"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:57

Lara_Silver schreef:
Melissaaaaa schreef:

:') Is dit een grap of denk je dit echt?

Waarom? Hoe minder gewicht op de rug van een paard, hoe beter. Iedereen kan het tegendeel beweren, het is en blijft een feit. Dan kun je gaan jengelen en stampvoeten als een klein kind, het veranderd er helemaal niets aan. Ik ga met Huertecilla mee, ik zie ook liever geen mollige mensen op een paardenrug, vind het sneu en een paar 'ja maar het is niet eerlijk'-stijl posts veranderen daar niets aan. Op bokt is het natuurlijk not done zoiets uit te spreken, maar laat ik daar nu bar weinig moeite mee hebben. Ik vind dat mollige mensen (van welk niveau dan ook, van B tot ZZ licht of hoger) eerst zouden moeten afvallen voordat ze op een paard stappen. Natuurlijk komen er dan allerlei onlogische argumenten als 'hij heeft er geen last van' of, 'kijk eens hoe goed hij loopt'.. Vergetende dat het paard extra hard moet werken om hetzelfde werk voor elkaar te krijgen. Is niet persoonlijk bedoeld, want ook mollige mensen kunnen fantastische ruiters zijn, maar dat is geen vrijbrief en haalt niet spontaan een aantal kilo's weg.

edit: Ikzelf draag nog altijd liever een lichte maar stuiterende rugzak mee, dan een goed gezekerd en stabiel maar veel zwaarder gewicht.
Hier doelde ik dan ook niet op. Ik ben ook van mening dat minder gewicht beter is voor de paardenrug. Het ging mij over de opmerkingen over BMI.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:18

aikon schreef:
Lara_Silver schreef:
edit: Ikzelf draag nog altijd liever een lichte maar stuiterende rugzak mee, dan een goed gezekerd en stabiel maar veel zwaarder gewicht.

Van mij mag je, als je graag je rug naar de knoppen wil helpen. Ik doe het tegenovergestelde, weet uit ervaring (veel op trektocht geweest) dat een stabiele, goed zittende zware (pak hem beet 20 kilo) rugzak veel langer vol te houden zonder dat je gebroken bent na een tocht van 30 km.

Ik weet toch echt zeker dat ik liever een lichte stuiterende heb hoor.
Ervaring mee, want mijn vlieguitrusting die ik de berg op zeul weegt dat zo'n beetje. :=

Anoniem

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:42

Ligt er ook aan over wat voor verschillen je het hebt als je praat over zwaar en licht. Maar als ervaren backpacker kan ik wel vertellen dat je met een goed passende rugzak een heel eind komt :D

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:46

Centraal "ik ben meer ervaren backpacker" topic :D?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 00:06

Tussen wandelen met een zwaar gewicht en rennen (draven/galopperen bij een paard) zit wel een groot verschil. Dus ik zou dezelfde mensen die zeggen dat ze liever een stabiel maar zwaar gewicht hebben een paar rondjes zien rennen, wedden dat ze dan spontaan het lichte wiebelgewicht kiezen? :D Maar mijn excuses voor de offtopic wending, dat kan in het 10% ruitergewicht topic wel een plaatsje vinden.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 02:49

Mensen moeten eens niet zo wijzen naar een ander.

Toevallig vandaag naar Victoria secret geweest en had een omvang van 34DD terwijl ik echt wel wat te zwaar ben. Terwijl ik qua ondermaat toch aan de 44 zit. Ik kan trainen of gezond eten wat ik wil. Beneden gaat er niks af :(

Het ergste vind ik nog dat als ik bij de Mac zit dat mensen me aankijken alsof ik daar elke dag kom terwijl dit max 1 keer in het half jaar is. En dat m'n vriendin ala maatje 34 vol afgrijzen word aangestaard als ze een keer taart overslaat. Zo maak je mensen onzeker terwijl dat helemaal niet hoeft zolang mensen niet zo wijzen naar een ander... -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:49

Als dunne lat krijg ik ook opmerkingen in de Mac hoor à la "pas je wel op, daar verdik je van". Echt, kan de mensen die dat elke keer weer verkondigen een mep verkopen. Ik wil ook graag gaan zwemmen of fietsen voor conditie en om een spier aan mijn benen te trainen waar ik letsel aan heb. Krijg je ook weer zulke opmerkingen:
"je bent toch al mager genoeg"
"ben je nog niet genoeg afgevallen?"
"zou je dat wel doen? Daar vermager je van"
"een plank blijft toch al goed drijven, daar heb je geen zwemles voor nodig".

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:55

lisa_pluisje schreef:
En hoe denkt Huertecilla dan over stuiterende gehandicapte mensen met een normale Bmi die paard willen rijden?

Dat is een heel ander aspect maar inderdaad ethisch een heikel punt.
In hoeverre is het recht van de mens preferent aan het recht van het dier?
Wanneer je die vraag binnen de ruiterij stelt krijg je per definitie een ander antwoord dan bij dierenliefhebbers.

Al met al blijkt uit al dit soort onderwerpen dat de ruiterij het paardwelzijn niet erg hoog op de lijst van prioriteiten heeft,
On topic is het éthisch glashelder en mollig mag dan móde zijn; paardgericht is het niet want onnodig gewicht is onnodig belasten van een paard.

Mijzelf kost het allemaal enórm veel moeite. Ik ben ruimschoots voorbij mijn uiterste haalbaarheidsdatum, heb een waslijst aan chronische krakkemikkigheden en anderhalve kilo aan titanium vervangingsonderdelen.
Ik ben ook nog eens 1.86, athletisch gebouwn en doordat ik fysiek werk verricht gespierd.
Volgens de verschillende tabellen ben ik er beter aan toe dan 90% van mijn leeftijdsgenoten. Dat is geen lauwering, maar een uitdaging om het beter te doen voor mijn paarden.

Het is al in míjn hobbylol-belang een etisch compromis met hun welzijnsrecht dat ik hen berijd. Het is mijn plicht om dt zo min mogelijk belastend te laten zijn:
- goed in conditie, vaardig, geen onnodig gewicht.

Kost discipline, zweet, pijn. Tant pis. Dat is míjn probleem en dat mag mijns inziens niet het probleem van mijn paarden zijn. Ik heb de welzijnsrechten van mijn paarden hoog op mijn prioriteitenlijst.
Paardrijden is geen mensenrecht, maar een verantwoordelijkheid voor het welzijn van het paard.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:07

Ik vind je topic kloppen Junkdeluxe! Ik ben net 1.61 ongeveer en weeg momenteel 64kg.. Normaal woog ik altijd tussen de 48 en max 53 kilo.
Momenteel zie ik dus ook gewoon dat ik dikke ben, zit voor mijn BMI wel op gewicht maar vergeleken met wat ik was vind ik dit vreselijk. Verder ben ik nog wel gemiddeld of dun in vergelijking met veel mensen om me heen, maar zo zie ik het niet. Sinds gisteren daarom ook bewust gaan letten op wat ik eet, gelukkig valt het nu erg mee mede door het weer, water gaat er nu goed in en ik vind de sinaasappelen heerlijk :j

Edit: ik wilde nog kwijt dat ik 3-4 maanden terug dus ook nog daadwerkelijk 53 kilo woog, toen vond ik eigenlijk al dat het erg veel was geworden. In de tussentijd ben ik dus dik 11 kilo aangekomen!
Laatst bijgewerkt door Gowlan op 28-05-13 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:07

In Amerika aten we de leftovers van de vorige dag in de middag en in de avond ook warm. Nou was dit wel op een ranch en werkte je ook echt hard, dus dan mag het ook wel :) Ook ontbeet ik vaak met een gebakken eitje of at ik, als de vrouw des huizes werkte, hotdogs in de middag. ik nam ook elke dag minstens 1 x ijs :') (was 45 graden waar ik zat) en zal ik jullie wat vertellen? :D ben geen grammetje aangekomen! en ik had wel al "overgewicht". (weeg 70 kilo, voor mijn lengte is dat teveel, ben 1.60). Ik heb me toen nog nooit zo goed gevoeld :) Qua gezondheid dan :) Amper koppijn, geen buikpijn... en hier in Nederland, waar ik ontbijt met 2 boterhammen met hartigs, lunch met 2 boterhammen met hartigs (tenzij ik werk, dan is het meestal wat ongezonders) en een normaal portie avondeten eet.... en ik voel me gewoon niet goed. Bijna dagelijks koppijn, dagelijks heftige buikpijn, opgeblazen gevoel... Tjah, dan kun je wel zeggen tegen mollige/dikke mensen dat ze moeten stoppen met ongezond eten en dat ze zich dan een stuk beter voelen, maar in mijn ogen ligt dat aan heel veel meer dingen dan alleen eten. Ik ben niet aangekomen in Amerika terwijl ik dus echt niet op het eten heb gelet en alles heb gegeten wat op mijn bord terecht kwam... But I never felt better in my life!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:36

@Huertecilla mooi betoog maar dit topic gaat niet over overgewicht en paardrijden. Daar liep (loopt?) een ontzettend lang topic over, kan die discussie daar misschien verder gaan? Imo is dat ook echt een discussie zonder eind, maar goed.

Voor de mensen die zeggen dat ze aangekeken worden bij de mac... is dat echt zo, of is dat je eigen onzekerheid waardoor je dénkt dat je aangekeken wordt door je gewicht? Misschien kijken ze wel gewoon naar je en denken ze: 'goh, wat heeft die vrouw een leuk shirt aan' of 'ik wou dat ik zulk mooi haar had'.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:41

lifaya schreef:
In Amerika aten we de leftovers van de vorige dag in de middag en in de avond ook warm. Nou was dit wel op een ranch en werkte je ook echt hard, dus dan mag het ook wel :) Ook ontbeet ik vaak met een gebakken eitje of at ik, als de vrouw des huizes werkte, hotdogs in de middag. ik nam ook elke dag minstens 1 x ijs :') (was 45 graden waar ik zat) en zal ik jullie wat vertellen? :D ben geen grammetje aangekomen! en ik had wel al "overgewicht". (weeg 70 kilo, voor mijn lengte is dat teveel, ben 1.60). Ik heb me toen nog nooit zo goed gevoeld :) Qua gezondheid dan :) Amper koppijn, geen buikpijn... en hier in Nederland, waar ik ontbijt met 2 boterhammen met hartigs, lunch met 2 boterhammen met hartigs (tenzij ik werk, dan is het meestal wat ongezonders) en een normaal portie avondeten eet.... en ik voel me gewoon niet goed. Bijna dagelijks koppijn, dagelijks heftige buikpijn, opgeblazen gevoel... Tjah, dan kun je wel zeggen tegen mollige/dikke mensen dat ze moeten stoppen met ongezond eten en dat ze zich dan een stuk beter voelen, maar in mijn ogen ligt dat aan heel veel meer dingen dan alleen eten. Ik ben niet aangekomen in Amerika terwijl ik dus echt niet op het eten heb gelet en alles heb gegeten wat op mijn bord terecht kwam... But I never felt better in my life!

Maar is dat niet aankomen ook niet omdat je daar keihard aan het werk (en dus bewegen) bent geweest? Als ik in de zomer druk was met mijn bijbaan in het restaurant was ik aan het eind van de zomer ook zo 5 kilo kwijt. Door het harde werken

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:43

Oh dat zou best kunnen, maar ik verwijs nu vooral ook naar het gezond voelen :) Ik at daar veel meer en ook niet echt gezond en toch voelde ik me veel fitter en gezonder terwijl ik hier in NL minder eet en me toch hondsberoerd voel. zelfde gewicht overigens nog steeds :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:46

Lifaya: Is dat ook niet omdat je daar veel actiever was dan hier?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:48

lifaya schreef:
Oh dat zou best kunnen, maar ik verwijs nu vooral ook naar het gezond voelen :) Ik at daar veel meer en ook niet echt gezond en toch voelde ik me veel fitter en gezonder terwijl ik hier in NL minder eet en me toch hondsberoerd voel. zelfde gewicht overigens nog steeds :)

Heb je dan niet gewoon een voedsel allergie ofzo voor iets wat je daar minder hebt gegeten? Hoewel veel bewegen ook wel goed is voor je lijf en ook veel doet voor je darmen maar lijkt me toch niet helemaal normaal.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:51

Ik zou een ei en melk allergie hebben maar in Amerika heb ik bijna elke dag wel ei gegeten :+ (hadden daar kippen) en melk ging er ook wel in :') Dus vandaar dat ik het ook zo apart vind. Hier eet ik vrijwel geen ei, melk alleen in mijn cappuchino en als bijproduct ergens in verwerkt. Ik beweeg overigens nog steeds wel wat, 2 x per week paardrijden, daarvoor moet ik 25km per dag fietsen en natuurlijk ook stal mesten enzo. Verder fiets ik 10 km per dag voor werk. Maar hier voel ik me verre van gezond

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:52

Ik ben het wel eens met je stelleng, en vraag me ook af of de 'trend' niet steeds dikker wordt. Ik bedoel nu is 40/42 normaal...is over tien jaar niet 42/44 normaal en over nog eens tien jaar 44/46, ik bedoel..we hebben het allemaal veel te goed in Nederland qua eten. Minder zwaar werk als vroeger dus we verbranden minder. Ook is het eten makkelijker geworden, ik bedoel kijk naar de kant en klaar maaltijden!!
Het is bewezen dat de Nederlander steeds dikker wordt (en ja, ik ook...) maar ik ben bang voor de toekomst.

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:14

Ik herken het ook wel wat TS schrijft.. Ik krijg echt zooo ontiegelijk vaak (vooral op werk) te horen: "Jij bent echt dun" "Hoe kom jij zo dun?" "Jij eet zeker niks" en "jij moet meer eten".. word daar op een gegeven moment toch echt wel moe van hoor, ik eet best veel maar gewoon gezond en ik beweeg veel dus ja ik kom moeilijk aan maar ben echt geen annorexia patient oid..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:27

lifaya schreef:
Ik zou een ei en melk allergie hebben maar in Amerika heb ik bijna elke dag wel ei gegeten :+ (hadden daar kippen) en melk ging er ook wel in :') Dus vandaar dat ik het ook zo apart vind. Hier eet ik vrijwel geen ei, melk alleen in mijn cappuchino en als bijproduct ergens in verwerkt. Ik beweeg overigens nog steeds wel wat, 2 x per week paardrijden, daarvoor moet ik 25km per dag fietsen en natuurlijk ook stal mesten enzo. Verder fiets ik 10 km per dag voor werk. Maar hier voel ik me verre van gezond

At je in Amerika ook veel brood? Dat opgeblazen gevoel kan ook door bijvoorbeeld vezels en tarwe komen. Misschien een weekje of 2 speltbrood proberen?

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:30

Ik heb niet het hele topic gelezen.
Maar begrijp ik er nu uit dat je vind dat meiden/vrouwen met maatje 38 mollig zijn?

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:32

Misschien moet je toch maar even lezen dan :'). Ts lecht namelijk vooral.de nadruk.op gezond zijn..

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:16

Wat betreft een licht wiebelig gewicht of een stabiel zwaar gewicht..

Ik loop hard met bodyweights.
Dat is een soort bodywarmer met gewichten er aan vast en ik gebruik enkel gewichten.

Zolang je niet direct begin met gewicht die te zwaar voor je zijn maar dit langzaam opbouwt is een behoorlijk zware stabiele bodywarmer echt 500x beter dan een rugzakje van 5 kilo met losse flesjes die alle kanten op bewegen.

Ik ren met een gewicht wat 60% van mijn lichaamsgewicht is, nu ben ik geen paard natuurlijk.
Maar ik vind wel dat er een verschil zit tussen direct met 80 kilo op een ongetraind paard zitten op vanaf 60 kilo langzaam gewicht opbouwen op een getraind paard.

Iemand die aankomt weegt namelijk ook niet ineens binnen 2 dagen 15 kilo meer.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:32

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:57

Blijheid schreef:
Jup, dit kom ik ook regelmatig tegen. "Jij bent ook wel echt heeeel erg dun"
Eh, nee, ik heb een maat 38 en 66 kilo bij 169 is een prima normaal gewicht.

En dan plaatjes zoals hier onder....Als iemand zou zeggen dat mensen die mollig zijn alleen geschikt zijn voor honden was de wereld te klein, maar tegen mensen die op normaal gewicht, of iets te licht zijn mag je dat blijkbaar wel gewoon zeggen en is het niet kwetsend :?

[ Afbeelding ]

Grappig dat jij dun wordt genoemd, ik ben 173 en weeg 64,5, heb ook maatje 38, maar hoor vaker dat ik te dik ben dan te dun hoor. :')

Ik vind het plaatje wel "offensive" (kan niet op het Nederlandse woord komen). Ik ben ook stik jaloers op de meisjes met maatje 34 en geen grammetje vet, maar zoiets zou ik niet zeggen of posten. :n

Het is immers niet hun schuld dat ik de zelfdiscipline om te sporten en gezond te eten niet heb. :')

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:00

Ik snap niet dat gewicht zo'n issue is geworden. Mensen beoordelen en veroordelen andere mensen vaak alleen maar op basis van gewicht.
Ik snap dat echt niet.

Als ik een heel dik iemand zie, denk ik (eerlijk is eerlijk) ook: Zo die is dik! Maar vervolgens denk ik niet: Dat ze dan maar beter niet bij de mac kunnen eten, want idd, misschien is degene wel haar eerste 15 kilo kwijt en trakteert ze zich op iets wat ze zichzelf een hele tijd lang heeft moeten ontzeggen. Dit belonen zorgt er overigens vaak ook voor dat mensen gemotiveerd blijven of er achter komen dat ze het eigenlijk helemaal niet zo lekker meer vinden en niet snappen dat ze het jaren wekelijks/dagelijks hebben gegeten.
En daarbij, wie ben ik om te oordelen over iemand anders zijn lijf?

Als ik iemand goed ken, ben ik wel weer zo dat ik eerlijk en open het gesprek er over aan ga. Maar daar gaat wel een hele lange tijd aan vooraf en meestal maak ik me dan oprecht zorgen. Dat gaat niet alleen over te zwaar zijn/worden, maar zeker ook te licht zijn/worden.

Ik vind mensen met ondergewicht en overgewicht niet mooi om te zien nee, dat is persoonlijke smaak. Maar het is niet zo dat ik die mensen dan ook perse niet aardig kan vinden, want dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Ja ik ben nu ook hard bezig om een kilo of 8 af te vallen en het valt me zwaar, want ik ben lui en hou idd van lekker eten. Maar ik weet ook dat als ik dat kwijt wil raken alleen IK dat kan doen en dat ik me niet moet verschuilen achter allerlei slappe excuses, want dat gaat niet werken en bovendien hou ik dan mezelf ook voor de gek.