ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:50

Bzoem schreef:
Hoe zouden jullie jezelf aan de gang krijgen als je pas om 14:30 moet beginnen?
Ik leef idd daar naar toe. En als ik niet eerder op de dag echt een afspraak heb, gebeurt er dus niks.
Gewoon weer een hele dag weg!
Zelfs het idee dat ik nu m'n verzorgpaardjes zou kunnen gaan poetsen, lokt dus niet..

Ik heb precies hetzelfde! Ik moet vaak om dat soort tijden beginnen maar zelfs dan lukt het me niet om naar stal ofzo te gaan, ik moet daar echt de tijd voor hebben want anders lukt het me niet.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:55

wat ik wel weet is dat ik vaak iets een paar minuten moet laten bezinken zeg dat ook tegen je omgeving, geef me even. verder denk ik eigenlijk automatisch alles even langs zoals de route naar de tram ( kan ik dromen) daar niet van maar ook hoe het knopje van de tram voelt en welke kant ik van de tram instap vandaag, ook dat kan nog wel veranderen als ik er sta maar de hoofdlijnen overdenk ik en de route die ik ongeveer ga en dan ben ik op mn gemak geen verassingen, tenminste meestal niet. Ik denk zelfs na aan welke kant ik vandaag wil lopen van de straat, ligt aan mn humeur. besluiteloos ben ik niet volgens mij wat ik er van weet hoort dit meer bij borderline. maar zeg tegen de mensen om je heen dat je even nodig hebt om iets te plaatsen en dat je dan pas die opdracht kan doen ,leg uit dat je die tijd nodig hebt om het te kunnen organiseren.
dat overdenken heb ik ontwikkeld en was me er eerst niet bewust van, pas toen ik er over ging nadenken. add en adhd valt onder het autistish spectrum met ook klachten die er op lijken bv het moeten laten bezinken van dingen.

Anoniem

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:40

Dat klopt niet, het heeft raakvlakken met ASS maar is er geen onderdeel van. :)

Even laten bezinken is een goede tip trouwens :j

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:45

Dat bezinken is echt een fijne tip! dat ga ik ook eens proberen..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:25

ja dat is zo het is de kunst om even die rust te nemen om het te kunnen plaatsen , ga gewoon door waar je mee bezig was de computer bv en tegelijkertijd gaat het bezinken vanzelf en kom je vanzelf tot een oplossing

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:54

Dat is inderdaad een goede franka!
Misschien is dan alles beter op een rijtje :)

Ik moet om 12 uur een weekendje weg,
Ik moet echt ALLES nog doen,
Kamer opruimen,
Spullen inpakken,
Een uitlaathond uitlaten,
Mijn eigen honden,
Ik weet écht niet hoe ik alles ga doen :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:22

beginnen ? :+
lukt mij wonderbaarlijk ook altijd :P (op het laatste moment dan wel )

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:36

Angeliquee18 schreef:
Dat is inderdaad een goede franka!
Misschien is dan alles beter op een rijtje :)

Ik moet om 12 uur een weekendje weg,
Ik moet echt ALLES nog doen,
Kamer opruimen,
Spullen inpakken,
Een uitlaathond uitlaten,
Mijn eigen honden,
Ik weet écht niet hoe ik alles ga doen :+

Begin eerst met spullen inpakken. en daarna je kamer opruimen :') niet logisch voor de meesten maar ik doe het vaak wel, want juist de rommel gebruik ik vaak, en dat moet vaak toch mee.. als je dat al ingepakt hebt, hoef je het niet meer op te ruimen... en anders heb je het 2x in handen

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:47

Wel apart dat veel mensen (net als ik) totaal geen last hebben van de add in werk omgeving. Ik ben juist enorm gedreven en enthousiast, maar doe dan ook alleen dingen waar ik veel passie en enthousiasme voor heb.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:50

Lottie84 schreef:
Wel apart dat veel mensen (net als ik) totaal geen last hebben van de add in werk omgeving. Ik ben juist enorm gedreven en enthousiast, maar doe dan ook alleen dingen waar ik veel passie en enthousiasme voor heb.

met fotograferen heb ik er ook geen last van, ookal ben ik wel heel commanderend waar niet alle mensen mee om kunnen gaan :')
wens de mensen die zondag in mijn groepje zitten veel succes _O- Ik neem altijd de regie in handen, voornamelijk omdat 90% van de andere fotografen dit niet zelf doen :Y) en ja, dan ben ik maar degene die aan het schreeuwen is dat het model een beetje moet draaien, een beetje zus en een beetje zo :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:15

@Lottie, dat herken ik ook wel, maar dat kwam ook omdat ik altijd deed waar mijn hart lag... Ben de lol in mijn werk kwijt door een burnout, en dan pas merk je hoe moeilijk het is om met ADHD dan weer aan de slag te gaan... Ik overweeg serieus een carrièreswitch.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 00:54

lifaya schreef:
beginnen ? :+
lukt mij wonderbaarlijk ook altijd :P (op het laatste moment dan wel )

dat laatste moment werkt bij mij ook het best
realiseer me ook alles vaak het best de dag van te voren dag voor het huwelijk van mn zusje ff goed janken, volgende dag nergens last van

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 01:26

Ach, zo gaan we maandag een midweekje weg en zijn we komende zondag beide het grootste deel van de dag niwt thuis.
Er is nog niks ingepakt, niks aan boodschappen gedaan en het huis is nu half gepoetst.
Met andere woorden, morgen zijn we als een idioot aan het poetsen, shoppen, regelen en inpakken.
Dan is het even niet zo fijn dat we het allebei hebben en hij nog erger is als mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:21

Oh dat is zo herkenbaar Bianca! De laatste dag nog even gauw wat wassen draaien, half klamme zooi in je tas proppen (laatste 'vakantie' was ík een keer niet degene met de klamme was trouwens :') ), afwas nog even snel voor je van huis gaat... Dat soort dingen :')

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:50

Hebben jullie ook dat je door de jaren heen truukjes hebt ontwikkeld om "gewoon" te kunnen functioneren ?
Ik heb dus bv als iemand een heel gesprek zit te voeren met me en ik dwaal af dat ik onbewust ja knik en net doe of ik het gesprek volg terwijl ik eigenlijk mijn boodschappenlijstje doorneem :7 de mensen met wie ik dan "in gesprek" ben hebben dat vaak niet eens door :o
Ik wil dan heel graag het gesprek volgen, maar het lukt me gewoon niet -O- soms echt gruwelijk irritant.

Bij psyQ hadden ze dat wel door :D ik moet na een gesprek/voorlichting altijd een aantal punten opnoemen waar we het over gehad hebben }:0

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:05

melaniepk schreef:
Hebben jullie ook dat je door de jaren heen truukjes hebt ontwikkeld om "gewoon" te kunnen functioneren ?
Ik heb dus bv als iemand een heel gesprek zit te voeren met me en ik dwaal af dat ik onbewust ja knik en net doe of ik het gesprek volg terwijl ik eigenlijk mijn boodschappenlijstje doorneem :7 de mensen met wie ik dan "in gesprek" ben hebben dat vaak niet eens door :o
Ik wil dan heel graag het gesprek volgen, maar het lukt me gewoon niet -O- soms echt gruwelijk irritant.

Bij psyQ hadden ze dat wel door :D ik moet na een gesprek/voorlichting altijd een aantal punten opnoemen waar we het over gehad hebben }:0

ik volg dit al een tijdje, maar moest nu toch echt reageren. Jou berichtje is zooooooo herkenbaar, hahahaah dat ik er gewoon om moet lachen.
Ik ben 40+ en weet pas sinds 2 jaar dat ik ADD heb. Doe er verder niks mee, met dat stempeltje, maar het verklaard wel een heleboel van mijn chaotische gedrag. En altijd dat gevoel van, het wel willen, maar het lukt gewoon niet, en waarom lukt het mij gewoon niet? Had altijd het gevoel dat ik lui was, of 'van de makkelijke kant'. De mensen die ik goed ken heb ik het wel verteld. En soms moeten ze ook gewoon om me lachen, mijn humor, mijn gevatte opmerkingen.
Maar zet me niet op een drukke verjaardag, dan word ik horendol omdat ik alles en iedereen hoor en me dan gewoon niet op één gesprek kan concentreren. Vreselijk moe word ik daarvan.... Vraag me ook niet teveel dingen tegelijk. En leg me ook uit wáárom iets op een bepaalde manier moet, dan blijft het beter hangen in mijn bolletje :j

Heb ook een test gehad, waarbij ik naar een verhaal moest luisteren en dat naderhand moest navertellen. Nou, ik bleef hangen bij de zin: een man met een half geweer. En dacht, wat moet je in godsnaam met een half geweer???? Heb de rest dus allemaal vergeten en schaamde me echt dood.

Maar voor de rest, ik ben niet gek, ik ben een vogeltje (of paard, whahaaha)

Zo, en nu weet heel bokt dus dat ik ook ADD heb, hahahaha. Maar gelukkig leest niet de hele wereld bokt (hoop ik) dus ik druk NU op de knop versturen..... of toch maar niet?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 14:19

Hahahahaha nu kun je inderdaad niet terug ;) maar ach waarom zou je ook !

Ik maak er geen geheim van, ik zet alleen niet alles over mijn stoornis ed op internet, zou het namelijk jammer vinden als ik daardoor een bepaalde baan oid mis zou lopen en dat terwijl ik juist heel gedreven ben op dat vlak :j
Sommige van mijn collega's weten dat ik ADD heb en medicatie slik (lage dosering) en dat vind ik niet erg.
Ik word door hun ervaren als een altijd vrolijk persoon die van aanpakken weet en niet te beroerd is om anderen te helpen.
Zonder medicatie verlies ik snel interesse in dingen, dwz binnen mijn werk, maar ook thuis ben ik dan niet vooruit te branden.
Dus sja dan maar af en toe een Ritalinnetje, dan overzie ik alles weer en ben ik beter motiveerbaar.
Het doel heiligt de middelen ;)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:07

Okee, ik had een heel verhaal getypt maar nu is alles weer weg door een klunzige actie. :+
Zoveel herkenbare dingen, leuk om steeds te lezen.

Je gedachten bij een gesprek houden heb ik ook ontzettend veel moeite mee. Ik denk aan vanalles, behalve aan wat diegene te vertellen heeft.
Als ik dan echt gecontentreerd wil luisteren moet ik ook al m'n werk laten vallen, en naar die persoon kijken. Anders zit ik binnen no-time weer ergens anders met mijn hoofd..

En het vele vooruit denken heb ik ook. Iets te veel denk ik. Het is denk meer piekeren geworden.
Constant over vanalles nadenken, over welke route ik naar huis zal lopen, met welke pen ik zo ga schrijven, enz. Echt de grootste onzin. Het kost mij zoveel energie dat ik heel snel bekaf ben.

Hebben jullie ook dat je in en serieus gesprek in een stille ruimte, de persoon met wie je praat lastig kan blijven aankijken?
En dat je heel vaak even niet meer weet wat je ook al weer wilde vertellen? Ik word er soms gek van!
Dan gaat het zo; Hee, .. uhm.. wat wilde ik nou zeggen? Ook vervelend voor mijn vrienden, die worden er ook gek van. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:10

Afgelopen woensdag stagegesprek en na een tijdje dwaalde mijn hoofd af op iets dat werd gezegd. Ik ghad gelukkig binnen de minuut door dat het verhaal wat de coördinator afstak veranderd was in een soort buhbuhhumnumnanablablabloblibloemmmmzoemzoemm' en toen kon ik mezelf wakker schudden en de focus herpakken :')

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:15

Haha goedzo. Dat kan ik dus nog niet zo goed. :+
Diegene blijven aankijken, lukt dat wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:18

Ja, maar ik geloof dat er een soort doorzichtige bubbel tussen komt... Alsof je in het zwembad ligt zeg maar... Begin te staren, knipper nog wel maar ik 'zie' diegene niet meer, ik zie mijn eigen gedachten.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:22

Ja, klopt. Ik heb altijd het gevoel of ze dat zien. Heel vervelend.
Maar in zo'n gesprek ben ik dan constant bezig om geconcentreerd te blijven.
Ik dwaal af, knipper even, kijkt weer terug, schaam me omdat ik niet op zat te letten, begin weer te denken over dat ik me wel moet concentreren en dat het er vast dom uitzag, en dan gaan we weer.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:23

Ik knijp mn ogen samen in een frons en ga voorover zitten :')

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:46

Haha, diep peinzend. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:54

Ja, als ik er plotseling uitermate geïnteresseerd uit zie ben je me vlak daarvoor kwijt geweest.

Overigens, als ik schrijf of met mijn telefoon speel of met mijn pen klik of anderszins.in beweging ben heb ik geen moeite met mijn concentratie erbij houden :')