Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:41

zoals al vaker word aangegeven, duidelijk aangeven dat jij doet wat jij wilt en dat niemand zich daarmee hoeft te bemoeien.
als ze het er niet mee eens zijn, vraag naar een andere verloskundige

succes ermee

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:42

wendyenbram schreef:
Dat vind ik dus zo raar, Dat moeders die hun kind de fles geven, bij voorbaat al zeggen "slechte moeder ben ik he?"

het is dus echt een juk die je je zelf oplegt.
niemand zegt dat je een slechte moeder bent als je je kind fles geeft. En niemand zegt dat je een goede moeder bent als je borst geeft.

Via pb nochtans wel blijkbaar :D . En in het echte leven zijn er ook echt wel genoeg mensen die je niet goed genoeg vinden als je geen bv wil geven. Anders had die kraamverzorgster er ook zo geen drama van gemaakt dat ts de fles wil geven :D .

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:49

Ik heb 4 kinderen tot ongeveer een jaar borstvoeding gegeven, maar het moet een feestje zijn.
Het gevoel moet goed zijn voor de moeder als de kinderen en in het begin als je voor de eerste keer voed is het onwennig. Maar na een poos is het routine, misschien raar gezegd, het gaat vanzelf.

Maar doe wat je moedergevoel zegt en luister hierna want een moeder heeft altijd gelijk.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:52

En toch is het een juk die je jezelf oplegt, Als jij heel rustig je standpunt zegt zonder daar een verwijt in te leggen, is er niemand die zegt dat je slecht bent. Tja dat ze het je toch nog eens vragen of je echt geen bv wil geven, zie ik geen verkeerd iets in. als jij dan gewoon alsnog Nee zegt is dat toch goed?

pb weet ik niks van want die zijn niet openbaar. en die kraamverzorgster MOET het vragen, en een keer her vragen. dat is haar werk. als ze eenmaal zeker weet dat je fles geeft noteert ze dat en is het klaar.
en in het echte leven is het net als op het forum, vragen mag toch? als jij gewoon nee zegt oke. maar zodra je gelijk in de aanval gaat, dan kun je reacties terug verwachten.

Waarom mogen mensen die bv geven en daar voor zijn niks zeggen, En mogen diegene die voor flesvoeding zijn wel van alles roepen?

Zie mijn lijstje over feiten. dat is gewoon zo! Maar als alle flesmoeders roepen dat ze geen bv KUNNEN geven vanwege te weinig melk, dan wordt dat een fabel die hardnekkig de wereld in gaat. en als dan iemand onkundig is en start met bv, en ze zien er in de kraamweek maar 30 cc uitkomen is het eerste wat ze zeggen "ik stop, want ik heb te weinig melk"

en zo houd je dat in stand, en daarom geven veel bv moeders tegengeluid, Niet om jou te zeggen dat je verkeerd bezig bent als je de fles geeft. Maar wel voor diegene die wel graag bv wil geven, en stopt omdat ze denkt dat er te weinig melk is.

(en ja ik weet dat er bij enkele vrouwen idd te weinig voedzame melk wordt aangemaakt, dus bovenstaande niet direct weer uit gaan melken, met verwijten zie je wel weer een bv goeroe die me niet geloofd)

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:03

StalNollie schreef:
meesmo: je hoeft als moeder of ouder zijnde helemaal geen verklaring af te leggen waarom je geen bv wil geven. dus het uitleggen aan de kraamverz etc hoeft in mijn ogen niet eens.

Heb je gelijk in :j Als je maar duidelijk bent!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:05

Wendyenbram, lees de posts van TS nog eens en je zal lezen dat het echt niet gaat om goedbedoelde adviezen maar regelrechte dwang. OA dit:

Rapperijder schreef:
En daar kreeg ik me toch een preek! Het kwam er zo ongeveer op neer dat mensen die niet bereid zijn om hun tepels tot filet americain te laten malen ontaarde moeders zijn die beter niet aan kinderen beginnen.

gaat echt niet over iemand die zegt "ben je wel zeker?". Was het maar zo dat je gerespecteerd werd maar er zijn er genoeg die bv heilig vinden en jou slecht als je je kind al dat "goeds van de bv" niet wil geven.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 10:07

StalNollie schreef:
ik vind het overdreven hoor dat ze zich aangevallen voelt ik ben zelf kraamverz dus kom zowel fv als bv tegen. en beide moeten zich altijd verantwoorden dat zal altijd zo blijven, of je nu borst of fles geeft.
ik zelf hoor van de gezinnen echt niet het extreme van de ts als de fles gaan geven. dus misschien is ts alsnog niet enorm duidelijk of hoort men haar met een ondertoon dat ze het toch jammer vond dat het bij de eerste niet ging zoals ze misschien gehoopt/gedacht had.
ik lees namelijk de opening ook niet gelijk als van help ik wil dit echt niet meer. maar mischien ben ik daar te positief voor.

nogmaals ts lees de overige post eens door er word je niks verwijt. dat staat nergens. jou keuze

Sorry, maar je vergeleek mijn kind met een moederloos veulen omdat ze de borst niet kreeg. Dan ben ik dus een dode merrie. /3
Dat kan ik dan toch niet anders opvatten dan dat jij vindt dat moederschap zonder BV niks waard is? Waarom schrijf je zoiets hatelijks als je het `positief bedoelt?`

Ik voel van jou een gebrek aan respect voor mijn keuze, iets wat ik dus ook bij mijn VPK ervaren heb. Dat is de reden dat ik dit topic geopend heb. Ik wil graag advies over hoe ik een aangename ervaring kan hebben met mijn VLK en kraamhulp zonder dat de BV-discussie de sfeer bederft. De opmerkingen die hier voorbij komen geven duidelijk aan dat dat echt een probleem gaat worden.

Ik zie trouwens niet in hoe ik nog duidelijker had kunnen zijn dat ik geen BV meer wil geven. Als jij na het lezen van mijn openingspost besluit dat ik nog twijfel, dan lees je toch echt wat jij wil zien en niet wat er staat

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:11

waarom wilde je in eerste instantie aan je kindje wel bv geven.?

wat een onzin je eerste zin, een merrie hoeft niet perse dood te zijn wil een veulen moederloos zijn?
ik vind je erg negatief over alle hulpverlening want ze zullen toch wel niet luisteren. tja zoek een andere vk of hulp en vraag vooral geen kverzorgende aan

mijn ervaring van alle gezinnen die ik gehad heb of collega's heb ik er nog nooit 1 zo extreem gehoord als in jou situatie.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 10:13

wendyenbram schreef:
En toch is het een juk die je jezelf oplegt, Als jij heel rustig je standpunt zegt zonder daar een verwijt in te leggen, is er niemand die zegt dat je slecht bent. Tja dat ze het je toch nog eens vragen of je echt geen bv wil geven, zie ik geen verkeerd iets in. als jij dan gewoon alsnog Nee zegt is dat toch goed?

pb weet ik niks van want die zijn niet openbaar. en die kraamverzorgster MOET het vragen, en een keer her vragen. dat is haar werk. als ze eenmaal zeker weet dat je fles geeft noteert ze dat en is het klaar.
en in het echte leven is het net als op het forum, vragen mag toch? als jij gewoon nee zegt oke. maar zodra je gelijk in de aanval gaat, dan kun je reacties terug verwachten.

Waarom mogen mensen die bv geven en daar voor zijn niks zeggen, En mogen diegene die voor flesvoeding zijn wel van alles roepen?

Zie mijn lijstje over feiten. dat is gewoon zo! Maar als alle flesmoeders roepen dat ze geen bv KUNNEN geven vanwege te weinig melk, dan wordt dat een fabel die hardnekkig de wereld in gaat. en als dan iemand onkundig is en start met bv, en ze zien er in de kraamweek maar 30 cc uitkomen is het eerste wat ze zeggen "ik stop, want ik heb te weinig melk"

en zo houd je dat in stand, en daarom geven veel bv moeders tegengeluid, Niet om jou te zeggen dat je verkeerd bezig bent als je de fles geeft. Maar wel voor diegene die wel graag bv wil geven, en stopt omdat ze denkt dat er te weinig melk is.

(en ja ik weet dat er bij enkele vrouwen idd te weinig voedzame melk wordt aangemaakt, dus bovenstaande niet direct weer uit gaan melken, met verwijten zie je wel weer een bv goeroe die me niet geloofd)

Heb jij mijn posts eigenlijk wel gelezen? Ik wil hier niet het zoveelste BV versus FV reltopic, maar ideeen over mijn probleem nl het gebrek aan respect voor mijn bewuste keus voor FV. Als het iemand interesseert wil ik best wat vertellen over mijn ervaringen en hoe ik tot mijn besluit gekomen ben, maar dat wil niet zeggen dat dat besluit niet vast staat.
Ik begrijp ook niet waarom jij vindt dat ik fabels de wereld in stuur. Ik zeg niets over hoe anderen volgens mij BV moeten geven, of niet moeten geven. Ik vertel alleen maar hoe het bij mij gegaan is. Als dat verhaal niet past in het mooie roze plaatje dat jij van BV hebt, dan spijt me dat maar het is wel de waarheid.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:19

@ TS het is voor sommige denk in niet te begrijpen dat je deze keus maakt. Ik lees echt berichten dat ik ook het idee heb dat sommige gewoon lezen wat ze willen lezen. Ik bespeur geen twijfel bij haar. Maar sommige willen haar aan het twijfelen brengen waarom weet ik niet maar het is echt onmogelijk om hier tegen in te gaan en ik denk dat dit topic heel duidelijk maakt waarom TS er zo'n probleem mee heeft ze krijgt het gewoon weg niet duidelijk gemaakt dat ze het anders wil. Het gaat er bij sommige gewoon niet in dat het een bewuste keuze is want dan "lees of "horen" ze twijfel. Je word er toch bijna hopeloos van.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:20

Kwanyin schreef:
Wendyenbram, lees de posts van TS nog eens en je zal lezen dat het echt niet gaat om goedbedoelde adviezen maar regelrechte dwang. OA dit:

Rapperijder schreef:
En daar kreeg ik me toch een preek! Het kwam er zo ongeveer op neer dat mensen die niet bereid zijn om hun tepels tot filet americain te laten malen ontaarde moeders zijn die beter niet aan kinderen beginnen.

gaat echt niet over iemand die zegt "ben je wel zeker?". Was het maar zo dat je gerespecteerd werd maar er zijn er genoeg die bv heilig vinden en jou slecht als je je kind al dat "goeds van de bv" niet wil geven.

Is dat min of meer zo gezegd? of is dat hoe het op TS over komt. want als ze dingen zo aanhoort, als ze ook bepaalde dingen hier in het topic aanhoort, Dan heb ik daar ernstig mijn twijfels bij.

Misschien is er wel gevraagd aan haar waarom ze het bij een 2e kindje niet wil proberen, Omdat het met goede begeleiding wel anders kan. en dat er in het begin wel eens wat gevoeligheid kan komen, maar dat deze pijn niet hoort, en wanneer je het nog eens probeert met de juiste hulp je wel bv kan geven.
TS die al heel gevoelig is voor dit pikt hier uit.

"zie je wel ik MOET bv geven ze accepteren geen nee, en dat het bij de eerste zo`n pijn deed geloofd ze vast niet, dus ik moet weer bv geven met zoveel oijn als gevolg...."

terwijl IK daar uit haal " de verloskundige wil zeker weten of de keus van FV juist is, en dat het niet iets is van de angst van vorige keer. want stel je voor dat TS wel BV wil geven, zou het jammer zijn dat ze dat nu niet doet vanwege de angst pijn te gaan hebben."

Zie je hoe 1 stukje 2 kanten op uitgelegd kan worden?
En dan is het dus net hoe JIJ/TS of ieder ander, het gesprek aan gaat. en hoe je er in staat. wat straal je uit?

En om dat weer on topic te komen. Wanneer jij resoluut alleen de fles wil geven ben je aan niemand verantwoording schuldig. het is jouw weloverwogen keus toch? nou dan, hoef je niet uit te leggen waarom je fles wil geven, Dan zeg je gewoon mijn keus is flesvoeding. Ik weet dat je verplicht bent mij te vragen wat ik wil. Ik wil flesvoeding.
Maar als je dan gaat uitleggen, ik wil fles, want bij de eerste dit en dat....... kan de verloskundige daaruit halen dat je misschien nog een onafgemaakt ding hebt met de bv en daarom aan jou vragen of je het zeker weet.

Het is de toon die de muziek maakt toch?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 10:21

StalNollie schreef:

wat een onzin je eerste zin, een merrie hoeft niet perse dood te zijn wil een veulen moederloos zijn?
ik vind je erg negatief over alle hulpverlening want ze zullen toch wel niet luisteren. tja zoek een andere vk of hulp en vraag vooral geen kverzorgende aan

mijn ervaring van alle gezinnen die ik gehad heb of collega's heb ik er nog nooit 1 zo extreem gehoord als in jou situatie.

Ik wilde eerst BV geven omdat me dat handig, fijn en goed voor mijn kind leek. Het bleek geen van die 3 dingen te zijn.
Wat is er dan zo extreem aan mijn situatie? Heb jij nog nooit een client gehad die vanaf dag 1 FV wilde geven? Dat vind ik sterk. En waarom zou ik geen KV mogen aanvragen?
En als een veulen moederloos is, dan is de merrie toch dood? :o?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:21

maar ts dat vraag ik al 2 keer. waarom wilde je je eerste wel bv geven.
ieder kind is namelijk anders aan de borst of fles. het hoeft nu helemaal niet zo te gaan.

en nogmaals je dikt het erg aan hoor dat iedereen als een dolle tegen je tekeer gaat wat betreft bv of kv.
ik heb het nog nooit zo ervaren of meegemaakt.

word de keuze niet gerespecteerd dan zou ik toch op zoek gaan naar een ander die dat dus wel doet.

tigra dat zinnetje waarin je zegt dat mensen lezen wat ze willen lezen is dat ook niet wat meerdere en niet alleen de bv mama's doen. ts leest ook het gedeelte wat ze wil lezen. en de rest trekt ze in het negatieve, voorbeeld van dat veulen is helemaal niet negatief bedoeld maar valt niet bij ts in haar straat en draait er een heel andere verhaal van

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:23

Rapperijder schreef:
wendyenbram schreef:

Heb jij mijn posts eigenlijk wel gelezen? Ik wil hier niet het zoveelste BV versus FV reltopic, maar ideeen over mijn probleem nl het gebrek aan respect voor mijn bewuste keus voor FV. Als het iemand interesseert wil ik best wat vertellen over mijn ervaringen en hoe ik tot mijn besluit gekomen ben, maar dat wil niet zeggen dat dat besluit niet vast staat.
Ik begrijp ook niet waarom jij vindt dat ik fabels de wereld in stuur. Ik zeg niets over hoe anderen volgens mij BV moeten geven, of niet moeten geven. Ik vertel alleen maar hoe het bij mij gegaan is. Als dat verhaal niet past in het mooie roze plaatje dat jij van BV hebt, dan spijt me dat maar het is wel de waarheid.

Ga jij eerst maar eens al mijn antwoorden lezen voor je MIJ zo aanspreekt. ik neem het juist voor je op door te zeggen wat feiten zijn!!!! en dat het ieders goedrecht is om te zeggen wat je ZELF wil. Maar daarbij geef ik een stukje uitleg voor diegene die ook in dubio zitten en het nog niet zo zeker weten.
Je zegt dat je geen rel wil? rel dan zelf niet zo.

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:23

O zucht... het hele topic doorgelezen en wat een ellende...Wanneer komt de tijd nou eens dat wij vrouwen/moeders elkaar STEUNEN in plaats van af te branden, dat zou het leven echt gemakkelijker maken en niet alleen op het punt van FV of BV maar ook wat betreft wel of niet werken, wel of niet al doorslapen etc. Echt dames, respecteer een ieder in haar keuze, steun elkaar waar mogelijk, moeder zijn is een zware job, daar hoef je niet ook nog eens commentaar op te krijgen, hooguit positieve, constructieve kritiek!! Amen!!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:24

wendyenbram dat stukje waar je weer ontopic komt helemaal goed verwoord.

ts je leest nogmaals weer dit bericht van wendyenbram verkeerd. het is haar insteek helemaal niet wat jij erin ziet

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:27

Ik zeg ook niet dat het voor een bepaalde mensen is. Dat geld voor iedereen. Je leest wat je wil lezen, maar hoe kan TS nu nog duidelijker zijn dat ze het gewoon niet wil. Het is elke keer weer "ja maar". Ze wil het niet als mensen je daar al niet in geloven hoe je het dan in hemelsnaam duidelijk maken. Nee is nee heel simpel. Als ze twijfelt dan was dat wel duidelijker te lezen. Dat van het veulen vind ik geen vergelijking daar ga ik verder niet op in maar vond ik persoonlijk nergens over gaan en waar je er mee naar toe wil dat weet ik ook.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:28

Ts, in het begin van dit reltopic ( -O- ) stelde je een vraag hoe je de discussie zou kunnen voorkomen.
Ik laat hierin mijn eigen mening over BV of FV achterwege, maar je probleem zou ik zo oplossen:

Ik zou in je dossier bij de vk laten opnemen welke keuze je maakt, zodat dit duidelijk is voor iedereen. Als ze je dan vragen hoef je alleen maar te zeggen: "FV, staat in mijn dossier"

Verder zou ik er niet te veel woorden aan vuil maken. Tegen de kraamhulp direct je keuze duidelijk maken, en als je merkt dat ze daar moeilijk over doet, je man even kort laten uitleggen (zelf niet mee bemoeien, die stress heb je niet nodig) en dan evt. een andere aanvragen.

Ik zou proberen zoveel mogelijk van de stress en de discussie te mijden. Dat heb je helemaal niet nodig in je kraamtijd. Je moet je lekker laten verwennen! <3
Maar eerlijk gezegd denk ik ook wel dat dat goed gaat komen, want je hebt een weloverwogen beslissing gemaakt en je familie staat achter je.

Geniet er van meid!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:28

Nee misschien niet negatief bedoeld, maar wel zeer ongepast. Dat is toch appels met zand vergelijken? Gaat helemaal nergens over en heeft niks te maken met mensen die een bewuste keuze kunnen maken.

StalNollie schreef:
maar ts dat vraag ik al 2 keer. waarom wilde je je eerste wel bv geven.
ieder kind is namelijk anders aan de borst of fles. het hoeft nu helemaal niet zo te gaan.

en nogmaals je dikt het erg aan hoor dat iedereen als een dolle tegen je tekeer gaat wat betreft bv of kv.
ik heb het nog nooit zo ervaren of meegemaakt.

word de keuze niet gerespecteerd dan zou ik toch op zoek gaan naar een ander die dat dus wel doet.

tigra dat zinnetje waarin je zegt dat mensen lezen wat ze willen lezen is dat ook niet wat meerdere en niet alleen de bv mama's doen. ts leest ook het gedeelte wat ze wil lezen. en de rest trekt ze in het negatieve, voorbeeld van dat veulen is helemaal niet negatief bedoeld maar valt niet bij ts in haar straat en draait er een heel andere verhaal van

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:31

Rapperijder schreef:
StalNollie schreef:

Ik wilde eerst BV geven omdat me dat handig, fijn en goed voor mijn kind leek. Het bleek geen van die 3 dingen te zijn.
Wat is er dan zo extreem aan mijn situatie? Heb jij nog nooit een client gehad die vanaf dag 1 FV wilde geven? Dat vind ik sterk. En waarom zou ik geen KV mogen aanvragen?
En als een veulen moederloos is, dan is de merrie toch dood? :o?

je leest dus blijkbaar niet goed natuurlijk heb ik gezinnen die bij dag 1 fv willen geven. ik vraag altijd een open vraag bv of fles. is antwoord fles. prima dan vraag ik wat ze ervan af weten en begin ik met uitleggen.

maar ik wil terug komen op de bv wat je nu opnoemt die drie punten heb je niet ervaren bij je eerste kind. nogmaal is deskunde heel belangrijk/hulp/ondersteuning/begeleiding en is nogmaals ieder kind verschillend in zijn zuiggedrag.
misschien ervaar j het bij een tweede wel zo als wat je hoopte bij de eerste. het is jammer dat het zo gelopen is maar was het goed verlopen had je waarschijnlijk je tweede kindje wel bv gegeven.
ik zeg altijd maar je kan altijd proberen en nog altijd overstappen.

heb 1 keer een moeder gehad die wilde het toch proberen en na 3 keer aanleggen was het duidelijk dit ging het hem niet worden, even over gepraat en niks gedwongen fles gemaakt en overgestapt. prima toch. maar ze heeft het wel geprobeerd en later ook zeker geen spijt gekregen.

jesito

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:42

Jeetje zeg, dit gaat echt allemaal veel te ver.
Hier zou je nog een complex aan over houden zeg, tjongejonge.
Laat ieder nou eens hun eigen keuzes maken.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:46

Simpel, jij bent de mama en een gelukkige mama (zonder postnatale depressie) is even belangrijk!

Ik heb mijn dochter nooit bv gegeven, met simpele reden dat ik het totaal niet zag zitten. Egoistisch? Dat weet ik niet én wat een ander ervan vindt... lekker belangrijk.

Mijn dochter is groot geworden op Nutrilon, die met veel liefde werd gegeven door mama, papa, oma, opa, nichtje, tante...
Mijn kind heeft geen eczeem, geen allergiën, is zelden ziek, heeft geen chronische snotneuzen en een prima weerstand.

Jouw leven, jouw gezin, jouw kind... zo simpel is het.

Geniet ervan.

wendyenbram

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:49

AMEN

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:50

An_J schreef:
Simpel, jij bent de mama en een gelukkige mama (zonder postnatale depressie) is even belangrijk!

Ik heb mijn dochter nooit bv gegeven, met simpele reden dat ik het totaal niet zag zitten. Egoistisch? Dat weet ik niet én wat een ander ervan vindt... lekker belangrijk.

Mijn dochter is groot geworden op Nutrilon, die met veel liefde werd gegeven door mama, papa, oma, opa, nichtje, tante...
Mijn kind heeft geen eczeem, geen allergiën, is zelden ziek, heeft geen chronische snotneuzen en een prima weerstand.

Jouw leven, jouw gezin, jouw kind... zo simpel is het.

Geniet ervan.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:52

Een moederloos veulen kun je ook hebben als de moeder het veulen niet accepteert! :)

Ik zou gewoon alvast flessen voeding in huis halen, als je kindje is geboren 1 keer proberen met borstvoeding, werkt het niet, nouja jammer dan dan ga je gewoon aan de flessen voeding toch? als het niet werkt werkt het niet :) je moet jezelf niet onnodig pijnigen e.d. ik vind dat het volledig jou keus is, heeft niemand wat over te zeggen :)