Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cindeeh schreef:Ik dacht al inderdaad je te herkennen uit het topic ahah. Ach hier kom je iedereen overal tegen haha.
Bedankt iedereen voor de teksten.
Ik waardeer dat echt, ik zal nog even uit moeten zoeken wat voor mij het beste werkt, misschien zijn schema's wel heel handig en gewoon mijn portomonee thuis laten is al een goed begin om niet in de verleiding gebracht te worden. Als ik eenmaal op het goede pad zit, gaat het ook allemaal wel.
Raponsje schreef:Wat betreft gezond "willen" eten.
Je wil het of je wil het niet.
Het is helemaal niet erg om een keer een zwak zondig momentje te hebben, dat gebeurt en is niet erg.
Maar zorg dan dat je daarna het gezonde eten weer op pakt.
Maak een schema voor jezelf en verplicht jezelf daar aan te houden.
Ontbijt - gezond tussendoortje - lunch - gezond tussendoortje - avond eten - gezond tussendoortje.
Maak van te voren een planning met dingen die je op je werk kunt eten die gezond zijn zodat je dat al gepland hebt en niet uit wanhoop naar iets ongezonds grijpt.
_Esther_87_ schreef:Raponsje schreef:Wat betreft gezond "willen" eten.
Je wil het of je wil het niet.
Het is helemaal niet erg om een keer een zwak zondig momentje te hebben, dat gebeurt en is niet erg.
Maar zorg dan dat je daarna het gezonde eten weer op pakt.
Maak een schema voor jezelf en verplicht jezelf daar aan te houden.
Ontbijt - gezond tussendoortje - lunch - gezond tussendoortje - avond eten - gezond tussendoortje.
Maak van te voren een planning met dingen die je op je werk kunt eten die gezond zijn zodat je dat al gepland hebt en niet uit wanhoop naar iets ongezonds grijpt.
Voor iemand die op een 'normale' manier functioneert (excuus voor het gebruik van dit woord, weet even geen beter en wil zeker niet zeggen dat ADD'ers minder normaal zijn hoor, maar kan anders het verschil niet aangeven) klopt dit. Maar met ADD of andere problemen is het echt zo simpel niet. 'Jezelf verplichten' is iets wat je wel moet kunnen. En zoals een blessure kan voorkomen dat je kunt sporten, kan ADD een handicap zijn bij het controleren van jezelf of bij het leren aanhouden van een schema. Als ADD of ADHD met schema's op te lossen viel, hadden deze kinderen (en dan heb ik het vooral over de scholieren waar ik zelf mee werk) een stuk minder moeite met functioneren. Dat is echt, echt geen onwil, maar onvermogen. Natuurlijk moeten zij juist wel een schema maken, maar het leren om zich daar aan te houden vergt tijd, aanpassingsvermogen en in veel gevallen begeleiding van een derde. Als bokt die derde kan zijn, super natuurlijk. Maar 'maak een schema en verplicht jezelf...' en dan denken dat dat werkt voor al die mensen, dan heb je echt de invloed van zo'n stoornis niet begrepen denk ik.
Reactie is niet specifiek naar Raponsje bedoelt trouwens hoor, maar ik vind het gewoon enorm rot als er tegen de mensen die zoiets hebben gewoon even wordt gezegd 'nou dan wil je gewoon niet graag genoeg' want zo werkt het echt lang niet in alle gevallen.
_Esther_87_ schreef:Voor iemand die op een 'normale' manier functioneert (excuus voor het gebruik van dit woord, weet even geen beter en wil zeker niet zeggen dat ADD'ers minder normaal zijn hoor, maar kan anders het verschil niet aangeven) klopt dit. Maar met ADD of andere problemen is het echt zo simpel niet. 'Jezelf verplichten' is iets wat je wel moet kunnen. En zoals een blessure kan voorkomen dat je kunt sporten, kan ADD een handicap zijn bij het controleren van jezelf of bij het leren aanhouden van een schema. Als ADD of ADHD met schema's op te lossen viel, hadden deze kinderen (en dan heb ik het vooral over de scholieren waar ik zelf mee werk) een stuk minder moeite met functioneren. Dat is echt, echt geen onwil, maar onvermogen. Natuurlijk moeten zij juist wel een schema maken, maar het leren om zich daar aan te houden vergt tijd, aanpassingsvermogen en in veel gevallen begeleiding van een derde. Als bokt die derde kan zijn, super natuurlijk. Maar 'maak een schema en verplicht jezelf...' en dan denken dat dat werkt voor al die mensen, dan heb je echt de invloed van zo'n stoornis niet begrepen denk ik.
Reactie is niet specifiek naar Raponsje bedoelt trouwens hoor, maar ik vind het gewoon enorm rot als er tegen de mensen die zoiets hebben gewoon even wordt gezegd 'nou dan wil je gewoon niet graag genoeg' want zo werkt het echt lang niet in alle gevallen.
Ukkiee schreef:Ik snap precies het punt wat Esther bedoelt, maar je moet er ook voor oppassen dat een stoornis niet iets wordt waar je je achter kunt verschuilen. "Ik kan dat niet, want..." Je kan het sowieso wel, alleen door je stoornis is het iets moeilijker. Dus hetzelfde geldt nog steeds: zolang je maar moeite genoeg doet, lukt het je wel.