Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:48

Of, weet je wel, schadelijk voor de al dan niet gevaccineerde persoon. :+

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:16

Maar wat ik bedoel: ik heb zelf b.v. Mazelen gehad, weekje ziek en weer door... was voor mij dus geen probleem, ken ook niemand voor wie dat anders was (wat niet wil zeggen dat ik beweer dat het niet ernstiger kan verlopen, maar ik heb het nog nooit gehoord in mijn omgeving, net zoals andere nooit gehoord hebben van vaccinatieschade). Maar voor mazelen heerst tegenwoordig wel een grote angst. Waterpokken vinden wij in Nederland geen probleem, in Amerika zijn ze er net zo bang voor als voor de mazelen.
Hoe zien jullie dan het vaccin voor hpv, is ook besmettelijk maar de vaccinatiegraad ligt onder de 50% dus zal de acceptatie van een verplichting van dat vaccin best lastig zijn. En verplichte boosters voor volwassenen zal ook niet makkelijk zijn, maar niet alle vaccinaties beschermen levenslang. En tetanus is dan weer niet besmettelijk dus verplichting daarvan kan volgens die redenatie dan weer niet.

Zelf denk ik dat goede eerlijke transparante voorlichting het beste is. Niet alle nadelen ontkennen maar voor en nadelen noemen, zodat iedereen zijn eigen keuze kan maken. Door de huidige media campagnes worden voor en tegenstanders zo tegen elkaar opgezet. En daardoor slaan beide partijen soms door. En inderdaad misschien aparte kinderdagverblijven waar alleen gevaccineerde kinderen mogen komen, als dat voor sommige ouders prettiger is +:)+ .

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:21

Vaccineren betekent ook niet dat je de ziekte niet kan krijgen en hem niet kan verspreiden.

Volgens de bijsluiters van de vaccinaties is het wel nuttig om ze gespreid te geven.
Zal ze hooguit 5 minuten meertijd kosten.
Wil je de dktp zonder k, dan mag je die zelf betalen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:30

Kinkhoest vind ik zelf dan weer erg nuttig. Ik heb begin van het jaar kinkhoest gehad en dat was behoorlijk pittig.

Nou scheelt het voor mijn 5 weken oude dochter dat jm het tijdens mn zwangerschap heb gehad, maar ik dacht af en toe dat ik erin zou blijven hangen. En zo'n kleintje dat zo erg moet hoesten dat je bloed hoest en ervan moet overgeven wil je niet.
De "incontinentie" tijdens de hoestbuien maakt dan weer weinig uit ivm luier, maar dat is voor zindelijke kinderen en volwassenen wel echt een dingetje ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:05

Wij hebben er voor gekozen niet gespreid te enten, een kennis van ons die onderzoek doet naar virussen en heeft meegewerkt aan de HPV enting noemde het zelfs belastender voor zo'n lijfje.

En verder zijn wij niet zo van die regerings-wantrouwende mensen die op internet kijken en denken dat ze het beter weten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:21

Het kinkhoest vaccin voor de jaren 90 is uit de handel gehaald ivm te sterke bijwerkingen, er is toen een tijdje niet ingeent geweest en daarna kwam het huidige vaccin.
Mijn broertje zat precies in het ‚vaccinatie gat‘ en heegt 1 jaar school gemist door kinkhoest. Dat was behoorlijk heftig.

De bof component van de BMR is trouwens amper effectief. Dat zit er zo ongeveer voor de sier in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:25

Iemand noemde hier waterpokken , daar word je niet tegen geënt en dat maakt bijna elk kind mee. Ik heb het ontzettend erg gehad en mijn kinderen allemaal heel licht.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:34

bigone schreef:
Iemand noemde hier waterpokken , daar word je niet tegen geënt en dat maakt bijna elk kind mee. Ik heb het ontzettend erg gehad en mijn kinderen allemaal heel licht.

Maar in Amerika volgens mij wel, daar zijn ze ontzettend bang voor waterpokken terwijl het hier heel normaal is

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:55

Veel mensen denken dat je door waterpokken door te maken op oudere leeftijd gordelroos kunt krijgen . Terwijl er verschillen zijn en het dus niet zo simpel is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:02

Sharani schreef:
Maar wat ik bedoel: ik heb zelf b.v. Mazelen gehad, weekje ziek en weer door... was voor mij dus geen probleem, ken ook niemand voor wie dat anders was (wat niet wil zeggen dat ik beweer dat het niet ernstiger kan verlopen, maar ik heb het nog nooit gehoord in mijn omgeving, net zoals andere nooit gehoord hebben van vaccinatieschade). Maar voor mazelen heerst tegenwoordig wel een grote angst. Waterpokken vinden wij in Nederland geen probleem, in Amerika zijn ze er net zo bang voor als voor de mazelen.
Hoe zien jullie dan het vaccin voor hpv, is ook besmettelijk maar de vaccinatiegraad ligt onder de 50% dus zal de acceptatie van een verplichting van dat vaccin best lastig zijn. En verplichte boosters voor volwassenen zal ook niet makkelijk zijn, maar niet alle vaccinaties beschermen levenslang. En tetanus is dan weer niet besmettelijk dus verplichting daarvan kan volgens die redenatie dan weer niet.

Zelf denk ik dat goede eerlijke transparante voorlichting het beste is. Niet alle nadelen ontkennen maar voor en nadelen noemen, zodat iedereen zijn eigen keuze kan maken. Door de huidige media campagnes worden voor en tegenstanders zo tegen elkaar opgezet. En daardoor slaan beide partijen soms door. En inderdaad misschien aparte kinderdagverblijven waar alleen gevaccineerde kinderen mogen komen, als dat voor sommige ouders prettiger is +:)+ .

Dat het bij jou niet ernstig verlopen is en bij anderen in je omgeving ook niet (waren jij en zij gevaccineerd?) betekent niet dat het niet erg is. Er zijn namelijk genoeg kinderen met een lagere weerstand door omstandigheden die deze ziekte dus niet aankunnen. Die daardoor overlijden.
Door te vaccineren zorg je dat de ziekte minder vaak voorkomt, minder snel uitbreidt als een epidemie en minder heftig verloopt.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:24

Dat was voor dat er werd gevaccineerd tegen mazelen en bijna iedereen het kreeg net als nu met waterpokken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:01

Amber_anne schreef:
bigone schreef:

Maar in Amerika volgens mij wel, daar zijn ze ontzettend bang voor waterpokken terwijl het hier heel normaal is

Maar in de USA zijn ze dan ook wel een beetje hysterisch :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:19

Sharani schreef:
Dat was voor dat er werd gevaccineerd tegen mazelen en bijna iedereen het kreeg net als nu met waterpokken.

Maar als iedereen nu niet meer gaat vaccineren, wordt het dus weer zo... dat is toch ook niet de bedoeling?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:45

Wij hebben onze zoon overal voor ingeënt ondanks dat ik borstvoeding gaf. Ik vind het belangrijk om het wel te doen. In Staphorst waar ze niet ingeënt worden brak toen ook wat uit waar de kinderen echt ziek van zijn geweest of zelfs overleden. Nu de verhalen met kinderen die meningokken krijgen ik wil het niet op mijn geweten hebben dat mijn kind zullen dingen overkomt. Toen ik de titel las dacht ik dit word echt een gigantische discussie. Er zijn zoveel mensen met verschillende meningen! Volgaat je mama hart en overleg met je partner dat is belangrijker dan wat andere mensen er van denken. Je kan het volgens mij ook uitstellen en ze later geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:48

Wanneer ik trouwens de leugens hoor van die antivaccinatie mama in het tv programma dan denk ik bij een aantal opmerkingen : Je banketstaaf uit je nek, al 2 a 300 jaar geen mensen doodgegaan aan polio, nee in haar beschermde omgeving door enting niet, kijk maar eens verder. Er zijn acht mensen overleden en wie weet hoeveel met restschade de laatste decennia.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:07

bigone schreef:

In België is dat toch ook verplicht? Wat zou "je" er van vinden als we dat hier verplichten?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:12

tmr001 schreef:
Ik zou het zelf prima vinden voor kinderdagverblijven om niet gevaccineerde kinderen te weigeren. Eerder in dit topic postte ik al een verhaal van een vrouw wiens nog niet gevaccineerde baby heel ziek werd door een ouder niet gevaccineerd kind op hetzelfde kinderdagverblijf.

Is er verschil of je nog niet gevaccineerde baby ziek wordt via een andere nog niet gevaccineerde baby of via een ouder niet gevaccineerd kindje?

Als het gaat om de BMR waarvan de 1e vaccinatie wordt gegeven op de leeftijd van 14 maanden, kan elk kind tot 14 maanden die ziektes dus krijgen en doorgeven. En bij non-respons of verlopen immuniteit kunnen volwassenen de ziektes óók doorgeven. Het is gewoon geen waterdicht systeem.

Eigenlijk kun je je baby om heel veel redenen beter niet naar een opvang brengen. Als dát nou eens beter werd georganiseerd....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:16

lieveli schreef:
En verder zijn wij niet zo van die regerings-wantrouwende mensen die op internet kijken en denken dat ze het beter weten.

-O- Dit soort opmerkingen zijn zó niet helpend in een discussie. Waarom moet dat nou?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:23

Chubby schreef:
Is er verschil of je nog niet gevaccineerde baby ziek wordt via een andere nog niet gevaccineerde baby of via een ouder niet gevaccineerd kindje?

Als het gaat om de BMR waarvan de 1e vaccinatie wordt gegeven op de leeftijd van 14 maanden, kan elk kind tot 14 maanden die ziektes dus krijgen en doorgeven. En bij non-respons of verlopen immuniteit kunnen volwassenen de ziektes óók doorgeven. Het is gewoon geen waterdicht systeem.

Eigenlijk kun je je baby om heel veel redenen beter niet naar een opvang brengen. Als dát nou eens beter werd georganiseerd....

Het is daarom fijn als degenen die wel gevaccineerd kunnen worden dat daadwerkelijk doen zodat de kans zo klein mogelijk maakt.

Natuurlijk is het niet waterdicht. Maar als je een lekkage hebt kun je beter je hand op de kapotte leiding houden dan zeggen "tja, ik kan niet álles tegenhouden, dus dan laat ik het maar gewoon gaan"

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:38

Het risico is dat vaccineren naast veiligheid óók schijnveiligheid geeft. Ouders en artsen herkennen symptomen niet meer, waardoor meer schade ontstaat dan nodig.

Een ander nadeel is dat de maternsle immuniteit afneemt. Daardoor moet men blijven vaccineren. Waar vroeger babies maandenlang beschermd werden via placenta en moedermelk, is dat nu sterk gereduceerd. Immuniteit na vaccinatie is namelijk veel minder dan immuniteit nadoormaken van de ziekte.

En ja: er bestaan dus idd ouders die er voor kiezen hun kind bewust bloot te stellen aan ziektes als mazelen. In de hoop dat hun kind besmet wordt en de ziekte doormaakt. Omdat dat veel betere en meestal wel levenslang bescherming biedt. Gebeurt in Nederland ook met de waterpokken"je kunt ze maar gehad hebben".

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 20:59

Wat een aannames, heb je daar onderbouwingen voor?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:01

Citaat:

Toen oma nog klein was bestonden er nauwelijks creches.
Ik heb gewoon alle kinderziekten doorgemaakt, inclusief bof, rode hond en mazelen, waarbij gold dat mijn moeder zich er een eer in stelde dat ik alle ziekten zou krijgen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:26

Chubby schreef:
Het risico is dat vaccineren naast veiligheid óók schijnveiligheid geeft. Ouders en artsen herkennen symptomen niet meer, waardoor meer schade ontstaat dan nodig.

Een ander nadeel is dat de maternsle immuniteit afneemt. Daardoor moet men blijven vaccineren. Waar vroeger babies maandenlang beschermd werden via placenta en moedermelk, is dat nu sterk gereduceerd. Immuniteit na vaccinatie is namelijk veel minder dan immuniteit nadoormaken van de ziekte.

En ja: er bestaan dus idd ouders die er voor kiezen hun kind bewust bloot te stellen aan ziektes als mazelen. In de hoop dat hun kind besmet wordt en de ziekte doormaakt. Omdat dat veel betere en meestal wel levenslang bescherming biedt. Gebeurt in Nederland ook met de waterpokken"je kunt ze maar gehad hebben".

Ja of je kind word zo doodziek daarvan door een ander onderliggend probleem dat ze achteraf spijt hebben het niet gedaan te hebben.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:43

Matheno schreef:
Zahlina schreef:
Zoolgangster en Manda. Ik ben er dus niet van overtuigd dat de overheid alleen maar handeld in het belang van het volk.

Als iedereen gezond was dan komt er minder geld binnen hè. :(:)

Niet waar. Gezonde mensen hebben vaak betere banen en kunnen meer belasting betalen. ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:47

Chubby schreef:
lieveli schreef:

-O- Dit soort opmerkingen zijn zó niet helpend in een discussie. Waarom moet dat nou?

Dat wil je niet weten.