Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 14:58

[***] schreef:
Hoi!
ik ben een beginnerscursus handboogschieten gaan doen, van 4 lessen.
Hiervan heb ik er nu 2 gehad, en aan het eind van de 4 lessen zou je je eigen materiaal moeten kopen.
Ik vind het echt heel erg leuk dus wil wel door, kunnen jullie me bepaalde winkels aanraden om een boog en pijlen te kopen? om nou een eerste boog op de gok op internet te kopen leek me niet zo'n strak plan :p

Wauw, dat is snel, wij hebben gewoon verenigingsmateriaal wat je altijd zou mogen blijven gebruiken. Wat voor boog wil je hebben? Het is vaak beter om een goede tweedehands te kopen dan een goedkope nieuwe.

Ik heb gisteren barebow geschoten met een 18 ponds beginnersboog, 129 op 30 pijlen. Voor een vlug rondje vond ik het nog wel ok. Mijn eigen boog is 35, en dat kan mijn rug even niet aan.

95Ellen

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:09

Ik wil ook barebow gaan schieten, heb helemaal niks met compound. tijdens de lessen schiet ik met 22 pond, da's goed te doen, iets zwaarder kan ook prima. Ik had een barebow van 30 pond van iemand daar even geleend, dat ging ook wel maar was me net even iets te veel, iets er tussenin zou dus het best zijn lijkt me. 25 ofzo. oh en rechtshandig trouwens. is er een andere site dan marktplaats waar je 2ehands kan kopen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:02

Heb je het nu over barebow of recurve? :)

Ik heb goede ervaringen met Van Dorst, een handboogwinkel die in Noord-Brabant zit. Ze hebben een baan waar je kan oefenen, zodat je iets kan kiezen wat goed bij je past. Ze hebben goed verstand van zaken. Ook hebben ze een aantal tweedehandsbogen.

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 22:49

In de lessen schieten we recurve, maar als ik er mee door wil, wil ik naar barebow. En de 30 pond die ik geleend had was ook barebow.
Die naam heb ik inderdaad eerder gehoord, denk dat ik daar maar ga kijken ja :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:41

Asgaard archery kan ik ook aanraden. Hij heeft ook wel eens tweedehands bogen, voornamelijk longbows en flatbows. :)

Zaterdag Winter 3D Lelystad, zin in! *\o/*

Pijlen zijn ook af, erg in m'n nopjes ermee. -:) Zie blog voor wat plaatjes!

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 00:49

Gaaf Elanor!

Ik heb best moeite met de juiste houding.. als ik het doe zoals het hoort, raak ik niks. Maar zodra ik schiet zoals ik dat zelf fijn vind, raak ik wat ik wil dat er geraakt word.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:45

Dat heeft denk ik iedereen die al zelfstandig heeft geschoten en dan met lessen begint FLoMax.
Toch doorzetten hoor, want op uiteindelijk zul je beter schieten met de juiste houding.
Het is gewoon even opnieuw wennen, maar dan gaat je echt wel lukken. :j

Oeh, deze film komt in 2014 uit...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:53

Ik zag trouwens je post over de kapotgeschoten pijlen FLoMax.
Kun je beschrijven wat voor een pijlen dat waren?
Hout, carbon, alu? Schroef- of plakpunten?
En schoot je op schuim of bijvoorbeeld op stramiet?
Weet je wat de spinewaarde van de schachten was en of die bij de boog paste?

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:44

Dat waren zowel hout als carbonpijlen, ik geloof plakpunten, en het was zo'n strobord. Nou vond ik die carbonpijlen sowieso al niet prettig schieten, voor mijn boog waren ze denk ik te licht. Heb inmiddels alleen houten, dat gaat wel lekker soepel :D

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:37

Kan iemand mij een beetje de verschillen tussen een flat- en een longbow uitleggen?
Ik heb wat op fora gekeken maar werd daar niet veel wijzer van :p
Een longbow is langer, en een flatbow heeft een pijloplegger en een longbow niet?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:55

Het verschil zit hem volgens mij niet in de lengte, maar vooral in de vorm. Een flatbow heeft platte, relatief brede werparmen, die wat smaller en dieper worden dichter bij de greep. De greep zelf buigt niet mee. Ik ben niet heel bekend met longbows, maar de werparmen van een longbow hebben dacht ik juist een D-vorminge of ronde dwarsdoorsnede en zijn het breedst bij de greep. :) Ergens in dit topic heb ik wat plaatjes gepost van mijn zelfgebouwde flatbow, dat is een voorbeeld van een flatbow zonder oplegger.

Ik heb een fijne wedstrijd gehad! Erg leuke groep, mooie doelen, fijn weer en het schieten ging echt heerlijk, helemaal de goede 'flow'! Zelfs tweede geworden bij de dames senioren BHR, en dat met m'n ruiterboog. Erg trots! :D

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:40

Gefeliciteerd Elanor met de wedstrijd!!

Ik ga één deze weken kijken of ik een vrije dag kan regelen van mijn werk, zodat ik eens een ritje naar van Dorst kan maken! Ik schiet momenteel met een boog van 28 pond, maar die is van de club en de beginnerscursus begint binnenkort weer. Dus ik ben bang dat ik sowieso dan mijn pijlen kwijt ben!
Maar ik kan natuurlijk ook niet wachten om binnenkort een eigen boog te hebben!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:51

Heb overigens vorige week een robin-hoodje geschoten, en toen had ik nog maar 11 pijlen :')

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:46

wat is een robin-hoodje schieten? :p

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:12

[quote="[***]"]wat is een robin-hoodje schieten? :p[/quote

Twee pijlen recht op elkaar, de eerste dus helemaal gespleten..
Betekent wel dat ik twee keer exact hetzelfde heb geschoten :+

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:23

Ben benieuwd waar je mee thuiskomt Ashley! Wel foto van plaatsen hier!

Robin Hoodjes... Ze zijn wel bijzonder, maar het blijft verrot dat het je een pijl kost, of soms twee als echt pech hebt.

Nog wat plaatjes van afgelopen weekend:

Dit is een "inloopdoel". Je begint bij de verste plok (voor ons 80 meter). Ik schoot te kort - net als iedereen van onze groep. Dan moet je een plok naar voren lopen. En dat is dus heel lastig want doordat je dichterbij staat ben je onbewust geneigd ook de hoek van je schot kleiner te maken. En dus toch weer te kort te schieten. :P Ik had 'm vanaf de derde plok, 50 meter.

Afbeelding

Zo'n doek leidt stiekem toch best af.

Afbeelding

Al m'n chique pijlen zijn nog heel. Misschien wel zo fijn geschoten omdat ik er echt geen tegen een boom wilde sturen of kwijt wilde raken. :)) Ik moet ze eigenlijk nog wel ietsje inkorten... Dit is bijna aan het einde: na een frisse dag buiten gaat mijn haar altijd verschrikkelijk pluizen. :))
Dame schuin achter mij had overigens een prachtige biocomposiet Hongaarse ruiterboog van Grozer, prachtig. Maar ben gelukkig ook nog steeds erg blijer de mijne, blijft een fijne boog. :)

Afbeelding

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:17

ziet er leuk uit! :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:24

Ik zal zeker wat laten zien!
Gisteren heb ik nog even een Koreaanse ruiterboog en een (ik geloof) Hongaarse ruiterboog kunnen uit proberen op de vereniging. Helaas was de Hongaar wat te zwaar en had die een enorme terugslag, dus heb ik die verder even laten staan. Al snel kreeg ik nog de mogelijkheid om ook een Mongoolse ruiterboog te kunnen proberen! Ik heb mij in ieder geval goed vermaakt gisteren, maar heb nog steeds geen keuze kunnen maken.
Over twee weken bij van Dorst ga ik toch nog even lekker alles uit proberen! :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:00

Afbeelding

Nou, hier is 'ie dan!
Gisterenochtend ben ik in Baarschot geweest om even leuk te gaan shoppen!
Ik wilde (en wil nog steeds) graag een ruiterboog, maar ik ben zelf de laatste weken toch gaan twijfelen. Uiteindelijk ben ik met een flatbow (62 inch, 30 pond) thuis gekomen. Dat leek mij namelijk een leuke boog om op de grond nog even lekker veel ervaring op te doen!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:08

Gaan er nog mensen naar Texel volgende week voor het 3D toernooi?
Wij gaan er heen, ons eerste toernooi :P
Heb er wel zin in....en ik wil ook een flatbow of ruiterboog, maar eerst ff sparen :')

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:40

Ik had graag willen gaan want over Texel heb ik veel enthousiaste verhalen gehoord Timbers! Helaas kan ik niet, volgend jaar hopelijk. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt, veel plezier en succes in elk geval!

Prachtige boog Ashley!! Zit er een oplegger op aan de andere kant? Heel leuk om met een flatbow te beginnen, ik heb heb zelf ook lang daaraan gedacht voor een eerste boog. Heb je er ook al wat pijlen bij gekocht, of wil je die zelf gaan maken? En het is ook leuk om nog lekker te kunnen wikken en wegen wat voor een ruiterboog je in de toekomst wellicht nog wilt aanschaffen. Wat in het vat zit, verzuurt niet. :)

Hier weinig nieuws, ben gevraagd om een keertje mee te gaan naar een 3D baan in Duitsland. Dat schijnt weer een heel andere ervaring te zijn, met grote afstanden. Als het meezit in maart, lijkt me erg gaaf!

En ik heb me ook eens opgegeven voor een doelwedstrijd. Daar maak me daar nu al zorgen over... :') Maar het is en bijzondere: een benefietwedstrijd waarbij alle opbrengsten (inschrijfgeld ed.) naar onderzoek naar de spierziekte Duchenne gaat. Neem een kijkje op http://www.schietenvoorduchenne.nl/. Ook als je geen ervaren schutter bent erg leuk, en in het midden van het land (Ede)!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:17

Het valt op deze foto niet zo goed te zien, maar als je goed kijkt, zie je aan deze kant van de boog dat er inderdaad een oplegger in de boog zelf gemaakt is. Ben linkshandig!
Ik heb eerst wel wat pijlen gekocht, want ik wilde natuurlijk gelijk beginnen! Haha! Maar ik ben inderdaad wel van plan om zelf pijlen te gaan maken! Absoluut!

Ik heb net trouwens nog op de website Schieten voor Duchenne gekeken en ik ga zeker eens bekijken of mijn vriend en ik gaan mee doen! Lijkt mij leuk voor de ervaring!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:16

Ah ja, nu ik wat beter kijk zie ik het! Leuk dat jullie ook overwegen om te gaan - wellicht kunnen we een keertje meeten! :D

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:43

Lijkt mij erg gezellig! :D

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:43

Texel was gaaf *\o/*