Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:42

Tja, van de kerk word ik persoonlijk ook nooit erg vrolijk........ :n

Pascal, ja, het gaat met mij best goed, al zeg ik het zelf. :D
Heb ook mindere momenten, het is een rouwproces waar je doorheen gaat. Heb zoveel zorgen gehad en soms nog.
Maar de situatie er om heen is nu wel duidelijk. En ik geniet zo van mijn dochtertje, ze is zo'n schat. Heeft zelf al zoveel meegemaakt
op jonge leeftijd hierdoor. 2009 was idd een k.tjaar, ja!!! ;)

Sterkte voor jou :(:) en je lieve jochie!!!! :)

Kipje39

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:44

Precies en als je dan weer een aantal rot situatie's lrijgt vlak achter elkaar merk ik wel dat ik nog lang niet mezelf ben...

Jij ook he :(:)
En samen met je dochtertje red je het wel :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:22

Wat nou als je voor je gevoel word uitgekotst door iedereen? Je niks goeds kan doen bij andere? Ja, je heb een vriend, en een goede vriendin, maar die verdienen beter, denk je. Wat nou als je nergens meer voor te leven hebt? Je hebt een pijnlijk verleden, je hebt er al jaren achter elkaar geprobeerd het beste er van te maken, maar het lukt niet. Je hebt hulpverlening gehad, die je meer van de regen in de drup hielpen. Is het dan egoistisch om te zeggen ik trek de stekker uit m'n leven??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:24

Ik vind het niet egoïstisch van hem. Ik heb medelijden met hem, omdat hij dacht dat zijn kinderen, zijn gezin, beter af was zonder hem. Dan moet je je toch wel heel erg poedersuiker voelen, grof gezegd. Zelf heb ik geen ervaring met depressies, ook niet om mij heen, maar ik vind dat ik niet de aangewezen persoon ben om hem te veroordelen. Voorlopig vind ik het gewoon heel erg, voor de betrokkenen maar zoals ik al zei, ook voor hem omdat hij de dood verkoos boven een leven met zijn gezin.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:29

pubelia schreef:
Wat nou als je voor je gevoel word uitgekotst door iedereen? Je niks goeds kan doen bij andere? Ja, je heb een vriend, en een goede vriendin, maar die verdienen beter, denk je. Wat nou als je nergens meer voor te leven hebt? Je hebt een pijnlijk verleden, je hebt er al jaren achter elkaar geprobeerd het beste er van te maken, maar het lukt niet. Je hebt hulpverlening gehad, die je meer van de regen in de drup hielpen. Is het dan egoistisch om te zeggen ik trek de stekker uit m'n leven??

Ja, in enige zin wel..

Egoisme is het zorgen voor het eigen welzijn. Dus zelfmoord plegen is altijd enigzins egoistisch. Je doet het niet puur en alleen voor een ander ;) .

Dat betekend niet dat ik het helemaal slecht vind. Ik vind niet dat mensen hun hele leven lang moeten lijden. Ik hoop altijd wel dat het een weloverwogen keuze is en dat deze mensen ook daadwerkelijk de rust vinden die ze zoeken..

Wat ik wel moeilijker vind is als er thuiswonende kinderen bij komen kijken.
Dat kind heeft er niet voor gekozen om jou als vader/moeder te hebben, jij hebt zelf uit egoisme voor dat kind gekozen, dus vind ik ook dat je daar verantwoordelijkheid voor hebt. Maar goed, het blijft ontzettend moeilijk.. :\
Laatst bijgewerkt door Nada op 07-10-10 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:29

Ffortuna schreef:
Ik vind het niet egoïstisch van hem. Ik heb medelijden met hem, omdat hij dacht dat zijn kinderen, zijn gezin, beter af was zonder hem. Dan moet je je toch wel heel erg poedersuiker voelen, grof gezegd. Zelf heb ik geen ervaring met depressies, ook niet om mij heen, maar ik vind dat ik niet de aangewezen persoon ben om hem te veroordelen. Voorlopig vind ik het gewoon heel erg, voor de betrokkenen maar zoals ik al zei, ook voor hem omdat hij de dood verkoos boven een leven met zijn gezin.

Dit topic gaat niet over HEM maar over het gegeven zelfmoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:31

sarabande schreef:
Ffortuna schreef:

Dit topic gaat niet over HEM maar over het gegeven zelfmoord

Dat begrijp ik, maar dit wordt toch naar aanleiding van de zelfmoord van Antonie Kamerling geschreven? Dus daar geef ik mijn reactie op, die overigens in het algemeen ook geldt.

[edit]Zo goed dame?

Edit: en daarbij gaat de vraag van de TS wel degelijk over de zelfmoord van Kamerling. Hebbie 't zelf wel gelezen? :Y)

Kelpla schreef:
Lees net het vreselijke bericht dat Antonie Kamerling zelfmoord heeft gepleegd.
Op de een of andere manier kan ik dit gewoon niet begrijpen en vindt het bijna zelfs egoistisch. Hij laat een vrouw en kinderen achter..

Hoe zijn jullie meningen hierover?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-10-10 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:33

Ffortuna schreef:
Dat begrijp ik, maar dit wordt toch naar aanleiding van de zelfmoord van Antonie Kamerling geschreven? Dus daar geef ik mijn reactie op, die overigens in het algemeen ook geldt.

Zo goed juffie?

Er is een apart topic over Antonie, en wellicht zou je je op een andere toon op iemand die je niet kent kunnen reageren.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:34

Nada schreef:
Ja, in enige zin wel..

Egoisme is het zorgen voor het eigen welzijn. Dus zelfmoord plegen is altijd enigzins egoistisch. Je doet het niet puur en alleen voor een ander ;) .

Dat betekend niet dat ik het helemaal slecht vind. Ik vind niet dat mensen hun hele leven lang moeten leiden. Ik hoop altijd wel dat het een weloverwogen keuze is en dat deze mensen ook daadwerkelijk de rust vinden die ze zoeken..

Wat ik wel moeilijker vind is als er thuiswonende kinderen bij komen kijken.
Dat kind heeft er niet voor gekozen om jou als vader/moeder te hebben, jij hebt zelf uit egoisme voor dat kind gekozen, dus vind ik ook dat je daar verantwoordelijkheid voor hebt. Maar goed, het blijft ontzettend moeilijk.. :\

Ik heb het niet over iemand specifiek. Ik heb het in het algemeen. Is het egoistisch als je bv kanker hebt om zelf een eind aan je leven te maken?

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:40

pubelia schreef:
Ik heb het niet over iemand specifiek. Ik heb het in het algemeen. Is het egoistisch als je bv kanker hebt om zelf een eind aan je leven te maken?

Als je kijkt naar de goede betekenis van egoïsme, dan is dat het ja. Maar het is volledig normaal/gezond dat je dan egoïstisch bent. Dan zorg je voor je eigen welzijn. Als je totaal niet voor je eigen welzijn zorgt kan je dat ook niet voor anderen doen.

Maar als je egoïstisch in de negatieve vorm van het woord bedoeld, nee dan vind ik dat totaal niet egoïstisch ;) .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:40

Heino schreef:
Vjestagirl: voor een kind is het misschien nog wel veel ongezonder om een depressieve ouder te hebben..

Dat klopt Heino. Een vriendin van mij had een moeder die Manisch Depressief was.
Daar heeft ze nu nog problemen mee.(zelfs hechtingstoornissen aan over gehouden)

Uiteindelijk heeft haar moeder 7 jaar geleden toch nog zelfmoord gepleegd.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:42

Ik vind blijven leven en iedereen in jouw sleur meenemen egoistisch maar aan de andere kant is zelfmoord plegen natuurlijk ook een soort van egoistisch want je laat iedereen achter.
Ik weet niet zo goed hoe ik het moet verwoorden maar vindt wel dat er twee kanten aan zitten.

Wie weet is dit wel het beste voor iedereen??

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:44

Ik ben even heel het topic aan het doorlezen voordat ik echt pas ga reageren maar en spookt een vraag door mijn hoofd:

Waarom zou zelfmoord wel egoistisch zijn en euthanasie niet??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:46

Euthanasie is net zo egoïstisch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:47

Amigo_ schreef:
Waarom zou zelfmoord wel egoistisch zijn en euthanasie niet??

Omdat veel mensen nog altijd denken dat psychisch lijden altijd tijdelijk is en weer over gaat, of minder erg is dan lichamelijk lijden.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:47

Vjestagirl schreef:

en welke vorm van egoïsme bedoel je daarmee?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:49

Verafjord schreef:
Vjestagirl schreef:

en welke vorm van egoïsme bedoel je daarmee?

Ik bedoel zowel goed egoïstisch (ik trek het niet langer en moet nu aan mezelf denken)
als slecht egoïstisch (ik denk aan mezelf en niet aan de mensen om me heen)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:51

Maar Vjestagirl, denk je dat iemand die zo in de knoop zit nog in dergelijke termen denkt?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:51

Toch vindt ik euthanasie wat anders.
Euthanasie wordt natuurlijk uitgevoerd i als je ongeneeselijk ziek bent en niet meer normaal kan functioneren of iets dergelijks.
Dit is dus om het natuurlijk proces te versnellen...

Tenminste, ik denk dat het zo werkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:52

Heino schreef:
Maar Vjestagirl, denk je dat iemand die zo in de knoop zit nog in dergelijke termen denkt?

Nee. Maar dat maakt het niet minder egoïstisch...

Overgens is het zo dat bij euthanasie er twee artsen onafhankelijk van elkaar hebben vastgesteld dat er geen kans meer tot genezing is EN dat er sprake is van ondragelijk lijden, terwijl dat bij zelfmoord allemaal in de handen van degene zelf ligt die het allemaal erg zwart inziet...

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:53

Vjestagirl schreef:
Ik bedoel zowel goed egoïstisch (ik trek het niet langer en moet nu aan mezelf denken)

daar was ik al bang voor, na het lezen van eerder posts van jou. Blijkbaar moeten mensen maar blijven lijden (geestelijk cq lichamelijk), want iets aan dat lijden doen mag dus niet. Hoe doe jij dat als je paardje straks een ernstige blessure krijgt en hele dagen pijn lijdt? Laat je hem/haar dan ook lijden, omdat wij mensen niet over leven of dood mogen beslissen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:55

Aieshja schreef:
Toch vindt ik euthanasie wat anders.
Euthanasie wordt natuurlijk uitgevoerd i als je ongeneeselijk ziek bent en niet meer normaal kan functioneren of iets dergelijks.
Dit is dus om het natuurlijk proces te versnellen...

Tenminste, ik denk dat het zo werkt

Ja dat lijkt me ook. Euthanasie wordt vaak zowel voor degene die dat ondergaat als voor zijn/haar geliefden als goed, een ontsnapping van fysieke pijn en ontluistering ervaren, terwijl een plotselinge zelfmoord voor degenen die achterblijven meestal erg traumatisch is.

Maar een zelfmoord is helaas altijd plotseling omdat het anders voorkomen zou worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:56

Verafjord schreef:
Vjestagirl schreef:

daar was ik al bang voor, na het lezen van eerder posts van jou. Blijkbaar moeten mensen maar blijven lijden (geestelijk cq lichamelijk), want iets aan dat lijden doen mag dus niet. Hoe doe jij dat als je paardje straks een ernstige blessure krijgt en hele dagen pijn lijdt? Laat je hem/haar dan ook lijden, omdat wij mensen niet over leven of dood mogen beslissen?

Nee, mensen moeten niet lijden, mensen moeten hulp zoeken. Mensen die geestelijk lijden moeten daar medicijnen voor krijgen, opgenomen worden en geholpen worden. Alsof je als je lichamelijk lijdt niet onder de medicatie zit en niet net zo veel lijdt.

En mijn paard kan de beslissing niet voor zichzelf maken, dat is het verschil. Mijn paard kan niet om hulp vragen, mijn paard kan niet om medicatie vragen en mijn paard kan niet aan een bevoegd arts vragen of hij/zij en zijn/haar collega uit haar lijden willen verlossen.

Appels en peren... Appels en peren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:57

sarabande schreef:
Ja dat lijkt me ook. Euthanasie wordt vaak zowel voor degene die dat ondergaat als voor zijn/haar geliefden als goed, een ontsnapping van fysieke pijn en ontluistering ervaren, terwijl een plotselinge zelfmoord voor degenen die achterblijven meestal erg traumatisch is.

Maar een zelfmoord is helaas altijd plotseling omdat het anders voorkomen zou worden.

Omdat er op zelfdoding vanwege geestelijk lijden nog altijd een taboe rust. :) Als het beter bespreekbaar zou zijn zouden er misschien niet eens zoveel zelfdodingen zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:59

Redpassion, ik ben het helemaal met je eens.