ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:58

Dat anders zijn herken ik ook zó erg! Ik zit daar wel vaak mee.. Vooral dat ik stemmingswisselingen heb en heel impulsief kan reageren. De ene dag kan ik een persoon super leuk vinden, en hem de volgende dag niet uit kunnen staan bij wijze van, heel extreem. En dat heb ik ook met dingen leuk vinden enzo, dat verandert bij mij ook heel snel en abrupt....

Ik vind het zelf fijn om de diagnose te hebben, want ik dacht altijd al dat ik een steekje los had, en dit verklaard een hoop :j Ik weet nu iig waar het vandaan komt..

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:40

@Juul, dat zouden mijn woorden kunnen zijn!

Hoe leg jij het uit aan andere mensen? Vertel je gewoon dat je het hebt zodat ze rekening met je kunnen houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:48

Skygirl schreef:
Spytgnieskje schreef:
Aan de ene kant hoop ik dat ik het heb, want dat zou een hoop verklaren, aan de andere kant vind ik het ook wel eng.

Dit had ik ook. Het hebben van 'iets' daar zag ik enorm tegenop. En dat het dan vast lag dat ik dat had. Alleen heb het nu veel meer geleerd te accepteren en mezelf te begrijpen. :j Ben wel heel lang sceptisch geweest over mijn diagnose, het was bij mij niet erg genoeg imo.

Het is ook bij iedereen anders. Heb op fora weleens dingen gelezen waarvan ik dacht, sjonge, nou zo erg is het bij mij niet hoor, ik heb het vast niet. Alleen in hoeverre je er door belemmerd wordt verschilt ook heel erg per persoon, je omgeving, hoe je leven gelopen is etc.

dit heb ik echt, precies :') .....

Spytgnieskje Gewoon een lage dosering ritalin? Kun je veel meer 'finetunen' dan concerta omdat je er 3 uur de dosis aan kan passen. En over strattera hoor ik ook wel goede dingen.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:04

Denk dat je het tegen Charlot hebt? Want ik gebruik geen medicijnen ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:53

Juul schreef:
Dat anders zijn herken ik ook zó erg! Ik zit daar wel vaak mee.. Vooral dat ik stemmingswisselingen heb en heel impulsief kan reageren. De ene dag kan ik een persoon super leuk vinden, en hem de volgende dag niet uit kunnen staan bij wijze van, heel extreem. En dat heb ik ook met dingen leuk vinden enzo, dat verandert bij mij ook heel snel en abrupt....

Ik vind het zelf fijn om de diagnose te hebben, want ik dacht altijd al dat ik een steekje los had, en dit verklaard een hoop :j Ik weet nu iig waar het vandaan komt..

Ik kan me hier eigenlijk heel erg bij aansluiten. Dat wisselvallig heb ik ook, en is voor mezelf ook echt niet te voorspellen, ik kan vandaag denken dat ik iets de rest van mijn leven geweldig zal vinden en er morgen opeens geen bal meer aan vinden := Best lastig omdat ik ook richting mezelf onbetrouwbaar ben daardoor, moet mezelf regelmatig terugroepen met mijn enthousiasme om dingen voor over een tijdje te plannen ofzo, omdat ik er tegen die tijd misschien wel helemaal geen zin meer in heb := Beetje lastig uit te leggen, maar gaat er vooral om als er andere mensen bij betrokken zijn die je dan dingen belooft enzo :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 23:17

Spytgnieskje schreef:
@[naam], dat zouden mijn woorden kunnen zijn!

Hoe leg jij het uit aan andere mensen? Vertel je gewoon dat je het hebt zodat ze rekening met je kunnen houden?

Ik zeg het eigenlijk nooit.. Alleen als het ter sprake komt.. Ik vind het vervelend als mensen er zo over door gaan zeuren enzo en alles willen weten.. Ik ben nou eenmaal zo, en ik vind niet dat ik me ervoor hoef te verantwoorden. M'n vrienden en familie weten wel dat ik een moeilijk mens ben, en die accepteren dat ook gewoon :P Het hele principe van ADHD elke keer moeten uitleggen vind ik zo vermoeiend. En als ik zeg dat ik ADHD heb tegen mensen die me nog niet zo goed kennen krijg ik toch altijd meteen als eerste de standaard reacties: 'Maar jij bent toch helemaal niet zo druk?' en 'oohh ik dacht altijd dat ADHD'ers de hele dag rondjes renden, maar dat doe jij niet..' :+

@ Alwiene: Jahoor, precies hetzelfde hier ook! Heel vermoeiend af en toe...

Ik hoorde trouwens iets van één of ander dieet, dat je steeds iets meer erbij moet eten om te kijken of dat invloed heeft op je ADHD? Iemand dat geprobeerd hier?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:11

Lol, dat dieet werkt bij een deel van de mensen zoals het ernaar uitziet, maar het is praktisch niet bepaald haalbaar. Je schrapt namelijk zo'n beetje álles, op enkele producten (rijst, bepaalde groenten en vlees, water en nog een paar dingen) na. En dan ga je 1 voor 1 dingen toevoegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:58

Dat idee heb ik dus ook := Dan wordt je hartstikke ondervoed man...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:03

Juul schreef:
Het hele principe van ADHD elke keer moeten uitleggen vind ik zo vermoeiend. En als ik zeg dat ik ADHD heb tegen mensen die me nog niet zo goed kennen krijg ik toch altijd meteen als eerste de standaard reacties: 'Maar jij bent toch helemaal niet zo druk?' en 'oohh ik dacht altijd dat ADHD'ers de hele dag rondjes renden, maar dat doe jij niet..' :+

Herkenbaar :=

Hier ook ADD, maar ik slik sinds een maand kwalitatief erg goede visolie en ik moet zeggen dat de rust in mijn kop echt terugkeert!
Ik spring in gesprekken niet meer zo van de hak op de tak en kan me stukken beter concentreren. Het is zo'n verlichting!!
Er komt absoluut géén Ritalin in mijn lijf :n
Laatst bijgewerkt door Puchje op 07-10-11 10:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:05

Visolie helpt heel goed ja :j Ik slik het ook al bijna een jaar..

Maar ADD heeft toch ook geen hyperactiviteit?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:07

Laten we zeggen dat ik van mezelf gewoon een druk persoon ben :+
Ik denk niet dat het veroorzaakt wordt door de (H), aangezien ik vroeger ook altijd een heel stil, verlegen meisje was. Nu ben ik wat expressiever.
Als ik het probeer uit te leggen aan anderen, dan zeg ik vaak: Ik heb ADHD, zonder de H van hyper :) De hyperheid uit zich voornamelijk ín mijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:18

Ah okee. Ja ik heb het ook meer in m'n hoofd dan naar buiten toe tegenwoordig. Maar als kind rende ik wel de hele dag rondjes enzo.. Denk dat het bij volwassenen gewoon ook anders is, omdat je wel rondjes zou wíllen rennen de hele dag, maar je weet dat dat niet hoort, dus hou je je in.. Maar ik friemel wel de hele dag, zit nooit stil en ik loop/ fiets altijd veel te snel en ren altijd de trap op :P Eigenlijk zo'n constant gejaagd gevoel. En als ik probeer rustig te doen krijg ik zo'n rotgevoel in m'n spieren omdat ze eigenlijk willen bewegen! :=

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:28

zo. en hier weer een berichtje van mij. :wave:

Ik ben nu 3 weken bezig met ritalin en ga 1 keer per week naar een coachinggroep.
(ik weet sinds 2 maanden dat ik ADD heb)

er is echt een wereld voor me open gegaan :D . Ik begin dingen en maak ze ook af (!) m'n huis is schoon, ik kan gewoon boodschappen doen zonder dat ik de helft vergeet, ik ben m'n spullen minder snel kwijt, weet in een gesprek wat ik wil zeggen en ik ben niet meer zo ontzettend vermoeid.

ik ben echt ontzettend blij met de werking van de ritalin. ik heb maar af en toe last van de bijwerkingen. ook de rebounds vallen over het algemeen mee. ik heb er de ene keer meer last van dan de andere keer.

Mijn leven is totaal veranderd. Ik voel me veel rustiger in m'n hoofd, maar energieker in m'n doen. :o

De coachinggroep heeft eigenlijk niet veel meerwaarde voor me. de stof die er behandeld word is nogal niveau "basisschool" :roll: , maar het contact met mensen met dezelfde chaos in hun hoofd is erg verhelderend. ik hoor van hen goede manieren om dingen op te lossen of te voorkomen. het delen van ervaringen is erg fijn.

ondanks de verschillende meningen en ervaringen die ik hoor en lees over ritalin, ben ik zo blij dat ik ermee begonnen ben! voor mij is het echt een wondermiddel!

van 1 bijwerking merk ik wel ontzettend veel; ik ben namelijk al enorm veel afgevallen! :D en dat vind ik helemaal niet erg!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:20

Wat fijn dat je zoveel verschil merkt en er baat bij hebt njiloj!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:56

Idd, ik ben jaloers! :P

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:44

Ik heb woensdag adviesgesprek bij de psych, ben erg benieuwd, heb nu al de intake gehad en vragenlijsten moeten invullen, vind het wel spannend want ik voelde me niet zo serieus genomen door de psych... Nog ff afwachten dus. :)

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:05

Wow... dit topic ligt stil... Toch maar even een toevoeging/vraag:

Ik ben sinds 5 maanden aan de ritalin. En ik begin steeds meer last te krijgen van de bijwerkingen. (slecht zien, slapeloosheid, misselijkheid, duizelingen enz..)
Ook heb ik het gevoel dat het medicijn minder werkt... Is iemand hier bekend mee?

en, na zoeken op internet, kwam ik uit op LTO3. (zie http://addkenmerken.net/natuurlijk-midd ... nformatie/ )
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:25

Wow Njiloj, dat klinkt echt te mooi om waar te zijn.. :) Ik ben ook wel benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben. :)

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:36

ik kan er verder ook eigenlijk weinig over vinden...

Ik begin de ritalin nu toch wel een beetje eng te vinden. Ondanks dat ik er ook echt veel voordelen van heb.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:49

Ik begin niet aan ritalin omdat ik het ook een eng idee vind. Wanneer het op school nog slechter gaat, dan ga ik erover nadenken. Momenteel ben ik aan het uitzoeken of ik ook andere dingen kan vinden, en dat is best lastig...

Wat vind je er zo eng aan dan? de rebounce? Dat was voor mij de reden om er niet aan te beginnen de verhalen daarover...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:58

Ann_moi, ook al eens goede kwalitatieve visolie geprobeerd?

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:31

de duizeligheid (vooral met autorijden, het komt uit niet niets) maar vooral dat mn ogen zo hard achteruit gaan. in een paar maanden van -.75 naar -1.25...

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:23

Puchje schreef:
Ann_moi, ook al eens goede kwalitatieve visolie geprobeerd?

Nee nog niet, waar zou je dat kunnen halen? :)

Njiloj dat lijkt me inderdaad heel beangstigend en niet zo heel handig zeg! : O Ik hoop dat je iets anders vindt wat je net zo goed helpt als ritalin!

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:49

ik neem momenteel ook visolie (heb vermoedelijk add, maar moet nog gediagnostiseerd worden) en vind dat het niet/weinig werkt. Vorige examenperiode heb ik zonder gedaan, maar dan voelde ik toch groot verschil, maar dat kan ook zijn omdat ik gewoon een erg slechte 'bui' had :P

visolie haal ik altijd gewoon bij de apotheker :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:03

Ah we leven weer! :D

Visolie nooit gebruikt, en ben t ook niet van plan, is zooo vieees :r :r