliest teveel bloed. Dan wil je ook een donor hart,nier of bloed je wil zelf ook niet sterven.
Als je overlijd wat heb je dan nog aan je organen? Je kunt er beter mensen blij mee maken zodat ze nog langer kunnen leven jij bent tenslotte dood.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:04

_xManadisx_ schreef:
Ik ben zelf geen donor. Niet omdat ik het niet wil, maar simpelweg dat ik me nog niet heb opgegeven.
Wil dit wel graag doen in de toekomst. Gelukkig weten mijn ouders dat, dus mocht ik overlijden weet iemand het wel.

www.jaofnee.nl

Het is in 5 minuten gebeurd.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:05

Als je een donororgaan nodig hebt, en er komt er een beschikbaar dan wordt eerst gekeken naar de mogelijke matches. Daarbij valt minstens 90% van de wachtenden al af wegens slechte compatibiliteit. Blijft ruwweg 10% van de wachtenden over, en binnen die groep wordt er eerst gekeken naar compatibiliteit. Is er een kandidaat die een bijna perfecte match is dan krijgt die het orgaan. Zijn er meerdere bijna perfecte matches, dan krijgt de meest urgente hem. MAAR... Er zijn zelden bijna perfecte matches. Als dat wereldwijd 5 x op jaarbasis gebeurt is het veel.

Meestal zijn het redelijke tot zeer redelijke matches. En dan gaat men naast urgentie ook kijken naar bij wie de kans op complicaties het kleinste is. Die zal er uiteindelijk namelijk het meeste aan hebben. En dat kan betekenen dat de meest urgente op de lijst toch gepasseert wordt, omdat het orgaan niet goed genoeg past en de kans op complicaties onevenredig veel groter is. Dat is bij mijn oom gebeurt. Hij was nr 1 op de urgentielijst maar het aangeboden orgaan was een matige match. Er was ook een kandidaat die een bijna perfecte match was ondanks dat die net 3 weken daarvoor op de wachtlijst was gezet. Die heeft die nier gekregen, mijn oom overleed. En wij begrepen dat volledig. De kans dat mijn oom de nier zou afstoten was meer dan 70%, voor die andere kandidaat was die kans de kleinst mogelijke. Jammer voor mijn oom maar terechte keuze van eurotransplant.

Het is niet een kwestie van een nummertje trekken en kijken wanneer je opgeroepen wordt. Er wordt bij elk aangeboden orgaan gewoon gekeken bij wie dat specifieke orgaan het beste past, wie de kleinste kans op afstoting heeft. En bij die beslissing speelt levensstijl, maar ook verleden, zeker een rol. De kans dat iemand die 20 jaar voor de transplantatie kettingroker was terugvalt in rookgedrag is immers groter dan de kans dat iemand die heel bewust leeft plotseling gaat roken, of ander gedrag gaat vertonen dat complicaties kan opleveren. Een transplantatie is nou niet bepaald gratis, dus er wordt in de breedste zin gekeken naar bij wie het het meest zinvol is. Een slechte levensstijl helpt dus zeker niet bij het verkrijgen van een orgaan.

Ik ben trouwens donor hoor. Ik weet niet of mijn organen bruikbaar zijn, maar wil dat mocht ik onder de juiste omstandigheden overlijden, dat er de kans is dat anderen daar nog van profiteren. Is beter dan insectenvoer of meststof worden. Ontvangen hoef ik niet perse, maar dat is makkelijk gezegd aangezien ik kerngezond ben en bang voor dokters.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:05

[***] schreef:
Die Hans Stolp is gewoon auteur (en pastoor). Auteurs staan erom bekend dat ze verhalen "verzinnen" :D . Geen idee of de zaken die hij vertelt waarheid zijn, maar ik neem ze niet zomaar aan. Kan nl geen enkel wetenschappelijk onderzoek vinden dat zijn verhalen staaft.

Als er namen worden genoemd is een en ander na te trekken: rechtspraak is openbaar.

(Verder: er is een subtiel maar belangrijk verschil: ds Stolp is dominee en dus pastor met 1 o.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:10

Jongens, ik was niet degene die met hans stolp kwam, ik heb 'm alleen even opgezocht om te weten waar het over ging en het hier neer gezet dat anderen het ook kunnen lezen.)
Dus jullie hoeven wat dat betreft verder niet op mij in te gaan maar op *zoekt even terug* sneeuwpop. :)
Het was haar argument, dat zij maar verder zelf onderbouwt. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:28

Janneke2 schreef:
[***] schreef:

Als er namen worden genoemd is een en ander na te trekken: rechtspraak is openbaar.

(Verder: er is een subtiel maar belangrijk verschil: ds Stolp is dominee en dus pastor met 1 o.)

Hi, hi, ik heb werkelijk geen flauw idee wat je met deze post bedoelt Janneke.

Ik bedoel er zelf in ieder geval niets anders mee dat de beste man auteur is en dat het mogelijk gewoon een verhaal is.

Oh en vergeef mij, mijn vreselijke schrijffout :? . 1 o, ipv 2, foei, [***]!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:31

Sylvia nog wat is iig een persoon die gewoon haar eigen "levens"verhaal "verboekt" heeft of hoe dat dan ook noemt.
Die is gewoon op te zoeken. :) Lijkt me op zich een mooi boek ook, ongeacht het onderwerp. :+ Zo'n boek om helemaal "in te kruipen" bij een lekker kopje koffie op een regenachtige dag als vandaag.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:49

Ayasha schreef:

Citaat:
de moordenaar.

deel1;
deel2:

Wauw! Dit is echt exact waarom ik vorig jaar heb aangegeven geen donor meer te willen zijn. Zelf zou ik ook geen orgaan van iemand anders willen. Past niet binnen hetgeen ik geloof.