Verstandskies.. Iemand ervaring??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Verstandskies.. Iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:02

Ik ga vanavond ook mn bed omhoog gooien. Dan heb ik minder last.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:49

Heel verstandig, heb je een beetje kunnen eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:10

Je wil niet weten hoe opgezwollen je uit je bed stapt (en hoeveel pijn je hebt) als je gewoon slaapt en niet wat rechtop. Ik ben 1 nacht onderuit geschoven in m'n slaap met mijn kussen en lag dus neer toen ik wakker werd. AUW!

Wat ik ook gedaan heb, is in bed een ijspak rond mijn hoofd knopen. Of toch dat je kaken en eventueel onder je kin gekoeld zijn. Lastig om in slaap te raken, dat wel, maar het helpt veel voor de ochtend nadien. Ik nam ook een pijnstiller een half uurtje voor ik op bed ging.

Ik heb nu een ontsmettende gel gehad om in de opening in het gehemelte te smeren + terracortril. Nee, da's geen oogzalf, wordt er wel vaak voor gebruikt. Is een antibiotische zalf met cortisone. Eerst moet ik dus tanden poetsen, mond ontsmetten met isobetadine, de ontsmettende zalf met wattenstokje/wattenstaafje aanbrengen en dan kwartiertje later de terracortril. Die zalfjes is 2x/dag minimaal, ga proberen het 3x te doen. Zou de pijn moeten wegnemen, de overgevoeligheid moeten minderen, de boel ontsmetten natuurlijk en zorgen voor goede genezing.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:26

Dat had ik dus ook de eerste nacht, niet fijn!

Je ondergaat zo een heel ritueel voordat je naar bed gaat!

Ik heb wel een redelijke middag gehad. Vanavond lekker carpaccio gegeten en een klein worstje zonder vel van de bbq oh en dat smaakte zooooo lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:32

Ik kan alleen dingen eten in erg kleine hapjes en die makkelijk naar binnen schuiven. Kauwen lukt wel maar ik mag dus echt niets hebben dat mijn gehemelte raakt waar die opening zit of ik vlieg door het plafond. Dit is normaal, zo'n plek is erg gevoelig maar praktisch is anders.

Sinds vorige week leef ik dus op vloeibaar voedsel, puree, pudding, ijsjes (soms), broodjes in soep gedopt en pasta. Andere dingen lukken voorlopig gewoon niet, al probeer ik wel steeds uit. Easy sliding food noem ik het intussen.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:05

Haha, ja ik ken het, heb ook tot gisteren zo gegeten, ik snij alles wel in hele kleine stukjes ik krijg mijn kiezen nu een halve centimeter van elkaar.... Wat ze bij jou hebben gedaan lijkt me echt zo erg! Ik vind 1 kies al niet te harden laat staan nog een gat in je mond erbij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:32

Ik krijg mijn tanden wel wat verder van elkaar, dus kauwen lukt aardig alleen nog beetje langzaam en voorzichtig. Maar dat gat, jeetje, ben het zo beu intussen! Het geeft ook een constante spanning op een paar van mijn tanden. Voorlopig kan ik nog niet zonder pijnstillers.

Als ik het allemaal op voorhand had geweten, dan zou ik er eerlijk gezegd niet aan begonnen zijn. Het werd erg eenvoudig voorgesteld, ook met de melding dat ik relatief snel weer aan het werk kon en dat ik snel weer normaal mocht eten. Van mijn kiezen weinig last maar al de rest...

Ik had keuze uit de melktand trekken, de andere tand weghalen en een implant plaatsen. Dan zat er kans in dat ze bot uit mijn heup moesten halen.
Ofwel wachten tot de melktand zelf zou uitvallen en dan de andere tand vrijmaken, maar dat was af te raden omdat het bot al wat aangetast leek.
Ofwel dus wat ik nu heb, de melktand trekken, de andere vrijmaken, laten indalen en met beugel alles op zijn plaats zetten. De laatste was beste en teven goedkoopste oplossing, met minste risico's volgens de arts.
Wijsheidskiezen gingen er sowieso uit.

Had ik dit geweten dan had ik wel even gewacht en de boel gewoon laten zitten, alleen de kiezen waren er dan uitgegaan. Om even te vergelijken, ik vond mijn darmonsteking en later mijn bekkenbreuk een eitje vergeleken met dit. Ook al omdat het mijn sociale leven erg inperkt. Ik kan zelfs geen fris drinken, kan niet lekker uit eten of ik zit erg gelimiteerd met de kaart en daarnaast duurt eten gewoon extreem lang. Praten lukt maar ik ben niet altijd goed verstaanbaar en het doet ook pijn, mijn tong raakt die plek elke keer. Ga maar eens na hoe vaak je een s, d, t, c, l, n, x en z gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:39

Eten ging redelijk, soep met brood. Maar ik heb wel honger :') T voelt nu echt of ik voor mn bek ben geslagen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:45

Haha Jolien, told you so :))

Gaat wel over hoor, geen zorgen. ijsjes eten, ijpaks rond je hoofd en pijnstillers. Oh ja, en je vooral niet bukken! Dat heb ik nog steeds, alsof er dan een waterzak in mijn hoofd mee schuift, de druk verzet zich dan en dat is echt niet aangenaam.

Zou zo tekenen voor jullie ongemakjes, ik moet zo dadelijk isobetadine door mijn mond spoelen en dan zallfjes in mijn mond smeren die nog vies smaken ook. Daarnaast heb ik nog steeds meer speekselaanmaak en ik vind het totaal niet leuk om wakker te worden met kwijl op de handdoek op mijn kussen.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:49

Varekaj, ik zou voor geen goud met je ruilen! Als ik jou verhalen zo hoor ben ik best ok met mijn gekneusde wangetje...

Joolien, rustig aan maar! Komt vanzelf goed, ik had de eerste dagen alleen echt geen honger ondanks dat ik bijna niets at.

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 22:06

Ik ga morgen weer. Om half 10. Benieuwd of het bij mij t zelfde loop als de vorige x.. :)

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:08

Succes Fionaa!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:34

Succes! Ik lig lekker in bed met het hoofdeind omhoog, handig zo'n bed :P

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 11:02

Dank jullie wel!
Een beetje geslapen Joolien?

Het was minder erg de verdoving dan de vorige x. Alleen trok t nu naar mn slaap en mn neus.. Het doet wel zeer.. Maar het is te doen :-) ben blij dat ik er vanaf ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:10

Fijn dat het goed is gegaan Fiona :) Ik heb heerlijk geslapen! Ik was echt zo moe, heb er weinig last van gehad.

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 11:43

Gelukkig :)

Bij mij doet het gewoon zeer.. Probeerde net een stukje cracker te eten.. dat gaat niet heel erg soepel, haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:48

Haha bij mij gaat t ook nog niet zo, ik eet nu brood gedoopt in soep. Maar mn hele kaak is stijf, krijg mn mond amper open :')

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:59

Ik heb er 2 laten verwijderen. Bij nummer 1 zei de kaakchirurg: Jij hebt echt heel erg veel pech met de ligging van deze kies, slechter kan ie niet liggen. Je gaat geen leuk weekend tegemoet.

Nummer 2 was minder problematisch.

Maar.... Echt, dit was voor mij een verschrikking, ik was als de dood.. Nog nooit een ziekenhuis van binnen gezien.
En het resultaat? Het viel echt alles mee! Peanuts. Beide keren had ik nergens last van. Volgende dag kon ik gewoon weer eten.
Ben zelfs 1 van de 2 keer gewoon dezelfde avond nog op stap geweest. (Friese Hengstenkeuring) Ook dat ging prima!

Dus het kan ook echt wel meevallen ;) Succes alvast Evelien!
Hoe laat moet je?

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:02

Kijk Berdien85, dat zijn de positieve verhalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:03

Idd! Ik ga vanavond ook proberen warm te eten, moet volgens mij wel lukken.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:04

Daarom, die wilde ik wel even met jullie delen ;)
Warm eten kun je ook fijn malen met bijvoorbeeld een staafmixer als je die hebt.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:56

antoinetje schreef:
Ok lichtelijk paniek hier! Hechtinkje is er net spontaan uit gegaan is dat normaal na 5 dagen? Kan er nl niets over vinden in de folder die ik heb meegekregen..

Dat is echt heel normaal. Hechtingen horen op te lossen binne 10/ 14 dagen. Tenminste, meestal wordt oplosbaar hechtmateriaal gebruikt, zodat niet iedereen terug naar de kaakchirug of tandarts moet om de hechtingen te laten verwijderen.

De verhalen zijn leuk om te lezen. Ook om te lezen wat voor hokus spokus verhalen er worden verteld. Die verhalen zijn echter voor een tandarts ZO vervelend. Echt, dan moet je praten als brugman, en geloven de mensen je nog niet. Ontstekingen aan de wortelnpunt of rondom van het tandvlees zijn ook lastig. Dit is soms zo heftig dat het niet tot nauwelijks te verdoven is. Mensen worden dan kwaad omdat het trekken pijnlijk is. Maar je kunt niet altijd anders. Een antibiotica kuur heeft ook tijd nodig om te gaan werken en iemand met een dikke wang naar huis sturen en afwachten is niet altijd een optie. Veel te bang dat de zwelling gaat zakken. Dat boven vaak makkelijker gaat dan beneden is waar. Gelukkig maar, scheelt mij een hoop spierkracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:26

Ben je zelf tandarts Lithya?

Hier net warm gegeten, heerlijk, had zo'n honger :')

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:31

[quote="Joolien"]Ben je zelf tandarts Lithya?quote]

Ja, Vandaar de ervaring met spierkracht ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:56

Ah ok.
Ik moet nu eigenlijk spoelen, maar ik durf niet. Doet dat zeer? :')