Een bloemetje voor Ayasha... *update op p60!*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle86

Re: Een bloemetje voor Ayasha... adresupdate P11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:19

ik spring er ff bij in hoor hihi...
ik heb een infarct gehad met totale linkszijdige verlamming en mocht ook 6 maanden niet autorijden
ik heb wel rest verschijnsellen in mijn arm/hand spierspanning als ik moe wordt
maar heb toch echt een rijtest moeten afleggen en mocht idd daarna ook weer autorijden.

officieel is het dus verplicht 6 maand te wachten met rijden, maar sommigen mensen waaronder iemand die ik ken heeft het gewoon niet gemeld bij het cbr en is gewoon gaan rijden
alleen is het niet slim aangezien je onverzekerd bent indien ze er achter komen van je verzekering.

heel soms heb je idd dat je vrijstelling krijgt van het cbr en gewoon weer mag gaan rijden zonder rijtest.
alleen heb ik het nog niet meegemaakt bij mensen (lotgenoten die ik ken)

verder hoop ik dat alles verder goed met je gaat!!
er is ook een hyves pagina die heet jong en nah zitten alleen jongeren van 13 tot 40 met hersenletsel
je vindt hier veel info en leest ervaringen van ander jonge n.a.h getroffenen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:41

De regels zijn per 1 juli 2010 versoepeld, behalve voor bloedingen t.g.v. aneurysma (en laat ik die nu net hebben gehad).
Ik heb begrepen dat ik als ik naar de neuroloog ben geweest en hij mij heeft goedgekeurd dat ik dan geen rijtest hoeft af te leggen. Ik zie het wel, ik wacht het maar af.
http://www.cva-samenverder.nl/index.php ... bewijs2010

Sorry, Ayasha, dit is natuurlijk voor Nederland, ik weet niet hoe de regels in Belgie zijn (en misschien zijn veranderd?)?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:59

Ayasha schreef:
Meloen: maar jouw toestand kan ook verergeren geloof ik daarom dat jij nog terug moet, 6 maanden na een HB ben je geen groter risico meer dan iemand zonder ziekte kwa verandering in toestand. :) Zo werd het mij iig uitgelegd.

Ja, niet zozeer verergeren maar het altijd terugkomem.
Maar de procedure voor het verkrijgen van je rijbewijs (is in Nederland) vergelijkbaar met bureaucratie.
Eerst eigen verklaring afhalen bij gemeente, dan moet het vervolgens ondertekend worden door neuroloog of HA. HA berekent er zelfs kosten voor (consult) en neuroloog niet. Dus stuur ik het naar de neuroloog. Dan afwachten totdat ik deze weer ontvang.
Zodra ik hem weer binnen heb, gaat hij rechtstreeks door naar CBR. CBR ontvangt deze, evalueert en geeft mij terugkoppeling. Zodra ik de terugkoppeling heb ontvangen, moet ik zelf afspraak maken met desbetreffend ziekenhuis (medische keuring).

Daarnaast wordt dit alles niet vergoed door ziekenfonds.
Ik rijd momenteel niet, althans ik moet nog altijd medische keuring weer aanvragen. Dus mijn man toert overal heen.
Voorheen kostte EV geloof ik 35 euro en dan keuring in ziekenhuis 70 euro. Iets in die richting.
En dat dus na 1 jaar, daarna opnieuw na 3 jaar en vervolgens weer 5 en uiteindelijk 10 jaar.

Voor epilepsie geldt (althans toen): 1 aanval per 2 jaar is een half jaar rijverbod. 1 of meerdere aanvallen per 1 jaar is 1 jaar rijverbod.

De reden snap ik wel. Maar het kostenplaatje en omslachtige manier van handelijk is enorm vervelend.

België kent ongeveer zelfde handelingen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:58

De EV kostte vorige weekk € 23.
In de brief van het CBR stond dat de kosten van de keuring door de neuroloog voor eigen rekening zijn.
Mijn HA had EV ondertekend, maar dat was niet voldoende, toch nog naar een neuroloog, uitgezocht door het CBR

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:12

Nee hier is de keuring gratis :)
Moeten jullie dan geen test doen?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:19

Welke of wat voor test bedoel je..?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:21

een rijtest.. :) om reflexen enz te testen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:23

Nee, dat hoeft in Nederland niet :n
Ik ga er vanuit dat de medische keuring hetzelfde is, bij HB als epilepsie.
Bij mij controleerde ze altijd mijn zicht, mijn evenwicht en mijn coördinatie. That's it. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:26

Wij moeten een rijtest doen :\

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:28

:(:)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:32

Een collega van mij (hersenbloeding en hersentumor) heeft wel een rijtest moeten doen. Is de 1e keer gezakt en 2e keer geslaagd.
Maar dat is als je beperkingen hebt overgehouden, dus ik verwacht geen test, maar alleen een keuring.
Ik moet 18 april voor de keuring, als ik dan meer weet, laat ik het je weten, alleen dit is Nederland, dus of je hier wat aan hebt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:11

als kara nou eens terug mailde he :x

Wennen aan bloedverdunners valt tegen :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:14

Wie is Kara?
Ik heb geen bloedverdunners, maar ik heb dan wel platina in mijn hoofd i.p.v. in mijn oren :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:20

cara*
Is het centrum dat de test af neemt. :)

Platina in je hoofd?

Ik reageer (zoals verwacht) weer idioot :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:32

OK, in Nederland heet dat anders, denk ik?

Ze hebben bij mij het gat in mijn slagader in mijn hoofd gedicht met platina via mijn lies. Dat heet coiling.
Snap je hem nog? Volgens de artsen kan ik gewoon door de poortjes van Schiphol, ik ben benieuwd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:36

Heb het onderzoek gehad dus ik snap het idee :j Ik was niet meer bij bewustzijn toen ze het deden maar het is me uitgelegd toen ik mijn blauwe lies ontdekte :+

Platina is niet magnetisch, net als titanium ;) dus het gaat niet af en kan in de MRI

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:20

Ayasha schreef:
Heb het onderzoek gehad dus ik snap het idee :j Ik was niet meer bij bewustzijn toen ze het deden maar het is me uitgelegd toen ik mijn blauwe lies ontdekte :+

Platina is niet magnetisch, net als titanium ;) dus het gaat niet af en kan in de MRI

Ik was ook niet bij bewustzijn hoor, ik ben bijna een week onder zeil geweest :D .
Mijn bezoek verwachtte meestal een geschoren hoofd (net als bij jou) en dan vroeg ik of ze mijn "operatiewond" onder de dekens wilde zien? De meesten snapten er niets van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:59

_O- Ik word helaas terug kaal :\

Ik kan me echt niet voorstellen dat dat onderzoek geen pijn doet :')

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 07:06

Ik ben geclipt. Een titanium clipje. Ik heb dus een luikje, Ik maak vaak een grapje dat ik getuige heb dat ik hersenen heb :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:06

yvonnedv schreef:
Ik ben geclipt. Een titanium clipje. Ik heb dus een luikje, Ik maak vaak een grapje dat ik getuige heb dat ik hersenen heb :D

Ok, dat is dus weer anders dan gecoild?
De arts had wel tegen mijn man gezegd, dat als het coilen niet lukte, ik ook een luikje kreeg.
Omdat ze wel problemen met het coilen verwachtten, ben ik in Leiden geopereerd, daar zat op dat moment een hele goede arts.

Ik denk dat het herstel wat sneller gaat met coiling? Je hebt geen "open" hoofdwond.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:44

@ yvonne: Ik heb wel een luikje! Maar die is wel gewoon dicht. Maar wel een stukje verzakt!

Mijn man grapt altijd dat ik geen hersenen heb. Dan zeg ik altijd dat ik bewijs heb, en dat ik bij hem nog grote twijfels heb of hij daar uberhaupt iets heeft zitten :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:49

pubelia schreef:
@ yvonne: Ik heb wel een luikje! Maar die is wel gewoon dicht. Maar wel een stukje verzakt!

Mijn man grapt altijd dat ik geen hersenen heb. Dan zeg ik altijd dat ik bewijs heb, en dat ik bij hem nog grote twijfels heb of hij daar uberhaupt iets heeft zitten :D

Je kan er maar beter af en toe een grapje over maken, dan wordt het allemaal niet zo beladen :D

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:57

Zo had ik een loesje tekst gemaakt!

Ik ben niet op mijn achterhoofd gevallen... Maar wel op mijn voorhoofd :D

Helaas is dit wel echt letterlijk!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:14

Wij hebben sinds deze week een nieuwe collega.
Eerst stond mijn collega bij hem die een paar jaar geleden een bloeding had en daarna nog eens een hersentumor. Daar kan je ook niet omheen, je ziet de littekens en een deuk in zijn hoofd.
En daarna gaf ik hem een handje. Hij zit tijdelijk in de kamer naast mij, dus ik vertel hem dat ik er nog niet veel ben omdat ik aan het reïntegreren ben. Hij vroeg me of het ernstig was, dus ik vertelde hem dit.
Ik was dus nr. 2 in een paar minuten. Wij hebben hem maar gerust gesteld, dat het niet besmettelijk is :D

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 14:23

hahaha

Mensen snappen niet waarom ik boos kan worden als mensen bv geen cap dragen als ze gaan paardrijden.... Ze zouden deze ellende maar eens goed moeten door lezen. En dat dat betrekking kan hebben op hun zelf door dat hun geen cap dragen....