Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:57

Ik vind het ook angstzaaien. Van al die onderzoeken alleen al krijg je het idee dat je jezelf telkens moet laten checken omdat er anders iets mis zal gaan.

Ik doe het niet, omdat als je mensen onderzoekt je altijd wel een kleine ziekte hebt en heel veel gaat ook gewoon weer vanzelf over.

Als jij de pil niet gebruikt, niet rookt, niet drinkt en altijd veilig vrijt (niet steeds wisselende partners en met condoom) is de kans op bmhk erg klein.

Je kunt driftig uitstrijkjes laten maken van je doos, je borsten laten checken en overmorgen kom je er te laat achter dat je maagkanker of longkanker hebt.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:59

Arabesk schreef:
Je kunt driftig uitstrijkjes laten maken van je doos, je borsten laten checken en overmorgen kom je er te laat achter dat je maagkanker of longkanker hebt.

*proest*

Ja, weetje, ergens heb je gelijk...
Maar aan de andere kant, deze onderzoeken bestaan, het kost je niks en je sluit iig al 2 van de 4 bovenstaande uit ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:00

Dat vind ik wel een beetje je kop in het zand steken hoor abaresk. Maar goed, ieder zn eiegn mening!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:00

Tsja ik heb toch sterk de indruk dat het vooral is om vrouwen bang te houden voor hun eigen gevaarlijk lichaam dat vol kanker zit.

Ik durf te wedden dat heel veel van die gevallen die dankzij het uistrijkje ontdekte dat ze een lichte vorm van kanker hadden, daar héé oud mee hadden kunnen worden en nooit iets gemerkt zouden hebben.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:01

Dat zou misschien kunnen, maar er zijn ook mensen die 100 jaar oud worden terwijl ze 2 pakjes sigaretten per dag weg roken. Dat vind ik geen rede om dat ook te gaan doen!!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:06

Ayasha schreef:
Ik heb he t niet over schaamte, ik dacht dat al duidelijk gemaakt te hebben :+
Kennelijk heb ik meer empathie want kan me een boel bedenken. :+
denk aan aanrandings-slachtoffers of mensen met vaginisme bv.

Ik ben nog steeds niet dom, want ik geef toch duidelijk aan dat waar IK op uitkom, alleen dat zou kunnen zijn :roll:

Tja, daar noem je een aantal extremen...
En die gevallen zou ik me ergens kunnen voorstellen dat het een ander verhaal wordt.
En dat je je daar dan idd niet zo makkelijk over heen zet.

Maar dat neemt niet weg dat ik jouw reactie op mijn bericht nogal overtrokken vond.
Dat had je ook gewoon op een normale manier duidelijk kunnen maken ipv gelijk in de contramine te gaan!

Mijn bericht was ook zeker niet op een dergelijke manier bedoeld!
Absoluut niet respectloos of iets in die zin!

Ik heb het puur betrokken op (psygisch)gezonde/normaal functionerende personen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:22

Raja schreef:
Ik ben nog steeds niet dom, want ik geef toch duidelijk aan dat waar IK op uitkom, alleen dat zou kunnen zijn :roll:

En die gevallen zou ik me ergens kunnen voorstellen dat het een ander verhaal wordt.

Maar dat neemt niet weg dat ik jouw reactie op mijn bericht nogal overtrokken vond.
Dat had je ook gewoon op een normale manier duidelijk kunnen maken ipv gelijk in de contramine te gaan!

Ik heb het puur betrokken op (psygisch)gezonde/normaal functionerende personen...

zo extreem zijn die voorbeelden echt niet.
ik vond al cijfers van 35% van de vrouwen, en dat aanranding helaas geen zeldzaamheid meer is behoeft geen uitleg. Dus extreem?
Mensen oordelen zo snel en makkelijk en ik kan daar best boos om worden, niet elke keuze is wat die lijkt of is simpel te verklaren. Zeker met dit soort dingen zit er vaak meer achter dan schaamte.

Mijn reactie op zulke oordelen is idd heftig en ik wil je ook gerust verklaren waarom :) Heeft niks met het onderwerp te maken echter dus dan best via pb, áls je daar behoefte aan hebt. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:50

Arabesk schreef:

of morgen geschept worden door een vrachtwagen

tja als je daar allemaal over na gaat denken kan je beter gelijk stoppen met leven he ;)

in mijn geval ben ik er wel op tijd achter, en wordt mijn leven gewoon verlengd, dat is toch super dat dat bestaat!
ik vind van wel, maar dat zal wel komen omdat het namelijk wel in mijn voordeel is geweest :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:05

Ik ben wel duidelijk een geval van iemand met gene.
Heb al tijden geleden een oproep gehad, maar ben nog steeds niet geweest.

Ook al zeggen al mijn vriendinnen dat het niks voorsteld, ik voel me gewoon zwaar ongemakkelijk bij de gedachte dat een vreemde in mijn doos gluurt.

En die onderzoeken zijn er niet voor niks.
Wat een onzin dat het onrustzaaierij is :roll:

Ik neem aan dat artsen een gegronde reden hebben om dit onderzoek op deze leeftijd plaats te laten vinden.
Mooi toch als 99% van de vrouwen altijd een goede uitslag hebben, maar die ene % die wel iets ontdekt is er denk ik heel blij mee.

En als je enige reden is om niet te gaan omdat het onzin zou zijn omdat je niet mee wil doen aan het "onrustzaaien" dan vind ik je behoorlijk dom.

Dan zou je om die reden je kinderen ook niet meer in moeten enten, dat is per slot van rekening ook preventief, net als elk jaar een uitstrijkje maken.
Steek je kop vooral in het zand ipv de vruchten te plukken van de ontwikkelingen en verbeteringen binnen de medische wereld.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:48

Anc schreef:
Dan zou je om die reden je kinderen ook niet meer in moeten enten, dat is per slot van rekening ook preventief, net als elk jaar een uitstrijkje maken.

Ben ik niet met je eens. Er is nog altijd een verschil tussen over je eigen leven beschikken, en over het leven van een ander (je kind). Inenten doe je voor hun bestwil omdat ze die keuze zelf nog niet kunnen maken.
Overigens is het uitstrijkje voor mensen zonder verhoogd risico maar 1 x per 5 jaar
Citaat:
Steek je kop vooral in het zand ipv de vruchten te plukken van de ontwikkelingen en verbeteringen binnen de medische wereld.

Staat iedereen vrij..... ik vraag me ook af of ik wel wil weten wat ik allemaal misschien wel of niet mankeer.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 08:01

Ik denk als de mogelijkheid er is om het na te laten kijken, dat het een beetje gek is als je het niet doet.
Arabesk doet nu overkomen dat als er bij mensen iets gevonden is ze daar heel oud mee kunnen worden.
Meid denk eens na wat je zegt, het is kanker en daar krijg je echt wel problemen mee en dan moet de hele baarmoeder eruit.
Laat mij dan maar een uitstrijkje maken dat verder niet schadelijk is en ook nog eens zo gebeurd is.
Dat Arabesk en anderen misschien niet willen of kunnen gaan doordat zij dit beslissen, dat is hun eigen keuze maar doe niet alsof een diagnose met PAP..... niks voorsteld.
En wat zouden artsen er voor baat bij hebben om mensen bang te maken, beetje raar argument.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:07

Nou ja ik heb zelf 2 vriendinnen 1 had pap 4 de ander 3b, allebei zijn geopereerd en hoorde gisteren van een kennis dat zij ook pap3 heeft gehad en ook is geopereerd. Dus het komt wel degelijk regelmatig voor, althans het is niet ondenkbaar. Liever paniek zaaien en er op tijd bij zijn, dan kop in het zand en wellicht te laat zijn

Maar goed, tis niet verplicht dus iedereen moet zelf weten wat zij doet, tis je eigen lichaam.

Overigens ben ik dus niet gegaan omdat ik een oproep kreeg, maar omdat ik me zelf zorgen maakte

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:13

Ayasha schreef:
Raja schreef:

zo extreem zijn die voorbeelden echt niet.
ik vond al cijfers van 35% van de vrouwen, en dat aanranding helaas geen zeldzaamheid meer is behoeft geen uitleg. Dus extreem?
Mensen oordelen zo snel en makkelijk en ik kan daar best boos om worden, niet elke keuze is wat die lijkt of is simpel te verklaren. Zeker met dit soort dingen zit er vaak meer achter dan schaamte.

Mijn reactie op zulke oordelen is idd heftig en ik wil je ook gerust verklaren waarom :) Heeft niks met het onderwerp te maken echter dus dan best via pb, áls je daar behoefte aan hebt. :)

Dat zijn idd geen kleine getallen nee...

Maar de vrouwen met baarmoederhalskanker of een beginnend stadium daarvan, daar zijn de cijfers ook niet laag van.

En jij kan jouw reden hebben om fel tereageren, ik heb mijn reden om fel te reageren :)
Je mag me een pb sturen, dan kan ik jou er een sturen met mijn reden als je dat wilt. :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:15

gem schreef:
Anc schreef:

Ben ik niet met je eens. Er is nog altijd een verschil tussen over je eigen leven beschikken, en over het leven van een ander (je kind). Inenten doe je voor hun bestwil omdat ze die keuze zelf nog niet kunnen maken.
Overigens is het uitstrijkje voor mensen zonder verhoogd risico maar 1 x per 5 jaar
Citaat:

Staat iedereen vrij..... ik vraag me ook af of ik wel wil weten wat ik allemaal misschien wel of niet mankeer.

Maar waarom zou je voor je kindeen wel die keuze maken en voor jezelf niet??
Dat vind ik ergens nog egoistisch ook...
Jij wilt niet dat je kinderen ziek worden, dus maak je die keuze voor ze.
Maar je wilt zelf niet weten of je iets mankeerd, waar je kinderen hun moeder aan zouden kunnen verliezen??

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:31

Raja schreef:
Maar je wilt zelf niet weten of je iets mankeerd, waar je kinderen hun moeder aan zouden kunnen verliezen??

Ik heb niet gezegd dat ik het niet wil weten; ik heb gezegd dat ik de keuze hierin nog altijd niet gemaakt heb. Daarnaast vind ik vaccineren tegen kinderziektes nog altijd in 'slands belang. Het waren voorheen besmettelijke ziektes, die epidemiën veroorzaakten.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:35

Tegen baarmoederhalskanker wordt tegenwoordig ook geënt.
Want ook dat wordt veroorzaakt door een virus.

Dat enten is nieuw, net als dat ooit ook was voor de entingen tegen kinderziektes.

Voor degenen van 30 jaar en ouder is op dit moment de preventieve manier een uitstrijkje laten maken.
Zoals dat voor meisjes van 15/16 jaar een prik is...

EDIT: Het "jij" in mijn eerdere post was trouwens niet persoonlijk bedoeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:46

Raja schreef:

Precies!
Juist door te besluiten om het niet te doen omdat veel vrouwen gewoon oud worden met iets kleins vind ik zo dom.
In veel gevallen is dit waar, maar er zijn ook genoeg gevallen waarbij een moeder haar kleine kinderen achter laat terwijl haar overlijden voorkomen had kunnen worden met een simpel uitstrijkje.

En het argument dat je morgen ook onder een bus kan komen is helemaal belachelijk.
Dat is een ongeluk en helaas gebeuren die inderdaad.
Maar het niet maken van een uitstrijkje omdat je dat onrustzaaien vindt en veel vrouwen met iets kleins gewoon oud worden is een bewuste keuze van het niet nemen van alle voorzorgsmaatregelen om te zorgen dat je gezond blijft.

Voor je kinderen maak je wel die keus, maar voor jezelf niet?
Vind dat een hele rare gedachte...

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:50

*Komt binnenvallen*

hier nog iemand die het voor zich uit aan het schuiven is. En echt niet door gene! De eerste keer ben ik vol goede tegenzin gewoon gegaan, maar man, wat viel me dat tegen. Ik lees hier over verschillende formaten eendebek, glijmiddel, kunststof... :n allemaal niet.
De arts deed wel erg z'n best om me op m'n gemak te stelllen, maar evengoed deed het ontzettend zeer.
Ik ben gezegend met beide onderstaande voorbeelden, en kan me momenteel echt niet zetten tot het maken van een afspraak. Wil wel eens met de arts overleggen of het niet op een minder invasieve manier kan, kleinere eendebek of zo.

Raja schreef:
Ayasha schreef:
Ik heb he t niet over schaamte, ik dacht dat al duidelijk gemaakt te hebben :+
Kennelijk heb ik meer empathie want kan me een boel bedenken. :+
denk aan aanrandings-slachtoffers of mensen met vaginisme bv.

Aan bovenstaande opmerking stoor ik me toch enigzinds. Zover ik met m'n boerenverstand kan beoordelen ben ik een normaal functionerend persoon, zowel geestelijk als lichamelijk. Dat ik in het verleden dingen heb meegemaakt heeft wel consequenties maar gelukkig niet v.w.b. mijn 'maatschappelijk' functioneren.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:53

Mijn moeder heeft baarmoederhalskanker en borstkanker gehad (ze is nu gelukkig schoon)
en verder zit er heel veel baarmoederhals en borstkanker bij ons in de familie bij de vrouwen.

Mijn zussen en ik gaan dan ook elk jaar weer voor een uitstrijkje en borstcontrole naar de arts :j
Angtzaaien? nee vind ik niet, ik wil het liefst zo lang mogelijk genieten van mijn leven en als dat betekend dat ik elk jaar een controle moet hebben, vind ik dat best ok :j

Als ik mijn kop in het zand zou steken om maar te ontkennen dat het nodig is en er daarna achter zou komen dat het al te laat is zou ik dat mijzelf ontzettend kwalijk nemen :j
Laatst bijgewerkt door Djoena op 13-04-11 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:53

Ze kunnen ook een kleiner eendenbekje pakken als je daarom vraagt hoor.
En als je op controle moet voor borstcontrole, ga je dan ook niet?

Ik vind het fijn dat de mogelijkheid bestaat en vind het geen angstzaaierij. Het is super dat deze kans er kosteloos is. Stel dat er wat is, dan ben je er 'hopelijk' nog op tijd bij.
Tuurlijk, leuk is anders maar het is voor je eigen gezondheid en leven.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:57

sparretje schreef:
*Komt binnenvallen*

hier nog iemand die het voor zich uit aan het schuiven is. En echt niet door gene! De eerste keer ben ik vol goede tegenzin gewoon gegaan, maar man, wat viel me dat tegen. Ik lees hier over verschillende formaten eendebek, glijmiddel, kunststof... :n allemaal niet.
De arts deed wel erg z'n best om me op m'n gemak te stelllen, maar evengoed deed het ontzettend zeer.
Ik ben gezegend met beide onderstaande voorbeelden, en kan me momenteel echt niet zetten tot het maken van een afspraak. Wil wel eens met de arts overleggen of het niet op een minder invasieve manier kan, kleinere eendebek of zo.

Raja schreef:

Aan bovenstaande opmerking stoor ik me toch enigzinds. Zover ik met m'n boerenverstand kan beoordelen ben ik een normaal functionerend persoon, zowel geestelijk als lichamelijk. Dat ik in het verleden dingen heb meegemaakt heeft wel consequenties maar gelukkig niet v.w.b. mijn 'maatschappelijk' functioneren.

Ik wist dat door die bovenstaande opmerking er wel wat tegengas zou komen, maar ik wist even niet hoe ik het anders zou moeten omschrijven...
Hoe ik het ook zou omschrijven, er zou altijd wel iemand mee tegen de borst gestoten worden.
En zoals ik al eerder aangaf, het is absoluut niet respectloos oid bedoeld!!!

En ik heb juist respect voor je dat je TOCH gaat!!

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:59

Suzanne F. schreef:

Ik vind het fijn dat de mogelijkheid bestaat en vind het geen angstzaaierij. Het is super dat deze kans er kosteloos is. Stel dat er wat is, dan ben je er 'hopelijk' nog op tijd bij.

Was deze reactie op mijn post? In onze familie komt veelvuldig borstkanker voor, ik heb al meerdere keren gevraagd of er geen preventief onderzoek gedaan kan worden maar ze vinden me te jong :?
Ik vind preventief onderzoeken helemaal niet verkeerd, en als het me de eerste keer niet zo ontzettend was tegengevallen was ik zonder nadenken gewoon weer gegaan! Maar ik ga zeker eens overleggen over andere mogelijkheden. De arts weet wat er speelt, dus lijkt me dat hij hier toch in mee zal willen denken.

@Raja: oké, misschien als je het woord psychisch had weggelaten was het me niet eens opgevallen ;)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:03

sparretje schreef:
Suzanne F. schreef:

Was deze reactie op mijn post? In onze familie komt veelvuldig borstkanker voor, ik heb al meerdere keren gevraagd of er geen preventief onderzoek gedaan kan worden maar ze vinden me te jong :?
Ik vind preventief onderzoeken helemaal niet verkeerd, en als het me de eerste keer niet zo ontzettend was tegengevallen was ik zonder nadenken gewoon weer gegaan! Maar ik ga zeker eens overleggen over andere mogelijkheden. De arts weet wat er speelt, dus lijkt me dat hij hier toch in mee zal willen denken.

@Raja: oké, misschien als je het woord psychisch had weggelaten was het me niet eens opgevallen ;)

Vinden ze jou te jong? :?
Je bent ouder dan ik... :+

Ik ben 24 en ik krijg al elk jaar preventief onderzoek vanaf mijn 20ste... :o

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:04

Heb het topoic een beetje hier en daar door gelezen en wat een verschillende meningen allemaal.

Ikzelf werk in de gezondheidszorg, maar doe zelf de uitstrijkjes niet, laat ik netjes aan mijn collega's over 8-)
Vind het namelijk totaal niks om dat te doen.

Maar over het belang ben ik het wel zeker eens.
Er komt regelmatig een verkeerde uitslag voor, tevens wordt er gekeken naar HPV, dit is een virus die de kans op baarmoederhalskanker vergroot. Als die positief is, moet de uitstrijk elk jaar gedaan worden, totdat deze weer helemaal ok is.

Om te zeggen dat je de volgende dag een anders soort kanker kan krijgen, dat is absoluut mogelijk.
Ieder mens heeft kwade cellen in het lichaam, maar ik vind dat niet vergelijkbaar.
Als je deze kanker vroegtijdig kan opsporen, waarom zou je dat dan niet doen? Als je te laat ben, kan je hier ook aan overlijden.

Ik persoonlijk vind dat er geen goede reden bestaan om dit onderzoek niet te doen.
Ik snap dat sommige mensen het wel eng vinden, maar als mijn collega's dat weten, dan gaan ze ook stap voor stap te werk en en nemen ze alle tijd. Alles wordt stap voor stap uitgelegd.
En idd er zijn verschillende maten specula's. Meestal kom je wel uit met een gemiddeld maatje, maar soms moet je kleiner of groter gebruiken.

Ik ga netjes ieder 5 jaar.
Hoe het gaat als ik volgend jaar ga emigreren weet ik niet.
Ik denk dat ik het eind van het jaar nog een keer laat doen en dan kijk ik in frankrijk wel hoe het verder gaat.
Anders kom ik gewoon naar nederland en laat ik het doen en betaal ik het zelf wel.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:05

Sparretje, ik neem aan dat de arts wel met je mee wil denken :j
En borstonderzoek kun je natuurlijk ook zelf doen...
Er zijn folders waarin duidelijk woprdt uitgelegd hoe je zelf onderzoek kunt doen.
En als je iets voelt wat er niet hoort, kun je dat laten onderzoeken door de arts.
Baarmoederhalskanker kun je helaas niet zelf onderzoeken...